Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4010.48.2017.2.KB
z 10 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 lipca 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na stypendia (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na stypendia. W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 28 lipca 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4011.108.2017.1.KB, 0111-KDIB2-3.4010.48.2017.1.KB wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano pismem z 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

„X” Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”), została zawiązana w dniu 29 lipca 2016 r. Głównym obszarem i celem działalności Spółki jest wsparcie branży gier wideo w Polsce. Wsparcie to będzie realizowane poprzez kierowanie do młodych twórców gier oraz start-upów dedykowanych szkoleń, mentoringu oraz finansowania. Efektem działań Spółki będzie powstanie nowych firm działających na rynku gier wideo. Wsparcie realizowane jest poprzez konkursy ogłaszane dwa razy wciągu roku. Pierwszy odbył się w styczniu 2017 r. Wsparcie realizowane jest zarówno w sferze ekonomicznej jak też organizacyjnej, a także poprzez wzmocnienie kompetencji przyszłych i obecnych twórców gier. Głównym elementem wsparcia jest możliwość uzyskania pomocy akceleratora Wnioskodawcy w rozwoju pomysłów na grę jego uczestników - osoby nieposiadające niezbędnych możliwości finansowych, organizacyjnych i kadrowych. Efektem działania Programu Akceleracji ma być utworzenie Spółek, które zostaną zaopatrzone w konieczne narzędzia, finansowanie i opiekę mentorów. W zależności od potrzeb realizowane będzie również wsparcie w promocji i uzyskaniu dalszego finansowania projektu. Innym obszarem działalności Wnioskodawcy w ramach prowadzonego akceleratora gier będzie prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie gier komputerowych i wideo.

Osoby i start-upy zainteresowane uczestnictwem w konkursie zgłaszają się do Wnioskodawcy. Po weryfikacji przedstawianych pomysłów gier następuje selekcja kandydatów i wybór osób, które będą brały udział w konkursie - Programie Akceleracji. Z uczestnikami podpisywane są umowy dotyczące uczestnictwa w Programie Akceleracji, które szczegółowo opisują jego warunki. W trakcie trwania Programu Akceleracji, okres 3 miesięcy, jego uczestnicy otrzymują od Wnioskodawcy - organizatora Programu Akceleracji - świadczenie pieniężne określone w umowie jako stypendium o wartości do 1800 zł miesięcznie. Środki pochodzące ze stypendium mogą być wydatkowane przez uczestników wyłącznie na cele związane z uczestnictwem w programie i są świadczeniem bezzwrotnym. Z uwagi na pionierski sposób wsparcia młodych twórców gier komputerowych i wideo w Polsce, X sp. z o.o., powzięła wątpliwość w zakresie skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z wypłacanymi uczestnikom Programu Akceleracji środkami pieniężnymi.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 sierpnia 2017 r., Wnioskodawca wskazał, że uczestnicy Programu Akceleracji są osobami, które nie prowadzą działalności gospodarczej.

Spółka X podpisała z uczestnikami Programu Akceleracji Umowy dotyczące uczestnictwa w Programie Akceleracyjnym. Należy podkreślić, że w Programie Akceleracji Uczestnicy występują w Zespołach, jeden Zespół liczy minimum dwóch Uczestników. Umowy regulują m.in. następujące aspekty pomiędzy X Sp. z o.o. (Organizatorem) a Zespołami.:

  1. Przedmiot umowy, tj. określenie szczegółowych praw i obowiązków Stron w związku z uczestnictwem w Programie Akceleracyjnym.
  2. Udział Zespołu (Uczestników) w Fazie Akceleracji.
  3. Ogólne zobowiązania Organizatora w odniesieniu do Fazy Akceleracji.
  4. Stypendium (jego wysokość, sposób wypłacania - ilość transz).
  5. Zakończenie Fazy Akceleracji.
  6. Udział Zespołu w Fazie Inwestycyjnej.
  7. Prawa Organizatora w związku z Zewnętrzną Inwestycją.

Umowy dotyczące uczestnictwa w Programie Akceleracyjnym precyzują i wskazują, że:

  1. Uczestnicy wzięli udział w Naborze Pomysłów prowadzonym w ramach Programu Akceleracyjnego organizowanego przez X Sp. z o.o.;
  2. Decyzją Komisji Konkursowej na podstawie przedstawionego Pomysłu gry Zespół został zakwalifikowany do udziału w drugim etapie Programu - Fazie Akceleracji;
  3. Uczestnikom przysługują wyłączne prawa do Pomysłu gry;
  4. Zgodnie z Punktem 6.3 Regulaminu Programu Zespół zakwalifikowany do Fazy Akceleracji zawiera z Organizatorem Umowę Akceleracyjną, której zawarcie jest niezbędne do udziału w Fazie Akceleracji oraz Fazie Inwestycyjnej;
  5. Strony pragną uszczegółowić i rozwinąć prawa i obowiązki przewidziane w Regulaminie w celu stworzenia warunków dla wzajemnej współpracy w związku z Programem, w szczególności zaś prawa i obowiązki związane z inwestowaniem w rozwój oraz wdrożenie Pomysłu;
  6. Strony wyrażają wolę dążenia do nawiązania długofalowej współpracy, zakładającej m.in. potencjalną inwestycję Organizatora oraz Inwestorów w rozwój i wdrożenie Pomysłu;

Podsumowując, Umowy dotyczące uczestnictwa w Programie Akceleracyjnym regulują prawa i obowiązki Organizatora i Zespołów Uczestników, opisują Fazę Akceleracji i Fazę Inwestycji. Umowa zakłada dążenie do długofalowej współpracy oraz potencjalną inwestycję Organizatora w rozwój, wdrożenie i komercjalizację Pomysłu gry.

Opisana powyżej Umowa dotycząca uczestnictwa w Programie Akceleracyjnym nie jest umową zlecenie ani umową o dzieło.

Od momentu zawiązania Spółki do czasu złożenia Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka osiągała przychody z odsetek od lokowanych środków pieniężnych w lokatach overnight i lokatach terminowych. Do momentu złożenia Wniosku Spółka nie osiągnęła przychodów z tytułu działalności wydawniczej gier wideo ani z inwestycji w udziały przedsiębiorstw założonych przez uczestników Programu Akceleracyjnego.

Zgodnie z Umową Spółki X przedmiotem jej działalności jest m.in. produkcja gier i zabawek, działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych, pozostała działalność wydawnicza. Ponadto, zgodnie z Umowami dotyczącymi uczestnictwa w Programie Akceleracyjnym, Spółka X przewiduje kapitałowe zaangażowanie (Faza Inwestycyjna) w rozwój lub wdrożenie pomysłu gry. Zdaniem Spółki X wypłacane świadczenia pieniężne uczestnikom Programu Akceleracji (stypendia) przyczynią się do osiągnięcia przychodów przez Spółkę w przyszłości. Spółka wspierając finansowo i organizacyjnie uczestników Programu Akceleracji wpływa na rozwój ich pomysłów gier wideo, powodując że stają się możliwe do realizacji w postaci gotowych produktów - gier wideo, a następnie do ich komercjalizacji. Spółka przewiduje osiągać przychody z działalności wydawniczej gier wideo, które zostaną dopracowane przez uczestników w trakcie Programu Akceleracji. Spółka przewiduje osiągać przychody z inwestycji w przedsiębiorstwa zawiązywane przez uczestników Programu Akceleracji w celu komercjalizacji pomysłu gry wideo (objęcie udziałów w spółce zawiązanej przez uczestników Programu Akceleracji, a następnie sprzedaż udziałów po osiągnięciu przez producenta gry wideo odpowiedniej wielkości przedsiębiorstwa). Spółka przewiduje, że inwestycja w pomysły gier wideo uczestników Programu Akceleracyjnego na samym początku ich powstania oraz w ich przedsiębiorstwa typu start-up może charakteryzować się wysoką zyskownością. Stąd też selekcja najbardziej wartościowych pomysłów gier wideo, wsparcie najbardziej kreatywnych twórców gier wideo oraz nawiązanie z nimi współpracy na początkowym etapie ich działalności. Wypłata świadczeń pieniężnych w formie stypendiów pozwoli Spółce na nawiązanie pozytywnych, długotrwałych relacji z twórcami gier wideo. Program Akceleracji wpłynie na rozwój ich pomysłów gier oraz możliwość uzyskania w przyszłości przez Spółkę X przychodów wynikających z komercjalizacji koncepcji gier wideo (wydawanie gier wideo lub inwestycja w przedsiębiorstwo produkujące grę wideo).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wypłaty stypendiów przez X Sp. z o.o., będą stanowić dla spółki koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „u.p.d.o.p.”)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Według informacji Wnioskodawcy zadane we wniosku pytanie oznaczone nr 3 dotyczy stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 3 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wypłacane uczestnikom Programu Akceleracji stypendium spełnia wymogi ustawowe do uznania ich za koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem spółki, art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W konsekwencji, o zakwalifikowaniu danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje możliwość wykazania związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a osiągnięciem przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła. Wnioskodawca wspiera w ramach Programu Akceleracji wyselekcjonowane zespoły, których pomysły, koncepcje określonej gry wideo są odpowiednio zaawansowane i w przyszłości mogą być atrakcyjne dla graczy. A tym samym mają szanse odnieść sukces rynkowy. Program Akceleracji ma służyć wsparciu uczestników w rozwoju pomysłów gier wideo i ich przyszłej komercjalizacji. Spółka szczegółowo selekcjonuje uczestników programu aby pozyskać najzdolniejszych młodych twórców gier wideo, dzięki czemu ogranicza ryzyko swojej działalności polegające na zainwestowaniu w projekty nierokujące sukcesu na rynku gier wideo. Spółka jako organizator Programu Akceleracji planuje uzyskiwać przychody z tytułu wydawania gier wideo opracowanych na podstawie pomysłów uczestników programu lub w wyniku udziału w przedsiębiorstwach zakładanych przez uczestników projektu. Zdaniem spółki, pozyskanie najzdolniejszych twórców gier wideo, osób prezentujących interesujące pomysły gier (w skali Polski i świata), daje jej możliwość zbudowania przewagi konkurencyjnej w stosunku do innych podmiotów zajmujących się produkcją gier wideo i osiągania z tego tytułu przychodów, a z drugiej strony z uwagi na wyjątkowy w skali Polski model współpracy z twórcami gier wideo w formie Programu Akceleracji, spółka pośrednio wspiera rozwój całego sektora gier wideo w Polsce, powodując wzrost jego konkurencyjności w stosunku do zagranicznych sektorów gier wideo.

Należy również rozważyć, w jakiej chwili wydatki poniesione na stypendium wypłacane przez spółkę stanowić będą koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym. W którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu jakiego dotyczą. Do ustalenia daty zaliczenia wydatków na stypendia do kosztów uzyskania przychodów należy więc ustalić, czy koszty te są bezpośrednio związane z przychodami, czy też nie są one bezpośrednio z nimi związane – tzw. koszty pośrednie.

Zdaniem Spółki, nie można wydatków na stypendia powiązać bezpośrednio z konkretnymi przychodami, dlatego nie znajdzie zastosowania do nich art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p., zatem moment zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów należy ustalić zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., przy czym zgodnie z art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p., za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) albo na dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Umowy o stypendium w ramach Programu Akceleracji dotyczą okresu jednego roku podatkowego, a płatności stypendium dokonywane są w okresach miesięcznych. Spółka stoi zatem na stanowisku, że wydatki na stypendia wypłacane uczestnikom Programu Akceleracji stanowić będą koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia, tj. w dacie wypłaty stypendium.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15. ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm. dalej: „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Mając na uwadze powyższe, warunkami kwalifikującymi dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów są:

  • poniesienie kosztu w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • niezakwalifikowanie go do grupy kosztów nieuznawanych przez ustawę za koszty uzyskania przychodów.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. W związku z prowadzoną działalnością są również ponoszone wydatki, których celem jest zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Są one ponoszone w celu zagwarantowania funkcjonowania przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym, jak również mogą być poniesione w związku z planowanym rozwojem firmy w kolejnych okresach jej funkcjonowania. Nie w każdym oczywiście wypadku związek ten jest tak wyraźny, co powoduje, że każdą sytuacje należy oceniać odrębnie.

Ustawodawca dokonał podziału kosztów na koszty bezpośrednie, tj. koszty związane w sposób bezpośredni z uzyskaniem przychodów, i koszty pośrednie, tj. koszty związane z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka przewiduje kapitałowe zaangażowanie (Faza Inwestycyjna) w rozwój lub wdrożenie pomysłu gry. Zdaniem Spółki, wypłacane świadczenia pieniężne uczestnikom Programu Akceleracji (stypendia) przyczynią się do osiągnięcia przychodów przez Spółkę w przyszłości. Spółka wspierając finansowo i organizacyjnie uczestników Programu wpływa na rozwój ich pomysłów gier wideo, powodując że stają się możliwe do realizacji w postaci gotowych produktów gier wideo. Program Akceleracji wpłynie na rozwój pomysłów gier oraz możliwość uzyskania w przyszłości przez Spółkę przychodów wynikających z komercjalizacji koncepcji gier wideo (wydawanie gier wideo lub inwestycja w przedsiębiorstwo zakładane przez uczestników programu produkujące grę wideo). Miesięczne środki pochodzące ze stypendium mogą być wydatkowane przez uczestników wyłącznie na cele związane z uczestnictwem w programie i są świadczeniem bezzwrotny. Efektem działania Programu Akceleracji ma być utworzenie Spółek, które zostaną zaopatrzone w konieczne narzędzia, finansowanie i opiekę mentorów.

Biorąc pod uwagę powyższe, wydatki poniesione przez Spółkę na stypendia dla uczestników Program Akceleracji niebędących pracownikami Spółki, będą stanowić koszt uzyskania przychodów, gdyż są one poniesione w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. Ww. program stypendialny umożliwi bowiem Spółce pozyskanie najzdolniejszych twórców gier wideo, osób prezentujących interesujące pomysły gier (w skali Polski i świata), co daje możliwość zbudowania przewagi konkurencyjnej w stosunku do innych podmiotów zajmujących się produkcją gier wideo i osiągania z tego tytułu przychodów, a z drugiej strony z uwagi na wyjątkowy w skali Polski model współpracy z twórcami gier w formie Programu Akceleracji, Spółka pośrednio wspiera rozwój całego sektora gier wideo w Polsce, powodując wzrost jego konkurencyjności w stosunku do zagranicznych sektorów gier wideo, co przyczyni się do uzyskania przez Spółkę przychodów, wynikających z komercjalizacji koncepcji gier wideo tj. wydawanie gier wideo lub inwestycja w przedsiębiorstwo produkujące grę wideo.

Zasady podatkowego rozpoznawania momentu potrącalności wydatków stanowiących w myśl art. 15 ust. 1 updop, koszty uzyskania przychodów regulują przepisy art. 15 ust. 4 i 4a–4h updop. Przepisy te różnicują ten moment w zależności od tego czy koszty można bezpośrednio powiązać z przychodem, czy też nie ma takiej możliwości.

Wydatku poniesionego przez Spółkę na ww. stypendia nie można powiązać bezpośrednio z konkretnymi przychodami, dlatego też zaliczenie go do kosztów podatkowych następuje na podstawie przepisu art. 15 ust. 4d updop. Przepis ten stanowi, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Przy czym za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e updop).

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika jednoznacznie, że ustawodawca uzależnia moment potrącalności wydatku będącego kosztem uzyskania przychodu od momentu ujęcia kosztu w księgach rachunkowych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli wydatki poniesione przez Spółkę na stypendia dla uczestników programu, o których mowa we wniosku zostaną rozpoznane przez Spółkę dla celów księgowych w miesiącu wypłaty tych stypendiów, to również dla celów podatkowych wydatki te powinny zostać rozliczone jako koszty w tym samym momencie.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym wydatki na stypendia wypłacane uczestnikom Programu Akceleracji stanowić będą koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia, tj. w dacie wypłaty stypendium, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj