Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.116.2017.3.AG
z 6 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data nadania 10 sierpnia 2017 r., data wpływu 11 sierpnia 2017 r.) na wezwanie z dnia 7 sierpnia 2017 r. Nr 0114-KDIP1-3.4012.205.2017.1.ISK, 0114-KDIP2-2.4010.116.2017.1.AG (data nadania 7 sierpnia 2017 r., data odbioru 8 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów z tytułu usług księgowych w nowo utworzonej Spółce w okresie promocyjnym i po jego zakończeniu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów z tytułu usług księgowych w nowo utworzonej Spółce w okresie promocyjnym i po jego zakończeniu oraz dotyczącej podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest przedsiębiorcą zarejestrowanym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą X w zakresie świadczenia usług tworzenia profesjonalnych blogów prawniczych oraz ich wsparcia marketingowego, a także tworzenia strategii marketingowych dla kancelarii prawnych i podatkowych.

Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej o usługi księgowe. W tym celu zamierza utworzyć nową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka”), której działalność będzie polegać na świadczeniu usług z zakresu księgowości. Jest więc podmiotem planującym utworzenie Spółki ubiegającym się o wydanie interpretacji indywidualnej przed jej powstaniem (art. 14n Ordynacji podatkowej). Wnioskodawca będzie posiadał większościowy pakiet udziałów w Spółce. Spółka będzie polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem VAT czynnym.


Przedmiotem działalności Spółki będzie świadczenie usług księgowych na rzecz kancelarii prawnych, w szczególności tych znajdujących się na początkowym etapie rozwoju i wymagających zewnętrznego wsparcia księgowego. Spółka zatrudni wykwalifikowanych księgowych, którzy będą w stanie świadczyć usługi księgowe w pełnym zakresie.

Klientami Spółki mają być przede wszystkim prawnicy – kancelarie prawne i podatkowe, w tym podmioty korzystające ze wsparcia marketingowego świadczonego przez Wnioskodawcę w ramach swojej obecnej działalności. Jednocześnie Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości może rozszerzyć działalność Spółki również na klientów z innych branż. Pomiędzy Spółką a jej klientami nie będą istniały powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2-5 ustawy o VAT. Pomiędzy Spółką a jej klientami nie będą istniały również powiązania, o których mowa w art. 11 ustawy o CIT.

Mając świadomość wysokiej konkurencji na rynku usług księgowych oraz chcąc pozyskać nowych klientów, Spółka utworzona przez Wnioskodawcę, będzie sprzedawać swoje usługi w ramach zaplanowanej akcji promocyjnej. Podstawą tej akcji jest chęć zbudowania wieloletniej relacji pomiędzy Spółką a jej klientami opartą na wysokiej jakości świadczonych usług i wzajemnym zaufaniu.

Dlatego klienci, którzy zdecydują się zawrzeć ze Spółką umowę na świadczenie usług księgowych, przez pierwszy okres promocyjny trwający w zależności od okoliczności przez pierwsze 6-12 miesięcy od dnia zawarcia umowy (Okres promocyjny) otrzymają usługi po obniżonej promocyjnej cenie (Cena promocyjna netto). Jej wysokość zostanie ustalona po przeprowadzeniu analizy rentowności przedsięwzięcia, ale ma wahać się od 1 zł do 10 zł netto miesięcznie. Cena promocyjna netto będzie podwyższona o należny podatek od towarów i usług z zastosowaniem obowiązujących stawek. Jej wysokość ma być w założeniu niska i stanowić ułamek ceny, którą klienci Spółki będą uiszczać po upływie okresu promocyjnego (Cena standardowa netto). Cena standardowa netto będzie podwyższona o należny podatek od towarów i usług z zastosowaniem obowiązujących stawek.


Ponadto, Wnioskodawca uzupełnił opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, poprzez wskazanie, że została sporządzona umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zaś sama spółka jest na etapie rejestracji, jednak procedura rejestracji nie została jeszcze zakończona. Zarejestrowano również domenę internetową, która ma być jednym z kanałów sprzedaży usług spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego podstawą opodatkowania w VAT Spółki w okresie promocyjnym będzie Cena promocyjna netto wynosząca od 1-10 zł netto miesięcznie, zaś po zakończeniu Okresu promocyjnego – Cena standardowa netto wynikająca z cennika lub z umowy z klientem Spółki, a Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych ze świadczeniem usług księgowych na wskazanych warunkach?
  2. Czy w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego przychodem Spółki w poszczególnych miesiącach Okresu promocyjnego będzie Cena promocyjna netto wynosząca od 1-10 zł netto miesięcznie, zaś po zakończeniu Okresu promocyjnego – Cena standardowa netto wynikająca z cennika lub z umowy z klientem Spółki, natomiast kosztami uzyskania przychodów będą wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu z usług księgowych na wskazanych warunkach?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W części dotyczącej podatku od towarów i usług (pytanie nr 1) wniosek został rozpatrzony odrębnie.


Stanowisko Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Z brzmienia przepisu art. 12 ust. 3 ustawy o CIT wynika, że obniżenie ceny za towar lub usługę stanowi podstawę do pomniejszenia przychodu z tytułu tej sprzedaży. W związku z tym należy stwierdzić, że w sytuacji świadczenia usług księgowych po Cenie promocyjnej netto, przychodem Spółki będzie właśnie ta Cena promocyjna netto.


Należy podkreślić, że przepisy ustawy o CIT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalenia ceny sprzedaży swoich usług. Wyjątek w tym względzie stanowi sytuacja, gdy między podatnikiem a jego kontrahentami istnieją powiązania wskazane w art. 11 ustawy o CIT np. rodzinne, kapitałowe lub wynikające ze stosunku pracy, a ceny zastosowane w zawieranych transakcjach zostaną ustalone na warunkach innych, niż gdyby transakcje były zawierane między podmiotami niepowiązanymi. We wniosku zostało wskazane, że pomiędzy utworzoną Spółką a jej potencjalnymi klientami nie będą zachodziły powiązania wynikające z art. 11 ustawy o CIT.


Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, przychodem Spółki ze świadczenia usług w Okresie promocyjnym będzie Cena promocyjna netto, zaś w przypadku świadczenia usług księgowych po upływie okresu promocyjnego – Cena standardowa netto.


Podobne stanowisko przyjęto w szeregu interpretacji indywidualnych, w tym m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 grudnia 2015 r., nr ILPB3/4510-1-466/15-6/AO.


W kwestii możliwości zaliczenia wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodu z usług księgowych na wskazanych warunkach, należy wskazać, że kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT).

W sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego wydatki ponoszone przez Spółkę będą związane ze świadczeniem usług księgowych, które będą stanowiły podstawowe źródło przychodów Spółki. W art. 16 ust. 1 ustawy o CIT brak jest wyłączenia możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków służących osiąganiu przychodów ze świadczenia usług na warunkach promocyjnych. Zatem obniżenie ceny do Ceny promocyjnej netto powiększonej o VAT po jakiej będą w pierwszym okresie współpracy świadczone usługi księgowe nie powoduje ograniczenia prawa do zaliczenia wydatków związanych ze świadczeniem przez Spółkę usług księgowych do kosztów uzyskania przychodów.


Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych.


„Sprzedaż towarów po obniżonej cenie generuje powstanie przychodu u przedsiębiorcy z tego tytułu, a kosztem uzyskania przychodów będzie wydatek związany z nabyciem/wytworzeniem towarów. W art. 16 ust. 1 updop nie wskazano, że sprzedaż dokonywana jest poniżej ceny zakupu/wytworzenia generuje obowiązek niezaliczenia całego wydatku poniesionego na zakup/wytworzenie towaru do kosztów uzyskania przychodów. Zatem obniżenie ceny, po jakiej sprzedawany jest towar poniżej ceny zakupu/wytworzenia nie powoduje obowiązku obniżenia kosztów uzyskania przychodów. W związku ze sprzedażą po obniżonej cenie, zmniejszeniu ulega przychód ze sprzedaży” (interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2013 r., sygn. IPPB3/423-574/13-4/GJ wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie).


Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 29 stycznia 2013 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-1170/12-2/KS.


W związku z powyższym należy wskazać, że utworzona Spółka, w trakcie trwania Okresu promocyjnego, będzie miała prawo do rozpoznania przychodu w wysokości Ceny promocyjnej netto, tj. 1-10 zł netto miesięcznie, wynikającego ze świadczenia usług księgowych w ramach akcji promocyjnej. Po upływie Okresu promocyjnego przychodem będzie Cena standardowa netto.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Wątpliwości zgłoszone w niniejszej sprawie dotyczą przychodów i kosztów uzyskania przychodów w nowo powstałej Spółce z o.o., w której Wnioskodawca będzie posiadał większościowy pakiet udziałów.


Na wstępie należy zaznaczyć, że w obowiązującym systemie prawnym funkcjonuje zasada swobody umów przewidziana w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), zgodnie z którą strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Tym samym generalnie strony mogą dowolnie kształtować swoje prawa i obowiązki wynikające z zawieranych umów. Co do zasady przedsiębiorca sam decyduje, jakie ceny stosuje w obrocie gospodarczym. Założeniem działalności gospodarczej jest osiągnięcie zysku. W działalności handlowej przedsiębiorca uzyskuje zysk poprzez zastosowanie marży handlowej, która jest jednym z elementów ceny sprzedaży. Cena ta ma zapewnić pokrycie kosztów własnych zakupu towarów bądź wytworzenia produktów lub usług i uzyskanie rentowności sprzedaży. Co do zasady przedsiębiorca również decyduje o obniżeniu cen towarów/usług, czym dostosowuje swoją strategię gospodarczą do wymagań rynku i klientów.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca planuje utworzenie Spółki, której przedmiotem działalności będzie świadczenie usług księgowych na rzecz kancelarii prawnych. Chcąc pozyskać nowych klientów, Spółka utworzona przez Wnioskodawcę będzie sprzedawać swoje usługi w ramach zaplanowanej akcji promocyjnej. Podstawą tej akcji jest chęć zbudowania wieloletniej relacji pomiędzy Spółką a jej klientami opartą na wysokiej jakości świadczonych usług i wzajemnym zaufaniu. Dlatego klienci Spółki, którzy zdecydują się zawrzeć ze Spółką umowę na świadczenie usług księgowych, przez ustalony okres promocyjny otrzymają usługi po obniżonej promocyjnej cenie (cena promocyjna netto). Jej wysokość zostanie ustalona po przeprowadzeniu rentowności przedsięwzięcia, ale ma wahać się od 1 zł do 10 zł netto miesięcznie. Jej wysokość ma być w założeniu niska i stanowić ułamek ceny, którą klienci Spółki będą uiszczać po upływie okresu promocyjnego (cena standardowa netto).


W podatku dochodowym przedmiotem opodatkowania jest dochód, czyli przychód minus koszty uzyskania przychodów.


Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: „updop”), za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Należy wskazać, że ww. ustawa nie zawiera definicji pojęcia „bonifikaty” czy „skonta”. Dlatego też pojęcie to należy rozumieć zgodnie z jego potocznym znaczeniem. Jak zaś podaje „Uniwersalny słownik języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1) „bonifikata” to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Natomiast „skonto” to „procentowe zmniejszenie sumy należności, przyznane nabywcy towaru na warunkach kredytowych, w razie zapłaty należności gotówką przed umówionym terminem”.

Pojęcia „bonifikata” i „skonto”, użyte w art. 12 ust. 3 updop są dwoma rodzajami rabatu, tj. obniżki ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażonej procentowo lub kwotowo. Z brzmienia przepisu art. 12 ust. 3 updop wynika, że udzielenie rabatu w postaci obniżenia ceny za towar lub usługę stanowi podstawę do pomniejszenia przychodu z tytułu tej sprzedaży. Rabat (czyli bonifikata lub skonto) podlega bowiem wyłączeniu z przychodów sprzedawcy.

Wobec powyższego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, obniżona cena promocyjna stanowić będzie efekt udzielonej przez Spółkę bonifikaty, będącej elementem strategii Spółki w zakresie świadczonych usług księgowych, mającej na celu zbudowanie wieloletniej pozytywnej relacji pomiędzy Spółką a pozyskanymi klientami. Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że przychodem ze świadczenia usług w okresie promocyjnym będzie cena promocyjna netto. W przypadku natomiast świadczenia usług księgowych po upływie okresu promocyjnego, przychodem podatkowym będzie cena standardowa netto.

W odniesieniu natomiast do drugiej części pytania nr 2, tj. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodu z usług księgowych należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.


Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.


Zasada określona w art. 15 ust. 1 updop wskazuje, że kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Sprzedaż usług po obniżonej cenie generuje powstanie przychodu u przedsiębiorcy z tego tytułu, a kosztem uzyskania przychodów będzie wydatek związany z wytworzeniem usług. W art. 16 ust. 1 updop nie wskazano, że sprzedaż dokonywana poniżej ceny wytworzenia generuje obowiązek niezaliczenia całego wydatku poniesionego na wytworzenie danej usługi do kosztów uzyskania przychodów. Zatem obniżenie ceny, po jakiej sprzedawana jest usługa poniżej ceny jej wytworzenia, nie powoduje obowiązku obniżenia kosztów uzyskania przychodów. W związku ze sprzedażą po obniżonej cenie, zmniejszeniu ulega przychód ze sprzedaży.

Podsumowując, w odpowiedzi na przedstawione we wniosku pytanie nr 2 należy zatem stwierdzić, że w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego przychodem Spółki w poszczególnych miesiącach Okresu promocyjnego będzie Cena promocyjna netto wynosząca od 1 do 10 zł netto miesięcznie, zaś po zakończeniu Okresu promocyjnego – Cena standardowa netto wynikająca z cennika lub z umowy z klientami Spółki, natomiast kosztami uzyskania przychodów będą wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów z usług księgowych na wskazanych warunkach.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznaje się za prawidłowe.


Niezależnie od powyższego należy mieć jednak na uwadze, że w przypadku, gdy cena transakcji znacznie odbiega od ceny rynkowej, może znaleźć zastosowanie art. 14 updop. Zgodnie z art. 14 ust. 1 updop, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że ustalenie przychodu przez organ podatkowy może nastąpić tylko wówczas, gdy cena umowna – w analizowanej sprawie promocyjna – znacznie odbiega od wartości rynkowej bez uzasadnionej przyczyny. Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 14 ust. 2 ustawy).

Organ zauważa, że wskazanie przyczyn uzasadniających podanie w umowie sprzedaży ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej może być przesłanką do odstąpienia organu podatkowego od określenia wartości rynkowej zbywanych usług. Jednak ocena, czy okoliczności wskazane przez podatnika zasługują na uwzględnienie może być dokonana tylko w toku postępowania podatkowego. Postępowanie podatkowe, które w sposób staranny i wnikliwy ocenia na podstawie dokumentów źródłowych transakcję w kontekście ceny sprzedaży i jej odniesienia do wartości rynkowej, pozwala zweryfikować ustalenie ceny dokonane przez podatnika. Tym samym nie może być dokonywane w trybie wydawania interpretacji indywidualnych na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Dlatego organ interpretacyjny przyjął za Wnioskodawcą, jako element opisu zdarzenia przyszłego, że ustalona cena promocyjna (1-10 zł netto miesięcznie) przez tak długi czas (6-12 miesięcy) ma swoje uzasadnienie ekonomiczne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj