Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.85.2017.1.KW1
z 11 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2017 r. (data wpływu 11 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z przeprowadzeniem przez Wnioskodawcę akcji promocyjnych w odniesieniu do:

  • loterii promocyjnych – jest nieprawidłowe;
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z przeprowadzeniem przez Wnioskodawcę akcji promocyjnych na zlecenie klienta.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług reklamy, a także promocji oraz marketingu towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza organizować, na zlecenie oraz koszt swojego klienta (dalej Zleceniodawca), różnego rodzaju akcje promocyjne, w tym konkursy i loterie, skierowane do konsumentów oraz przedsiębiorców (dalej Akcje promocyjne). Celem Akcji promocyjnych jest zwiększenie przychodów Zleceniodawcy. W ramach Akcji promocyjnych Wnioskodawca zamierza organizować m.in. loterie promocyjne oraz konkursy tj. przedsięwzięcia o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy PIT.

W ramach loterii promocyjnych uczestnicy loterii będą nieodpłatnie brali udział w loterii poprzez przesłanie Wnioskodawcy (organizatorowi loterii) zgłoszenia do loterii. Do udziału w loterii promocyjnej będzie uprawniało uczestnika nabycie produktu promocyjnego Zleceniodawcy w wybranych punktach sprzedaży detalicznej, jak w szczególności sklepy. O wyniku gry (przyznanie nagrody) będzie decydował przypadek. W ramach loterii promocyjnej uczestnicy loterii będą mogli wygrać nagrody rzeczowe, jak np. samochód, usługi, jak np. wycieczka, czy też bony, karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi, bądź gotówkę.


W ramach konkursów, w tym m.in. z dziedziny sztuki, uczestnicy konkursów będą nieodpłatnie brali udział w konkursie poprzez przesłanie Wnioskodawcy (organizatorowi konkursu) zgłoszenia do konkursu, zawierającego m. in. rozwiązanie zadania konkursowego. Wśród zadań konkursowych, do wykonania których mogą być zobligowani uczestnicy, Wnioskodawca pragnie wymienić przykładowo następujące prace artystyczne:

  1. sporządzenie własnoręcznie opowiadania, hasła, historii związanej z produktem promocyjnym;
  2. wykonanie artystycznej fotografii przedstawiającej dowolny krajobraz, zdarzenie lub sytuację związaną z produktem promocyjnym lub fotografię z udziałem produktu promocyjnego.


O wyniku konkursu (przyznaniu nagrody) będzie decydowała komisja powołana przez Wnioskodawcę (organizatora konkursu). Kryterium wyboru laureatów konkursu stanowić będzie kreatywność wykonania oraz atrakcyjność sposobu ujęcia zadania konkursowego. W ramach konkursu, jego uczestnicy będą mogli wygrać nagrody rzeczowe, jak np. samochód, usługi, jak np. wycieczka, czy też bony, karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi, bądź gotówkę.


Uczestnicy konkursu wyrażają zgodę na przeniesienie wszystkich praw autorskich, w tym praw zależnych do wykonanej pracy konkursowej na Wnioskodawcę.


Wnioskodawca zamierza występować w roli oficjalnego organizatora Akcji promocyjnej, przyrzekającego nagrody oraz faktycznie wydającego nagrody laureatom loterii promocyjnej lub konkursu. Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz.


Zleceniodawca ustala wspólnie z Wnioskodawcą rodzaj nagród i ich wartość, jednakże to Zleceniodawca ma głos decyzyjny co do wyboru nagród ich puli i ich wartości.


Ponadto, Wnioskodawca, w ramach świadczonych na rzecz Zleceniodawcy usług, przygotuje koncepcję i mechanikę Akcji promocyjnej oraz regulamin Akcji (aspekty techniczne i formalno-prawne). W przypadku loterii promocyjnej Wnioskodawca wystąpi, w imieniu własnym, o wydanie stosownego zezwolenia na zorganizowanie loterii.

Wnioskodawca, w ramach usługi na rzecz Zleceniodawcy, przeprowadzi Akcję promocyjną: zapewni funkcjonowanie odpowiedniej aplikacji do obsługi konkursu lub loterii promocyjnej, przyjmie zgłoszenia uczestników, dokona weryfikacji zgłoszeń i przyznania nagród oraz weryfikacji praw do nagród, dokona zakupu nagród oraz wyda nagrody laureatom, rozpatrzy ewentualne reklamacje uczestników Akcji promocyjnej. W przypadku loterii promocyjnej Wnioskodawca dokona stosownego zawiadomienia o rozpoczęciu loterii i przekaże informację o zakończeniu prowadzenia loterii podmiotowi wydającemu zezwolenie.

Zleceniodawca jest podmiotem zlecającym zorganizowanie i przeprowadzenie Akcji promocyjnej oraz fundatorem nagród wydawanych laureatom konkursu lub loterii promocyjnej. Zleceniodawca ponosi cały ekonomiczny ciężar Akcji promocyjnej. W przypadku loterii promocyjnej to Zleceniodawca będzie, z reguły, odpowiedzialny za dostarczenie bankowej gwarancji wypłaty nagród (warunek uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej). Zleceniodawca będzie akceptował i zatwierdzał przedstawiane przez Wnioskodawcę projekty koncepcji, mechaniki i regulaminów Akcji promocyjnych. Zleceniodawca będzie, z reguły, administratorem danych osobowych uczestników Akcji promocyjnych. Na podstawie umowy powierzenia danych osobowych, Zleceniodawca będzie powierzać Wnioskodawcy przetwarzanie danych osobowych uczestników Akcji promocyjnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w zdarzeniach przyszłych przedstawionych powyżej (Akcje promocyjne: konkursy i loterie promocyjne) podmiotem zobowiązanym do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wydawanych nagród, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy PIT oraz do złożenia rocznej deklaracji PIT-8AR jest Wnioskodawca, czy Zleceniodawca?
  2. Czy w przypadku opisanych w zdarzeniu przyszłym zadań konkursowych, kwalifikowanych przez Wnioskodawcę, jako konkursy z dziedziny sztuki, polegających na wykonaniu przez uczestników konkursu prac artystycznych, nagrody wydawane w ramach tych konkursów będą zwolnione z opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1.


Zdaniem Wnioskodawcy, w zdarzeniach przyszłych przedstawionych powyżej (Akcje promocyjne: konkursy i loterie promocyjne) podmiotem zobowiązanym do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wydawanych nagród (płatnikiem podatku), zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust 1 pkt 2) ustawy PIT nie jest Wnioskodawca, lecz podmiotem tym (płatnikiem podatku) jest Zleceniodawca. Zdaniem Wnioskodawcy, Zleceniodawca będzie również zobligowany do złożenia rocznej deklaracji PIT-8AR.

Na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zaś zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 tego przepisu (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d. 5 oraz 10.

Jak wskazano wyżej w opisie zdarzenia przyszłego, choć formalnym organizatorem Akcji promocyjnych jest Wnioskodawca, to podmiotem zlecającym zorganizowanie i przeprowadzenie tych Akcji oraz fundatorem nagród jest Zleceniodawca. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy podmiotem dokonującym wypłat (świadczeń) osobom fizycznym (laureatom loterii promocyjnych lub konkursów) nie będzie Wnioskodawca lecz Zleceniodawca. Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika określony w powołanych wyżej przepisach ustawy PIT. Obowiązek ten będzie ciążył na Zleceniodawcy, jako podmiocie, który ponosi ekonomiczny (finansowy) ciężar nagród. Wnioskodawca, choć będzie na zlecenie Zleceniodawcy zajmował się organizacją Akcji promocyjnych i wydaniem nagród, nie będzie podmiotem finansującym przedmiotowe przedsięwzięcia gospodarcze. Podmiotem finansującym Akcje promocyjne, w tym nagrody w loterii promocyjnej lub konkursie, będzie Zleceniodawca.

Wnioskodawca, który na zlecenie podmiotu trzeciego organizuje Akcje promocyjne, poprzez przyjęcie zlecenia nie wchodzi w prawa i obowiązki Zleceniodawcy, ciążące na nim jako na płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych, zaś obowiązku płatnika wynikającego ze wskazanego wyżej przepisu ustawy PIT, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanych powyżej przepisach art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy PIT oraz art. 42 ust. 1a , bowiem Wnioskodawca, wydając nagrody w loterii promocyjnej lub konkursie, będzie działać na rzecz podmiotu zlecającego, zaś płatnikiem podatku od nagród będzie podmiot zlecający, ponoszący ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji akcji Promocyjnych oraz wypłaty nagród, tj. Zleceniodawca.


Należy wskazać, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w następujących indywidualnych interpretacjach podatkowych:

Ad. 2.


Zadaniem Wnioskodawcy, z uwagi, iż organizowane przez Wnioskodawcę konkursy opisane w zdarzeniu przyszłym będą konkursami z dziedziny sztuki, w przypadku gdy wydawane w ramach tych konkursów nagrody nie będą przekraczać kwoty 760 zł każda, zastosowanie znajdzie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, zgodnie z którym wartość tych wygranych będzie zwolniona z opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

W świetle powołanego przepisu, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.


W przedmiotowym opisie zdarzenia przyszłego istotne jest zdefiniowanie słowa „sztuka” gdyż zdaniem Wnioskodawcy planowane konkursy mieszczą się w zakresie definicyjnym tego słowa.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „sztuka”, wobec czego, w celu jej określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „sztuka” to „dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; wytwór lub wytwory takiej działalności” lub też „czyn dokonany dzięki takiej umiejętności wymagającej talentu, zręczności lub specjalnych kwalifikacji”. Dodatkowo zgodnie z definicją sformułowaną przez W. Tatarkiewicza (Dzieje Sześciu Pojęć, Warszawa PWN, 1988, s. 52) „sztuka” jest „odtwarzaniem rzeczy, konstruowaniem form bądź wyrażaniem przeżyć, pod warunkiem, że efekt tego odtwarzania, konstruowania, wyrażania zdolny jest zachwycać, wzruszać lub wstrząsać”.

Zdaniem Wnioskodawcy, zadanie konkursowe polegające na wykonaniu twórczej pracy w postaci np. zdjęcia przedstawiającego dowolny krajobraz, zdarzenie lub sytuację związaną z produktem promocyjnym lub fotografię z udziałem produktu promocyjnego, należy bez wątpienia uznać za dziedzinę „sztuki”. Nie ulega wątpliwości, że przedstawienie w sposób twórczy hasła konkursowego wymaga talentu, a także specjalnych umiejętności i jak najbardziej wyróżnia się ze względu na walory estetyczne, co jest jednym z głównych kryteriów wyboru prac zwycięskich przez komisję konkursową.


Ponadto należy podkreślić, że dziedzinami sztuki są sztuki plastyczne, do których należy „fotografika”. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „fotografika" to „wykonywanie fotografii mających walory dzieł sztuki".


Zdaniem Wnioskodawcy, zadanie konkursowe polegające na np. wykonaniu zdjęcia przedstawiającego kreatywną interpretację hasła tematycznego danego konkursu, można także uznać za należące do wyżej wymienionego rodzaju sztuki plastycznej. Fotografia przedstawiająca kreatywną, indywidualną interpretację hasła konkursowego, dodatkowo o walorach estetycznych, bez wątpienia będzie miała walor dzieła sztuki.

Kolejną dziedziną sztuki jest literatura, która według definicji teoretyka i historyka literatury, profesorki zwyczajnej Stefanii Skwarczyńskiej, stanowi „wszelkie sensowne twory słowne” (por. Szkice z zakresu teorii literatury. Lwów 1932). Literatura dzieli się na literaturę piękną i literaturę stosowaną (użytkową), która obejmuje swym zakresem teksty (pisane lub ustne) o charakterze praktycznym i użytkowym. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy konkurs, którego zadaniem jest sporządzenie opowiadania, hasła, historii związanej z produktem promocyjnym również należy do konkursu z dziedziny sztuki (literatury będącej jedną z dziedzin sztuki).


W świetle powyższego oraz mając na uwadze charakter organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów opisanych w zdarzeniu przyszłym, wartość wygranych lub nagród w konkursach polegających na”

  1. sporządzeniu własnoręcznie opowiadania, hasła, historii związanej z produktem promocyjnym;
  2. wykonaniu artystycznej fotografii przedstawiającej dowolny krajobraz, zdarzenie lub sytuację związaną z produktem promocyjnym lub fotografię z udziałem produktu promocyjnego,

jako, że konkursy te są konkursami z dziedziny sztuki, podlega zwolnieniu z opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.


Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie także w świetle istniejącej praktyki organów podatkowych, przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 22 stycznia 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB2/415-767/13-2/MG;
  • interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 10 października 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB2/415-688/12-2/MG.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w odniesieniu do akcji promocyjnych organizowanych w formie loterii promocyjnych oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z kolei Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;



Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług reklamy, a także promocji oraz marketingu towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza organizować, na zlecenie oraz koszt swojego klienta (dalej Zleceniodawcy) , różnego rodzaju akcje promocyjne, w tym konkursy i loterie, skierowane do konsumentów oraz przedsiębiorców (dalej Akcje promocyjne). W ramach Akcji promocyjnych Wnioskodawca zamierza organizować m.in. loterie promocyjne oraz konkursy tj. przedsięwzięcia o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy PIT. W ramach loterii promocyjnych uczestnicy loterii będą nieodpłatnie brali udział w loterii poprzez przesłanie Wnioskodawcy (organizatorowi loterii) zgłoszenia do loterii. Do udziału w loterii promocyjnej będzie uprawniało uczestnika nabycie produktu promocyjnego Zleceniodawcy w wybranych punktach sprzedaży detalicznej, jak w szczególności sklepy. O wyniku gry (przyznanie nagrody) będzie decydował przypadek. W ramach loterii promocyjnej uczestnicy loterii będą mogli wygrać nagrody rzeczowe, jak np. samochód, usługi, jak np. wycieczka, czy też bony, karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi, bądź gotówkę. W ramach konkursów, w tym m.in. z dziedziny sztuki, uczestnicy konkursów będą nieodpłatnie brali udział w konkursie poprzez przesłanie Wnioskodawcy (organizatorowi konkursu) zgłoszenia do konkursu, zawierającego m. in. rozwiązanie zadania konkursowego. Wśród zadań konkursowych, do wykonania których mogą być zobligowani uczestnicy, będą m.in.: sporządzane własnoręcznie opowiadania, hasła lub historie, fotografie, związane z produktem promocyjnym. O wyniku konkursu (przyznaniu nagrody) będzie decydowała komisja powołana przez Wnioskodawcę (organizatora konkursu). Kryterium wyboru laureatów konkursu stanowić będzie kreatywność wykonania oraz atrakcyjność sposobu ujęcia zadania konkursowego. W ramach konkursu, jego uczestnicy będą mogli wygrać nagrody rzeczowe, jak np. samochód, usługi, jak np. wycieczka, czy też bony, karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi, bądź gotówkę. Wnioskodawca zamierza występować w roli oficjalnego organizatora Akcji promocyjnej, przyrzekającego nagrody oraz faktycznie wydającego nagrody laureatom loterii promocyjnej lub konkursu. Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz. Zleceniodawca ustala wspólnie z Wnioskodawcą rodzaj nagród i ich wartość, jednakże to Zleceniodawca ma głos decyzyjny co do wyboru nagród ich puli i ich wartości. Ponadto, Wnioskodawca, w ramach świadczonych na rzecz Zleceniodawcy usług, przygotuje koncepcję i mechanikę Akcji promocyjnej oraz regulamin Akcji (aspekty techniczne i formalno-prawne). W przypadku loterii promocyjnej Wnioskodawca wystąpi, w imieniu własnym, o wydanie stosownego zezwolenia na zorganizowanie loterii. Wnioskodawca, w ramach usługi na rzecz Zleceniodawcy, przeprowadzi Akcję promocyjną: zapewni funkcjonowanie odpowiedniej aplikacji do obsługi konkursu lub loterii promocyjnej, przyjmie zgłoszenia uczestników, dokona weryfikacji zgłoszeń i przyznania nagród oraz weryfikacji praw do nagród, dokona zakupu nagród oraz wyda nagrody laureatom, rozpatrzy ewentualne reklamacje uczestników Akcji promocyjnej. W przypadku loterii promocyjnej Wnioskodawca dokona stosownego zawiadomienia o rozpoczęciu loterii i przekaże informację o zakończeniu prowadzenia loterii podmiotowi wydającemu zezwolenie. Zleceniodawca jest podmiotem zlecającym zorganizowanie i przeprowadzenie Akcji promocyjnej oraz fundatorem nagród wydawanych laureatom konkursu lub loterii promocyjnej. Zleceniodawca ponosi cały ekonomiczny ciężar Akcji promocyjnej. W przypadku loterii promocyjnej to Zleceniodawca będzie, z reguły, odpowiedzialny za dostarczenie bankowej gwarancji wypłaty nagród (warunek uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej). Zleceniodawca będzie akceptował i zatwierdzał przedstawiane przez Wnioskodawcę projekty koncepcji, mechaniki i regulaminów Akcji promocyjnych. Zleceniodawca będzie, z reguły, administratorem danych osobowych uczestników Akcji promocyjnych. Na podstawie umowy powierzenia danych osobowych, Zleceniodawca będzie powierzać Wnioskodawcy przetwarzanie danych osobowych uczestników Akcji promocyjnych.


Zasady opodatkowania przychodów z tytułu udziału w konkursach reguluje art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego „konkurs” – jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” – to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


Z kolei zgodnie z definicją zawartą w ww. Słowniku Języka Polskiego PWN „sztuka” – to dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; też: wytwór lub wytwory takiej działalności.


W konsekwencji, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców Akcji promocyjnej, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Natomiast w myśl z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Zatem, w odniesieniu do konkursów organizowanych w ramach akcji promocyjnej należy stwierdzić,że podmiotem dokonującym wypłat (świadczeń) osobom fizycznym z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy nie jest Wnioskodawca. Na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązek płatnika określony w powyższej regulacji, lecz na Zleceniodawcy, które na podstawie umowy zawartej z Wnioskodawcą ponosić będzie ekonomiczny (finansowy) ciężar obsługi konkursu, w tym finansowanie nagród. Wnioskodawca zajmować się będzie organizacją konkursu i wydawaniem nagród. Okoliczność ta nie zmienia bowiem faktu, że podmiotem finansującym to przedsięwzięcie łącznie z nagrodami w konkursie jest podmiot zlecający Wnioskodawcy. Wnioskodawca jedynie pośredniczy w wydawaniu nagród. Wnioskodawca, który na zlecenie podmiotu trzeciego organizuje konkurs, poprzez zawarcie umowy nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

W konsekwencji w odniesieniu do organizowanych przez Wnioskodawcę akcji promocyjnych w formie konkursów, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do akcji promocyjnych skierowanych w stronę przedsiębiorców należy wskazać, że przychód (nagroda) uzyskany z tytułu udziału w tych akcjach promocyjnych związany z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności i podlega opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów. Wobec powyższego należy wskazać, że wartość wygranych uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku akcji promocyjnych, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będą ciążyły obowiązki pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w akcjach promocyjnych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku od nagród w ramach konkursów z dziedziny m.in. sztuki, tut. organ nie dokonał zatem oceny skutków podatkowych możliwości skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od wypłaconych nagród.

Odnosząc się natomiast do organizacji przez Wnioskodawcę loterii promocyjnych należy wskazać, że Wnioskodawca wystąpi we własnym imieniu o wydanie stosownego zezwolenia na zorganizowanie loterii promocyjnej. To również Wnioskodawca dokona stosownego zawiadomienia o rozpoczęciu loterii i przekaże informacje o zakończeniu prowadzenia loterii podmiotowi wydającemu zezwolenia. Dodatkowo to Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za dostarczenie bankowej gwarancji wypłaty nagród, której jak sam wskazał Wnioskodawca, jest warunkiem uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej.

W związku z powyższym, skoro to Wnioskodawca w odniesieniu do loterii promocyjnych, będąc ich organizatorem, będzie odpowiadał za spełnienie wszelkich obowiązków związanych z ich organizacją, zarówno w stosunku do właściwych instytucji tj. Dyrektora Izby Celnej, z drugiej zaś strony w stosunku do podmiotów zewnętrznych, to w tym konkretnym przypadku to Wnioskodawca będzie występował w charakterze płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.


Reasumując należy stwierdzić, że:

  • w przypadku konkursów m.in. z dziedziny sztuki organizowanych dla osób fizycznych i w ramach akcji promocyjnych skierowanych do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika;
  • w przypadku z kolei loterii promocyjnych organizowanych w ramach akcji promocyjnych, na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 i ust. 7 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany do odprowadzenia pobranych zaliczek zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy wskazać, że interpretacje są wydawane w indywidualnych sprawach zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a ustawy Ordynacja podatkowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj