Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4011.224.2017.2.MZA
z 10 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 26 lipca 2017 r. (data wpływu 8 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym 8 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do uwzględnienia faktur za materiały budowalne wystawionych w okresie od 30 września 2018 r. do 30 września 2019 r. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie ustalenia prawa do uwzględnienia faktur za materiały budowalne wystawionych w okresie od 30 września 2018 r. do 30 września 2019 r.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 31 sierpnia 2017 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4011.224.2017.1.MZA wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 8 września 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest osobą, która 21 czerwca 2017 r. otrzymała pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego z budynkiem gospodarczym. Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi spełnia zawarte w tym przepisie kryteria, które umożliwiają uzyskanie zwrotu niektórych wydatków poniesionych w związku z budową własnego domu. Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę zaraz po uzyskaniu stosownego pozwolenia. Na chwilę obecną, tj. 24 lipca 2017 r. Wnioskodawczyni jest na etapie budowania fundamentów. Zgodnie z art. 23 ww. ustawy właściwy urząd skarbowy honoruje tylko faktury na materiały budowalne wystawione do 30 września 2018 r. Wnioskodawczyni wskazała, że jest młodą kobietą, mającą 27 lat, która samodzielnie buduje dom. Wnioskodawczyni część pieniędzy otrzymała w drodze darowizny od babki, na resztę wydatków musi zapracować samodzielnie a to wymaga czasu, gdyż Wnioskodawczyni zarabia około 2.000 netto miesięcznie, a zaciągnięcie kredytu Wnioskodawczyni całkowicie wyklucza.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisaną przez Wnioskodawczynię we wniosku sytuacją faktury za materiały budowalne wystawione w okresie od 30 września 2018 r. do 30 września 2019 r. będą uwzględniane przy zwrocie części podatku VAT za materiały budowalne?

Zdaniem Wnioskodawczyni, faktury wystawione po 30 września 2018 r. na materiały budowalne, w jej przypadku, powinny być uwzględnione mimo, że ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi wskazuje konkretną datę. Wnioskodawczyni uważa, że państwo powinno pomagać młodym ludziom takim jak ona, którzy samodzielnie w sposób rzetelny i uczciwy starają się coś osiągnąć.

Wnioskodawczyni wskazała, że zaistniałe okoliczności dopiero w 2017 r. zezwoliły jej na rozpoczęcie budowy wymarzonego domu. Wnioskodawczyni dodała, że jest młodą, samotną kobietą, która samodzielnie podjęła się budowy domu w dużej mierze dzięki pomocy finansowej babki. Samodzielnie nie jest w stanie finansowo i fizycznie (zgodnie ze sztuką budowlaną) postawić tego domu do momentu odbioru budynku, gdzie miałoby to nastąpić do 30 września 2018 r. tak by uzyskać całość zwrotu VAT budowlanego. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że w ponad rok nie jest możliwe postawienie domu zgodnie ze sztuką budowlaną a swój jedyny wymarzony dom chciałaby zbudować dobrze i poprawnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1184 ze zm.) – z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej „zwrotem wydatków”.

Ponadto – w myśl art. 20 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:

  1. wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z:
    1. budową domu jednorodzinnego albo
    2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;
  2. przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r. albo na podstawie zgłoszenia budowy;
  3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:
    1. 75 m2 i 100 m2,
    2. 85 m2 i 110 m2 – w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę albo w dniu dokonania zgłoszenia budowy, o których mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 1a;
  4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego albo dokonano zgłoszenia budowy nie ukończyła 36 lat;
  5. do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:
    1. właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
    2. osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
    3. właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny
    • z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy – zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.

Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu wydatków jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (art. 21 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 23 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – zwrot wydatków dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Przy czym wniosek o zwrot wydatków osoba fizyczna składa raz, nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym zgodnie z prawem miało miejsce przystąpienie do użytkowania wybudowanego domu jednorodzinnego (art. 23 ust. 2 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego, to po spełnieniu warunków dotyczących zwrotu przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę (pozwolenia wydanego po 1 stycznia 2014 r.) albo dokonania zgłoszenia budowy do dnia 30 września 2018 r. Zwrot dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.

Wyjaśnić należy, że z literalnej wykładni art. 21 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi jednoznacznie wynika, że do zwrotu uprawnia poniesienie wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi wyłącznie od dnia wydania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy do dnia 30 września 2018 r. Oznacza to, że – aby osoba fizyczna mogła ubiegać się o zwrot części wydatków – poniesienie wydatku, udokumentowane wystawioną fakturą potwierdzającą datę jego poniesienia, musi mieścić się w określonym przez ustawodawcę czasie. Ustawodawca przewidział w przepisach, że prawo do zwrotu części wydatków dotyczy wydatków poniesionych, udokumentowanych fakturami VAT w ściśle określonym czasookresie i na podstawie przywołanej ustawy ustawodawca nie przewiduje żadnych wyjątków, jak chciałaby Wnioskodawczyni.

Z zasady równości, wyrażonej w art. 32 ust. 1 Konstytucji, wynika nakaz jednakowego traktowania podmiotów prawa w obrębie określonej klasy (kategorii). Wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną) powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań, zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących. To znaczy, że podmioty należące do tej samej kategorii muszą być traktowane równo, zaś podmioty należące do różnych kategorii mogą być traktowane różnie (por. wyroki TK z: 13 grudnia 2007 r. w sprawie SK 37/06; 26 lutego 2008 r. w sprawie SK 89/06; 22 lipca 2008 r., w sprawie P 41/07; 11 maja 2010 r. w sprawie SK 50/08 oraz 23 listopada 2010 r. w sprawie K 5/10).

Racjonalny ustawodawca wskazał wyraźnie – co również zauważyła Wnioskodawczyni – konkretną datę, termin, tj. 30 września 2018 r., do którego faktury na materiały budowalne powinny być wystawione tak, aby można było ubiegać się o zwrot wydatków.

Zatem powyższy termin jest terminem nieprzekraczalnym i od jego dotrzymania uzależniona jest możliwość uwzględnienia (rozliczenia) faktur potwierdzających zakup materiałów budowalnych w celu skorzystania ze zwrotu części wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania. Po tej dacie Wnioskodawczyni może kontynuować zakup materiałów budowalnych jednak wystawione faktury nie będą mogły zostać uwzględnione we wniosku o zwrot.

Podsumowując, na podstawie art. 21 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych po spełnieniu wszystkich warunków określonych w art. 20 ust. 3 ww. ustawy, mają prawo ubiegać się osoby fizyczne, które od dnia wydania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy poniosły wydatki, które wynikają z wystawionych do 30 września 2018 r. faktur na zakup materiałów budowlanych. Ponieważ zwrot wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych nie dotyczy wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej po 30 września 2018 r., to materiały zakupione przez Wnioskodawczynię po tej dacie nie będą mogły zostać uwzględnione we wniosku o zwrot.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym faktury wystawione po 30 września 2018 r. na materiały budowalne powinny być uwzględnione mimo, że ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi wskazuje konkretną datę, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,

43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj