Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.209.2017.1.JG
z 18 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 7lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Kontrahentów zawierających pomyłki w zakresie nazwy, adresu lub nr NIP Spółki, od dnia połączenia spółek oraz możliwości skorygowania za pomocą not korygujących uchybień na fakturach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Kontrahentów zawierających pomyłki w zakresie nazwy, adresu lub nr NIP Spółki, od dnia połączenia spółek oraz możliwości skorygowania za pomocą not korygujących uchybień na fakturach.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.


M. S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką akcyjną prowadzącą działalność gospodarczą polegającą głównie na świadczeniu usług faktoringowych.
Przed zmianą nazwy na obecną Spółka funkcjonowała pod nazwą E. S.A. (dalej: Poprzednia nazwa). Zmiana nazwy nastąpiła w związku z połączeniem Spółki i M. S.A. (dalej: Spółka przejmowana), do którego doszło na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15września 2000 r. -Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578 ze zm.) (dalej: Połączenie). Połączenie polegało na przeniesieniu całego majątku Spółki przejmowanej na Wnioskodawcę, jako spółkę przejmującą. W związku z Połączeniem Wnioskodawca „przejął” również nazwę Spółki przejmowanej. W rezultacie, Spółka przejmowana uległa rozwiązaniu i utraciła byt prawny, a pod jej dotychczasową nazwą funkcjonuje obecnie Wnioskodawca.

Połączenie zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym poprzez dokonanie przez właściwy sąd rejestrowy odpowiedniego wpisu w rejestrze Wnioskodawcy, przy jednoczesnym wykreśleniu z rejestru Spółki przejmowanej. Stąd, Połączenie skutkowało m.in. zamknięciem ksiąg rachunkowych Spółki przejmowanej i tym samym zakończeniem roku podatkowego przez tę spółkę oraz wstąpieniem przez Wnioskodawcę we wszystkie prawa i obowiązki Spółki przejmowanej (w tym wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, których stroną była Spółka przejmowana, oraz podatkowych - zgodnie z art. 93 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 ze zm ).

Ponadto, na mocy uchwały Zarządu Spółki w dniu 8 grudnia 2016 r. (tj. jeszcze przed Połączeniem) miała miejsce zmiana siedziby Wnioskodawcy z: ul. D. (dalej: Poprzedni adres) na: ul. P. (dalej: Nowy adres). Nowy adres jest tożsamy z adresem siedziby Spółki przejmowanej, pod którym funkcjonowała ona przed utratą podmiotowości prawnej.


Generalnie, usługi (głównie faktoringu) świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku od towarów i usług (dalej: VAT), obecnie 23%. W związku z tym Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.


W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka ponosi różnego rodzaju wydatki, które skutkują wystąpieniem po jej stronie VAT naliczonego, wynikającego w szczególności z faktur wystawianych na jej rzecz przez kontrahentów (dalej: Kontrahenci). Z uwagi na fakt, iż nabywane przez Wnioskodawcę towary/usługi są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Wnioskodawca odlicza VAT naliczony wynikający z faktur wystawianych na jego rzecz przez Kontrahentów. Przy tym, mając na uwadze, że Spółka wykonuje również czynności zwolnione z VAT, VAT naliczony od części zakupów odliczany jest przy wykorzystaniu tzw. współczynnika VAT, o którym mowa jest w art. 90 ust. 3 i nast. ustawy VAT.


W związku z Połączeniem, mimo poinformowania Kontrahentów o wynikających z tego zmianach, zdarzają się w praktyce sytuacje, w których Wnioskodawca otrzymuje od Kontrahentów faktury zawierające nieaktualne dane dotyczące Spółki jako nabywcy towarów/usług. W szczególności, ma to miejsce w następujących przypadkach:

  1. Kontrahenci, którzy przed Połączeniem świadczyli usługi/dostarczali towary na rzecz Spółki przejmowanej (dalej: Kontrahenci Spółki przejmowanej), mimo Połączenia nadal wystawiają faktury na Spółkę przejmowaną jako nabywcę. W rezultacie, faktury te zawierają numer identyfikacji podatkowej (NIP) Spółki przejmowanej, zamiast numeru (NIP) Wnioskodawcy.
    Pozostałe dane dotyczące nabywcy wykazywane na takich fakturach są aktualne/prawidłowe. Wskazują one bowiem aktualne dane Wnioskodawcy w zakresie: nazwy (będącej równocześnie nazwą Spółki przejmowanej) oraz adresu (adres, pod którym funkcjonowała Spółka przejmowana jest tożsamy z Nowym adresem Wnioskodawcy);
  2. Kontrahenci, którzy przed Połączeniem świadczyli usługi/dostarczali towary na rzecz Wnioskodawcy (dalej: Kontrahenci Wnioskodawcy sprzed Połączenia), mimo Połączenia nadal wystawiają faktury na Wnioskodawcę, jednak bez uwzględniania zmiany nazwy Spółki. W rezultacie, na tego rodzaju fakturach - wystawianych od dnia Połączenia - jako nabywca wskazywana jest Spółka pod Poprzednią nazwą (a nie nazwą przyjętą przez Wnioskodawcę od Spółki przejmowanej). W rezultacie, faktury takie zawierają prawidłowy NIP Wnioskodawcy oraz jego adres, wskazując natomiast nieaktualną już nazwę Wnioskodawcy.

Zdarzają się również przypadki, w których Kontrahenci Wnioskodawcy sprzed Połączenia wystawiają na Wnioskodawcę faktury, które nie uwzględniają zmian w zakresie: nazwy oraz adresu Spółki. Tym samym na fakturach wskazywane są: Poprzednia nazwa oraz Poprzedni adres. Faktury takie zawierają natomiast prawidłowy NIP Wnioskodawcy.


Ww. faktury, których dotyczy niniejszy wniosek:

  • dokumentują/mogą dokumentować zarówno transakcje, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy w VAT powstał przed Połączeniem, jak i transakcje, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstał/powstanie od dnia Połączenia;
  • dokumentują nabycie towarów/usług, które wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę (lub Spółkę przejmowaną - jeśli czynności te zostały wykonane przed Połączeniem).


W przypadku otrzymania od Kontrahenta faktury zawierającej (częściowo) nieaktualne dane (w zakresie opisanym powyżej), Spółka dokonuje (i planuje dokonywać) ich korekty poprzez wystawienie odpowiednich not korygujących (tj. skutkujących zmianą nazwy, adresu lub NIP nabywcy). Noty korygujące są/będą wysyłane przez Wnioskodawcę do Kontrahentów w celu ich akceptacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. czy opisane powyżej faktury wystawiane przez Kontrahentów od dnia Połączenia stanowią/będą stanowiły podstawę do odliczenia przez Wnioskodawcę wynikającego z nich VAT naliczonego?
  2. czy występujące na ww. fakturach uchybienia w zakresie oznaczenia danych Wnioskodawcy jako nabywcy towarów/usług mogą zostać skorygowane za pomocą not korygujących wystawianych przez Spółkę?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Spółki:

  1. opisane powyżej faktury wystawiane przez Kontrahentów od dnia Połączenia stanowią/będą stanowiły podstawę do odliczenia przez Wnioskodawcę wynikającego z nich VAT naliczonego;
  2. występujące na ww. fakturach uchybienia w zakresie oznaczenia danych Wnioskodawcy jako nabywcy towarów/usług mogą zostać skorygowane za pomocą not korygujących wystawionych przez Spółkę.

Uzasadnienie stanowiska Spółki


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT kwotę VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Jeśli chodzi o moment odliczenia VAT naliczonego, to zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje wrozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy VAT jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Jak wynika z powyższych regulacji, powstanie po stronie podatnika prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów/usług, uzależnione zostało od spełnienia przesłanek o charakterze materialnym oraz formalnym.


Podstawowym warunkiem odliczenia VAT jest przeznaczenie przez podatnika nabytego towaru/usługi na potrzeby działalności opodatkowanej VAT. Podatnik jest zatem uprawniony do odliczenia VAT naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim dany zakup wykazuje związek zprowadzoną przez niego działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT. Przy tym, w celu skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego, niezbędne jest: powstanie po stronie dostawcy towaru/usługodawcy obowiązku podatkowego w VAT w związku z dokonaną na rzecz nabywcy dostawą/wykonaną usługą oraz posiadanie przez podatnika (nabywcę) faktury, z której wynika VAT naliczony.


Faktura jest zatem zasadniczym dokumentem potwierdzającym na gruncie podatkowym zaistnienie zdarzenia, z którym wiązało się powstanie obowiązku podatkowego w VAT (dostawy towaru lub wykonania usługi).


Generalnie, korekta danych wskazanych na fakturze odbywa się poprzez wystawienie faktury korygującej przez (lub w imieniu) podatnika, który dokonał dostawy towaru/wykonał usługę (zgodnie z art. 106j ustawy VAT).


Dodatkowo, ustawodawca przewidział możliwość skorygowania we własnym imieniu pomyłek wynikających z faktury także przez nabywcę towaru/usługi (art. 106k ust. 1 ustawy VAT). W tym celu nabywca uprawniony jest do wystawienia faktury nazywanej notą korygującą. Skuteczne skorygowanie faktury przy wykorzystaniu noty korygującej wymaga akceptacji wystawcy faktury.


Zgodnie z art. 106k ust. 3 ustawy VAT nota korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”,
  2. numer kolejny i datę jej wystawienia,
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej,
  4. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
  5. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.


Generalnie uznaje się, że za pomocą not korygujących można dokonywać korekt tzw. błędów mniejszej wagi. Przy tym możliwość korekty faktury za pośrednictwem noty korygującej została wyłączona w odniesieniu do pomyłek w zakresie danych przewidzianych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy VAT (tj. w szczególności kwoty i stawki VAT, wartości sprzedaży brutto/netto). Wynika stąd, że korekta dokonywana za pomocą noty korygującej jest dopuszczalna w odniesieniu do pomyłek dotyczących m.in. nazwy, NIP oraz adresu nabywcy (wskazanych w art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy VAT).

Jak wcześniej wskazano, faktury, których dotyczy niniejszy wniosek, dokumentują nabycie towarów/usług, które wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę (lub Spółkę przejmowaną - jeśli czynności te zostały wykonane przed Połączeniem). W rezultacie, jeśli dana faktura dokumentuje transakcję, w odniesieniu do której powstał obowiązek podatkowy w VAT, oraz Wnioskodawca znajduje się w posiadaniu takiej faktury, za spełnione należy uznać przesłanki odliczenia VAT naliczonego o charakterze materialnym oraz formalnym.

Równocześnie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ew. pomyłki występujące na fakturach dotyczące określenia nazwy, adresu lub numeru NIP Spółki (jako nabywcy) stanowią tzw. błędy mniejszej wagi, które nie wpływają na prawo Wnioskodawcy do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z ww. faktur i które mogą zostać skorygowane za pomocą not korygujących wystawianych przez Wnioskodawcę.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że w przepisach o VAT nie została przewidziana regulacja, z której wynikałoby, że faktura zawierająca błędy o charakterze formalnym (np. w zakresie nazwy podatnika) nie daje prawa do odliczenia wynikającego z niej VAT naliczonego. Prawo do odliczenia VAT naliczonego udokumentowanego fakturą zawierającą pomyłki zostało z kolei potwierdzone w wyrokach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-516/14 Barlis 06 - lnvestimentos Imobiliarios e Turlsticos S.A. oraz C-518/14 Senatex GmbH.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na jej rzecz przez Kontrahentów, w tym obarczonych wskazanymi uchybieniami natury formalnej dotyczącymi danych Wnioskodawcy jako nabywcy towarów/usług, przysługuje/będzie jej przysługiwać na zasadach określonych w szczególności w art. 86 ust. 10, 10b i ust. 11 ustawy VAT, tj., co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał/otrzyma daną fakturę (o ile w okresie tym spełnione zostaną również pozostałe warunki konieczne dla odliczenia VAT naliczonego, związane z powstaniem obowiązku podatkowego u dostawcy).

Aby zapewnić, iż w obrocie funkcjonować będą dokumenty poprawne pod względem merytorycznym i formalnym, ustawodawca wprowadził do ustawy VAT instytucje faktury korygującej oraz noty korygującej. Nota korygująca pozwala przenieść inicjatywę związaną z korektą danych wynikających z faktury z jej wystawcy na odbiorcę. Odbiorca faktury - zainteresowany tym, aby odliczenie VAT zostało dokonane na podstawie dokumentu poprawnego pod względem formalnym - uprawniony jest do wystawienia noty korygującej służącej wyeliminowaniu uchybień w zakresie danych, o których mowa w art. 106e ust. 1-7 ustawy VAT.


W tym kontekście Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że mimo pomyłek w zakresie nazwy, adresu lub numeru NIP nabywcy, na podstawie faktur wystawianych przez Kontrahentów od samego początku możliwe będzie określenie podmiotu będącego nabywcą towarów/usług. Zakres danych wykazanych na otrzymanych od Kontrahentów fakturach każdorazowo pozwala bowiem określić, że nabywcą jest Wnioskodawca. Mianowicie, w przypadku:

  • faktur wystawianych przez Kontrahentów Spółki przejmowanej „identyfikacja” ta może zostać dokonana co najmniej za pomocą nazwy i adresu nabywcy (przy tym, nie ulega wątpliwości, że wszelkie faktury wystawiane przed Połączeniem na Spółkę przejmowaną powinny zgodnie z zasadą sukcesji, być od dnia Połączenia wystawiane na Wnioskodawcę), a w przypadku
  • faktur wystawianych przez Kontrahentów Wnioskodawcy sprzed Połączenia „identyfikacja” ta może zostać dokonana co najmniej za pomocą numeru NIP i adresu nabywcy (nawet jeśli na fakturach wskazany został/zostanie Poprzedni adres).


Wskazane pomyłki nie polegają więc na błędnym zidentyfikowaniu podmiotu będącego nabywcą towarów/usług, ale na pomyłkowym określeniu niektórych danych dotyczących tego nabywcy, co można traktować jako możliwą do przewidzenia konsekwencję Połączenia (i zmian w zakresie nazwy/adresu siedziby Spółki). Pomyłki te powodują co prawda, że faktury nimi dotknięte nie są w pełni poprawne pod względem formalnym, lecz nie wpływają one w żaden sposób na fakt, że faktury te dokumentują rzeczywiste transakcje, których nabywcą - co od samego początku można z łatwością zidentyfikować - jest Spółka (której dane zostały jedynie częściowo błędnie określone). W świetle powyższego, jak wcześniej wskazano, faktury te - mimo ww. uchybień formalnych - stanowią podstawę do odliczenia przez Spółkę wynikającego znich VAT naliczonego.

Powyższe podejście pozostaje w zgodzie ze sposobem korekty ww. pomyłek, które - jako tzw. błędy mniejszej wagi - mogą zostać skorygowane za pomocą not korygujących wystawianych przez Wnioskodawcę. Intencją Spółki w tym zakresie jest/będzie doprowadzenie do sytuacji, wktórej dokumenty, z których wynika VAT naliczony, nie będą ostatecznie dotknięte jakimikolwiek uchybieniami formalnymi, a zawarte w nich dane będą w pełni poprawne.

Tak jak zostało to wcześniej wskazane, skorygowanie ww. pomyłek za pomocą not korygujących będzie uzasadnione w zakresie, w jakim będą one dotyczyć modyfikacji danych w zakresie nazwy, adresu lub NIP Wnioskodawcy (o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy VAT). Korekta nie będzie zatem dotyczyć informacji, o których mowa pkt 8 - 15 art. 106 e ust. 1 ustawy VAT, tj. m.in. stawki VAT, sumy wartości netto/brutto sprzedaży, w odniesieniu do których możliwość korekty za pomocą not korygujących została wprost wyłączona.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że jest/będzie ona uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Kontrahentów, których dotyczy niniejszy wniosek, tj. zawierających pomyłki w zakresie nazwy, adresu lub numeru NIP Spółki, na zasadach określonych w szczególności w art. 86 ust. 10, 10b i ust. 11 ustawy VAT, tj., co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał/otrzyma daną fakturę. Równocześnie, pomyłki te (uchybienia natury formalnej) mogą/będą mogły zostać następnie/ex post skorygowane przez Wnioskodawcę za pomocą not korygujących.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że stanowisko przedstawione przez Spółkę znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez właściwe organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 26 października 2016 r. (sygn. IPPP1/4512-700/16-3/MP), dotyczącej sytuacji podobnej do rozpatrywanej w niniejszym wniosku (związanej z łączeniem się spółek), Dyrektor Izby Skarbowej – dalej: (DIS) w Warszawie stwierdził m.in., że:

„Ustawa o podatku od towarów i usług szczegółowo wymienia przypadki, kiedy po wystawieniu faktury zachodzą okoliczności skutkujące obowiązkiem wystawienia faktury korygującej lub noty korygującej. Jeżeli zatem sprzedawcy wskażą na fakturach wystawionych w dniu lub po dniu połączenia spółek, jako nabywcę którąś z łączących się spółek tj. podmiot który faktycznie dokonał nabycia, pozostaje to bez wpływu na prawo Nowej Spółki do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takiej faktury i brak jest konieczności wystawienia not korygujących.”

Równocześnie, organy podatkowe zwracają uwagę, że w celu zapewnienia formalnej poprawności takich faktur powinny one zostać odpowiednio skorygowane, np. za pomocą not korygujących. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 12 czerwca 2015 r. (sygn. IBPP4/4512-118/15/LG) DIS w Katowicach stwierdził m.in., że:

„O prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują, tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego (korekty), wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania. (...) Natomiast w sytuacji otrzymania przez Wnioskodawcę faktury wystawionej na spółkę przejmowaną po dniu połączenia i otrzymanej przez Wnioskodawcę po tej dacie należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako następca prawny będzie miał również prawo do odliczenia podatku z takiej faktury. Na Wnioskodawcy będzie ciążył jednak obowiązek korekty danych nabywcy (spółki przejmowanej) umieszczonych na takich fakturach, której może dokonać w drodze wystawienia noty korygującej”.

Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej DIS wPoznaniu z 7 lutego 2017 r. (sygn. 3063-ILPP1-1.4512.193.2016.1.MW) oraz w interpretacji indywidualnej DIS w Warszawie z 11 grudnia 2014 r. (sygn. IPPP2/443-939/14-2/KOM).


Mając na uwadze powyższe Spółka wnosi jak na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę istanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art.53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj