Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.428.2017.2.WN
z 12 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 lipca 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 27 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi montażu wymienionych we wniosku osłon zewnętrznych i wewnętrznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi montażu wymienionych we wniosku osłon zewnętrznych i wewnętrznych.

Wniosek został uzupełniony pismem z 27 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 21 września 2017r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.428.2017.1.WN.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem od towarów i usług. Zajmuje się montażem rolet okiennych zewnętrznych i wewnętrznych oraz pergoli.

Rolety zewnętrzne i wewnętrzne wytwarzane są na wymiar, pod konkretne zamówienie. W ofercie Wnioskodawcy znajdują się następujące produkty, które sprzedawane są łącznie z usługą ich montażu:

  1. Plisy tj. rolety wewnętrzne-materiałowe - zasłony okienne z charakterystycznie ukształtowanym, zaginanym materiałem. Montowane są na klipach w dolnej i górnej ramie okiennej na wkręcie, kątowniku, wieszaku bezinwazyjnym lub wieszakach do listwy przyszybowej okna.
  2. Żaluzje drewniane 25 mm - żaluzje te są wykonane z wysokogatunkowego drewna brzozowego oraz żaluzje aluminiowe 25 mm lub 16 mm - żaluzje te są wykonane z taśmy aluminiowej. Montowane są na wieszakach za pomocą wkrętów lub wieszaków bezinwazyjnych w ramie okiennej oraz listwie przyszybowej na wkrętach.
  3. Żaluzje aluminiowe i drewniane 50 mm, które są montowane za pomocą wieszaków do ściany lub nadproża.
  4. Żaluzje pionowe zawieszone pionowo lamele materiałowe o szerokości 127 mm i 89 mm na niskoprofilowej szynie (45 mm x 25 mm). Montowane są do ściany za pomocą kątowników lub do sufitu na metalowych zaczepach.
  5. Żaluzje Panel Track. System składa się z szyny prowadzącej oraz mocowanych do niej pionowych, przesuwnych pasów tkanin o szerokości od 25 do 150 cm. Żaluzje te montowane są we wnęce okna, na ścianie lub suficie.
  6. Rolety materiałowe w zabudowie - płaska kaseta przykręcana jest do listwy przyszybowej z niewidocznymi wkrętami, a prowadnice płaskie są przyklejane za pomocą taśmy piankowej lub w całości przyklejana do ramy okna.
  7. Rolety materiałowe na wałku - z możliwością montażu do sufitu, ściany, nadproża lub bezpośrednio na okno.
  8. Moskitiery - stanowią zabezpieczenia wnętrz przed insektami. Siatka z włókna szklanego pozwala na swobodną cyrkulację powietrza nie powodując zaciemnienia pomieszczenia. Występują następujące modele:
    • ramowe i kołnierzowe - montowane bezinwazyjnie na haczykach, które licują się z ramą okna. Składa się ona z aluminiowej ramy na którą naciągnięta jest siatka,
    • rolowane - w kasecie z prowadnicami z aluminium, do stosowania na okna i drzwi,
    • drzwiowe - z profili aluminiowych, dostępne moskitiery zawiasowe lub przesuwne.
  9. Refleksol to przeszklone powierzchnie pionowe. Zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna. Refleksol pomaga w zachowaniu stałej, komfortowej temperatury w pomieszczeniu narażonym na działanie promieni słonecznych.
    Jednoczesne zastosowanie rolet typu Refleksol umożliwia ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, przyczyniając się do zmniejszenia kosztów eksploatacji budynków. Stosowane w roletach tkaniny HIGH-T-TEX, Polyscreen, Screen, dzięki swoim właściwościom, gwarantują skuteczną barierę optyczną dla wpadającego do pomieszczenia światła, tłumią kontrasty, zachowując dobrą widoczność na zewnątrz. Zastosowanie odpowiedniego systemu zaciemnienia wnętrz umożliwia podkreślenie indywidualnej architektury budynku. Ponadto bogata oferta tkanin o różnych strukturach i wielu kolorach oraz opcja lakierowania konstrukcji rolet pozwalają na idealne wkomponowanie ich w otoczenie. Zamontowanie Refleksoli wewnątrz budynku może stwarzać nawet efekt pełnego zaciemnienia, np. w salach kinowych, wykładowych, itp. Opcjonalne zastosowanie automatyki pogodowej dodatkowo zabezpiecza rolety przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Solidna aluminiowa konstrukcja oraz wysokiej klasy tkaniny z wytrzymałych włókien poliestrowych pokrywanych PVC są gwarantem długotrwałego użytkowania rolet. Roleta trwale przykręcana do muru lub ościeży, możliwość zabudowy pod elewacją.
  10. Pergola typu Solid to estetyczna konstrukcja aluminiowa z ruchomym zadaszeniem. System wózków jezdnych poruszany dzięki wbudowanemu napędowi elektrycznemu zapewnia komfortową pracę systemu zadaszenia. Pergola chroni zarówno przed słońcem, jak i deszczem. Pomysłowo ukryty w konstrukcji system odprowadzania wody powoduje, że Solid to produkt charakteryzujący się wysoką estetyką i funkcjonalnością. Opcjonalne oświetlenie LED pozwoli zamienić taras w przestronny salon również po zachodzie słońca. Konstrukcja wykonana z aluminiowych profili ekstrudowanych oraz elementów ze stali nierdzewnej konstrukcja wyposażona w system odprowadzania wody system przeciwsłoneczny i przeciwdeszczowy, ruchome poszycie sterowane elektrycznie, możliwość zastosowania automatyki pogodowej, możliwość zastosowania oświetlenia LED, wersja przyścienna maksymalne wymiary jednego modułu: szerokość 4 m, wysięg 7m. Pergola trwale przykręcana do muru - ściany.


Wszystkie ww. produkty wykonywane są na zamówienie. Wymiary, kolor, sposób montowania powoduje, że dany produkt pasuje na konkretne okno, drzwi, można je zamontować na konkretnej ścianie budynku mieszkalnego.

Wnioskodawca kupuje komponenty ww. produktów, dostosowuje je do wymagań klienta i montuje je m.in. w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT. Wszystkie wyroby stanowią element usługi jaką sprzedaje on swym kontrahentom.

Wnioskodawca dodatkowo uzupełnił opis sprawy, informując:

  1. Obiekty są kwalifikowane do PKOB 111.
  2. Czynności związane z montażem osłon pkt 1-9 mieszczą się w zakresie dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji.
  3. Produkty wymienione od pkt 2 do 7 są osłonami wewnętrznymi i sprzedawane z usługą montażu na 8%, a jeżeli są sprzedawane bez montażu to wówczas stosowana jest stawka 23% VAT.
  4. Przedmiotem zawieranych umów z nabywcą będzie dostawa towaru wraz z montażem.
  5. W sytuacji, gdy nabywca zamawia konkretny wyrób, pod konkretny wymiar i Wnioskodawca dokonuje jego dostosowania, a następnie montażu - dominującym elementem jest wykonanie usługi. Jeżeli klient jest zainteresowany jedynie nabyciem towaru bez montażu, to wówczas dominującym elementem jest wydanie tego towaru.
  6. Dla klienta najważniejsze jest zamontowanie mu konkretnego produktu o konkretnych parametrach w konkretnym miejscu. Np. oknie. W ocenie Wnioskodawcy dostarczony towar wraz z montażem jest kompleksową usługą. Do wykonania świadczenia konieczne jest wykonanie konkretnego towaru i jego zamontowanie.
  7. Udział ten wynosi około 70% ceny usługi.
  8. Umowy zawierane z klientem określają cenę za kompleksową usługę, Wnioskodawca zawiera również umowy z wyszczególnieniem poszczególnych kosztów.
  9. Czynności są fakturowane jako montaż np. rolet aluminiowych, bram garażowych, markiz, rolet materiałowych PKOB 111.
  10. Cena usługi wystawiona na fakturze dla klienta obejmuje wartość materiałów i koszty robocizny.
  11. Osłony wewnętrzne montowane są do ramy okiennej, ściany, sufitu za pomocą wkrętów, dybli. Natomiast osłony zewnętrzne montowane są do ściany, okien za pomocą kotew, wkrętów, śrub, dybli.
    Mechanizmy zwijające są zamontowane w produktach osłonowych, a te są montowane do okien lub ścian.
  12. Nastąpi naruszenie elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych, ponieważ po demontażu produktów powoduje powstanie otworów w oknach lub ścianie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca do usług montażu wszystkich wskazanych w zapytaniu wyrobów ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług 8%?

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, skoro wyroby wykonywane są na konkretny wymiar, są wmontowywane w okna, drzwi lub przytwierdzane do ścian budynku, należy uznać, że można wobec usług ich montażu zastosować stawkę 8%. Usługi dotyczą bowiem społecznego programu mieszkaniowego i wszystkie elementy stanowić będą po ich zamontowaniu części budynków, okien i drzwi, które same stanowią część budynków.

W wyroku z 1.10.2009 r., I FSK 545/08, NSA wskazał, że podobnie jak w przypadku usług montażu drzwi i okien, stawkę 7% należy stosować do m.in. rolet. Z uchwały NSA I FPS 2/13 również wynika, że połączone trwale z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego częściami, zamontowane produkty objęte są obniżoną stawką podatkową. O zastosowaniu obniżonej stawki do rolet zewnętrznych wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 18.01.2012 r., ILPP2/443-1487/11-3/MR.

Możliwość taką potwierdziła Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 23 lipca 2012 r. (IPPP1/443-503/12-2/AW), w której czytamy, że „w przedmiotowej sytuacji montaż drewnianej konstrukcji zadaszenia tarasu będącego częścią budynku odbywa się w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym. Należy tym samym przyjąć, że powyższa usługa mieści się w pojęciu budowy, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie, bowiem nastąpi trwałe połączenie z budynkiem, a jednocześnie mamy do czynienia z elementami wyposażenia budynku stanowiącymi jego elementy konstrukcyjne, które jednocześnie podnoszą jego użyteczność i funkcjonalność. (...) Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy, opisane przez zainteresowanego czynności polegające na montażu drewnianej konstrukcji zadaszenia tarasu w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wykonywane w ramach usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8 proc.”.

W ocenie Wnioskodawcy, każdy wyrób dostosowywany jest pod konkretne wymiary i konkretne zamówienie. Po zamontowaniu tracą one odrębne cechy i stają się częścią budynku lub częścią drzwi i okien, które stanowią część budynku. Dlatego Wnioskodawca w pełni uprawniony jest do stosowania obniżonej stawki VAT.

Podobnie pergola jest mocowana do dachu lub ściany budynku. Usługa montażowa takiej pergoli powinna zatem również korzystać z obniżonej stawki VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie montowane w budynkach mieszkalnych wyroby połączone są z elementami konstrukcyjnymi budynku i znaczenie podnoszą jego wartość, standard.

Patrząc od strony podmiotu, który zamawia dane usługi montażowe wraz z wyrobem, dokonuje on modernizacji obiektu. Wydatki na montaż takich wyrobów, jeśli przekraczałyby 3.500 zł netto, podlegałyby amortyzacji jako ulepszenie budynku. Zasadne jest zatem uznanie, że ww. wyroby montowane w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym korzystają ze 8% stawki podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy – towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy np. symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – według art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei w myśl ust. 12b ww. artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na treść art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywane w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

Ustawa o podatku od towarów i usług, w art. 2 pkt 12 ustawy, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje trzy grupy:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym”.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2) przez budowę należy rozumieć, m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Natomiast „przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.) „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Termomodernizacja w budownictwie polega na dokonaniu ulepszenia budynku, które wpłynie na zmniejszenie zapotrzebowania na energię końcową dostarczoną przez systemy techniczne na potrzeby ogrzewania i wentylacji, podgrzania ciepłej wody użytkowej, chłodzenia, oświetlenia.

Najczęściej przeprowadzane działania to:

  • docieplanie ścian zewnętrznych i stropów,
  • wymiana okien,
  • wymiana lub modernizacja systemów grzewczych.

Termomodernizacja prowadzi do wykonania takich czynności, które prowadzą do zmniejszenia rocznej straty energii pierwotnej w lokalnym źródle ciepła.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2017 r., poz. 130) – przez przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Pojęcie „modernizacja” – według Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Zdaniem Organu, modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinna dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi obejmować dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę budynków lub ich części. Przy czym – wziąwszy pod uwagę przywołane wyżej definicje – czynności budowy, remontu, przebudowy, modernizacji, termomodernizacji powinny dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych przekraczających powierzchnię użytkową 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się montażem rolet okiennych zewnętrznych i wewnętrznych oraz pergoli.

W ofercie Wnioskodawcy znajdują się następujące produkty, które sprzedawane są łącznie z usługą ich montażu:

  1. Plisy tj. rolety wewnętrzne-materiałowe - zasłony okienne z charakterystycznie ukształtowanym, zaginanym materiałem. Montowane są na klipach w dolnej i górnej ramie okiennej na wkręcie, kątowniku, wieszaku bezinwazyjnym lub wieszakach do listwy przyszybowej okna.
  2. Żaluzje drewniane 25 mm - żaluzje te są wykonane z wysokogatunkowego drewna brzozowego oraz żaluzje aluminiowe 25 mm lub 16 mm - żaluzje te są wykonane z taśmy aluminiowej. Montowane są na wieszakach za pomocą wkrętów lub wieszaków bezinwazyjnych w ramie okiennej oraz listwie przyszybowej na wkrętach.
  3. Żaluzje aluminiowe i drewniane 50 mm, które są montowane za pomocą wieszaków do ściany lub nadproża.
  4. Żaluzje pionowe zawieszone pionowo lamele materiałowe o szerokości 127 mm i 89 mm na niskoprofilowej szynie (45 mm x 25 mm). Montowane są do ściany za pomocą kątowników lub do sufitu na metalowych zaczepach.
  5. Żaluzje Panel Track. System składa się z szyny prowadzącej oraz mocowanych do niej pionowych, przesuwnych pasów tkanin o szerokości od 25 do 150 cm. Żaluzje te montowane są we wnęce okna, na ścianie lub suficie.
  6. Rolety materiałowe w zabudowie - płaska kaseta przykręcana jest do listwy przyszybowej z niewidocznymi wkrętami, a prowadnice płaskie są przyklejane za pomocą taśmy piankowej lub w całości przyklejana do ramy okna
  7. Rolety materiałowe na wałku - z możliwością montażu do sufitu, ściany, nadproża lub bezpośrednio na okno.
  8. Moskitiery - stanowią zabezpieczenia wnętrz przed insektami. Siatka z włókna szklanego pozwala na swobodną cyrkulację powietrza nie powodując zaciemnienia pomieszczenia. Występują następujące modele:
    • ramowe i kołnierzowe - montowane bezinwazyjnie na haczykach, które licują się z ramą okna. Składa się ona z aluminiowej ramy na którą naciągnięta jest siatka,
    • rolowane - w kasecie z prowadnicami z aluminium, do stosowania na okna i drzwi,
    • drzwiowe - z profili aluminiowych, dostępne moskitiery zawiasowe lub przesuwne.
  9. Refleksol to przeszklone powierzchnie pionowe. Zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna. Refleksol pomaga w zachowaniu stałej, komfortowej temperatury w pomieszczeniu narażonym na działanie promieni słonecznych.
    Jednoczesne zastosowanie rolet typu Refleksol umożliwia ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, przyczyniając się do zmniejszenia kosztów eksploatacji budynków. Stosowane w roletach tkaniny HIGH-T-TEX, Polyscreen, Screen, dzięki swoim właściwościom, gwarantują skuteczną barierę optyczną dla wpadającego do pomieszczenia światła, tłumią kontrasty, zachowując dobrą widoczność na zewnątrz. Zastosowanie odpowiedniego systemu zaciemnienia wnętrz umożliwia podkreślenie indywidualnej architektury budynku. Ponadto bogata oferta tkanin o różnych strukturach i wielu kolorach oraz opcja lakierowania konstrukcji rolet pozwalają na idealne wkomponowanie ich w otoczenie. Zamontowanie Refleksoli wewnątrz budynku może stwarzać nawet efekt pełnego zaciemnienia, np. w salach kinowych, wykładowych, itp. Opcjonalne zastosowanie automatyki pogodowej dodatkowo zabezpiecza rolety przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Solidna aluminiowa konstrukcja oraz wysokiej klasy tkaniny z wytrzymałych włókien poliestrowych pokrywanych PVC są gwarantem długotrwałego użytkowania rolet. Roleta trwale przykręcana do muru lub ościeży, możliwość zabudowy pod elewacją.
  10. Pergola typu Solid to estetyczna konstrukcja aluminiowa z ruchomym zadaszeniem. System wózków jezdnych poruszany dzięki wbudowanemu napędowi elektrycznemu zapewnia komfortową pracę systemu zadaszenia. Pergola chroni zarówno przed słońcem, jak i deszczem. Pomysłowo ukryty w konstrukcji system odprowadzania wody powoduje, Ze Solid to produkt charakteryzujący się wysoką estetyką i funkcjonalnością. Opcjonalne oświetlenie LED pozwoli zamienić taras w przestronny salon również po zachodzie słońca. Konstrukcja wykonana z aluminiowych profili ekstrudowanych oraz elementów ze stali nierdzewnej konstrukcja wyposażona w system odprowadzania wody system przeciwsłoneczny i przeciwdeszczowy, ruchome poszycie sterowane elektrycznie, możliwość zastosowania automatyki pogodowej, możliwość zastosowania oświetlenia LED, wersja przyścienna maksymalne wymiary jednego modułu: szerokość 4 m, wysięg 7 m. Pergola trwale przykręcana do muru - ściany.


Wnioskodawca kupuje komponenty ww. produktów, dostosowuje je do wymagań klienta i montuje je m.in. w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT. Wszystkie wyroby stanowią element usługi jaką sprzedaje on swym kontrahentom. Obiekty są kwalifikowane do PKOB 111. Czynności związane z montażem osłon pkt 1-9 mieszczą się w zakresie dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji. Produkty wymienione od pkt 2 do 7 są osłonami wewnętrznymi i sprzedawane z usługą montażu na 8%, a jeżeli są sprzedawane bez montażu to wówczas stosowana jest stawka 23% VAT. Umowy zawierane z klientem określają cenę za kompleksową usługę, Wnioskodawca zawiera również umowy z wyszczególnieniem poszczególnych kosztów. Cena usługi wystawiona na fakturze dla klienta obejmuje wartość materiałów i koszty robocizny. Osłony wewnętrzne montowane są do ramy okiennej, ściany, sufitu za pomocą wkrętów, dybli. Natomiast osłony zewnętrzne montowane są do ściany, okien za pomocą kotew, wkrętów, śrub, dybli. Mechanizmy zwijające są zamontowane w produktach osłonowych, a te są montowane do okien lub ścian.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy do usług montażu wszystkich wskazanych w zapytaniu wyrobów ma zastosowanie obniżona stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Należy zauważyć, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, natomiast pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z opisu sprawy wynika, że istotą wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności będzie montaż zakupionych towarów. Z charakteru wykonanych czynności wynika, że dominującą w tym przypadku jest usługa.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę czynności polegające na dostawie i montażu plis tj. rolet wewnętrznych - materiałowych, żaluzji drewnianych, żaluzji aluminiowych i drewnianych, żaluzji pionowych, żaluzji Panel Track, rolet materiałowych w zabudowie, rolet materiałowych na wałku, należy uznać za kompleksową usługę, przedmiotem której będzie montaż i uruchomienie ww. urządzeń, a nie dostawa poszczególnych materiałów, czy też zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Zauważyć jednak należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Co istotne, sama usługa montażu, czy też instalacja poszczególnych towarów, nie może być traktowana jako budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się, bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako ww. usługi, o których mowa w ustawie.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy należy wskazać, że obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie wtedy, gdy montaż określonych towarów następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu). Należy więc badać stopień konstrukcyjnego połączenia montowanych towarów i elementów obiektu budowlanego/lokalu. Nie chodzi tutaj o badanie powiązania elementów montowanych z konstrukcyjnymi w rozumieniu techniki budowlanej elementami obiektu budowlanego/lokalu, lecz o tak silne połączenie konstrukcyjne elementów montowanych i elementów obiektu budowlanego/lokalu, że powstaje trwała całość spełniająca określoną funkcję użytkową.

Innymi słowy montaż towarów niezależnie od stopnia ich przetworzenia, do którego nie zostaną wykorzystane w sposób istotny elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu) nie korzysta z obniżonej stawki przewidzianej w przepisie art. 41 ust. 12 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że osłony wewnętrzne montowane są do ramy okiennej, ściany, sufitu za pomocą wkrętów, dybli. Mechanizmy zwijające są zamontowane w produktach osłonowych, a te są montowane do okien lub ścian. Zatem pomimo, że usługi te świadczone będą w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie 23% stawka podatku od towarów i usług. W wyniku montażu ww. towarów nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu). Z uwagi na rodzaj materiałów, z których wykonywane są ww. towary, nie mogą one pełnić funkcji ochrony i izolacji samego budynku. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie dotyczą budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, nie mieszczą się zatem w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, gdyż w istocie czynności te będą jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych.

Niewątpliwie współczesne wymagania rodzą potrzebę modernizacji budynków zarówno mieszkalnych, jak i niemieszkalnych. Prace modernizacyjne wiążą się często ze zmianami konstrukcyjnymi w budynku. Przyczyną modernizacji jest konieczność unowocześnienia istniejących budynków, zmiana rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych oraz poprawienie standardu wyposażenia – założenia nowych instalacji np. grzewczych, czy nowych urządzeń technicznych.

Jednak również takie usługi jak montaż moskitier, refleksoli czy pergoli nie dotyczą substancji samego budynku (lokalu) lecz są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia – na indywidualne zamówienie klienta. Wyposażenie – w postaci moskitier, refleksoli czy pergoli – z pewnością nie stanowi elementów konstrukcyjnych budynku. Pomimo, iż ww. osłony zewnętrzne montowane są do ściany, okien za pomocą kotew, wkrętów, śrub, dybli, czynności tych nie można zaliczyć do remontu lub modernizacji obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Byłoby to niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej. Zatem ww. czynności nie będą stanowić usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy.

Dlatego też w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę usług dostawy wraz z montażem moskitier, refleksoli czy pergoli, wykonywanych w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma 23% stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Zainteresowanego w przedmiotowym wniosku wyroków sądu tut. Organ pragnie wyjaśnić, że wskazane wyroki zostały potraktowane jako element argumentacji Wnioskodawcy, są to jednak rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnej sprawy i co do zasady wiążą on stronę postępowania w konkretnych, indywidualnych sprawach, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy wskazać, że co do zasady interpretacje są wydawane w indywidualnych sprawach zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do 39969 zarejestrowanych użytkowników i korzystaj bezpłatnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj