Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.212.2017.1.MW
z 31 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2017 r. (data wpływu 19 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia budynków i budowli wraz z gruntem na którym się znajdują i sposobu udokumentowania planowanej transakcji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia budynków i budowli wraz z gruntem na którym się znajdują i sposobu udokumentowania planowanej transakcji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono w dniu 19 lipca 2017 r. o potwierdzenie uiszczenia dodatkowej, należnej opłaty za wydanie interpretacji.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącym stroną postępowania:
    A
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    B
    przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


  • A (dalej: „Zbywca”, „Sprzedawca”, „Wnioskodawca”) jest właścicielem nieruchomości gruntowej o powierzchni 2,4060 ha położonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Przedmiotowa Nieruchomość została nabyta w dniu 9 maja 2016 roku na mocy aktu notarialnego. Zbywcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. nieruchomości gruntowej. Na moment składania niniejszego wniosku Sprzedawca prowadzi inwestycję własną polegającą na wybudowaniu budynku hali produkcyjnej wraz z częścią socjalno – biurową oraz towarzyszącymi budowlami. Zgodnie z planami inwestycyjnymi Wnioskodawcy oddanie do użytkowania budynków i budowli powinno nastąpić w lipcu 2017 roku. Zbywcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu przedmiotowej inwestycji własnej.

    Na opisywanym gruncie znajdują się (trwają ostatnie prace budowlano – wykończeniowe) następujące obiekty:

    • Budynek główny (hala oraz część socjalno – biurowa) – łączna powierzchnia 12 804,91 m2;
    • Śmietnik – z częściowo wymurowanymi przegrodami, pokryty lekkim zadaszeniem z blachy o powierzchni 20 m2;
    • Budynek ochrony – powierzchnia 8,83 m2;
    • Ogrodzenie;
    • drogi wewnętrzne wraz z chodnikami i parkingami;
    • place manewrowe.

    W związku ze zmianą koncepcji inwestycyjnej właścicieli tj. jedynego akcjonariusza Zbywcy – spółki prawa koreańskiego, rozważana jest możliwość sprzedaży nieruchomości wraz z zakończoną inwestycją po jej wybudowaniu i oddaniu do użytkowania (w rozumieniu Prawa Budowlanego). Należy w tym miejscu zastrzec, iż ewentualna sprzedaż nieruchomości (zmiana właściciela) nie wpłynie na jej dalszy sposób wykorzystywania. Innymi słowy niezależnie od tego, kto będzie ostatecznym właścicielem nieruchomości, będzie ona wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w tym do działalności produkcyjnej. Planowanym Nabywcą nieruchomości ma być spółka B z siedzibą w D (dalej: „Nabywca”), w chwili obecnej prowadząca działalność produkcyjną w zakresie części i akcesoriów samochodowych. Nabywca nie jest właścicielem nieruchomości w D.

    Zarówno Zbywca, jak i Nabywca są czynnymi podatnikami podatku VAT (w załączeniu wydruki z dnia 14 czerwca 2017 r. z Portalu Podatkowego – Sprawdzenie Statusu Podmiotu VAT).

    Wnioskodawca informuje, że przedmiot planowanej transakcji (sprzedaż Nieruchomości wraz z posadowionymi na niej budynkami i budowlami) nie będzie obejmował przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa Sprzedawcy w rozumieniu przepisów o VAT.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

    1. Czy planowane zbycie budynków i budowli przez Wnioskodawcę będzie opodatkowane VAT wg stawki 23% na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) uvat a z podstawy opodatkowania VAT tych obiektów (budynków i budowli) nie należy wyodrębniać wartości gruntu, na którym się one znajdują?
    2. Czy w zakresie, w jakim planowana transakcja zbycia Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT, Wnioskodawca udokumentuje sprzedaż fakturą VAT, na podstawie przepisów art. 106a, 106b, 106e, 106g oraz 106i uvat?
    3. Czy w zakresie, w jakim planowana transakcja nabycia Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT, po dokonaniu transakcji oraz otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Nabywca będzie uprawniony do:
      1. obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 10 oraz 10b pkt 1 uvat)
        oraz
      2. do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 uvat)?

    Zdaniem Zainteresowanych:

    1. Planowane zbycie budynków i budowli przez Wnioskodawcę będzie opodatkowane VAT wg stawki 23% na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) uvat a z podstawy opodatkowania VAT tych obiektów (budynków i budowli) nie należy wyodrębniać wartości gruntu, na którym się one znajdują.
    2. W zakresie, w jakim planowana transakcja zbycia Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT, Wnioskodawca udokumentuje/ma obowiązek udokumentowania sprzedaży fakturą VAT (zgodnie z przepisami art. 106a, 106b, 106e, 106g oraz 106i uvat).
    3. W zakresie, w jakim planowana transakcja nabycia Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT, po dokonaniu transakcji oraz otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Nabywca będzie uprawniony do:
      1. obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 10 oraz 10b pkt 1 uvat)
        oraz
      2. do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 uvat).

    Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy (Grupy Zainteresowanych)

    Uwagi wstępne

    W celu rozstrzygnięcia, czy zbycie Nieruchomości może być opodatkowane VAT, konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy opisana w stanie faktycznym planowana transakcja mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 uvat (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm. – przyp. tut. organu) oraz czy żadne z wyłączeń z opodatkowania VAT, wskazanych w art. 6 uvat, nie znajdzie zastosowania.

    W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 uvat, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 uvat, towarami są rzeczy oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii. Natomiast, jak stanowi art. 6 ust.1 uvat (art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – przyp. tut. organu), przepisów ww. ustawy nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiotem transakcji nie będzie przedsiębiorstwo ani zorganizowana część przedsiębiorstwa Sprzedawcy w rozumieniu przepisów o VAT.

    W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa transakcja będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 uvat i nie będzie mieściła się w katalogu czynności niepodlegających przepisom ustawy o VAT, określonym w art. 6 uvat.

    Opodatkowanie planowanego zbycia/nabycia podatkiem VAT

    Planowana transakcja stanowi dostawę budynków i budowli wraz z prawem własności gruntu. Zgodnie z art. 29a ust. 8 uvat, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Nabycie prawa własności gruntu wchodzącego w skład Nieruchomości będzie zatem dzieliło traktowanie VAT, właściwe dla dostawy budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie.

    Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, przedmiotem transakcji będą również takie składowe jak: śmietnik z częściowo wymurowanymi przegrodami, pokryty lekkim zadaszeniem z blachy, ogrodzenie, drogi wewnętrzne wraz z chodnikami i parkingami oraz place manewrowe. Należy zatem rozważyć czy stanowią one budowlę w rozumieniu powyższych przepisów, przy czym sama ustawa o VAT nie zawiera samodzielnej definicji budowli. W konsekwencji, Wnioskodawca wskazuje, że w myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. poz. 1409, z późn zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

    1. obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
    2. budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

    Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

    W opinii Wnioskodawcy, składające się na infrastrukturę techniczną i drogową: drogi wewnętrzne wraz z chodnikami i parkingami oraz place manewrowe a także śmietnik (z częściowo wymurowanymi przegrodami, pokryty lekkim zadaszeniem z blachy) stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane. Natomiast jeśli chodzi o ogrodzenie wokół nieruchomości, to o ile jest/będzie ono trwale związane z gruntem, również będzie stanowiło budowlę w rozumieniu ww. przepisów prawa budowlanego.

    Z uwagi na to, iż – jak wspomniano powyżej – planowana transakcja stanowi dostawę budynków i budowli wraz z prawem własności zabudowanych nimi działek gruntu, sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT według podstawowej stawki 23%, chyba, że zastosowanie znalazłoby jedno ze zwolnień przewidzianych w ustawie o VAT.

    W przedmiotowym przypadku, sprzedaż Nieruchomości mogłaby potencjalnie podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT. W związku z powyższym należy rozważyć, czy zastosowanie znajdzie któreś z tych zwolnień.

    Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 uvat dostawa budynków, budowli i ich części jest zwolniona z VAT, poza następującymi wyjątkami:

    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

    Jednocześnie, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 uvat, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

    1. wybudowaniu lub
    2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a uvat, zwalnia się od VAT również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, pod warunkiem, że:

    1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

    Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 7a uvat warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

    Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego budynki i budowle stanowią inwestycje własne Zbywcy, w stosunku do których Zbywcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

    Jednocześnie Wnioskodawca zwraca uwagę, iż zarówno w chwili składania niniejszego wniosku jak i na moment planowanej transakcji, budynki i budowle nie zostaną oddane przez Zbywcę osobie trzeciej do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

    Zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, Sprzedający znajduje się w fazie zakończenia inwestycji w postaci budowy omawianych obiektów. Według harmonogramu prac przyjęcie ww. obiektów do użytku ma nastąpić w miesiącu lipcu 2017. W konsekwencji oznacza to, iż w chwili potencjalnej transakcji sprzedaży nieruchomości będą wykorzystywane przez Zbywcę do jego własnych celów.

    Na marginesie niniejszych rozważań Wnioskodawca pragnie wskazać, iż na gruncie definicji „pierwszego zasiedlenia” zawartej w art. 2 pkt 14 polskiej ustawy o VAT pojawiły się w ostatnim czasie rozbieżności w sądownictwie administracyjnym. Skutkiem tego jest skierowanie w dniu 23 lutego 2016 roku przez Naczelny Sąd Administracyjny pytania prejudycjalnego (sygn. I FSK 1573/14, sygn. sprawy przed TSUE C-308/16), w którym sądowi krajowemu chodzi o wyjaśnienie, czy rzeczywiście pierwszemu zasiedleniu musi towarzyszyć czynność opodatkowana, jak to przyjęto w przepisach polskiej ustawy o VAT, czy też przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć faktyczne zasiedlenie budynku (oddanie go do faktycznego użytkowania) po wybudowaniu lub przebudowie/renowacji, jeżeli wskutek przebudowy lub renowacji powstała przekształcona nieruchomość.

    Mając na uwadze powyższe i odnosząc również wątpliwości zawarte w pytaniu prejudycjalnym do sytuacji Wnioskodawcy (grupy zainteresowanych), należy uznać, iż na dzień potencjalnej/planowanej sprzedaży:

    1. nieruchomości nie zostaną w ogóle zasiedlone w rozumieniu polskich przepisów VAT

    lub

    1. zostaną zasiedlone, zgodnie z wykładnią prounijną, jednak pomiędzy tak rozumianym pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres krótszy niż 2 lata.


    W konsekwencji, zbycie/nabycie budynków i budowli wchodzących w skład Nieruchomości nie zostanie objęte zwolnieniem z VAT przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT gdyż:

    1. dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim (pierwsze zasiedlenie w znaczeniu wąskim)

    lub

    1. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynie okres krótszy niż 2 lata (pierwsze zasiedlenie w znaczeniu szerokim).


    Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w stosunku do wydatków związanych z wybudowaniem budynków i budowli Zbywcy przysługuje/przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie jest możliwe również zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a uvat. Stałoby to bowiem w sprzeczności z postanowieniem zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) uvat.

    W konsekwencji zbycie przez Wnioskodawcę budynków i budowli winno zostać opodatkowane stawką podstawową 23% o której mowa w przepisie art. 41 w zw. z art. 146a pkt 1 uvat.

    Ponieważ planowana transakcja stanowi dostawę budynków i budowli wraz z prawem własności gruntu to zgodnie z art. 29a ust. 8 uvat, z podstawy opodatkowania nie będzie wyodrębniana wartość gruntu.

    Obowiązek udokumentowania transakcji fakturą VAT

    W myśl art. 106a uvat, przepisy niniejszego rozdziału (Dział XI. Dokumentacja, Rozdział 1 Faktury, przyp. Wnioskodawcy) stosuje się do:

    1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
    2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
      1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
      2. państwa trzeciego.

    Natomiast zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 uvat, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

    Przepis art. 106b ust. 2 uvat, stanowi, że podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

    W myśl art. 106b ust. 3 uvat, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

    1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
    2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

    ‒ jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

    Z powyższego wynika, że obowiązek wystawienia faktur spoczywa na podatniku wyłącznie w przypadku gdy dostawa nieruchomości dokonana jest na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem oraz na żądanie nabywcy. Natomiast w przypadku gdy dostawa nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a podatnik nie ma obowiązku dokumentować dostawy fakturą (art. 106b ust. 2 uvat), chyba że stosownie do ww. art. 106b ust. 3 ustawy nabywca usługi wystąpi z żądaniem jej wystawienia.

    Zgodnie z dyspozycją art. 106g ust. 1 uvat, fakturę wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży. W myśl art. 106i ust. 1 uvat termin wystawienia faktury to nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy (art. 106i ust. 2 uvat). Jednocześnie faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

    1. dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
    2. otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty (art. 106i ust. 7 uvat).

    Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, jak również okoliczność, iż na dzień składania przedmiotowego wniosku zarówno Zbywca jak i Nabywca są czynnymi podatnikami VAT (oraz przy założeniu że na dzień planowanej transakcji zbycia Nieruchomości Zbywca będzie podatnikiem VAT natomiast Nabywca będzie podatnikiem podatku VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze), w zakresie, w jakim planowana transakcja zbycia Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT, Wnioskodawca udokumentuje zbycie nieruchomości fakturą VAT, wystawioną zgodnie z przepisami Działu XI, Rozdziału 1 Ustawy o podatku od towarów i usług.

    Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości oraz otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad kwotą podatku VAT należnego

    Zdaniem Wnioskodawcy, aby móc rozstrzygnąć o uprawnieniu Nabywcy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony na nabyciu Nieruchomości, w myśl art. 86 ust. 10 oraz 10b pkt 1 uvat, oraz o prawie Nabywcy do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym zgodnie z regulacjami art. 87 uvat, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy Nieruchomości będące przedmiotem planowanego nabycia będą wykorzystywane przez Nabywcę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT oraz czy ich nabycie będzie podlegało podatkowi VAT – zasadniczo – według podstawowej stawki 23%.

    Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 uvat, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli zatem, dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu, przy założeniu, że pozostałe ograniczenia (w szczególności wynikające z art. 88 ustawy o VAT) nie mają zastosowania.

    W dacie składania niniejszego wniosku Nabywca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce i spełnia ustawową definicję podatnika zawartą w art. 15 uvat. Jednocześnie, w dacie planowanej transakcji będzie w dalszym ciągu prowadził swą działalność opodatkowaną, a do tej działalności będzie wykorzystywał przedmiotowe Nieruchomości po ich zakupie.

    Jak wspomniano powyżej, przedmiotowa transakcja będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 uvat i jednocześnie nie będzie mieściła się w katalogu czynności niepodlegających przepisom ustawy o VAT, określonym w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT.

    Jednocześnie w odniesieniu do budynków i budowli omawiana transakcja podlegać będzie opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki 23% VAT. Przy czym z podstawy opodatkowania VAT ww. budynków i budowli nie należy wyodrębniać wartości gruntu (działek), na którym się one znajdują.

    W efekcie, we wskazanym w akapicie powyżej zakresie, okoliczności wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w myśl którego podatnik nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie jest opodatkowana VAT lub jest zwolniona z VAT, nie będą miały miejsca.

    W świetle powyższego – zdaniem Wnioskodawcy – po dokonaniu przedmiotowej transakcji i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Nabywcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 uvat. W myśl art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 oraz ust. 11 uvat, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych; jednak nie wcześniej niż w okresie rozliczeniowym, w którym Nabywca otrzyma od Zbywcy fakturę VAT dokumentującą faktyczne dokonanie przedmiotowej transakcji. Nadwyżka podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym podlegać będzie zwrotowi, na zasadach określonych w art. 87 uvat.

    Tak więc, z uwagi na fakt, że Nieruchomości będące przedmiotem planowanej sprzedaży będą wykorzystywane przez Nabywcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, będzie on uprawniony we wskazanym w pytaniu nr 3 zakresie do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości od Zbywcy, oraz do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

    W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanych. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

    Dodatkowo podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zgodnie bowiem z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Dotyczy to w szczególności zawartego we wniosku wskazania, że przedmiot planowanej transakcji (sprzedaż Nieruchomości wraz z posadowionymi na niej budynkami i budowlami) nie będzie obejmował przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa Sprzedawcy w rozumieniu przepisów o VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. Zaznaczyć zatem należy, że w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj