Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.207.2017.2.AL
z 26 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.) oraz pismem z 22 czerwca 2017 r. (data wpływu 29 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z zagospodarowaniem terenu obiektami małej architektury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z zagospodarowaniem terenu obiektami małej architektury. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 13 czerwca 2017 r. znak: 2461-KDIB3-2.4012.207.2017.1.AL.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 22 czerwca 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka została utworzona Uchwałą Rady Miejskiej nr… jako jednoosobowa spółka ze 100% udziałem Gminy (rej. handlowy - xxx). Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi PKD 68.20.Z, zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie - PKD 68.32.Z. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W 2016 roku Gmina zleciła jako własnej spółce zorganizowanie i administrowanie utworzoną strefą płatnego parkowania (SPP) na terenie miasta N. Spółka rozszerzyła swoją działalność o kolejne PKD- 52.21.Z - usługa wspomagająca transport lądowy. Wszystkie wpłaty z parkomatów i pozostałych urządzeń do pobierania opłat oraz z abonamentów stanowią dochody Gminy i wpłacane są na konto bankowe Gminy. Spółka z tytułu administrowania SPP otrzymuje wynagrodzenie % - we w okresach miesięcznych. Podstawą ustalenia wynagrodzenia i wystawienia faktury VAT na Gminę - Zleceniodawcę jest sprawozdanie miesięczne rozliczeniowe określające łączną kwotę wpływów uzyskanych przez Gminę z opłat ze strefy płatnego parkowania. Wszystkie koszty (m.in. serwis sprzętu, ubezpieczenie, opróżnianie parkomatów, koszty zatrudnienia pracowników, koszty bieżące i eksploatacyjne) związane z obsługą SPP ponosi Spółka i stanowią one koszty uzyskania przychodu.

W obrębie SPP znajduje się teren niezabudowany należący do osoby fizycznej (prywatnej - nieprowadzącej na tym terenie działalności gospodarczej), na którym powstał dziki plac parkingowy. W związku z licznymi interwencjami mieszkańców budynków przyległych do tego terenu, Spółka wydzierżawiła ten teren na czas nieokreślony. W umowie dzierżawy została ujęta klauzula gdzie dzierżawca ma prawo do usytuowania na nieruchomości dzierżawionej obiektów małej architektury (z przeznaczeniem na cele rekreacyjno-wypoczynkowe), która to ma zabezpieczyć przed istnieniem „dzikiego parkingu”. Prace związane z utworzeniem małej architektury tj. wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy szaty zieleni oraz wykonania przebudowy terenu zieleni (zgodnie z projektem) będą kosztem Spółki.

W uzupełnieniu wniosku z 22 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że: Na nieruchomości będą zamontowane ławeczki, kosze na śmieci, położona nawierzchnia mineralna z tłucznia granitowego i nasadzona niska roślinność. Nie będą wykorzystywane obiekty małej architektury do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Na pytanie tut. organu cyt: „Czy obiekty małej architektury będą udostępniane przez Wnioskodawcę odpłatnie?” Wnioskodawca wskazał cyt: „Nie będą udostępniane odpłatnie”.

Na pytanie tut. organu cyt: „Kto i w jaki sposób będzie korzystał z obiektów małej architektury?” Wnioskodawca wskazał cyt: „Korzystać z terenu będą wszyscy mieszkańcy miasta.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć VAT naliczony od poniesionych kosztów?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT (wynagrodzenie za administrowanie SPP podlega opodatkowaniu podatkiem VAT 23%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ponadto, zaznaczyć należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, że w 2016 roku Gmina zleciła Wnioskodawcy zorganizowanie i administrowanie utworzoną strefą płatnego parkowania (SPP) na terenie miasta. W obrębie SPP znajduje się teren niezabudowany należący do osoby fizycznej (prywatnej - nieprowadzącej na tym terenie działalności gospodarczej), na którym powstał dziki plac parkingowy. W związku z licznymi interwencjami mieszkańców budynków przyległych do tego terenu, Spółka wydzierżawiła ten teren na czas nieokreślony. W umowie dzierżawy została ujęta klauzula gdzie dzierżawca ma prawo do usytuowania na nieruchomości dzierżawionej obiektów małej architektury (z przeznaczeniem na cele rekreacyjno-wypoczynkowe), która to ma zabezpieczyć przed istnieniem „dzikiego parkingu”. Prace związane z utworzeniem małej architektury tj. wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy szaty zieleni oraz wykonania przebudowy terenu zieleni (zgodnie z projektem) będą kosztem Spółki. Na nieruchomości będą zamontowane ławeczki, kosze na śmieci, położona nawierzchnia mineralna z tłucznia granitowego i nasadzona niska roślinność. Obiekty małej architektury nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Obiekty małej architektury nie będą udostępniane przez Wnioskodawcę odpłatnie. Z terenu będą korzystać wszyscy mieszkańcy miasta.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje, bowiem nabywane towary i usługi związane zagospodarowaniem terenu obiektami małej architektury nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Jednocześnie przedmiotowe obiekty małej architektury będą udostępniane nieodpłatnie wszystkim mieszkańcom miasta. Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie przebudowy terenu zieleni, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące zagospodarowania terenu obiektami małej architektury.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj