Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.144.2017.2.MK
z 12 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2017 r. (data wpływu 3 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • dokumentowania za pomocą faktury sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • ustalenia wartości sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych w sytuacji, gdy cena zostanie ustalona znacznie poniżej kosztów zakupu tych usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania za pomocą faktury sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) a także ustalenia wartości sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych w sytuacji, gdy cena zostanie ustalona znacznie poniżej wartości zakupu tych usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Dnia 3 sierpnia 2017 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja (dalej: „Wnioskodawca”) została ustanowiona oświadczeniem fundatora złożonym w formie aktu notarialnego w dniu 9 sierpnia 2016 r., sporządzonym przez notariusza. Fundacja jest zarejestrowana w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, jak również jest wpisana do rejestru przedsiębiorców.

Fundacja nie została zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Fundacja korzysta z procedury szczególnej wskazanej w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług - t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm. (dalej: „Ustawa VAT”), w której przewidziano możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży do czasu osiągnięcia kwotowego limitu sprzedaży.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz wspierania i rozwoju edukacji, oświaty i wychowania. W szczególności, cel Fundacji obejmuje: podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności dzieci, młodzieży i dorosłych, promocję i organizację wolontariatu, działalność na rzecz międzynarodowej integracji społeczno-kulturowej, wspomaganie działalności placówek oświatowych, wspieranie zmniejszania różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, promocję kształcenia przez całe życie, zwiększanie wykorzystania technologii informacyjnych w procesie kształcenia – rozwój kształcenia na odległość, rozwijanie u dzieci, młodzieży i dorosłych zdolności do przyszłego zatrudnienia, promocję przedsiębiorczości, w tym w zakresie wspomagania przedsiębiorców w tworzeniu nowych miejsc pracy, opracowywanie i rozpowszechnianie rozwiązań programowo-metodycznych oraz innowacyjnych programów nauczania, upowszechnianie dostępu do kształcenia, upowszechnianie dostępu do wiedzy, propagowanie wartościowego zagospodarowania czasu wolnego.

Cele Fundacji mogą być realizowane poprzez m.in.:

  1. organizowanie, finansowanie lub dofinansowywanie konferencji, seminariów, warsztatów specjalistycznych, staży badawczych, obozów ogólnorozwojowych i naukowych, a także konkursów, wystaw, aukcji, koncertów, kampanii reklamowych, marketingowych informacyjnych, w tym także na rzecz innych fundacji realizujących cele statutowe zbieżne z celem statutowym Fundacji oraz innych form zapewniających realizację celów statutowych Fundacji,
  2. przyznawanie nagród i stypendiów,
  3. powoływanie i finansowanie placówek oświatowych i kulturalnych, w tym szkół, ognisk, klubów i świetlic,
  4. finansowanie zakupów materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych,
  5. przygotowywanie materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych w zakresie doradztwa edukacyjnego i psychologicznego,
  6. współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami działającymi w zakresie objętym celem Fundacji - w szczególności z innymi fundacjami i stowarzyszeniami oraz z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celem Fundacji.

Działalność statutowa Wnioskodawcy może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego. Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku, a osiągany dochód przeznacza na realizację celów statutowych. Zgodnie ze statutem, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z przepisami prawa i jej statutu.

Realizacja celów statutowych będzie polegała m.in. na finansowaniu zakupu usług reklamowych polegających na roznoszeniu ulotek informacyjnych, marketingowych lub reklamowych w celu promocji szkół dla dorosłych prowadzonych przez inne fundacje realizujące cele statutowe zbieżne z celem statutowym Fundacji (dalej: „Fundacje Szkolne”), a następnie sprzedaży tych usług na rzecz Fundacji Szkolnych. Wskazane ulotki zawierać będą w szczególności informacje o szkołach oraz kierunkach nauki realizowanych przez Fundacje Szkolne.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Wnioskodawcę, Fundacje Szkolne nie są zarejestrowane jako czynni podatnicy VAT. Nie można jednak wykluczyć takiej rejestracji w przyszłości.

Wnioskodawca rozważa sprzedaż nabywanych usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych po cenie znacznie niższej od kosztów ich zakupu - Fundacje Szkolne prowadzą działalność statutową w zakresie oświaty i edukacji i co do zasady nie pobierają wynagrodzenia od słuchaczy szkół. Zakładany przez Wnioskodawcę model działalności polegający na nabywaniu usług reklamowych dotyczących szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne i sprzedaż tych usług Fundacjom Szkolnym po obniżonej cenie, jest zatem uzasadniony z punktu widzenia realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Sprzedaż usług reklamowych po cenie umożliwiającej zapłatę wynagrodzenia ze środków, którymi dysponują Fundacje Szkolne stanowić będzie formę wsparcia przez Wnioskodawcę działalności szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne.

Wnioskodawca nie będzie otrzymywać dotacji przeznaczonych na dofinansowanie sprzedaży usług reklamowych i Fundacjom Szkolnym. Ewentualne otrzymane darowizny/dotacje będą przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy, a nie na konkretny cel jakim jest dopłata do Ceny Usług reklamowych sprzedawanych Fundacjom Szkolnym.

Pomiędzy Fundacją, a Fundacjami Szkolnymi, jak również pomiędzy osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym, z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym ani wynikające ze stosunku pracy. Żadna z ww. osób nie łączy funkcji zarządzających, nadzorczych ani kontrolnych w Fundacji oraz w Fundacjach Szkolnych.

Fundatorem Wnioskodawcy nie są fundatorzy Fundacji Szkolnych, a fundatorzy Fundacji Szkolnych nie są fundatorami Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie wyklucza współpracy z Fundacjami Szkolnymi, których fundatorem jest osoba, która pozostawała w przeszłości w związku małżeńskim z Fundatorem Wnioskodawcy (stosunek małżeństwa został jednak zakończony rozwodem).

Fundacja nie zamierza rezygnować ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT, stąd do momentu, w którym wartość sprzedaży Fundacji przekroczy kwotę 200.000 złotych (tj. limitu wskazanego w treści art. 113 ust. 1 Ustawy VAT), sprzedaż usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych nie będzie opodatkowana VAT.

Wskazane w opisie zdarzenia przyszłego usługi reklamowe (usługi roznoszenia ulotek) nabywane będą od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.

Ze względu na specyficzny charakter przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego transakcji, Wnioskodawca powziął wątpliwość, odnośnie sposobu rozliczeń podatku VAT z tego tytułu.

Dnia 3 sierpnia 2017 r. Zainteresowany doprecyzował opis sprawy wskazując, że:


  1. „W jaki sposób będzie kalkulowane wynagrodzenie z tytułu sprzedaży usług reklamowych, na rzecz Fundacji Szkolnych?”
    Odpowiedź.
    W opisie zdarzenia przyszłego we wniosku wskazano, że Wnioskodawca rozważa sprzedaż nabywanych usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych po cenie znacznie niższej od kosztów ich zakupu – Fundacje Szkolne prowadzą działalność statutową w zakresie oświaty i edukacji i co do zasady nie pobierają wynagrodzenia od słuchaczy szkół. Zakładany przez Wnioskodawcę model działalności polegający na nabywaniu usług reklamowych dotyczących szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne i sprzedaż tych usług Fundacjom Szkolnym po obniżonej cenie, jest zatem uzasadniony z punktu widzenia realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Sprzedaż usług reklamowych po cenie umożliwiającej zapłatę wynagrodzenia ze środków, którymi dysponują Fundacje Szkolne stanowić będzie formę wsparcia przez Wnioskodawcę działalności szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne.
    Jak wskazano we wniosku, wysokość wynagrodzenia z tytułu sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych stanowić będzie część kosztu poniesionego przez Wnioskodawcę na nabycie Sprzedawanej usługi. Wysokość wynagrodzenia zależeć będzie od ustalonego poziomu wsparcia, którego Fundacja będzie zamierzała udzielić Fundacji Szkolnej w opisanej we Wniosku formie.

  2. „Z jakiego powodu Wnioskodawca będzie sprzedawał usługi reklamowe Fundacjom Szkolnym po cenie znacznie niższej od kosztów zakupu tych usług? Czy zawsze sprzedaż usług reklamowych dokonywana będzie poniżej kosztów zakupu? Jeśli nie, to jakie okoliczności będą o tym przesądzały”?
    Odpowiedź.
    Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zakładany przez Wnioskodawcę model działalności polegający na nabywaniu usług reklamowych dotyczących szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne i sprzedaż tych usług Fundacjom Szkolnym po obniżonej cenie, uzasadnia realizacja celów statutowych Wnioskodawcy. Sprzedaż usług reklamowych po cenie umożliwiającej zapłatę wynagrodzenia ze środków, którymi dysponują Fundacje Szkolne stanowić będzie formę wsparcia przez Wnioskodawcę działalności szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne. Wysokość wynagrodzenia zależeć będzie od tego, jaką kwotę wynagrodzenia Fundacje Szkolne będą mogły wydatkować na nabycie usług od Fundacji.
    Nie można wykluczyć stosowania przez Fundację ceny równej lub wyższej cenie zakupu. Jednakże, należy podkreślić, iż Wniosek Fundacji dotyczy sytuacji, w której cena sprzedaży usługi reklamowej na rzecz Fundacji Szkolnej nie będzie przewyższać ceny zapłaconej przez Wnioskodawcę przy jej nabyciu.
    Jednocześnie, należy wskazać, iż prowadzenie działalności gospodarczej w sposób sprzyjający realizacji celów statutowych Fundacji nie pozbawia prowadzonej działalności jej gospodarczego charakteru. Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku. Jak wskazał NSA w wyroku z 14 stycznia 2010 r., sygn. I FSK 738/09: „Przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów był obrót, tj. – co do zasady – „kwota należna z tytułu sprzedaży towarów pomniejszona o kwotę podatku „(art. 15 ust. 1 u.p.t.u.). Zysk (przychód) jest kategorią prawa bilansowego i z punktu widzenia przyjętej w art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. definicji „podatnika” to, czy wykonywane czynności przyniosły „zysk” jest prawnie obojętne. Analogiczne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w innej ze spraw skarżącego (wyrok z 26 listopada 2009 r., sygn. I FSK 1641/08) i pogląd ten Sąd rozpatrujący niniejszą sprawę w pełni podziela”.

  3. „Jakiego rodzaju reklama wchodzi w skład nabywanych usług reklamowych, czego ona dotyczy”?
    Odpowiedź.
    Nabywane usługi reklamowe dotyczyć będą działalności szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne. Celem reklamy jest informowanie potencjalnych słuchaczy o działalności prowadzonej przez Fundacje Szkolne.

  4. „Jaką korzyść z odsprzedaży usług reklamowych ma/będzie miała Fundacja?”
    Odpowiedź.
    Odsprzedaż usług reklamowych umożliwi uzyskanie środków na działalność Fundacji i realizację celów statutowych. Mimo, iż Fundacja zamierza dokonywać sprzedaży usług po cenie niższej niż cena nabycia, wybór sprzedaży po obniżonej cenie zamiast przekazania nabytych usług Fundacjom Szkolnym nieodpłatnie uzasadniony jest możliwością uzyskania środków, które pokryją w części poniesione przez Fundację koszty. W ten sposób, Fundacja będzie mogła zrealizować cel statutowy jak i zapewnić pokrycie części kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, której mogą nie pokrywać inne źródła dochodów Fundacji.

  5. „Z jakich powodów Wnioskodawca nie może ustalić wynagrodzenia pomiędzy Fundacją a Fundacjami Szkolnymi w cenie rynkowej?”
    Odpowiedź.
    Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego we Wniosku, sprzedaż usług reklamowych przez Fundację dokonywana będzie po cenie umożliwiającej zapłatę wynagrodzenia ze środków, którymi dysponują Fundacje Szkolne. W przypadku ustalenia przez Fundację wynagrodzenia w cenie rynkowej, Fundacje Szkolne nie mogłyby uregulować wynagrodzenia za usługi reklamowe należnego Fundacji, a tym samym po stronie Fundacji istniałaby wierzytelność do Fundacji Szkolnych o zapłatę wynagrodzenia, która w określonej części nie mogłoby być zaspokojona przez Fundacje Szkolne.
    Wymaga podkreślenia, że wg wiedzy jaką dysponuje Fundacja, Fundacje Szkolne otrzymując dotacje zgodnie z przepisami o finansowaniu szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, nie mają możliwości swobodnego dysponowania środkami uzyskiwanymi w ramach dotacji.
    Konsekwentnie środkami jakie mogą być przeznaczone przez Fundacje Szkolne na pokrycie wynagrodzenia za usługi reklamowe świadczone przez Fundację, są środki pochodzące źródeł.
    Wg wiedzy Fundacji, Fundacje Szkolne prowadząc działalność statutową w zakresie oświaty i edukacji (prowadząc szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych) co do zasady nie pobierają wynagrodzenia (czesnego) od słuchaczy szkół. Jedynym źródłem finansowania wynagrodzenia za usługi reklamowe świadczone przez Fundację, mogą być zatem dochody Fundacji pochodzące z dotacji, wpłat dokonywanych przez donatorów oraz środki pochodzące z prowadzenia przez Fundacje Szkolne odpłatnej działalności statutowej i działalności gospodarczej, mającej zgodnie z obowiązującymi przepisami charakter pomocniczy w stosunku do podstawowej działalności Fundacji Szkolnych, tj. działalności statutowej.
    Istotnym z punktu widzenia analizowanej kwestii jest zatem to, że każdorazowo wysokość wynagrodzenia za usługi reklamowe świadczone przez Fundację na rzecz Fundacji Szkolnych, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, uwzględniać będzie kwoty pozostające w dyspozycji Fundacji Szkolnych możliwych do przeznaczenia na pokrycie wynagrodzenia za wykonane usługi.
    Fundacja nie wyklucza również takiego stanu rzeczy w którym stan środków znajdujących się w dyspozycji Fundacji Szkolnych będzie na poziomie umożliwiającym pokrycie wynagrodzenia za wykonane na ich rzecz usługi reklamowe w pełnej wysokości ustalonej w wartości rynkowej. W tym zakresie jednakowoż Fundacja nie ma wątpliwości co do zastosowania odpowiednich przepisów ustawy o VAT.

  6. „Czy pomiędzy Fundacją a Fundacjami Szkolnymi, jak również pomiędzy osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne będzie istniało powiązanie o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy?,br>Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów”.
    Odpowiedź.
    Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, pomiędzy Fundacją a Fundacjami Szkolnymi, jak również pomiędzy osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie zachodzą ani nie będą zachodzić, powiązania o charakterze rodzinnym, z tytułu przysposobienia kapitałowym, majątkowym, ani wynikające ze stosunku pracy. Żadna z ww. osób nie łączy funkcji zarządzających, nadzorczych ani kontrolnych w Fundacji oraz w Fundacjach Szkolnych.
    Fundatorem Wnioskodawcy oraz fundatorem Fundacji Szkolnych będą w każdym przypadku dwie różne osoby fizyczne. Wnioskodawca nie wyklucza współpracy z Fundacjami Szkolnymi, których fundatorem będzie osoba, która pozostawała w przeszłości w związku małżeńskim z Fundatorem Wnioskodawcy. Stosunek małżeństwa został jednak zakończony rozwodem.

  7. „Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, to czy istniejący związek (powiązanie) będzie miał wpływ na ustalenie wysokości wynagrodzenia transakcji zawieranych pomiędzy Fundacją a Fundacjami Szkolnymi oraz czy zachodzą przesłanki określone w art. 32 ust. 1 pkt 1-3?”
    Odpowiedź.
    W związku z treścią pytania nr 6 i udzieloną powyżej odpowiedzią na to pytanie zdaniem Wnioskodawcy nie zachodzi konieczność udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 7, albowiem odpowiedź na pytanie nr 6 w całości wyczerpuje pytanie nr 7.


Niemniej jednak, na okoliczność uznania przez tutejszy Organ, że powinnością Wnioskodawcy jest udzielenie odpowiedzi na każde z pytań zawartych w wezwaniu kierowanym do podatnika w ramach wezwania do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, i wywodzenie z braku odpowiedzi na wszystkie pytania ujemnych skutków procesowych (pozostawienia wniosku bez rozpoznania lub odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji podatkowej) Fundacja w ramach odpowiedzi na pytanie nr 7, odwołując się do odpowiedzi udzielonej na pytanie nr 6 wyjaśnia, że pomiędzy Fundacją a Fundacjami Szkolnymi nie istnieją powiązania określone przepisami Ustawy o VAT i nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 Ustawy o VAT, nie wymaga odpowiedzi albowiem odpowiedź na tak sformułowane pytanie zawarta jest w odpowiedzi na pytanie nr 12.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w sytuacji sprzedaży usług reklamowych przez Fundację na rzecz Fundacji Szkolnych w trakcie korzystania przez Fundację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 Ustawy VAT, Fundacja nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż tych usług z wyjątkiem przypadków, gdy nabywca (Fundacja Szkolna) w terminie trzech miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę lub otrzymano całość lub część zapłaty, zażąda wystawienia faktury (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)?
  2. Czy Wnioskodawca prawidłowo uznał, że zakładając, iż nie znajdzie zastosowania uregulowanie art. 113 ust. 12 Ustawy VAT, przy sprzedaży usług reklamowanych na rzecz Fundacji Szkolnych, wartością sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 5 ustawy VAT, będzie cena, po jakiej Wnioskodawca sprzedawać będzie usługi Fundacjom Szkolnym, nawet w sytuacji gdy cena ta zostanie ustalona znacznie poniżej kosztów zakupu tych usług przez Fundację (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji sprzedaży usług reklamowych przez Fundację na rzecz Fundacji Szkolnych w trakcie korzystania przez Fundację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy VAT, gdy jednocześnie nabywca (Fundacja Szkolna) nie zażąda wystawienia faktury, Fundacja nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury.

Pytanie nr 2.

Zakładając, że w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania uregulowanie art. 113 ust. 12 ustawy VAT, przy sprzedaży usług reklamowanych na rzecz Fundacji Szkolnych, wartością sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 5 Ustawy VAT, będzie cena po jakiej Wnioskodawca sprzedawać będzie usługi Fundacjom Szkolnym, nawet w sytuacji, gdy cena ta zostanie ustalona znacznie poniżej kosztów zakupu tych usług przez Fundację.

Uzasadnienie dla wystąpienia z wnioskiem o interpretację.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jak wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 listopada 2016 r. (sygn. akt I SA/Gd 964/16), Zainteresowanym w przedmiocie interpretacji indywidualnej jest podmiot, który zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej w celu prawidłowej, tj. zgodnej z obowiązującymi przepisami, realizacji swoich praw i obowiązków w sferze prawa podatkowego, wyjaśnienia lub ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Do uzyskania interpretacji indywidualnej legitymowany jest podmiot, dla którego określony stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe może rodzić konsekwencje w sferze stosunków prawno-podatkowych.


Przy czym, bez znaczenia w tym przypadku pozostaje fakt, czy podmiot ubiegający się o interpretację przepisów Ustawy VAT, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, czy też – podobnie jak Wnioskodawca – korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 1 grudnia 2016 r. (sygn. akt I FSK 750/15) „Użyty w tym przepisie zwrot „Zainteresowany” jest istotnie pojęciem szerszym niż obejmującym prawnie dookreślone formy takie jak podatnik, płatnik, czy inkasent. Interpretacja owych przepisów musi jednak obejmować indywidualną sprawę takiego podmiotu , który chce ją uzyskać przez wzgląd na możliwe zastosowanie (teraz lub w przyszłości) przez niego przepisu lub przepisów prawa podatkowego. Innymi słowy, akt tego rodzaju ma wyjaśnić wątpliwości jakie występują u danego podmiotu w odniesieniu do podatkowych skutków prawnych wyłaniających się na tle skonkretyzowanego stanu faktycznego (lub zdarzenia przyszłego), w którym tenże podmiot może występować”.

Biorąc powyższe pod uwagę nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest „zainteresowanym” w otrzymaniu interpretacji wskazanych we wniosku przepisów Ustawy VAT.

Należy zauważyć, że:

  • Wnioskodawca, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zamierza skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 113 Ustawy VAT;
  • jednocześnie zgodnie z art. 113 ust. 5 Ustawy VAT zwolnienie to straci moc jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku przekroczy kwotę 200.000 złotych (tj. limitu wskazanego w treści art. 113 ust. 1 Ustawy VAT). W takim przypadku Wnioskodawca zobowiązany będzie zarejestrować się na VAT i począwszy - od czynności, którą przekroczy kwotę 200.000 złotych opodatkowywać swoją sprzedaż podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisami o VAT to Wnioskodawca, jako podmiot korzystający ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 Ustawy VAT, odpowiedzialny jest za prawidłowe określenie momentu, w którym wartość realizowanej sprzedaży przekroczy limit 200.000 złotych, a w konsekwencji momentu utraty zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT.

Wnioskodawca, zobowiązany będzie zatem na bieżąco analizować wartość swojej sprzedaży.

Wartość sprzedaży usług na rzecz Fundacji Szkolnych stanowić będzie element kalkulacyjny wartości sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę. Stąd, wszelkie kwestie związane z obliczeniem wartości usług sprzedawanych na rzecz Fundacji Szkolnych będą miały bezpośredni wpływ na prawnopodatkowe obowiązki Wnioskodawcy, w tym w szczególności na określenie momentu utraty zwolnienia z VAT. Należy wskazać, że Wnioskodawca, aby prawidłowo określić moment utraty zwolnienia z VAT musi posiadać określoną wiedzę, którą może uzyskać poprzez otrzymania indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

Podniesione we wniosku zagadnienia dotyczą kwestii, które będą miały wpływ na realizację ewentualnych obowiązków wynikających z przepisów Ustawy VAT. Nie ulega zatem wątpliwości, że Wnioskodawca jest zainteresowany w uzyskaniu interpretacji przepisów Ustawy VAT w przedstawionym we wniosku zakresie.

Uzasadnienie do pytania 1.

Zagadnienie dotyczące obowiązku wystawiania faktur oraz przypadki, w których podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur uregulowano w art. 106b Ustawy VAT. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, co do zasady, na podatnikach ciąży obowiązek wystawienia faktury, w szczególności w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży.

W tym kontekście zauważyć należy, że sprzedaż usług reklamowych na rzecz nabywcy (w analizowanym stanie faktycznym na rzecz Fundacji Szkolnych), stanowi – co do zasady – czynność opodatkowaną podatkiem VAT, tj. odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (dalej: „Ustawa o fundacjach”), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo-użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Fundacje działają na podstawie ustawy o fundacjach oraz przyjętego przez fundację statutu (art. 4 Ustawy o fundacjach). Fundator w akcie powołania ustanawia statut fundacji, jej cele i zasady, formy i zakres działalności oraz organy (art. 5 Ustawy o fundacjach).

Statut fundacji może również zawierać inne postanowienia, w tym dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej. Granice działalności gospodarczej wyznacza art. 5 ust. 5 Ustawy o Fundacjach, zgodnie z którym fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej zadań.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy, wskazać należy, że generalnie fundacje, w zakresie, w jakim prowadzą odpłatną działalność gospodarczą są podatnikami, w rozumieniu Ustawy VAT. Wniosku tego nie zmienia okoliczność prowadzenia przez fundacje działalności gospodarczej mającej na celu realizację ich celów statutowych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikiem jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W szczególności, nie jest warunkiem uznania określonej aktywności za działalność gospodarczą, realizowanie zysku z tej działalności. Stanowisko przeciwne stałoby w sprzeczności z zasadą powszechności opodatkowania podatkiem VAT, wyrażoną m.in. w treści art. 15 ust. 1 Ustawy VAT.

Zauważyć jednak należy, że przepisy Ustawy VAT wprowadzają możliwość zwolnienia z VAT sprzedaży realizowanej przez podmioty, u których wartość sprzedaży nie przekroczy limitu - art. 113 ust. 1 i ust. 9 Ustawy VAT. Z przedmiotowym zwolnieniem powiązane są uregulowania art. 106b ust. 2 i 3 Ustawy VAT, które dotyczą braku obowiązku dokumentowania zwolnionych z VAT transakcji fakturami VAT.

Zgodnie z art. 106b ust. 2 Ustawy VAT, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury między innymi w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT. Jednocześnie zgodnie z art. 106b ust. 3 pkt 2 na żądanie nabywcy towaru lub usługi zgłoszone terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą taką sprzedaż.

Odnosząc powyższe ustalenia do sytuacji Wnioskodawcy podkreślić należy, że Fundacja nie zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT. Nie jest w związku z tym zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Tak więc, w świetle art. 106b ust. 2 i 3 Ustawy VAT uznać należy, że w okresie korzystania przez Fundację ze wskazanego zwolnienia, Fundacja nie będzie zobowiązana do dokumentowania sprzedaży fakturami VAT, z wyjątkiem przypadków, gdzie nabywcy usług świadczonych przez Fundację (w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Fundacje Szkolne) zażądają wystawienia takiej faktury.

W takim stanie rzeczy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w sytuacji sprzedaży usług reklamowych przez Fundację na rzecz Fundacji Szkolnych w trakcie korzystania przez Fundację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 Ustawy VAT, gdy jednocześnie nabywca (Fundacja Szkolna) nie zażąda wystawienia faktury, Fundacja nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury.

Uzasadnienie do pytania 2.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 złotych. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ze zwolnienia skorzystać mogą również podatnicy rozpoczynający w trakcie roku wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ich przypadku zastosowanie znajduje art. 113 ust. 9 Ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku VAT, sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (tj. kwoty 200.000 złotych).

W przepisach Ustawy VAT wskazano również na okoliczności utraty prawa do wskazanego zwolnienia z uwagi na przekroczenie limitu sprzedaży. Zgodnie z art. 113 ust. 5 Ustawy VAT, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 tej ustawy przekroczy kwotę 200.000,00 złotych, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę. Tożsamy rezultat w przypadku przekroczenia limitu sprzedaży przewidziano dla podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 Ustawy VAT. Kwestia ta została uregulowana w ust. 11, art. 113 Ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Limit wskazany w analizowanych uregulowaniach odnosi się do wartości sprzedaży. Termin „sprzedaż” został zdefiniowany na potrzeby Ustawy VAT w art. 2 pkt 22 tego aktu. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednocześnie w art. 113 ust. 2 Ustawy VAT wskazano, że do wartości sprzedaży, dla której podatnicy mogą korzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 tego artykułu nie wlicza się wybranych transakcji (np. wartości wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów). Wyłączenia zawarte w tym przepisie nie znajdą zastosowania w stosunku do opisanego w niniejszym wniosku o interpretację zdarzenia przyszłego (tj. sprzedaży przez Fundację usług reklamowych - tj. usług roznoszenia ulotek - na rzecz Fundacji Szkolnych). Z tego powodu wyłączenia zawarte w art. 113 ust. 2 Ustawy VAT pominięto w dalszej części rozważań.

Uznać należy, że ustalając wartość sprzedaży dla potrzeb zastosowania art. 113 ust. 1 lub ust. 9 Ustawy VAT i weryfikacji, czy podatnik nie przekroczył wskazanego w tych przepisach limitu kwotowego zastosowanie znajdą ogólne zasady ustalania wartości transakcji na gruncie Ustawy VAT. Wskazać jednocześnie należy na szczególną normę zawartą w art. 113 ust. 12 Ustawy VAT, która w określonych okolicznościach nakazuje dla potrzeb obliczenia wartości sprzedaży uwzględniać wartość rynkową transakcji, a nie wartość wykazywaną przez podatnika korzystającego ze zwolnienia uregulowanego w tych przepisach.

Wartość usług sprzedawanych na rzecz Fundacji Szkolnych

Ogólna zasada ustalania wartości sprzedaży uregulowana została w art. 29a ust. 1 Ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Oznacza to, że w przypadku objętych zapytaniem usług reklamowych sprzedawanych Fundacjom Szkolnym na potrzeby kalkulacji wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 Ustawy VAT, uwzględnić należy cenę, po której usługi zostały sprzedane Fundacjom Szkolnym – kwota ta stanowić będzie bowiem zapłatę należną wnioskodawcy. Bez znaczenia w tym przypadku będzie fakt, iż kwota ta nie pokryje kosztów zakupu sprzedawanych Fundacjom Szkolnym usług.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, dla uznania, iż dostawa towarów lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem.

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) wskazuje się, że możliwość zakwalifikowania danej transakcji jako „transakcji odpłatnej” zakłada istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika, które powinno być wyrażalne w pieniądzu. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Jednocześnie, przepisy Ustawy VAT nie zawierają uregulowań dotyczących wysokości wynagrodzenia za dokonaną dostawę lub wyświadczoną usługę. Zgodnie z orzecznictwem TSUE, dla kwalifikacji czynności jako odpłatnej nie ma znaczenia, że transakcja gospodarcza została dokonana po cenie wyższej lub niższej od ceny rynkowej (vide np. wyroki TSUE z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie C-285/10 Campsa Estaciones de Servicio SA i z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gasaback AB). Zatem, jeżeli czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie powinno mieć przy tym znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika lub czy generuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane za wynagrodzeniem odpowiadającym kosztom ich wykonania bądź poniżej kosztów, są czynnościami odpłatnymi.

Powyższe koresponduje z definicją podatnika podatku VAT zawartą w art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, zgodnie z którą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zatem, dla objęcia danej czynności zakresem Ustawy VAT nie powinno być istotne, czy przez świadczącego usługę została odniesiona korzyść finansowa. Uniezależnienie statusu podatnika podatku VAT od efektywności prowadzonej działalności, nakazuje, co do zasady, pozostawić bez znaczenia fakt, czy wynagrodzenie świadczącego usługę obejmuje jedynie kwotę stanowiącą zwrot kosztów lub jej część, czy też zostało powiększone o marżę stanowiącą zysk dla usługodawcy.

Powyższe potwierdza orzecznictwo TSUE.

W orzeczeniu z dnia 24 października 1996r., w sprawie C-317/94 Elida Gibbs Ltd. przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE wskazał, iż podstawową zasadą systemu VAT jest to, że ma on na celu opodatkowanie wyłącznie konsumenta ostatecznego. W konsekwencji, podstawa opodatkowania służąca za podstawę naliczania podatku pobieranego przez organy skarbowe nie może przekroczyć wynagrodzenia rzeczywiście zapłaconego przez konsumenta ostatecznego, stanowiącego podstawę do obliczenia obciążenia podatkiem VAT, które konsument ten ostatecznie ponosi.

W wyroku z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie C-285/10 Campsa Estaciones de Servicio SA, TSUE stwierdził m.in., że: „W świetle utrwalonego orzecznictwa, zgodnie z ową zasadą ogólną podstawą opodatkowania dostawy odpłatnych towarów lub świadczenia usług jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane z tego tytułu przez podatnika. Owo świadczenie wzajemne jest zatem wartością subiektywną, czyli rzeczywiście otrzymaną, a nie wartością oszacowaną według kryteriów obiektywnych”.


Warto wskazać, że podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 8 lipca 2013 r. (znak: IPPP3/443-356/13-2/KT), w której stwierdził:

„Zauważyć należy, iż na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności przez podatnika, czy ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. Wobec powyższego, nie można uznać, iż czynności wykonane za wynagrodzeniem, które to wynagrodzenie jest niższe od kosztów świadczenia tych czynności, są nieodpłatne w części”.


W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym cena, po której Wnioskodawca sprzeda Fundacjom Szkolnym usługi reklamowe ustalona będzie w taki sposób, aby umożliwić zapłatę wynagrodzenia ze środków, którymi dysponują Fundacje Szkolne wspierając działalność tych podmiotów – jak zaznaczano w opisie zdarzenia przyszłego, celem Fundacji jest działalność na rzecz wspierania i rozwoju edukacji, oświaty i wychowania.

Ewentualne darowizny/dotacje, jakie otrzyma Wnioskodawca nie wpłyną na podstawę opodatkowania VAT sprzedawanych usług, a w konsekwencji również wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 Ustawy VAT.

Należy podkreślić, że w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie otrzyma dotacji, subwencji, czy innych dopłat o podobnym charakterze, które na podstawie art. 29a ust. 1 Ustawy VAT stanowiłyby element wpływający na wartość sprzedaży. W szczególności, nie będą zwiększały wartości sprzedaży na rzecz Fundacji Szkolnych objętych zapytaniem usług reklamowych ewentualne dotacje, jakie Wnioskodawca otrzyma na swoją działalność.

Zgodnie bowiem z art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, wartość dotacji stanowi element podstawy opodatkowania z tytułu danej czynności, o ile związek dotacji z daną sprzedażą jest na tyle istotny, że dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika.

W uzasadnieniu wyroku z dnia 22 listopada 2001 r., w sprawie C-184/00, Office des produits wallons ASBL przeciwko Belgian State, TSUE wskazał, że sam tylko fakt, iż dotacja (czy inny sposób dofinansowania) wpływa na ostateczną cenę świadczenia (co niemal zawsze ma miejsce), nie może być decydujący dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania (tu wartość sprzedaży). Trybunał wskazał, że do uznania dotacji (subwencji itp.) za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy towarów lub świadczenia usług).

W konsekwencji, uwzględnienie wartości dotacji w wartości sprzedaży następuje wyłącznie w przypadku takich dotacji, które odpowiadają całości lub części wynagrodzenia z tytułu takiej czynności. Przy czym dotacja musi być związana z konkretną dostawą albo usługą.

W związku z powyższym, dotacje podmiotowe przeznaczone na pokrycie kosztów działalności danego podmiotu, nie będą mieć wpływu na podstawę opodatkowania pomimo, że w ostatecznym rozrachunku otrzymywanie ich przez podmiot dokonujący czynności opodatkowanych może mieć wpływ na stosowane przez ten podmiot ceny. Jak stwierdził TSUE w przywołanym powyżej orzeczeniu w sprawie C-184/00, w praktyce niemal zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na stosowane przez niego ceny. Fakt ten jednak nie ma znaczenia dla uznania, czy dofinansowanie powinno zwiększyć podstawę opodatkowania. Aby otrzymana dotacja zwiększała podstawę opodatkowania, konieczne jest aby dotacja ta została dokonana w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Wynika to z literalnej wykładni art. 29a ust. 1 Ustawy VAT oraz znajduje potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego, nie można twierdzić, że ewentualne dotacje otrzymane przez Wnioskodawcę będą w sposób zindywidualizowany i policzalny związane z ceną usług reklamowych sprzedawanych przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji Szkolnych. Jak wskazano, będą to środki finansowe, których przeznaczeniem będzie finansowanie ogólnej działalności Fundacji. Zatem, wskazane darowizny, dotacje oraz inne środki finansowe, nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług, ani nie będą stanowiły dopłaty do ceny usług reklamowych świadczonych przez Fundację.

W konsekwencji, tak długo jak otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje/darowizny nie będą przeznaczone konkretnie na dopłatę do ceny objętych zapytaniem usług, brak jest podstaw do twierdzenia, że na podstawie art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, wartość sprzedaży z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług reklamowych powinna zostać zwiększona o kwotę dotacji otrzymanych w związku z finansowaniem działalności Fundacji.

W świetle powyższych rozważań uznać należy, że wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT, przy sprzedaży usług reklamowanych na rzecz Fundacji Szkolnych, równa będzie cenie po jakiej Wnioskodawca sprzedawać będzie usługi Fundacjom Szkolnym, nawet w sytuacji, gdy cena ta zostanie ustalona znacznie poniżej kosztów zakupu tych usług przez Fundację.

Dodatkowy argument na rzecz utożsamiania ceny stosowanej w transakcjach pomiędzy Fundacją a Fundacjami Szkolnymi z wartością sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT są uregulowania zawarte w art. 113 ust. 12 Ustawy VAT. Przepis ten wskazuje, że w określonych przypadkach dla potrzeb obliczenia wartości sprzedaży podatnika korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 Ustawy VAT uwzględniać się powinno wartość rynkową transakcji, a nie wartość sprzedaży „wykazywaną przez podatnika w transakcjach” z kontrahentem. Artykuł 113 ust. 12 Ustawy VAT, wskazuje na wyjątkową sytuację, w której uwzględniać się będzie wartość rynkową transakcji w celu obliczenia wartości sprzedaży dokonanej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 tej ustawy. Uregulowanie takie oznacza, że jeśli w danej sytuacji nie znajduje zastosowania szczególne uregulowanie, nakazujące uwzględniać wartość rynkową transakcji, powinno się stosować uregulowania ogólne – tj. art. 29a ust. 1 Ustawy, które analizie poddane zostały powyżej. Jednocześnie Fundacja zauważa, że problematyka zastosowania w jej sytuacji uregulowania zawartego w art. 113 ust. 12 Ustawy VAT stanowi przedmiot kolejnego pytania.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przy sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych, wartością sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 5 Ustawy VAT, będzie cena, po jakiej Wnioskodawca sprzedawać będzie usługi Fundacjom Szkolnym, nawet w sytuacji, gdy cena ta zostanie ustalona znacznie poniżej kosztów zakupu tych usług przez Fundację (zakładając, iż nie znajdzie zastosowania uregulowanie art. 113 ust. 12 Ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu, mieści się w tak sformułowanej definicji usługi.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W tym miejscu wskazać należy, że w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że możliwość zakwalifikowania danej transakcji jako „transakcji odpłatnej” zakłada istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika, które powinno być wyrażalne w pieniądzu. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Ponadto – co należy wyjaśnić – przepisy ustawy nie zawierają uregulowań dotyczących wysokości wynagrodzenia za dokonaną dostawę lub wyświadczoną usługę. Zgodnie z orzecznictwem TSUE, dla kwalifikacji czynności jako odpłatnej nie ma znaczenia, że transakcja gospodarcza została dokonana po cenie wyższej lub niższej od ceny rynkowej (vide np. wyroki TSUE z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie C-285/10 Campsa Estaciones de Servicio SA i z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gasaback AB). Zatem, jeżeli czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie powinno mieć przy tym znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika lub czy generuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane za wynagrodzeniem odpowiadającym kosztom ich wykonania bądź poniżej kosztów, są czynnościami odpłatnymi.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r., poz. 40), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo-użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach, fundacje działają na podstawie ustawy o fundacjach oraz przyjętego przez fundację statutu.

Stosownie do treści art. 5 ustawy o fundacjach, fundator w akcie powołania ustanawia statut fundacji, jej cele i zasady, formy i zakres działalności oraz organy.

Statut fundacji może również zawierać inne postanowienia, w tym dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej. Granice działalności gospodarczej wyznacza art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, zgodnie z którym fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej zadań.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy, wskazać należy, że generalnie fundacje, w zakresie, w jakim prowadzą odpłatną działalność gospodarczą są podatnikami, w rozumieniu ustawy. Wniosku tego nie zmienia okoliczność prowadzenia przez fundacje działalności gospodarczej mającej na celu realizację ich celów statutowych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W szczególności, nie jest warunkiem uznania określonej aktywności za działalność gospodarczą, realizowanie zysku z tej działalności. Stanowisko przeciwne stałoby w sprzeczności z zasadą powszechności opodatkowania podatkiem VAT, wyrażoną m.in. w treści art. 15 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na mocy art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Jednocześnie jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do treści art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z treści art. 113 ust. 11 ustawy wynika, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z ust. 13 powołanego przepisu, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Z powyższych przepisów wynika również, że faktury są dokumentem sformalizowanym i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają znaczenie dowodowe.

Stosownie do treści art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Regulacja określona w art. 106b ust. 2 ustawy wyraża zasadę, zgodnie z którą nie ma obowiązku wystawiania faktury dla sprzedaży zwolnionej od podatku. Przepis ten pozwala, aby faktury nie były wystawiane dla czynności zwolnionych przedmiotowo na mocy ustawy bądź na mocy przepisów wykonawczych. Nie pozbawia on wszakże podatników dokonujących tych czynności prawa do wystawiania faktury dokumentującej te czynności. Wystawienie faktury dla sprzedaży zwolnionej jest, co do zasady, pozostawione wyborowi wykonującego czynność.

W myśl art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) jest zarejestrowany w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, jak również jest wpisany do rejestru przedsiębiorców.

Fundacja nie została zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Fundacja korzysta z procedury szczególnej wskazanej w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz wspierania i rozwoju edukacji, oświaty i wychowania.

Cele Fundacji mogą być realizowane poprzez m.in.:

  1. organizowanie, finansowanie lub dofinansowywanie konferencji, seminariów, warsztatów specjalistycznych, staży badawczych, obozów ogólnorozwojowych i naukowych, a także konkursów, wystaw, aukcji, koncertów, kampanii reklamowych, marketingowych informacyjnych, w tym także na rzecz innych fundacji realizujących cele statutowe zbieżne z celem statutowym Fundacji oraz innych form zapewniających realizację celów statutowych Fundacji,
  2. przyznawanie nagród i stypendiów,
  3. powoływanie i finansowanie placówek oświatowych i kulturalnych, w tym szkół, ognisk, klubów i świetlic,
  4. finansowanie zakupów materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych,
  5. przygotowywanie materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych w zakresie doradztwa edukacyjnego i psychologicznego,
  6. współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami działającymi w zakresie objętym celem Fundacji - w szczególności z innymi fundacjami i stowarzyszeniami oraz z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celem Fundacji.

Działalność statutowa Wnioskodawcy może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego. Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku, a osiągany dochód przeznacza na realizację celów statutowych. Zgodnie ze statutem, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z przepisami prawa i jej statutu.

Realizacja celów statutowych będzie polegała m.in. na finansowaniu zakupu usług reklamowych polegających na roznoszeniu ulotek informacyjnych, marketingowych lub reklamowych w celu promocji szkół dla dorosłych prowadzonych przez inne fundacje realizujące cele statutowe zbieżne z celem statutowym Fundacji („Fundacje Szkolne”), a następnie sprzedaży tych usług na rzecz Fundacji Szkolnych. Wskazane ulotki zawierać będą w szczególności informacje o szkołach oraz kierunkach nauki realizowanych przez Fundacje Szkolne.

Wnioskodawca rozważa sprzedaż nabywanych usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych po cenie znacznie niższej od kosztów ich zakupu. Zakładany przez Wnioskodawcę model działalności polegający na nabywaniu usług reklamowych dotyczących szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne i sprzedaż tych usług Fundacjom Szkolnym po obniżonej cenie, jest zatem uzasadniony z punktu widzenia realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Sprzedaż usług reklamowych po cenie umożliwiającej zapłatę wynagrodzenia ze środków, którymi dysponują Fundacje Szkolne stanowić będzie formę wsparcia przez Wnioskodawcę działalności szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne.

Pomiędzy Fundacją, a Fundacjami Szkolnymi, jak również pomiędzy osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym, z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym ani wynikające ze stosunku pracy. Żadna z ww. osób nie łączy funkcji zarządzających, nadzorczych ani kontrolnych w Fundacji oraz w Fundacjach Szkolnych. Fundatorem Wnioskodawcy nie są fundatorzy Fundacji Szkolnych, a fundatorzy Fundacji Szkolnych nie są fundatorami Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wyklucza współpracy z Fundacjami Szkolnymi, których fundatorem jest osoba, która pozostawała w przeszłości w związku małżeńskim z Fundatorem Wnioskodawcy (stosunek małżeństwa został jednak zakończony rozwodem).

Fundacja nie zamierza rezygnować ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stąd do momentu, w którym wartość sprzedaży Fundacji przekroczy kwotę 200.000 złotych (tj. limitu wskazanego w treści art. 113 ust. 1 ustawy).

Wysokość wynagrodzenia z tytułu sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych stanowić będzie część kosztu poniesionego przez Wnioskodawcę na nabycie Sprzedawanej usługi. Wysokość wynagrodzenia zależeć będzie od ustalonego poziomu wsparcia, którego Fundacja będzie zamierzała udzielić Fundacji Szkolnej w opisanej we Wniosku formie.

Sprzedaż usług reklamowych po cenie umożliwiającej zapłatę wynagrodzenia ze środków, którymi dysponują Fundacje Szkolne stanowić będzie formę wsparcia przez Wnioskodawcę działalności szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne. Wysokość wynagrodzenia zależeć będzie od tego, jaką kwotę wynagrodzenia Fundacje Szkolne będą mogły wydatkować na nabycie usług od Fundacji.

Nie można wykluczyć stosowania przez Fundację ceny równej lub wyższej cenie zakupu. Jednakże, należy podkreślić, iż Wniosek Fundacji dotyczy sytuacji, w której cena sprzedaży usługi reklamowej na rzecz Fundacji Szkolnej nie będzie przewyższać ceny zapłaconej przez Wnioskodawcę przy jej nabyciu.

Nabywane usługi reklamowe dotyczyć będą działalności szkół prowadzonych przez Fundacje Szkolne. Celem reklamy jest informowanie potencjalnych słuchaczy o działalności prowadzonej przez Fundacje Szkolne.

Odsprzedaż usług reklamowych umożliwi uzyskanie środków na działalność Fundacji i realizację celów statutowych. Mimo, iż Fundacja zamierza dokonywać sprzedaży usług po cenie niższej niż cena nabycia, wybór sprzedaży po obniżonej cenie zamiast przekazania nabytych usług Fundacjom Szkolnym nieodpłatnie uzasadniony jest możliwością uzyskania środków, które pokryją w części poniesione przez Fundację koszty.

Sprzedaż usług reklamowych przez Fundację dokonywana będzie po cenie umożliwiającej zapłatę wynagrodzenia ze środków, którymi dysponują Fundacje Szkolne. W przypadku ustalenia przez Fundację wynagrodzenia w cenie rynkowej, Fundacje Szkolne nie mogłyby uregulować wynagrodzenia za usługi reklamowe należnego Fundacji, a tym samym po stronie Fundacji istniałaby wierzytelność do Fundacji Szkolnych o zapłatę wynagrodzenia, która w określonej części nie mogłoby być zaspokojona przez Fundacje Szkolne.

Istotnym z punktu widzenia analizowanej kwestii jest zatem to, że każdorazowo wysokość wynagrodzenia za usługi reklamowe świadczone przez Fundację na rzecz Fundacji Szkolnych, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, uwzględniać będzie kwoty pozostające w dyspozycji Fundacji Szkolnych możliwych do przeznaczenia na pokrycie wynagrodzenia za wykonane usługi.

Fundacja nie wyklucza również takiego stanu rzeczy w którym stan środków znajdujących się w dyspozycji Fundacji Szkolnych będzie na poziomie umożliwiającym pokrycie wynagrodzenia za wykonane na ich rzecz usługi reklamowe w pełnej wysokości ustalonej w wartości rynkowej. W tym zakresie jednakowoż Fundacja nie ma wątpliwości co do zastosowania odpowiednich przepisów ustawy.

Pomiędzy Fundacją a Fundacjami Szkolnymi, jak również pomiędzy osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie zachodzą ani nie będą zachodzić, powiązania o charakterze rodzinnym, z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym ani wynikające ze stosunku pracy. Żadna z ww. osób nie łączy funkcji zarządzających, nadzorczych ani kontrolnych w Fundacji oraz w Fundacjach Szkolnych.

Fundatorem Wnioskodawcy oraz fundatorem Fundacji Szkolnych będą w każdym przypadku dwie różne osoby fizyczne. Wnioskodawca nie wyklucza współpracy z Fundacjami Szkolnymi, których fundatorem będzie osoba, która pozostawała w przeszłości w związku małżeńskim z Fundatorem Wnioskodawcy. Stosunek małżeństwa został jednak zakończony rozwodem.

Pomiędzy Fundacją a Fundacjami Szkolnymi nie istnieją powiązania określone przepisami ustawy i nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą kwestii czy w sytuacji sprzedaży usług reklamowych przez Fundację na rzecz Fundacji Szkolnych w trakcie korzystania przez Fundację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, Fundacja nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż tych usług z wyjątkiem przypadków, gdy nabywca (Fundacja Szkolna) w terminie trzech miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę lub otrzymano całość lub część zapłaty, zażąda wystawienia faktury.

Jak wynika z opisu sprawy Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, bowiem korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy. Zatem w świetle art. 106b ust. 2 i ust. 3 ustawy należy uznać, że w okresie korzystania ze wskazanego zwolnienia Fundacja nie będzie zobowiązana do dokumentowania sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych, z wyjątkiem przypadków, gdzie nabywcy usług świadczonych przez Fundację zażądają wystawienia takiej faktury.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym w sytuacji sprzedaży usług reklamowych przez Fundację na rzecz Fundacji Szkolnych w trakcie korzystania przez Fundację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, gdy jednocześnie nabywca nie zażąda wystawienia faktury, Fundacja nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury – tut. Organ uznał za prawidłowe.

W dalszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy zakładając, iż nie znajdzie zastosowania uregulowanie art. 113 ust. 12 ustawy, przy sprzedaży usług reklamowanych na rzecz Fundacji Szkolnych, wartością sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 5 ustawy, będzie cena, po jakiej Wnioskodawca sprzedawać będzie usługi Fundacjom Szkolnym, nawet w sytuacji gdy cena ta zostanie ustalona znacznie poniżej kosztów zakupu tych usług przez Fundację.

Zgodnie z art. 113 ust. 12 ustawy, w przypadku gdy między podatnikiem, o którym mowa w ust. 1 lub 9, a kontrahentem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4, który wpływa na wykazywaną przez podatnika w transakcjach z tym kontrahentem wartość sprzedaży w ten sposób, że jest ona niższa niż wartość rynkowa, dla określenia momentu utraty mocy zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 5 i ust. 10, uwzględnia się wartość rynkową tych transakcji.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak wynika z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Zatem możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jednakże w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

W realiach niniejszej sprawy Wnioskodawca wskazuje, że pomiędzy Fundacją o Fundacjami Szkolnymi, jak również pomiędzy osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne, nie występują powiązania o charakterze rodzinnym, z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym ani wynikające ze stosunku pracy. Żadna z ww. osób nie łączy funkcji zarządzających, nadzorczych ani kontrolnych w Fundacji oraz w Fundacjach Szkolnych.

W niniejszych okolicznościach ustalona przez Wnioskodawcę wartość usług reklamowych odsprzedanych Fundacjom Szkolnym stanowi zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, która to stanowiła będzie podstawę opodatkowania, z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 i ust. 10 ustawy.

Tym samym należy stwierdzić, że przy sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych, wartością sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 5 ustawy, będzie cena po jakiej Wnioskodawca sprzedawać będzie usługi Fundacjom Szkolnym, nawet w sytuacji, gdy cena ta zostanie ustalona znacznie poniżej kosztów zakupu tych usług przez Fundację, pod warunkiem, że nie znajdzie zastosowania art. 113 ust. 12 ustawy.

Stąd tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie dokumentowania za pomocą faktury sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz ustalenia wartości sprzedaży usług reklamowych na rzecz Fundacji Szkolnych w sytuacji, gdy cena zostanie ustalona znacznie poniżej kosztów zakupu tych usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast kwestia braku przesłanek do zastosowania regulacji zawartych w art. 113 ust. 2 w związku z art. 32 ust. 2-4 ustawy o podatku VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 3), została załatwiona postanowieniem z dnia 12 września 2017 r. nr 0112-KDIL2-1.4012.405.2017.2.MK.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.


Ponadto podkreślić należy, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj