Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.341.2017.1.AKR
z 26 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy (...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy (...)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) (dalej: UOSG) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). Gmina realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 UOSG). Niezależnie od realizacji zadań publicznych, Gmina wykonuje szereg czynności wyczerpujących znamiona samodzielnej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT i jest z tego tytułu zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczając i odprowadzając wynikający stąd podatek VAT należny, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W 2016 roku Gmina podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) o dofinansowanie inwestycji pn.: „Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy (...)” (dalej: Inwestycja). Inwestycja korzysta z dofinansowania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Priorytet II – Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, Działanie 2.3 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach. Planowany okres realizacji Inwestycji: od 20 lipca 2017 r. do 31 października 2022 r. (okres kwalifikowania wydatków od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2022 r.).

Inwestycja ma na celu zwiększenie liczby osób korzystających z ulepszonego systemu oczyszczania ścieków komunalnych oraz poprawę stanu środowiska poprzez ograniczenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych. Realizacja Inwestycji mieści się w zakresie zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 UOSG.

Roboty budowlane związane z realizacją Inwestycji będą podzielone na trzy etapy:

  1. etap I obejmuje wykonanie sieci kanalizacji grawitacyjnej i tłocznej (rury kamionkowe, PVC I PE) od A do B,
  2. etap II obejmuje wykonanie sieci kanalizacji grawitacyjnej i tłocznej (rury kamionkowe, PVC i PE) na C oraz na ulicach przyległych do drogi wojewódzkiej (…),
  3. etap III obejmuje wykonanie sieci kanalizacji grawitacyjnej i tłocznej (rury kamionkowe, PVC I PE) w obrębie miejscowości D na odcinku od E do F,

przy czym ze względu na uwarunkowania techniczne przekazanie Inwestycji do użytkowania nastąpi po wykonaniu całości robót, tj. realizacji wszystkich ww. etapów Inwestycji.

W związku z realizacją Inwestycji Gmina poniesie szereg wydatków na nabycie towarów i usług (dalej: Wydatki związane z realizacją Inwestycji) takich jak:

  1. roboty budowlane – obejmujące roboty przygotowawcze, rozbiórkowe, ziemne, montażowe i odtworzeniowe, a także wykonanie przepompowni sieciowych i przydomowych oraz studzienki pomiarowej;
  2. nadzór inwestorski – wydatki obejmują wynagrodzenie przeznaczone dla inżyniera kontraktu za pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją Inwestycji i rozliczeniami z wykonawcami robót (nadzór w specjalności sanitarnej, elektrycznej, drogowej);
  3. nadzór autorski – wydatki obejmuje nabycie usługi wykonywania nadzoru autorskiego przez projektantów infrastruktury (w tym konsultowanie zmian);
  4. pomoc techniczna – obejmuje doradztwo i usługi związane z zapewnieniem prawidłowej realizacji i rozliczenia Inwestycji;
  5. wyposażenie jednostki realizującej projekt (wyodrębniony zespół pracowników Urzędu) w sprzęt komputerowy i biurowy,
  6. promocja Inwestycji – obejmuje ogół działań informacyjno-promocyjnych Inwestycji, w tym wydatki na nabycie tablic informacyjnych (na rozpoczęcie każdego etapu robót budowlanych), tablic pamiątkowych (po zakończeniu każdego etapu), publikacji dotyczących Inwestycji w prasie o zasięgu regionalnym, nagranie filmów reklamowych Inwestycji, informacji emitowanych za pośrednictwem rozgłośni radiowych, promocję Inwestycji w Internecie, organizację konferencji prasowych (planowane są dwie konferencje – na rozpoczęcie i zakończenie Inwestycji); wykonanie strony internetowej Inwestycji oraz druk ulotek nt. projektu. Obowiązek poniesienia ww. wydatków na promocję Inwestycji wynika z umowy zawartej przez Gminę z NFOŚIGW, wydatki będą służyć promocji jedynie Inwestycji.

Wytworzona w ramach Inwestycji infrastruktura kanalizacyjna będzie stanowiła środek trwały Gminy. Wartość Inwestycji przekracza kwotę 15.000 zł netto.

Gmina zamierza wydzierżawić wytworzoną w ramach Inwestycji infrastrukturę kanalizacyjną w całości na rzecz Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (dalej: ZWIK). Dzierżawa odbywać się będzie na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej ze ZWIK, na podstawie której ZWIK będzie zobowiązany do płacenia czynszu dzierżawnego. Po stronie Gminy przedmiotowa dzierżawa stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%. Gmina nie planuje zmiany sposobu wykorzystania Inwestycji przez okres co najmniej 10 lat od dnia przekazania Inwestycji do użytkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od Wydatków związanych z realizacją Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać mu będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od Wydatków związanych z realizacją Inwestycji. Wydatki te są/będą bowiem bezpośrednio i wyłącznie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje (z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  1. zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz
  2. pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zawiera autonomiczną definicję działalności gospodarczej, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT zawiera specyficzne uregulowania dotyczące organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy. W myśl tego przepisu, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie są uznawane za podatnika, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że jednostka samorządu terytorialnego będzie uznana za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Jednostki samorządu terytorialnego wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działają w charakterze podatnika podatku VAT. Natomiast w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) nie są uznawane za podatnika, tym samym nie wykonują samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, planowane przez Gminę odpłatne udostępnienie (dzierżawa) wytworzonej w wyniku realizacji Inwestycji infrastruktury kanalizacyjnej odbywać się będzie na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej ze ZWIK. Z tytułu wykonywania tej czynności Gmina będzie podatnikiem podatku VAT dokonującym odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponieważ usługi dzierżawy infrastruktury kanalizacyjnej nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, realizacja tego świadczenia będzie stanowić po stronie Gminy czynności opodatkowane. Tym samym spełnione zostaną wskazane wyżej warunki odliczenia podatku naliczonego, co oznacza, że Gminie przysługuje/przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od Wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. z 19 maja 2017 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.7.2017.2.AW, 11 maja 2017 r., nr 0115-KDIT1-2.4012.68.2017.1.DM, czy z 11 maja 2017 r., nr 0112-KDIL4.4012.38.2017.2.AR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stan faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w 2016 roku podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) o dofinansowanie inwestycji pn. „Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy (...)” (dalej: Inwestycja). Inwestycja korzysta z dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Priorytet II – Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, Działanie 2.3 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach. Planowany okres realizacji Inwestycji: od 20 lipca 2017 r. do 31 października 2022 r. (okres kwalifikowania wydatków od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2022 r.). Inwestycja ma na celu zwiększenie liczby osób korzystających z ulepszonego systemu oczyszczania ścieków komunalnych oraz poprawę stanu środowiska poprzez ograniczenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych. Realizacja Inwestycji mieści się w zakresie zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 UOSG.

Roboty budowlane związane z realizacją Inwestycji będą podzielone na trzy etapy:

  • etap I obejmuje wykonanie sieci kanalizacji grawitacyjnej i tłocznej (rury kamionkowe, PVC I PE) od A do B,
  • etap II obejmuje wykonanie sieci kanalizacji grawitacyjnej i tłocznej (rury kamionkowe, PVC i PE) na C oraz na ulicach przyległych do drogi wojewódzkiej (…),
  • etap III obejmuje wykonanie sieci kanalizacji grawitacyjnej i tłocznej (rury kamionkowe, PVC I PE) w obrębie miejscowości D na odcinku od E do F,

przy czym ze względu na uwarunkowania techniczne przekazanie Inwestycji do użytkowania nastąpi po wykonaniu całości robót, tj. realizacji wszystkich ww. etapów Inwestycji.

W związku z realizacją Inwestycji Gmina poniesie szereg wydatków na nabycie towarów i usług.

Wytworzona w ramach Inwestycji infrastruktura kanalizacyjna będzie stanowiła środek trwały Gminy. Wartość Inwestycji przekracza kwotę 15.000 zł netto.

Gmina zamierza wydzierżawić wytworzoną w ramach Inwestycji infrastrukturę kanalizacyjną w całości na rzecz Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (dalej: ZWIK). Dzierżawa odbywać się będzie na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej ze ZWIK, na podstawie której ZWIK będzie zobowiązany do płacenia czynszu dzierżawnego. Po stronie Gminy przedmiotowa dzierżawa stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%. Gmina nie planuje zmiany sposobu wykorzystania Inwestycji przez okres co najmniej 10 lat od dnia przekazania Inwestycji do użytkowania.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją Inwestycji będzie miał on prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji Inwestycji.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Ponadto, zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.) – przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zatem stwierdzić, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, świadczenie Gminy na rzecz ZWiK odbywa się na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla czynności odpłatnego udostępniania przez Gminę mienia wytworzonego w ramach zrealizowanej inwestycji w oparciu o umowę dzierżawy, za którą Wnioskodawca pobiera/będzie pobierał wynagrodzenie, Gmina występuje/będzie występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca realizuje inwestycję w ramach zadań własnych określonych w ustawie o samorządzie gminnym, bowiem w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji oraz jej efekty są wykorzystywane przez Gminę w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą z ZWiK Spółka z o.o.

Podsumowując, Gmina ma/będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących inwestycji wykonanej w ramach projektu „Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy (…)”, którą od początku realizuje/będzie realizować z zamiarem odpłatnego udostępniana ZWiK Spółka z o.o., na podstawie umowy dzierżawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj