Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-1106/15-2/ENB
z 4 marca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2015 r. (data wpływu 8 grudnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 1 marca 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych między innymi w zakresie opodatkowania nagród.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.


Powiat będący jednostką samorządu terytorialnego i działający przez Starostwo Powiatowe jako płatnika, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej - art. 33b pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, przyznaje swoim jednostkom organizacyjnym oraz innym organizacjom dofinasowania jako dopłaty do organizacji konkursów z dziedzin wymienionych w art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ("konkursów z dziedziny nauki, kultury, dziennikarstwa lub sportu") oraz z innych dziedzin. Po uzgodnieniu z jednostką organizacyjną lub inną organizacją, Starostwo kupuje nagrody rzeczowe, puchary, medale w ramach przyznanego dla danej jednostki lub innej organizacji dofinansowania, następnie przekazuje je na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego danej jednostce organizacyjnej lub innej organizacji, która jako organizator wręcza je zwycięzcy konkursu. Starostwo Powiatowe kupuje ww. nagrody rzeczowe w imieniu Powiatu (faktura wystawiona jest na Powiat). W przesłanym uzupełnieniu doprecyzowano, że Starostwo Powiatowe jest właścicielem nagród do momentu przekazania ich na podstawie protokołu. Po przekazaniu nagród na podstawie protokołu, właścicielem nagród staje się jednostka będąca organizatorem konkursu.

Starostwo Powiatowe nie tworzy regulaminu do wskazanych konkursów, ponieważ nie jest ich organizatorem. Dofinasowanie (zakup nagród) udzielane jest na podstawie zatwierdzonego przez Zarząd Powiatu wniosku, złożonego przez jednostkę organizacyjną lub inną organizację.

Ponadto, Zarząd Powiatu wydał uchwałę przyjmującą regulamin konkursu pn. „N.”. Nagroda jest przyznawana w czterech kategoriach: kultura, sport, inicjatywa społeczna oraz pracodawca roku. Wnioski mogą składać m. in. firmy, instytucje, organizacje pozarządowe, a także mieszkańcy Powiatu jako grupa licząca co najmniej 25 osób. Laureatami mogą zostać osoby fizyczne, organizacje i instytucje, które całokształtem swojej działalności i osiągnięciami w szczególny sposób przyczyniły się do rozwoju i promocji Powiatu w kraju i za granicą. Laureaci, których wybiera specjalnie powołana kapituła, otrzymają nagrodę pieniężną w wysokości 3000 zł i pamiątkową statuetkę o wartości poniżej 760 zł. Konkurs jest ogłoszony w prasie lokalnej i w internecie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy na Starostwie Powiatowym - płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych, które kupuje nagrody w ramach przyznanego danej jednostce lub innej organizacji dofinansowania, ciąży obowiązek rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych? Czy puchary, statuetki i medale wręczane uczestnikom tych konkursów należy traktować jako wartość sentymentalną i nie wliczać do wartości przyznanego świadczenia?
  2. Czy Starostwo Powiatowe od nagrody pieniężnej wypłaconej osobie fizycznej powinno potrącić zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10%? Czy statuetkę należy dołączyć do nagrody pieniężnej i łącznie opodatkować, czy też potraktować jako wartość sentymentalną?


Zdaniem Wnioskodawcy, jest on płatnikiem podatku dochodowego, z uwagi na fakt, iż jest właścicielem nagrody, która za pośrednictwem jednostek jest przekazywana zwycięzcy.

W ocenie Wnioskodawcy, nagrody wręczane w konkursach z dziedziny, sportu, kultury, dziennikarstwa, nauki lub sztuki o wartości (rzeczowe) lub kwocie (pieniężne) poniżej 760,00 zł, zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego, natomiast nagrody o wartości wyższej niż 760,00 zł, podlegają w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Wartość nagród pieniężnych lub rzeczowych, wręczanych w konkursach z innych dziedzin niż sport, kultura, dziennikarstwo, nauka lub sztuka, podlegają w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, bez względu na ich wartość.

Nagrody rzeczowe niekorzystające ze zwolnienia podatkowego, wydaje się zwycięzcy (uczestnikowi) konkursu po wpłaceniu przez niego na konto Wnioskodawcy (właściciela nagrody) kwoty należnego zryczałtowanego podatku, ponieważ zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy, podatnik zobowiązany jest wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed udostępnieniem wygranej lub nagrody.

Puchary, medale, statuetki wręczane uczestnikom konkursów należy traktować jako wartość sentymentalną i nie wliczać do wartości przyznanego świadczenia.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, wartość pieniężną nagrody wygranej w konkursie należy opodatkować 10% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, natomiast wartości statuetki nie należy łączyć z wartością pieniężną nagrody, ponieważ statuetka ma przede wszystkim znaczenie pamiątkowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2016 r. stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 , art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2016 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Do przychodów z innych źródeł należy zatem zaliczyć każdy przychód, który spełnia łącznie dwa warunki: po pierwsze – nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, a po drugie – nie jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W świetle powyższego, zryczałtowanym podatkiem dochodowym o którym mowa w ww. przepisie, może zostać objęta wartość wygranych w wymienionych w nim konkursach i grach i zakładach wzajemnych.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego, konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami", nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.

W orzecznictwie wskazuje się, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich powinno być ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu winni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa jego uczestników, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu.

Ponadto w powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jest element współzawodnictwa i strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W konsekwencji dla zastosowania zarówno art. 30 ust. 1 pkt 2 jak i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, istotnym jest aby nagrody zostały uzyskane w konkursach spełniających omawiane kryteria, tj. w przedsięwzięciach zawierających w sobie zarówno element współzawodnictwa, jak i zorganizowanych w oparciu o stosowny regulamin.

Przy czym w odniesieniu do przekazywanych zwycięzcom nagród obowiązek poboru zryczałtowanego podatku na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, lub też obowiązek informacyjny na podstawie art. 42a ustawy ciąży na organizatorze konkursu, lub innym podmiocie będącym właścicielem wręczanych nagród.

Z pierwszego z przedstawionych stanów faktycznych wynika, że Powiat będący jednostką samorządu terytorialnego i działający przez Starostwo Powiatowe jako płatnika, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej - art. 33b pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, przyznaje swoim jednostkom organizacyjnym oraz innym organizacjom dofinasowania jako dopłaty do organizacji konkursów z dziedzin wymienionych w art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ("konkursów z dziedziny nauki, kultury, dziennikarstwa lub sportu") oraz z innych dziedzin. Po uzgodnieniu z jednostką organizacyjną lub inną organizacją, Starostwo kupuje nagrody rzeczowe, puchary, medale w ramach przyznanego dla danej jednostki lub innej organizacji dofinansowania, następnie przekazuje je na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego danej jednostce organizacyjnej lub innej organizacji, która jako organizator wręcza je zwycięzcy konkursu.

Starostwo Powiatowe kupuje ww. nagrody rzeczowe w imieniu Powiatu (faktura wystawiona jest na Powiat). W przesłanym uzupełnieniu doprecyzowano, że Starostwo Powiatowe jest właścicielem nagród do momentu przekazania ich na podstawie protokołu. Po przekazaniu nagród na podstawie protokołu, właścicielem nagród staje się jednostka będąca organizatorem konkursu.

Starostwo Powiatowe nie tworzy regulaminu do wskazanych konkursów, ponieważ nie jest ich organizatorem. Dofinasowanie (zakup nagród) udzielane jest na podstawie zatwierdzonego przez Zarząd Powiatu wniosku, złożonego przez jednostkę organizacyjną lub inną organizację.

Biorąc zatem pod uwagę, iż Wnioskodawca nie jest organizatorem konkursu, jak też, że w momencie wręczania nagród zwycięzcom Wnioskodawca nie jest właścicielem nagród, nie sposób uznać iż na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, lub też obowiązek informacyjny wynikający z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązki o których mowa powyżej ciążą bowiem na organizatorze konkursu, który wręcza nagrody rzeczowe, których jest właścicielem.

Z drugiego z przedstawionych we wniosku stanów faktycznych wynika natomiast, iż Zarząd Powiatu wydał uchwałę przyjmującą regulamin konkursu pn. „Nagroda Starosty za promocję Powiatu”. Nagroda jest przyznawana w czterech kategoriach: kultura, sport, inicjatywa społeczna oraz pracodawca roku. Wnioski mogą składać m. in. firmy, instytucje, organizacje pozarządowe, a także mieszkańcy Powiatu jako grupa licząca co najmniej 25 osób. Laureatami mogą zostać osoby fizyczne, organizacje i instytucje, które całokształtem swojej działalności i osiągnięciami w szczególny sposób przyczyniły się do rozwoju i promocji Powiatu w kraju i za granicą. Laureaci, których wybiera specjalnie powołana kapituła, otrzymają nagrodę pieniężną w wysokości 3000 zł i pamiątkową statuetkę o wartości poniżej 760 zł. Konkurs jest ogłoszony w prasie lokalnej i w internecie.

Biorąc zatem pod uwagę, iż laureat będzie wybierany przez kapitułę w oparciu o całokształt swojej działalności i osiągnięcia którymi w szczególny sposób przyczynił się do rozwoju i promocji Powiatu, a nie w oparciu o wyniki rywalizacji podjętej przez danego laureata w celu wygrania przedsięwzięcia nazwanego przez Wnioskodawcę konkursem, nie sposób uznać, iż wypłacana nagroda będzie opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wskazanego powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego, gdy laureatem otrzymującym nagrodę Starosty za promocję Powiatu jest osoba fizyczna, na Wnioskodawcy w odniesieniu do wskazanej we wniosku nagrody pieniężnej nie ciążą obowiązki płatnika związane z poborem 10% zryczałtowanego podatku, a jedynie Wnioskodawca jest zobowiązany – w myśl art. 42a ustawy - do wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych – PIT-8C i wykazania w niej wartości nagrody wypłaconej laureatowi. Ponadto zauważyć należy, że w sytuacji, gdy wręczana laureatowi pamiątkowa statuetka ma wyłącznie wartość pamiątkową (np. nie jest wykonana z metali szlachetnych jak srebro czy złoto lub nie jest ozdobiona kamieniami szlachetnymi), to jej otrzymanie nie kreuje przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie należy jej wartości umieszczać w wystawionej informacji PIT-8C.

Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Reasumując, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest organizatorem konkursu, ani też właścicielem wręczanych nagród rzeczowych, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, jak też na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek informacyjny wynikający z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku natomiast z wypłatą nagrody Starosty za promocję Powiatu dokonywaną na rzecz osoby fizycznej, Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych – PIT-8C i wykazania w niej wartości nagrody wypłaconej laureatowi.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj