Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.128.2017.2.AK
z 4 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2017 r. (data wpływu 12 lipca 2017 r.) na wezwanie z dnia 27 czerwca 2017 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.128.2017.1.AK o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przedsięwzięciami o nieograniczonej liczbie nagród, których organizatorem jest Wnioskodawca oraz Wnioskodawca wraz ze współorganizatorami (pytanie Nr 2) – jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej obowiązków płatnika w sytuacji gdy Spółka jest współorganizatorem przedsięwzięcia i ponosi w części ciężar ekonomiczny nagród,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przedsięwzięciami o nieograniczonej liczbie nagród, których organizatorem będzie Wnioskodawca (pytanie Nr 2).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka („Spółka”, „Wnioskodawca”) jako towarzystwo emerytalne, na podstawie ustawy z 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 870 ze zm.), reprezentuje i zarządza funduszami emerytalnymi (Otwartym Funduszem Emerytalnym oraz Dobrowolnym Funduszem Emerytalnym). W ramach prowadzonej działalności Spółka oferuje produkty emerytalne, takie jak, uczestnictwo w funduszach emerytalnych, Indywidualne Konto Emerytalne oraz Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego.


W celu zwiększenia liczby zawieranych umów ubezpieczenia (zwiększenia sprzedaży produktów emerytalnych Wnioskodawca organizuje i planuje także organizować w przyszłości przedsięwzięcia skierowane do:

  1. osób fizycznych zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w Spółce (dalej: „pracownicy Spółki”),
  2. osób fizycznych zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w podmiotach powiązanych ze Spółką (dalej: „pracownicy podmiotów powiązanych”),
  3. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki (nie w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło (dalej: „zleceniobiorcy Spółki”),
  4. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką (nie w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło (dalej: „zleceniobiorcy podmiotów powiązanych”),
  5. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (dalej: „menedżerzy Spółki”),
  6. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (dalej: „menedżerzy podmiotów powiązanych”),
  7. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki lub na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką w ramach działalności gospodarczej (dalej: „współpracownicy”),
    lub
  8. osób fizycznych:
    • wykonujących pracę na podstawie stosunku pracy, lub
    • wykonujących czynności / usługi (nie w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło,


na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, które to podmioty wykonują czynności/usługi na rzecz Spółki lub podmiotów ze Spółką powiązanych (dalej: „pracownicy/ zleceniobiorcy agentów”)


(przedsięwzięcia mogą być skierowane łącznie do wszystkich grup osób wskazanych w lit. a) - h), do niektórych grup lub tylko do jednej grupy; dalej pracownicy Spółki, pracownicy podmiotów powiązanych, zleceniobiorcy Spółki, zleceniobiorcy podmiotów powiązanych, menedżerzy Spółki, menedżerzy podmiotów powiązanych, współpracownicy oraz pracownicy/ zleceniobiorcy agentów zwani łącznie: „Uczestnikami”)


polegające na tym, że Uczestnik lub Uczestnicy, którzy spełnią przewidziane warunki związane z przyczynieniem się do zawarcia umów ubezpieczenia przez Wnioskodawcę jako ubezpieczyciela (np. doprowadzą do zawarcia określonej liczby umów ubezpieczenia, o określonym typie / rodzaju, o określonej składce przypisanej lub zainkasowanej), otrzymają od organizatora przedsięwzięcia (którym może być Wnioskodawca samodzielnie, lub jako współorganizator wraz z innym / innymi podmiotami powiązanymi) nagrodę pieniężną lub niepieniężną.


W zależności od danego przedsięwzięcia:

  • liczba nagród może być ograniczona - nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników, albo
  • liczba nagród będzie nieograniczona - nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia.


Zasady organizacji przedsięwzięć regulują ich regulaminy, które określają czas ich trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje.

Na potrzeby niniejszego wniosku, pojęcie podmiotów powiązanych ze Spółką należy rozumieć w kontekście powiązań, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.).


Pismem z dnia 27 czerwca 2017 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.128.2017.1.AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1. Z uwagi na to, że przedstawione we wniosku przedsięwzięcie może być organizowane przez Wnioskodawcę samodzielnie lub jako współorganizator wraz z innym/innymi podmiotami powiązanymi organ prosi o jednoznaczne wskazanie, czy Wnioskodawca jest organizatorem przedsięwzięcia, w sytuacji gdy Wnioskodawca występuje jako współorganizator, czy też inny podmiot, tj.:
    • Czy Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników przedsięwzięcia, do jego przeprowadzenia, wyłonienia laureatów i osób uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz.
    • Czy Wnioskodawca ponosi ekonomiczny ciężar realizacji organizowanych przedsięwzięć?
    • Czy nagrody zostaną zakupione przez Wnioskodawcę z jego własnych środków i w chwili ich wydawania uprawnionym uczestnikom, ich właścicielem będzie Wnioskodawca?- Czy do Wnioskodawcy uczestnicy zgłaszają ewentualne roszczenia wynikające z tytułu udziału w przedsięwzięciu?
    • Czy nagrody wydawane są przez Wnioskodawcę?
  2. Doprecyzowanie, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę, w sytuacji gdy jest skierowane do ograniczonej liczby uczestników i nagroda przysługuje tylko najlepszym jego uczestnikom - stanowi konkurs, ponieważ informacja w tym zakresie została podana w stanowisku Wnioskodawcy odnośnie zadanych pytań, natomiast powinna być wskazana w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego?
  3. Czy uczestnictwo pracowników, zleceniobiorców, menadżerów Wnioskodawcy w organizowanym przedsięwzięciu wynika z zawartych przez Wnioskodawcę z tymi osobami umów o pracę, umów cywilnoprawnych, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menażerskich lub umów o podobnym charakterze?
  4. Czy uczestnictwo pracowników podmiotów powiązanych, zleceniobiorców podmiotów powiązanych, menadżerów podmiotów powiązanych w organizowanym przedsięwzięciu wynika z zawartych z tymi osobami umów o pracę, umów cywilnoprawnych, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menażerskich lub umów o podobnym charakterze z podmiotami powiązanymi?

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 4 lipca 2017 r.:


W zakresie pkt 1.


W przypadkach gdy Spółka współorganizuje przedsięwzięcie wraz z innym podmiotem / innymi podmiotami, Spółka jest organizatorem przedsięwzięcia ale nie jest jedynym organizatorem. Innymi słowy, organizatorami przedsięwzięcia oprócz Spółki jest także przynajmniej jeden inny podmiot (kto jest organizatorem przedsięwzięcia wynika jednoznacznie z regulaminu danego przedsięwzięcia).


Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku przedsięwzięć organizowanych przez Spółkę wspólnie z innym podmiotem lub innymi podmiotami:

  • Spółka wraz z innymi współorganizatorami jest uprawniona i zobowiązana względem Uczestników do przeprowadzenia przedsięwzięcia, wyłonienia laureatów i osób uprawnionych do otrzymania nagród. Jednocześnie, Spółka (lub inny współorganizator) działa we własnym imieniu ale na rzecz wszystkich organizatorów (współorganizatorów przedsięwzięcia);
  • Spółka ponosi wspólnie z innymi współorganizatorami ekonomiczny ciężar realizacji organizowanych przedsięwzięć;
  • nagrody wydawane na rzecz uprawnionych Uczestników są współfinansowane (finansowane z własnych środków) przez Spółkę i pozostałych współorganizatorów. W szczególności należy zwrócić uwagę, że nagrody rzeczowe w momencie ich wydania na rzecz uczestników mogą być objęte współwłasnością Spółki oraz innych współorganizatorów, ale mogą być też własnością jedynie Spółki lub jedynie innego współorganizatora. W przypadku gdy nagrody rzeczowe będą własnością współorganizatora, Spółka zwróci temu współorganizatorowi odpowiednią część kosztów związanych z zakupem tych nagród. Z kolei w przypadku innego typu nagród (nagrody niematerialne - np. usługi, środki pieniężne), nagrody będą wydawane przez Spółkę lub innego współorganizatora, natomiast zarówno Spółka jak i współorganizator będą partycypować w kosztach tych nagród;
  • Uczestnicy mogą zgłaszać ewentualne roszczenia wynikające z tytułu udziału w przedsięwzięciu do każdego z organizatorów (w tym do Spółki), chyba że w regulaminie danego przedsięwzięcia zostanie wskazane, że Uczestnicy powinni kierować roszczenia wyłącznie do określonego organizatora;
  • nagrody na rzecz Uczestników są wydawane przez Spółkę lub innego współorganizatora.


W zakresie pkt 2.


Updof nie zawiera definicji legalnej konkursu.


W przypadku przedsięwzięcia skierowanego do ograniczonej liczby Uczestników, gdzie liczba nagród jest ograniczona (nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), jak wskazano w stanie faktycznym, będzie obowiązywał regulamin określający zasady organizacji przedsięwzięcia (czas trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji). W ocenie Spółki, takie przedsięwzięcie można nazwać „konkursem” w potocznym języku polskim.


W zakresie pkt 3.


Z umów o pracę, umów cywilnoprawnych, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich oraz umów o podobnym charakterze nie wynika obowiązek uczestnictwa w organizowanych przedsięwzięciach.


Zakres czynności wykonywanych na podstawie ww. umów na rzecz Spółki może pokrywać się z zakresem czynności przewidzianych regulaminem przedsięwzięcia jako koniecznych do uzyskania lub starania się o nagrodę.


W zakresie pkt 4.


Z umów o prace, umów cywilnoprawnych, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich oraz umów o podobnym charakterze nie wynika obowiązek uczestnictwa w organizowanych przedsięwzięciach.


Zakres czynności wykonywanych na podstawie ww. umów na rzecz podmiotów powiązanych może pokrywać się z zakresem czynności przewidzianych regulaminem przedsięwzięcia jako koniecznych do uzyskania lub starania się o nagrodę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w stosunku do przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody Uczestnikowi, Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz do sporządzenia i przesłania informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR)?
  2. Czy w stosunku do przedsięwzięć o nieograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody Uczestnikowi, Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz do sporządzenia i przesłania informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR)?

Powyższe pytania dotyczą jedynie nagród przyznawanych Uczestnikom innym niż współpracownicy - w zakresie nagród przyznawanych współpracownikom Spółka złożyła odrębny wniosek o wydanie interpretacji.


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2 wniosku. Odpowiedź na pytanie Nr 1 jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy,


W stosunku do przedsięwzięć o nieograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody Uczestnikowi:

  1. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób z lit. a)-h) ze stanu faktycznego, to Spółka nie będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek. Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania takiemu Uczestnikowi informacji zgodnie z art. 42a updof (PIT-8C). Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji;
  2. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane tylko i wyłącznie do jednej grupy osób - pracowników Spółki (grupa osób z lit. a) ze stanu faktycznego), to Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania zaliczki na podatek od nagrody stanowiącej przychód ze stosunku pracy, do uwzględnienia kwoty pobranej zaliczki na podatek w rocznej deklaracji PIT-4R oraz do sporządzenia i przesłania imiennych informacji PIT-11;

Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do przedsięwzięć o nieograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody Uczestnikowi:

  1. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób z lit. a)-h) ze stanu faktycznego, to Spółka nie będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek. Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania takiemu Uczestnikowi informacji zgodnie z art. 42a updof (PIT-8C). Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji;
  2. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane tylko i wyłącznie do jednej grupy osób - pracowników Spółki (grupa osób z lit. a) ze stanu faktycznego), to Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania zaliczki na podatek od nagrody stanowiącej przychód ze stosunku pracy, do uwzględnienia kwoty pobranej zaliczki na podatek w rocznej deklaracji PIT-4R oraz do sporządzenia i przesłania imiennych informacji PIT-11.

Jak wskazano powyżej, jedną z koniecznych przesłanek wystąpienia konkursu z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof jest ograniczona liczba nagród oraz charakterystyczny element rywalizacji/ współzawodnictwa. Niniejszym, w stosunku do przedsięwzięć pozbawionych tego elementu (nagrodę otrzyma każdy Uczestnik który wykona przewidziane zadanie), należy uznać, że nie będziemy mieli do czynienia z konkursem w rozumieniu tego przepisu. W konsekwencji, przepis ten nie powinien znaleźć zastosowania w tym przypadku.


W związku z tym, nagrody współpracowników z przedsięwzięć niespełniających definicji konkursu będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.


W przypadku przedsięwzięć skierowanych jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób z lit. a)-h) ze stanu faktycznego (np. skierowanych jednocześnie do pracowników Spółki oraz pracowników podmiotów powiązanych, lub skierowanych jednocześnie do pracowników Spółki, zleceniobiorców Spółki, menedżerów Spółki oraz pracowników / zleceniobiorców agentów), należy uznać, że taka nagroda będzie stanowiła przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 updof. Są to bowiem przedsięwzięcia skierowane do szerszego grona adresatów (nie są skierowane wyłącznie do pracowników Spółki), posiadanie statusu pracownika Spółki nie jest koniecznym warunkiem wzięcia udziału w przedsięwzięciu i przyznania nagrody.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast stosownie do art. 42a updof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W rezultacie, takie przedsięwzięcia, niespełniające jednocześnie przesłanek konkursu z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof (z uwagi na brak elementu rywalizacji), powinny generować przychód z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 updof), przy którym nie występują obowiązki płatnika - podatek powinien być samodzielnie rozliczony przez Uczestnika otrzymującego nagrodę. Na Spółce będzie spoczywał jedynie obowiązek sporządzenia i przesłania imiennych informacji zgodnie z art. 42a updof.

Natomiast w stosunku do przedsięwzięć skierowanych tylko i wyłącznie do pracowników Spółki, należy uznać, że nagrody z takiego przedsięwzięcia będą stanowić przychód ze stosunku pracy (w rozumieniu art. 12 updof). Wystąpi bowiem ścisły związek przyczyno-skutkowy z posiadaniem statusu pracownika Spółki a możliwością wzięcia udziału w przedsięwzięciu i uzyskania nagrody. W rezultacie, taka nagroda jako przychód ze stosunku pracy powinna podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 12, 27, 31, 32 updof. W takim wypadku Spółka jako płatnik powinna pobrać należną zaliczkę na podatek oraz spełnić odpowiednie obowiązki informacyjno-dokumentacyjne.


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do przedsięwzięć o nieograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody Uczestnikowi:

  1. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób z lit. a)-h) ze stanu faktycznego, to Spółka nie będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek. Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania takiemu Uczestnikowi informacji zgodnie z art. 42a updof (PIT-8C). Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji;
  2. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane tylko i wyłącznie do jednej grupy osób - pracowników Spółki (grupa osób z lit. a) ze stanu faktycznego), to Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania zaliczki na podatek od nagrody stanowiącej przychód ze stosunku pracy, do uwzględnienia kwoty pobranej zaliczki na podatek w rocznej deklaracji PIT-4R oraz do sporządzenia i przesłania imiennych informacji PIT-11.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązków płatnika w sytuacji gdy Spółka jest współorganizatorem przedsięwzięcia o nieograniczonej liczbie nagród i ponosi w części ciężar ekonomiczny nagród, natomiast w pozostałym zakresie jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
  • działalność wykonywana osobiście (pkt 8, pkt 9).
  • przychody z innych źródeł,


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeśli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy (art. 12 ust. 2 ww. ustawy).

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Natomiast stosownie do art. 13 pkt 9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35 przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Podkreślenia, wymaga fakt, że motywowanie, jako element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały zaangażowanie pracowników czy zleceniobiorców, np. jak w przedmiotowej sprawie - sprzedawców określonych produktów (w celu zwiększenia sprzedaży polis ubezpieczeniowych) na rzecz sukcesu Wnioskodawcy i współorganizatorów. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania człowieka za pośrednictwem określonych bodźców. Celem systemów motywacyjnych czy lojalnościowych jest zachęcenie do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.


Podstawowym celem działań motywacyjnych jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez ich organizatora .


W świetle powyższego wśród Uczestników ww. przedsięwzięć skierowanych jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób wymienionych we wniosku lub skierowanych tylko i wyłącznie do jednej grupy osób, tj. pracowników organizatora lub współorganizatora wystąpią elementy niezbędne do uznania tych przedsięwzięć za działania zbliżone do programu motywacyjnego.

Zatem w przypadku gdy Spółka jest organizatorem, jak i współorganizatorem ww. przedsięwzięcia i to Spółka przyznaje nagrody/wydaje nagrody i ponosi ciężar ekonomiczny organizacji konkursu i nagród - nagrody są własnością Spółki - to obowiązki płatnika ciążą wyłącznie na Spółce.


Natomiast gdy Spółka jest współorganizatorem przedsięwzięcia i Spółka wydaje nagrody i tylko w części ponosi ciężar ekonomiczny organizacji przedsięwzięcia i nagród, tj.:

  • gdy nagrody są własnością Współorganizatora a Spółka zwróci odpowiednią część kosztów związanych z zakupem tych nagród lub
  • gdy nagrody są jej współwłasnością

to w takim zakresie (części) w jakim Spółka ponosi ciężar ekonomiczny nagród obowiązki płatnika ciążą na Spółce jak również na pozostałych Współorganizatorach w zakresie poniesionego przez nich ciężaru ekonomicznego organizacji konkursu i nagród.


W świetle powyższego, sposób zorganizowania przedsięwzięć o charakterze programu motywacyjnego nie czyni z Wnioskodawcy jedynego organizatora będącego płatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem organizatorem jest każdy podmiot powiązany będący współorganizatorem danego przedsięwzięcia w zakresie poniesionego przez niego ciężaru ekonomicznego jego organizacji i nagród.

Zatem w przypadku organizowania przedsięwzięcia o charakterze motywacyjnym, którego organizatorem, jak i współorganizatorem jest Wnioskodawca, który przyznaje i wydaje nagrody oraz ponosi ekonomiczny ciężar organizacji przedsięwzięcia i nagród, w takim zakresie (części) w jakim Wnioskodawca faktycznie ponosi ich ciężar ekonomiczny, w sytuacji gdy przedsięwzięcie będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób wymienionych we wniosku, wartość nagród stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Wnioskodawcy ciążą jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazania uczestnikom informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), zgodnie z ww. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji, gdy planowane przedsięwzięcie o charakterze programu motywacyjnego będzie skierowane tylko i wyłącznie do jednej grupy osób - pracowników Wnioskodawcy, którego organizatorem, jak i współorganizatorem jest Wnioskodawca, który przyznaje i wydaje nagrody oraz ponosi ekonomiczny ciężar organizacji przedsięwzięcia i nagród, w takim zakresie (części) w jakim faktycznie ponosi ich ciężar ekonomiczny, otrzymana nagroda stanowi dla tych osób przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy, a Wnioskodawca jest zobowiązany, jako płatnik do obliczenia pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy na zasadach określonych w ww. art. 31 cyt. ustawy oraz uwzględnienia kwoty pobranych zaliczek na podatek w rocznej deklaracji PIT-4R oraz do sporządzenia i przesłania imiennych informacji PIT-11.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 w części dotyczącej obowiązków płatnika w sytuacji, gdy organizatorem przedsięwzięcia jest Wnioskodawca wraz ze współorganizatorami i ponosi w części ciężar ekonomiczny nagród jest nieprawidłowe, natomiast w pozostałym zakresie jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4,00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj