Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.171.2017.1.AC
z 30 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2017 r. (data wpływu 6 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród uczestnikom akcji promocyjnych organizowanych w ramach programu motywacyjnego (pytanie oznaczone we wniosku nr 4 i nr 5) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających m.in. na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży, promocja produktów oraz marki zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawarł z podmiotem – Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością – spółką prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży dóbr konsumpcyjnych szybkozbywalnych z kategorii mrożonych słodyczy (dalej zwaną również „Klientem”), umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz bieżącej obsługi programu motywacyjnego. Zgodnie z tą umową Klient zlecił Spółce organizację i obsługę programu motywacyjnego w zamian za określone w umowie wynagrodzenie.

W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązał się do:

  1. przygotowania regulaminu programu motywacyjnego,
  2. zaprojektowania i wyprodukowania broszur oraz strony internetowej służącej rejestracji uczestników,
  3. bieżącej obsługi programu motywacyjnego, w tym w szczególności naliczania punktów poszczególnym uczestnikom programu,
  4. bieżącego raportowania przebiegu programu motywacyjnego.

W dniu 1 marca 2017 r. rozpoczęła się trzecia edycja programu motywacyjnego, która potrwa do dnia 14 października 2017 r. Podobnie jak w poprzedniej edycji, również w tej, zgodnie z przygotowanym przez Wnioskodawcę regulaminem, organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca. Natomiast uczestnikami programu są pełnoletnie osoby fizyczne pełniące rolę przedstawicieli handlowych niezależnych dystrybutorów Klienta (hurtowni) lub administratorów niezależnych dystrybutorów Klienta (hurtowni), tj. osoby zatrudnione u tych dystrybutorów na umowę o pracę oraz osoby, które wykonują pracę lub czynności na rzecz dystrybutorów na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego (w tym w ramach indywidualnej działalności gospodarczej), zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela Klienta, które uzyskały na udział zgodę przełożonych, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkałe na terytorium Polski, które w okresie trwania programu poprawnie zarejestrowały swój udział w programie (dalej również „Uczestnicy”).

Celem programu motywacyjnego jest rozbudowa sieci dystrybucji towarów oferowanych do sprzedaży przez Klienta w sklepach obsługiwanych przez przedstawicieli handlowych dystrybutorów oraz zmotywowanie przedstawicieli handlowych dystrybutorów do systematycznej pracy w okresie trwania programu.

Podstawę do rejestracji Uczestnika w programie motywacyjnym stanowi prawidłowo wypełniony formularz zgłoszeniowy dostępny na dedykowanej stronie internetowej programu. Po wprowadzeniu w systemie informatycznym programu danych osoby, która spełni warunki uczestnictwa, Wnioskodawca przesyła Uczestnikowi, na numer telefonu lub adres poczty elektronicznej podane w formularzu zgłoszeniowym, informację o zarejestrowaniu go w programie wraz z loginem i hasłem do indywidualnego konta tego Uczestnika na dedykowanej stronie internetowej programu oraz do specjalnej aplikacji mobilnej stworzonej na potrzeby uczestnictwa w programie. Program polega na nagradzaniu Uczestników pełniących rolę przedstawicieli handlowych dystrybutorów Klienta, za sprzedaż towarów Klienta Wnioskodawcy punktami, które mogą być zamienione na nagrody pieniężne według przelicznika przewidzianego w załączniku do regulaminu i aktualizowanego w trakcie trwania programu (uczestnik – przedstawiciel handlowy otrzymuje punkty za sprzedaż towarów Klienta Wnioskodawcy). Natomiast w odniesieniu do Uczestników pełniących rolę administratorów wyznaczonych przez dystrybutorów Klienta Wnioskodawcy, program polega na nagradzaniu tych uczestników za wypełnianie raportów sprzedaży, zgodnie z wymogami określonymi w regulaminie programu punktami, które mogą być zamienione na nagrody pieniężne według przelicznika przewidzianego w załączniku do regulaminu i aktualizowanego w trakcie trwania programu (uczestnik – administrator otrzymuje punkty za terminowe i prawidłowe wypełnianie raportów sprzedaży).

Nagrody pieniężne będą wypłacane przez organizatora na rachunek bankowy wskazany przez Uczestnika w formularzu zgłoszeniowym, dwa razy w miesiącu, do 15 dnia roboczego miesiąca oraz do ostatniego dnia kalendarzowego miesiąca, w okresie trwania programu, tj. od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 14 października 2017 r., na podstawie raportów sprzedaży otrzymywanych przez Wnioskodawcę wskutek ich wypełnienia w dedykowanym dla programu panelu raportowania na stronie internetowej programu przez uczestników programu pełniących rolę administratorów wyznaczonych przez Dystrybutorów Klienta Wnioskodawcy, po uprzedniej weryfikacji i zatwierdzeniu tych raportów przez Klienta Wnioskodawcy. Do wydania nagrody pieniężnej dochodzi z momentem złożenia przez Wnioskodawcę nieodwołalnego polecenia przelewu środków finansowych na rzecz Uczestnika. Poza „standardowymi” nagrodami pieniężnymi w ramach programu zorganizowana została również specjalna akcja promocyjna (na potrzeby tej akcji opracowany został odrębny regulamin), w której przewidziano przyznanie nagród rzeczowych dla uczestników – przedstawicieli handlowych, którzy w okresie trwania akcji uzyskają najlepsze wyniki sprzedażowe towarów Klienta Wnioskodawcy w swoich regionach sprzedaży (akcja promocyjna nie jest skierowana dla uczestników – administratorów). Ta akcja zawiera w sobie element rywalizacji, bowiem liczba nagród jest ograniczona i uzyskują je wyłącznie Uczestnicy, którzy osiągną najlepsze wyniki podczas gdy przy „standardowych” nagrodach w programie element rywalizacji nie występuje (punkty, które podlegają zamianie na nagrody pieniężne przyznawane są Uczestnikom – przedstawicielom handlowym za sprzedaż towarów Klienta Wnioskodawcy, niezależnie od wolumenu sprzedanych towarów).

W ramach programu motywacyjnego zorganizowana została również kolejna akcja promocyjna skierowana do dodatkowej kategorii Uczestników. Zasady prowadzenia akcji promocyjnej zostały uregulowane w odrębnym regulaminie. Akcja skierowana została do indywidualnie oznaczonych, pełnoletnich osób fizycznych pełniących rolę koordynatora sprzedaży Klienta Wnioskodawcy, zatrudnionych u Klienta Wnioskodawcy na podstawie umów o pracę oraz wykonujących pracę lub czynności na rzecz Klienta Wnioskodawcy na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego (w tym w ramach indywidualnej działalności gospodarczej). Promocja polega na nagradzaniu ww. Uczestników za przesyłanie raportów dystrybucji numerycznej, raportów wyników sprzedaży, terminową akceptację raportów premii należnej do wypłaty Uczestnikom – przedstawicielom handlowym, realizację wyznaczonych celów dystrybucji numerycznej w punktach sprzedaży detalicznej obsługiwanych przez Uczestników – przedstawicieli handlowych, przez Uczestników – koordynatorów, realizacji miesięcznych planów sprzedażowych założonych przez Klienta Wnioskodawcy oraz realizację innych działań taktycznych. Za najlepszą realizację powyższych zadań w okresie trwania promocji uczestnicy – koordynatorzy będą otrzymywali punkty na zasadach przewidzianych w załączniku do regulaminu promocji. Dla uczestników promocji Wnioskodawca przewidział indywidualne, stopniowalne nagrody pieniężne oraz nagrodę zespołową w postaci voucherów uprawniających do wycieczki zagranicznej. Nagrody indywidualne przyznawane są pięciu Uczestnikom, którzy uzyskają najwyższą ilość punktów w okresie trwania promocji, tj. od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 14 października 2017 r. Nagroda zespołowa przyznawana jest wszystkim Uczestnikom z regionu sprzedaży, z którego Uczestnicy uzyskają najwyższą ilość punktów w ww. okresie. Jeden Uczestnik promocji jest uprawniony do otrzymania tylko jednej nagrody indywidualnej i tylko jednej nagrody zespołowej. Również ta akcja zawiera w sobie element rywalizacji, bowiem liczba nagród jest ograniczona i przysługują one wyłącznie Uczestnikom, którzy osiągną najlepsze wyniki.

Realizując program motywacyjny Wnioskodawca działa w imieniu własnym, ale na rzecz Klienta. Regulaminowym organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca i to On zobowiązany jest względem Uczestników do wypłaty nagród (na zasadzie przyrzeczenia publicznego, zgodnie z przepisem art. 919 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93, z późn. zm.). Obowiązek ten ciążyć będzie na Wnioskodawcy, nawet gdyby nie otrzymał On środków na ten cel od Klienta. Dodatkowo, Uczestnicy programu nie wchodzą w żadne relacje bezpośrednio z Klientem – wszelkie roszczenia, reklamacje itd. mogą kierować wyłącznie wobec Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie działa zatem w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem a Uczestnikami, ale działając na rzecz Klienta jednocześnie działa w imieniu własnym. Natomiast Klient jest podmiotem, który ponosi ekonomiczny ciężar organizacji programu motywacyjnego – jest on m.in. zobowiązany wobec Wnioskodawcy (a nie Uczestników programu motywacyjnego) do pokrycia kosztów organizacji programu, w tym kosztu nagród pieniężnych wypłacanych w programie (koszt nagród stanowi jeden z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Klienta).

W tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwości co do zakresu ciążących na Nim obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą Uczestnikom programu motywacyjnego nagród pieniężnych i wydania im nagród rzeczowych. Wnioskodawca co prawda uzyskał interpretacje indywidualne dla dwóch poprzednich edycji programu (vide interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2015 r., nr IPPB2/4511-201/15-4/MG, z dnia 18 maja 2015 r., nr IPPB1/4511-478/15-4/ES – dla pierwszej edycji, z dnia 8 lipca 2016 r., nr IPPB2/4511-395/16-2/AK, z dnia 8 lipca 2016 r., nr IPPB2/4511-395/16-3/AK – dla drugiej edycji), jednak w obecnej edycji regulamin programu uległ zmianie, wobec czego tamte interpretacje stały się nieaktualne (m.in. nagrody pieniężne są wypłacane Uczestnikom bezpośrednio na ich rachunki bankowe, a nie poprzez zasilenie wydawanych Uczestnikom kart przedpłaconych jak to miało miejsce w pierwszej edycji, poza nagrodami pieniężnymi wydawane są nagrody rzeczowe, przewidziano akcje promocyjne o charakterze współzawodnictwa).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne (poza nagrodami otrzymanymi w związku z organizowanymi w ramach programu akcjami promocyjnymi) będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informację PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne (poza nagrodami otrzymanymi w związku z organizowanymi w ramach programu akcjami promocyjnymi) będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informację PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy akcje promocyjne organizowane w ramach programu motywacyjnego, w których pula nagród pieniężnych i rzeczowych jest ograniczona, a przyznanie nagród uzależnione jest od najlepszej realizacji przez Uczestników zadań określonych w regulaminach tych akcji spełniają przesłanki pozwalające na zakwalifikowanie ich jako konkursów w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 jest twierdząca, to czy w związku z wypłatą nagród pieniężnych/wydaniem nagród rzeczowych w organizowanych w ramach programu motywacyjnego akcjach promocyjnych mających charakter konkursów zwycięzcom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określone w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  5. Jeżeli odpowiedź napytanie nr 3 jest twierdząca, to czy w związku z wypłatą nagród pieniężnych/wydaniem nagród rzeczowych w organizowanych w ramach programu motywacyjnego akcjach promocyjnych mających charakter konkursów zwycięzcom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określone w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 4 i nr 5, natomiast w zakresie pytania nr 1, nr 2 i nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 4

Zdaniem Wnioskodawcy, konsekwencją stwierdzenia, że organizowane przez Niego w ramach programu motywacyjnego akcje promocyjne są konkursami w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r., Nr 80, poz. 350, z późn. zm., dalej również „ustawa o PIT”), jest to, że wygrane w owych konkursach uzyskane przez zwycięzców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (w sprawie nie ma zastosowania żadne ze zwolnień określonych w ustawie o PIT, w szczególności zwolnienia o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o PIT). Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na pytanie nr 4 winna być twierdząca, tzn. na Wnioskodawcy, jako na podmiocie wypłacającym nagrody pieniężne i wydającym nagrody rzeczowe w akcjach promocyjnych, ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określone w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 42 ustawy o PIT. W konsekwencji, ww. obowiązki nie będą ciążyły na Kliencie Wnioskodawcy, jako na podmiocie finansującym nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, m.in. osoby prawne są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Odnosząc powyższe do okoliczności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić zatem należy, że na Wnioskodawcy jako podmiocie organizującym akcje promocyjne i wydającym nagrody zwycięzcom – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, ciążyć będzie obowiązek pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie rzeczonego art. 41 ust. 4 ustawy o PIT oraz obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42 ustawy o PIT (przesłanie do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR).

Stanowisko powyższe Wnioskodawca wywodzi z literalnego brzmienia art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, który płatnikiem ustanawia podmioty dokonujące wypłat (świadczeń) z tytułu wygranych w konkursach. To zatem faktyczne przekazanie dochodu – nagrody w konkursie wyznacza podmiot, na którym ciążą obowiązki wynikające z prawa podatkowego związane z tym zdarzeniem. Za okoliczność irrelewantną należy natomiast uznać to, kto ponosi ekonomiczny ciężar nagród. Taki wniosek znajduje potwierdzenie np. w wyroku WSA w Warszawie z dnia 19 grudnia 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 1982/14, w którym Sąd wyjaśnił, że „dokonywanie wypłat, o którym mowa w art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f. należy rozumieć dosłownie, a mianowicie jako właśnie faktyczną realizację wypłaty („faktyczne wypłacenie”). Uprawniony jest przy tym pogląd, że analogicznie jak podmiot, który faktycznie dokonuje wypłat (świadczeń) należy rozumieć podmiot, który stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne”. Co godne odnotowania, teza powyższa wyrażona została w sprawie dotyczącej agencji marketingowej wydającej nagrody w akcji promocyjnej realizowanej na rzecz swojego kontrahenta, gdzie koszt nagród stanowił element kalkulacyjny należnego jej wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi marketingowej. Sąd nie miał wątpliwości, że to, że w rzeczywistości ciężar ekonomiczny nagród obciąża zlecającego akcję marketingową pozostaje bez znaczenia w sprawie. Zdaniem bowiem Sądu „faktyczne wypłacenie” to wypłata środków finansowych „rzeczywiście dokonana przez określony podmiot, niezależnie od źródła pochodzenia tych środków”. Konkludując, za trafne uznał WSA w Warszawie stanowisko, że obowiązki określone w art. 41 ust. 4 ustawy o PIT będą miały zastosowanie do agencji marketingowej, a nie podmiotów zlecających jej przeprowadzenie akcji promocyjnej (analogicznie w prawomocnych wyrokach WSA w Warszawie z dnia 12 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 2798/14 oraz z dnia 19 lutego 2015 r. sygn. akt III SA/Wa 1889/14). Za uznaniem za płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych podmiotów działających w branży marketingowej w odniesieniu do wygranych w konkursach organizowanych przez nich na zlecenie podmiotów trzecich opowiedział się również WSA w Warszawie w wyroku z dnia 27 stycznia 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 523/15.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ w okolicznościach stanu faktycznego to Wnioskodawca dokonuje we własnym imieniu faktycznego wydania/wypłaty nagród w akcjach promocyjnych organizowanych w ramach programu motywacyjnego będąc do takiego działania prawnie zobowiązanym w związku ze statusem organizatora tych akcji, zasadnym jest twierdzenie, że w odniesieniu do zwycięzców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie naliczenia, pobrania oraz odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku od nagród i złożenia rocznej deklaracji PIT-8AR. Zatem odpowiedź na pytanie oznaczone nr 4, w ocenie Wnioskodawcy, winna być twierdząca.

Ad. 5

W ocenie Wnioskodawcy, stanowisko zaprezentowane w poprzednim punkcie nie jest aktualne w przypadku wydania/wypłaty nagród w akcjach promocyjnych zwycięzcom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy uczestniczyli w akcjach promocyjnych w związku z prowadzoną działalnością – zatem na ostatnie z pytań postawionych we wniosku należy udzielić odpowiedzi przeczącej. W takiej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, gdyż nagrody uzyskane przez zwycięzców z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychody z tej działalności, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i podlegają opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Natomiast podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej.

W tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lipca 2016 r., nr IPPB1/4511-670/16-2/EC).

Mając powyższe na względzie, na ostatnie z pytań postawionych we wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, należy udzielić odpowiedzi przeczącej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm), od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających m.in. na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży, promocja produktów oraz marki zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawarł z podmiotem – spółką prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży dóbr konsumpcyjnych szybkozbywalnych z kategorii mrożonych słodyczy (dalej zwaną również „Klientem”), umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz bieżącej obsługi programu motywacyjnego. Zgodnie z tą umową Klient zlecił Spółce organizację i obsługę programu motywacyjnego w zamian za określone w umowie wynagrodzenie. W dniu 1 marca 2017 r. rozpoczęła się trzecia edycja programu motywacyjnego, która potrwa do dnia 14 października 2017 r. Podobnie jak w poprzedniej edycji, również w tej, zgodnie z przygotowanym przez Wnioskodawcę regulaminem, organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca. Realizując program motywacyjny Wnioskodawca działa w imieniu własnym, ale na rzecz Klienta. W ramach programu motywacyjnego zorganizowana została również kolejna akcja promocyjna skierowana do dodatkowej kategorii Uczestników. Zasady prowadzenia akcji promocyjnej zostały uregulowane w odrębnym regulaminie. Akcja skierowana została do indywidualnie oznaczonych, pełnoletnich osób fizycznych pełniących rolę koordynatora sprzedaży Klienta Wnioskodawcy, zatrudnionych u Klienta Wnioskodawcy na podstawie umów o pracę oraz wykonujących pracę lub czynności na rzecz Klienta Wnioskodawcy na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego (w tym w ramach indywidualnej działalności gospodarczej). Regulaminowym organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca i to On zobowiązany jest względem Uczestników do wypłaty nagród. Obowiązek ten ciążyć będzie na Wnioskodawcy, nawet gdyby nie otrzymał On środków na ten cel od Klienta. Dodatkowo, Uczestnicy programu nie wchodzą w żadne relacje bezpośrednio z Klientem – wszelkie roszczenia, reklamacje itd. mogą kierować wyłącznie wobec Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie działa zatem w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem a Uczestnikami, ale działając na rzecz Klienta jednocześnie działa w imieniu własnym. Natomiast Klient jest podmiotem, który ponosi ekonomiczny ciężar organizacji programu motywacyjnego – jest on m.in. zobowiązany wobec Wnioskodawcy (a nie Uczestników programu motywacyjnego) do pokrycia kosztów organizacji programu, w tym kosztu nagród pieniężnych wypłacanych w programie (koszt nagród stanowi jeden z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Klienta).

Kluczową kwestią dla oceny stanowiska Wnioskodawcy jest ustalenie, który podmiot w przedstawionym stanie faktycznym jest płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości wydanych bądź wypłaconych nagród.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jednak obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca będzie działał na rzecz podmiotów Zleceniodawcy za wynagrodzeniem.

W przypadku przekazywania przez Wnioskodawcę w ramach organizacji i obsługi programów motywacyjnych nagród uczestnikom akcji promocyjnych mających charakter konkursów, to Zleceniodawca, na którym ciąży ekonomiczny ciężar przedsięwzięcia pełni funkcję płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazywanych uczestnikom konkursu nagród. Organizatorem akcji promocyjnych jest Zleceniodawca, zlecający za wynagrodzeniem przeprowadzenie i zrealizowanie ww. programów motywacyjnych Wnioskodawcy w ramach prowadzonej przez Niego w tym zakresie działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem.

Stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe z tego względu, że Wnioskodawca nie może w opisanym we wniosku stanie faktycznym być w ogóle uznany za płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, od przekazywanych nagród zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą. Dlatego też twierdzenie Wnioskodawcy, że nie będą ciążyły na Nim obowiązki płatnika w przypadku nagród wypłaconych/wydanych przedsiębiorcom, ponieważ jest to dla nich przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej jest nieprawidłowe.

Fakt, że kompleksową obsługą programów motywacyjnych zajmuje się Wnioskodawca, na podstawie zlecenia jednego ze swoich kontrahentów – Zleceniodawcy, nie czyni Wnioskodawcy płatnikiem podatku i w związku z tym nie spoczywają na Nim żadne obowiązki płatnika w związku z wydawaniem lub wypłacaniem nagród.

W świetle wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązki płatnika podatku dochodowego będą ciążyły na podmiocie zlecającym, ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji programów motywacyjnych stanowiących konkurs.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądów administracyjnych, podkreślić należy, że wyroki te zapadły na tle odmiennego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Jakkolwiek orzeczenia sądów kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się zawężają.

W świetle art. 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z poźn. zm.), orzeczenia sądów administracyjnych nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Ponadto zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

W odniesieniu do powołanych we wniosku przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych  wskazać należy, że zapadły one w odmiennych do sprawy stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj