Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.188.2017.1.IL
z 9 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2017 r. (data wpływu 13 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

…. Spółka z o. o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług lakierniczych. Pole działania firmy obejmuje obszar całego kraju. Wnioskodawca posiada dwa główne miejsca prowadzenia działalności …. i ….. Prowadzenie działalności w powyższym zakresie wymaga mocno rozbudowanej kadry pracowniczej. Stąd też Wnioskodawca zatrudnia wielu pracowników - zarówno w oparciu o umowy o pracę, jak i umowy cywilnoprawne. W związku z powyższym, Wnioskodawca pełni funkcję płatnika z tytułu wypłat świadczeń dokonywanych na rzecz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, w szczególności z tytułu wypłat wynagrodzeń na podstawie stosunku pracy oraz umów cywilnoprawnych. Na podstawie art. 31 i art. 38 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca oblicza i pobiera należne zaliczki od wypłacanych wynagrodzeń oraz przekazuje je na konto właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu poboru zaliczki.

Wnioskodawca z reguły przekazuje pobrane zaliczki terminowo. Jednakże w ostatnim pięcioleciu płatnikowi zdarzyło się dwukrotnie spóźnić z wpłatą zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Płatnik uregulował z tego tytułu należne odsetki.

Zgodnie z art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, Spółce przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa. Dotychczas Wnioskodawca nie korzystał z powyższego uprawnienia, wpłacając zaliczki w kwocie pobranej. Obecnie Wnioskodawca chce skorzystać z przysługującego Mu wynagrodzenia i pobrać wynagrodzenie należne płatnikowi z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca zamierza dokonać tego potrącenia za okres bieżący oraz za okres pięciu lat wstecz.

Wnioskodawca ma zamiar samodzielnie wybrać okres (miesiąc), w którym pobierze przysługujące Mu z tytułu terminowego wpłacania zaliczek wynagrodzenie.

Wnioskodawca nie zamierza pobierać wynagrodzenia przysługującego płatnikowi za miesiące, w których nieterminowo odprowadzano zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca jako płatnik może naliczyć i potrącić wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy PIT-4 z tytułu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na umowę o pracę oraz osób świadczących pracę w ramach umów cywilno-prawnych za poprzednie lata podatkowe, za które zobowiązanie podatkowe z tytułu zaliczek nie uległo przedawnieniu, tj. za grudzień 2011 r. oraz za lata 2012-2016?
  2. Czy Wnioskodawca jako płatnik korzystający z przywileju naliczenia i potrącenia wynagrodzenia może sam wybrać okres dokonania naliczenia kwoty wynagrodzenia płatnika (np. za cały rok), wskazując w deklaracji PIT-4R wartość wynagrodzenia obliczonego za wybrany przez siebie okres?
  3. W ostatnich pięciu latach Wnioskodawca jako płatnik dwa razy spóźnił się z zapłatą zaliczek podatku (2 dni) i uregulował z tego tytułu należne odsetki. Czy za miesiące, w których wpłata podatku nastąpiła z opóźnieniem przysługuje Wnioskodawcy należne wynagrodzenie?

Zdaniem Wnioskodawcy, może On potrącić całą kwotę należnego, a nie pobranego dotychczas wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, wpłaconych na rachunek właściwego organu podatkowego od dochodów uzyskiwanych przez podatników za grudzień 2011 r. oraz za lata 2012-2016, ponieważ nie upłynął jeszcze termin przedawnienia tych zobowiązań. Spółka ma przy tym prawo samodzielnie wybrać okres, w którym tego potrącenia dokona.

Ponadto w ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie ma prawa do potrącenia wynagrodzenia należnego płatnikowi, jeżeli zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych nie została wpłacona w terminie na rachunek właściwego organu podatkowego. Nieterminowość w przekazywaniu zaliczek skutkuje bowiem utratą prawa do wynagrodzenia za okres, którego płatność dotyczyła. Fakt uregulowania dodatkowego zobowiązania podatkowego w postaci odsetek nie jest okolicznością, która przywraca płatnikowi prawo do wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. W myśl art. 3 pkt 3 lit. a) Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach - rozumie się przez to również zaliczki na podatki.

Przepis art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Z treści tego przepisu wynika, że uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego Mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.

W myśl art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia. Rozporządzeniem, o którym mowa w ww. przepisie jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065).

Stosownie do treści § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, płatnikom i inkasentom przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa. Kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników lub inkasentów (§ 1 ust. 2 powołanego rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Spółka zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę lub na podstawie umów cywilnoprawnych i zgodnie z art. 31 i art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od wypłaconych pracownikom przychodów, jako płatnik pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jednakże, dotychczas Wnioskodawca nie pobierał z wpłacanych na rzecz budżetu państwa zaliczek na podatek dochodowy, wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu terminowego wpłacania ww. zaliczek. Wobec powyższego, Spółka zamierza teraz pobrać należne wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w latach ubiegłych, tj. zaliczek wpłacanych na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów uzyskiwanych przez podatników za grudzień 2011 r., których termin płatności upłynął dnia 20 stycznia 2012 r. i za lata 2012 -2016.

Zgodnie z art. 31 ustawy z o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Z przepisu art. 38 ust. 1 ww. ustawy wynika, że płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli, między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-4R) – art. 38 ust. 1a ww. ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i pkt 4-9 (m.in. z tytułu umowy zlecenia i umowy o dzieło) oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1 są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy. Z przepisu art. 42 ust. 1 ww. ustawy wynika, że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów Ordynacji podatkowej wynika, że kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatnika. Należy zauważyć, że żaden przepis Ordynacji podatkowej nie narzuca na płatnika obowiązku dokonywania potrąceń należnego im wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacili uprzednio pobrany podatek, ani też nie określa terminu w jakim to uprawnienie płatnika może być zrealizowane. Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku bądź za kilka lat. Należy zatem przyjąć, że uprawnienie to przysługuje przez cały okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia. Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Natomiast stosownie do art. 32 § 1 Ordynacji podatkowej, płatnicy i inkasenci obowiązani są przechowywać dokumenty związane z poborem lub inkasem podatków do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania płatnika lub inkasenta.

W świetle powyższego, Spółka ma prawo potrącić należne Jej wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia i może ono zostać potrącone wyłącznie od kwoty wpłaty dokonanej w terminie.

W przedmiotowej sprawie w przypadku zobowiązania za miesiąc grudzień 2011 r., termin płatności zaliczki przypadał na styczeń 2012 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, tj. od końca 2012 r. termin przedawnienia upływa z końcem 2017 r.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w 2017 r. Spółka może potrącić całą kwotę należnego, a nie pobranego dotychczas wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych wpłaconych na rachunek właściwego organu podatkowego od dochodów uzyskiwanych przez podatników za grudzień 2011 r. oraz za lata 2012 - 2017, ponieważ nie upłynął jeszcze termin przedawnienia. Przy czym tego potrącenia Spółka może dokonać w samodzielnie wybranym i dogodnym dla siebie okresie.

Przywołany już wyżej art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Zatem, nieterminowość w przekazywaniu zaliczek skutkuje utratą prawa do wynagrodzenia za okres, którego płatność dotyczyła. W związku z powyższym Spółka nie zamierza korzystać z prawa do potrącenia wynagrodzenia należnego płatnikowi, w ww. wymienionych dwóch przypadkach, kiedy zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych została przekazana na rachunek właściwego organu podatkowego po terminie płatności podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 2154).

Wskazany przez Wnioskodawcę publikator rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, tj. Dz. U. Nr 240, poz. 2065, jest nieaktualny. Powyższe pozostaje bez wpływu na prawidłowość podjętego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj