Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.67.2017.2.SG
z 4 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 27 czerwca 2017 r.), uzupełnionym 28 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, w przypadku przekształcenia prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w jednoosobową sp. z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2017 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, w przypadku przekształcenia prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w jednoosobową sp. z o.o. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 lipca 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.67.2017.1.SG, 0111-KDIB1-1.4010.68.2017.1.SG wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 28 lipca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, będącym podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”).

Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) na podstawie dwóch zezwoleń (dalej: „zezwolenia”):

  • Zezwolenia z dnia 3 listopada 2009 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej zmienionego decyzją z dnia 7 października 2011 r. w sprawie zmiany zezwolenia z dnia 3 listopada 2009 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej,
  • Zezwolenia z dnia 7 maja 2014 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej zmienionego decyzją z dnia 17 lutego 2017 r. w sprawie zmiany zezwolenia z dnia 7 maja 2014 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zezwolenia wydano zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: „Ustawa o SSE”). Zezwolenia wydano w trakcie obowiązywania Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych z dnia 10 grudnia 2008 r. (dalej: „Rozporządzenie o SSE”).

W związku z powyższym, Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa o PIT”).

Wnioskodawca planuje zmianę formy prawnej działalności, tzn. przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”). Przekształcenie (dalej: „Przekształcenie”) działalności Wnioskodawcy nastąpi na podstawie art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej: „KSH”). Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”), zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 5842 KSH, Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Osoba fizyczna wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą, o której mowa w art. 551 § 5 KSH, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.

W wyniku Przekształcenia Spółka będzie kontynuowała prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE. Spółce z dniem przekształcenia przysługiwać będą wszelkie prawa i obowiązki związane z prowadzeniem działalności Wnioskodawcy, a więc Spółka stanie się właścicielem wszystkich środków trwałych wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na moment Przekształcenia, w szczególności tych nabytych po uzyskaniu Zezwoleń i zlokalizowanych w SSE.

Zezwolenia nie zawierają żadnych zastrzeżeń lub ograniczeń, z których wynikałoby, że w przypadku przekształcenia w trybie art. 551 § 5 KSH oraz art. 5842 KSH, Spółka powstała w wyniku przekształcenia nie może być beneficjentem Zezwoleń lub że dokonanie przekształcenia mogłoby być podstawą do cofnięcia Zezwoleń.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 27 lipca 2017 r., Wnioskodawca wskazał nazwę Spółki, którą planuje utworzyć oraz jej siedzibę.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia od opodatkowania swoich dochodów osiągniętych z działalności prowadzonej w SSE na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (względnie, innych właściwych przepisów regulujących zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej) na podstawie Zezwoleń?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego dla dochodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej w SSE na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), na podstawie zezwoleń, na zasadach opisanych w zezwoleniach i właściwych przepisach.

Wnioskodawca planuje w sposób opisany w opisie zdarzenia przyszłego utworzenie Spółki, a więc jest osobą, o której mowa w art. 14n § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm., dalej: „O.p.”).

Podstawa zwolnienia

Art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE.

Przepisowi temu w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., dalej: „Ustawa o PIT”) odpowiada art. 21 ust. 1 pkt 63a, zawierający analogiczne zwolnienie z PIT.

Sukcesja

Art. 93a § 4 O.p., wprowadza zasadę sukcesji w zakresie praw i obowiązków podatkowych w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy jednoosobowego. Sukcesja podatkowa nie obejmuje jedynie tych praw i obowiązków, które posiada Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a które nie funkcjonują w spółkach kapitałowych, w związku z czym prawa te i obowiązki nie mogą przejść po przekształceniu na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Ustawa o PIT oraz Ustawa o CIT zawierają analogiczne postanowienia dotyczące zwolnienia od opodatkowania dochodów osiąganych z działalności prowadzonej w SSE. Stąd zdaniem Wnioskodawcy, przepisy prawa podatkowego, a w szczególności Ordynacji podatkowej nie ograniczają możliwości korzystania przez Spółkę ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT w związku z wcześniejszym korzystaniem przez Wnioskodawcę z analogicznego zwolnienia podatkowego na podstawie Ustawy o PIT.

Ważność zezwolenia

Art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2017 poz. 1010, dalej: „Ustawa o SSE”) wskazuje, że zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub
  4. wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.

Przepisy dotyczące zezwoleń nie zawierają więc norm, z których wynikałoby, że zezwolenia tracą ważność lub w jakikolwiek sposób wyłączona lub ograniczona jest możliwość korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów osiąganych z działalności prowadzonej w SSE w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w spółkę z o.o.

Skutkiem przekształcenia, o którym mowa w art. 5841 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1578 ze zm., dalej: „KSH”), jest powstanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która w pełni kontynuuje działalność gospodarczą przekształconego przedsiębiorcy. Wskazują na to w szczególności użyte w przepisach dotyczących tej instytucji sformułowania takie jak „Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg” (a nie np. „Spółka staje się podmiotem”).

Brak podstaw do uznania, że Spółka nie spełnia warunku z Rozporządzenia o SSE

Zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 465, dalej: „rozporządzenie o SSE”), warunkiem korzystania ze zwolnienia podatkowego jest utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne przez wskazany w tym przepisie okres.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekształcenie nie spowoduje naruszenia tego warunku. Mając na uwadze przepisy art. 5841 i następne KSH należy uznać, że przekształcenie nie stanowi zbycia majątku przedsiębiorcy, które można by uznać za naruszenie warunku „utrzymania własności”. Własność zostaje bowiem utrzymana przez podmiot będący adresatem zezwolenia na prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej (w tym przypadku - zezwoleń).

Prawo do dalszego korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka będzie miała prawo korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, na podstawie zezwoleń, bez konieczności uzyskiwania nowego zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj