Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.741.2017.1.MN
z 9 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z 14 grudnia 2017 r. (data wpływu 20 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ponoszonych wydatkach związanych z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia nakładów w związku z realizacją projektu pn. „xxx”. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 14 grudnia 2017 r. (data wpływu 20 grudnia 2017 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 14 grudnia 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Gmina będzie realizowała zadanie „xxx” z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020.

Zadanie to będzie obejmowało budowę parkingu dla samochodów osobowych z 40-oma miejscami postojowymi wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Parking ten będzie spełniał definicję parkingu Park&Ride poprzez umożliwienie zaparkowania samochodu i skorzystania z komunikacji zbiorowej – pociągów osobowych. Parking zostanie zlokalizowany przy ulicy Piłsudskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego (naprzeciw dworca) oraz dwóch przystanków autobusowych komunikacji gminnej, które zapewniają podróżnym korzystającym z kolei możliwość dojazdu z wykorzystaniem linii autobusowych.

Uzupełnieniem tego projektu będzie zamontowanie w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu automatu biletowego M. Karty Aglomeracyjnej. Gmina uzyskała deklarację Zarządu Dróg Wojewódzkich w K. o uwzględnieniu lokalizacji automatu biletowego M. Karty Aglomeracyjnej w rejonie parkingu objętego zadaniem. Zamontowanie automatu biletowego nie wchodzi w zakres zadania realizowanego przez Gminę i to nie Gmina będzie go montowała i pobierała z tego tytułu pożytki.

Odbiorcami końcowymi projektu będą mieszkańcy gminy L., którzy korzystają z transportu kolejowego w celu dojazdu między innymi do miast aglomeracji ś., O., K..

Parking będzie ogólnodostępny dla wszystkich korzystających. Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z parkingu.

Celem inwestycji jest rozwój infrastruktury transportowej sprzyjającej konkurencyjności gospodarczej i spójności przestrzennej subregionów, przyczyniającej się do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko.

Realizacja zadania przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodowego na obszarze objętym oddziaływaniem inwestycji, na rzecz przemieszczania się przy pomocy transportu publicznego i rowerowego.

Realizacja zadania przyczyni się więc do poprawy jakości powietrza – redukcji zanieczyszczenia powietrza pochodzącego z emisji komunikacyjnej na terenie Gminy, a tym samym subregionu M. Zachodniej i całego regionu M.. Będzie wiązała się ze zmniejszeniem emisji CO2 i innych zanieczyszczeń szkodliwych dla środowiska oraz mieszkańców miast i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie, a także doprowadzi do zwiększenia efektywności energetycznej systemu transportowego.

Zmniejszenie ruchu samochodów przyczyni się również do zmniejszenia emisji hałasu. Wpływ realizacji zadania na zrównoważony rozwój oraz ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego będzie pozytywny lub neutralny.

Realizowana w ramach projektu infrastruktura posiada potencjał integracyjny względem innych środków transportu. Powstała infrastruktura pozwoli na integrację transportu publicznego i indywidualnego. Integracja będzie obejmowała takie środki transportu jak samochód osobowy, kolej, komunikację miejską i rower.

Inwestycja „xxx” realizowana będzie w systemie zaprojektuj i wybuduj.

Koszty przedmiotowej inwestycji obejmować będą m.in.:

  • opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej,
  • przygotowanie terenu (drzewa do wycinki gat.: robinia akacjowa, lipa, dąb, klon jawor, klon zwyczajny, wierzba, topola),
  • budowę zjazdów na parking,
  • budowę chodnika przylegającego do jezdni drogi powiatowej ulicy P.,
  • zabezpieczenie istniejących urządzeń podziemnych,
  • wykonanie odwodnienia parkingu (wody opadowe będą odprowadzane do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej),
  • budowę parkingu z 40 miejscami postojowymi dla samochodów osobowych (w tym dwa miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych),
  • budowę wiaty rowerowej, zadaszonego stanowiska z 10 stojakami rowerowymi,
  • dostawę i montaż samoobsługowej stacji rowerowej,
  • małą architekturę: „maskotka miasta”, ławki parkowe i kosze na śmieci,
  • wykonanie oświetlenia,
  • wykonanie monitoringu bezprzewodowego,
  • wykonanie i montaż: oznakowania parkingu i dróg dojazdowych oraz tablic informacyjnych i promocyjnych

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że wszystkie towary i usługi które będą zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu (zadania) nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu – realizacja zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w ponoszonych przez nią wydatkach związanych z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem pytającego Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ponoszonych wydatkach związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT (tj. Dz.U. z 2017 roku poz. 1221) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawa do skorzystania z odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek: nabywcą towarów/usług jest podatnik oraz nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2) ustawy o samorządzie gminnym).

Realizując zadanie Gmina będzie ponosić koszty:

  • opracowania kompletnej dokumentacji projektowej,
  • przygotowania terenu (wycinki drzew),
  • budowy zjazdów na parking,
  • budowy chodnika przylegającego do jezdni drogi powiatowej ulicy Piłsudskiego,
  • zabezpieczenia istniejących urządzeń podziemnych,
  • wykonania odwodnienia parkingu,
  • budowy parkingu z 40 miejscami postojowymi dla samochodów osobowych (w tym dwóch miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych),
  • budowy wiaty rowerowej, zadaszonego stanowiska z 10 stojakami rowerowymi,
  • dostawy i montażu samoobsługowej stacji rowerowej,
  • małej architektury („maskotka miasta”, ławki parkowe i kosze na śmieci),
  • wykonania oświetlenia,
  • wykonania monitoringu bezprzewodowego,
  • wykonania i montażu oznakowania parkingu i dróg dojazdowych oraz tablic informacyjnych i promocyjnych.

Wydatki te nie są związane z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi. Gmina w zakresie działania nowo wybudowanego parkingu w ogóle nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych. Parking będzie ogólnodostępny dla wszystkich korzystających. Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z parkingu.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT. Świadczone przez Gminę usługi w zakresie m in. najmu lokali, dzierżawy i użytkowania wieczystego gruntów, sprzedaży nieruchomości, usług cmentarnych stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Jednakże wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania nie są związane z tą sprzedażą. Gminie nie przysługuje więc prawo do odliczenia VAT naliczonego w ponoszonych przez nią wydatkach związanych z realizacją zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizowała zadanie „xxx” z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020. Zadanie to będzie obejmowało budowę parkingu dla samochodów osobowych z 40-oma miejscami postojowymi wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Parking ten będzie spełniał definicję parkingu Park&Ride poprzez umożliwienie zaparkowania samochodu i skorzystania z komunikacji zbiorowej – pociągów osobowych. Parking zostanie zlokalizowany przy ulicy P., w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego (naprzeciw dworca) oraz dwóch przystanków autobusowych komunikacji gminnej, które zapewniają podróżnym korzystającym z kolei możliwość dojazdu z wykorzystaniem linii autobusowych. Odbiorcami końcowymi projektu będą mieszkańcy gminy L., którzy korzystają z transportu kolejowego w celu dojazdu między innymi do miast aglomeracji ś., O., K.. Parking będzie ogólnodostępny dla wszystkich korzystających. Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z parkingu. Wszystkie towary i usługi które będą zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu (zadania) nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu – realizacja zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro, jak wskazała Gmina, towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Należy zatem przyjąć, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania inwestycji, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy. Wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (w związku z realizacją zadań własnych).

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „xxx”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenia postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj