Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.319.2017.1.AK
z 10 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2017 r. (data wpływu 17 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego z tytułu wykonania polecenia darczyńcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego z tytułu wykonania polecenia darczyńcy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Pani Jolanta K. właścicielką nieruchomości gruntowej zabudowanej, dla której prowadzona jest księga wieczysta. Na nieruchomości posadowiony jest budynek mieszkalny, budynek gospodarczy oraz garaż. Wymienioną nieruchomość Jolanta K. nabyła w częściach:

  • udział we współwłasności nieruchomości, wynoszący 1/4 na podstawie umowy darowizny zawartej dnia 13 marca 1978 r.,
  • udział we współwłasności nieruchomości, wynoszący 1/8 na podstawie dziedziczenia ustawowego po ojcu, zmarłym 8 sierpnia 1997 r.,
  • udział we współwłasności nieruchomości, wynoszący 4/8 na podstawie umowy darowizny z dnia 1 kwietnia 2011 r.,
  • udział we współwłasności nieruchomości, wynoszący 1/8 na podstawie umowy sprzedaży z dnia 31 lipca 2014 r.


Pani Jolanta K. nabyła nieruchomość do swojego majątku osobistego. Przy czym, dotychczas nie rozszerzała wspólności majątkowej na tę nieruchomość, więc pozostaje ona w dalszym ciągu w jej majątku osobistym.


Pani Jolanta K. ma dwie córki, Katarzynę C. i Małgorzatę K. Udział w nieruchomości wynoszący około 99% zostanie w niedalekiej przyszłości zbyty w formie darowizny na rzecz Katarzyny C. (udział w wys. 1% zostanie zatrzymany przez Jolantę K. W umowie darowizny zostanie jednak zastrzeżone polecenie darczyńcy, zgodnie z którym obdarowana córka będzie zobowiązana przekazać drugiej córce, Małgorzacie K., kwotę pieniędzy, wynoszącą połowę wartości nieruchomości, jako spłatę. Celem niniejszych czynności prawnych jest rozdział majątku przed otwarciem spadku w przyszłości.


Córka otrzymująca ww. kwotę pieniężną, po jej otrzymaniu, zrzeknie się dziedziczenia po matce Jolancie K.


W celu wykonania polecenia darczyńcy obdarowana córka - wraz z mężem - zaciągnie kredyt bankowy. Bank natomiast zrealizuje umowę kredytu poprzez bezpośrednią wpłatę na rachunek Małgorzaty K. albo na rachunek Katarzyny C., która niezwłocznie dokona przelewu na rzecz siostry Małgorzaty.


Niniejszy wniosek jest składany w imieniu drugiej córki, Małgorzaty K., zw. dalej „Wnioskodawczynią”, która otrzyma przysporzenie w postaci przelewu zrealizowanego pod tytułem wykonania polecenia darczyńcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy kwota pieniędzy, otrzymana przez Wnioskodawczynię tytułem polecenia darczyńcy, będzie opodatkowana u niej na podstawie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn? Czy też kwota ta będzie stanowiła przedmiot opodatkowania w podatku dochodowym?
  2. Jakie są zasady i wysokość opodatkowania kwoty, która została otrzymana tytułem polecenia darczyńcy? Czy istnieją podstawy do zwolnienia lub nieopodatkowania rzeczonej kwoty, w szczególności w związku z istnieniem relacji pokrewieństwa między Panią Jolantą K. a Wnioskodawczynią?
  3. W przypadku uznania, że kwota pieniężna przekazana Małgorzacie K. tytułem wykonania polecenia darczyńcy, dokonana przelewem na rachunek Małgorzaty K. przez bank udzielający kredytu na powyższe, podlega ustawie o podatku od spadków i darowizn: czy prawidłowe jest uznanie, że przekazanie tej kwoty przez bank spełnia warunki do zwolnienia z podatku od spadków i darowizn określone art. 4a ust. 1 pkt 2) ustawy o podatku od spadków i darowizn, w związku z art. 1 ust. 1 pkt 2) i art. 9 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn. Co równocześnie oznacza brak opodatkowania w podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej,,podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny i polecenia darczyńcy.

Aby określić, czy dana osoba podlega temu podatkowi należy zbadać tytuł prawny pod jakim otrzymała ona przysporzenie. Żadne inne okoliczności, tj. źródło finansowania, nie mają znaczenia. Wnioskodawczyni otrzyma od siostry kwotę pieniędzy tytułem polecenia darczyńcy w celu spłaty przez siostrę, która otrzyma w 99% nieruchomość w ramach podziału majątku spadkodawcy, czynionego przed śmiercią.


Niniejszym Wnioskodawczyni stanie się podatnikiem podatku od spadków i darowizn. Zaś otrzymany przez nią przychód zostanie wyłączony z opodatkowania podatkiem dochodowym mocą art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Powstanie obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn nie przesądza jeszcze o konieczności zapłaty podatku. Bowiem wobec osób najbliższych zastosowanie może znaleźć zwolnienie z art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.


Aby ocenić relację pokrewieństwa z beneficjentem polecenia należy odwołać się do art. 9 ust. 4 ustawy, który stanowi, że w przypadku nabycia tytułem polecenia za zbywcę uznaje się odpowiednio darczyńcę lub spadkodawcę. W przypadku gdy darczyńca nakłada na obdarowanego tytułem polecenia obowiązek przeniesienia własności rzeczy lub przeniesienia (ustanowienia) praw na rzecz darczyńcy, za zbywcę uważa się obdarowanego.


Na mocy art. 4a ust. 1 w związku z poprzednio cytowanym art. 9 ust. 4 dla określenia skutków podatkowych istotny jest stosunek pokrewieństwa między darczyńcą a beneficjentem polecenia, czyli między Jolantą K. a Wnioskodawczynią. Ponieważ występuje tu relacja między matką a córką możliwe jest zastosowanie zwolnienia podatkowego, pod warunkiem, że dochowany zostanie następujący warunek:

  • Wnioskodawczyni udokumentuje ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy, na rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.


Ponieważ darowizna będzie miała formę aktu notarialnego, to Wnioskodawczyni będzie zwolniona z zawiadamiania organu podatkowego o darowiźnie oraz podstawie zwolnienia.


Mając powyższe na uwadze, jeżeli Wnioskodawczyni otrzyma kwotę z tytułu wykonania polecenia przez Katarzynę C. na swój rachunek bankowy, będzie miała prawo do zwolnienia z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn niezależnie od tego z jakiego źródła i w jaki sposób kwota pieniędzy została przekazana. Nie będzie miało zatem znaczenia, że kwota wpłacona na rachunek będzie pochodziła z kredytu bankowego, a nie bezpośrednio z majątku przekazanego w darowiźnie.

Nie będzie również istotne, iż kredyt został zaciągnięty przez Katarzynę C. wraz z małżonkiem oraz dokonanie transferu pieniędzy przez bank bezpośrednio na rachunek Wnioskodawczyni (jeśli z umowy z bankiem wynikał taki sposób uregulowania zobowiązania z umowy kredytu). Istotne dla zastosowania zwolnienia jest natomiast, iż Wnioskodawczyni jest córką darczyńcy (Jolanty K.), że otrzymała pieniądze na rachunek bankowy, zaś tytułem wpłaty była spłata dokonana przez siostrę w wykonaniu polecenia darczyńcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z póź zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.


Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 833 ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.


Pojęcie darowizny i polecenia darczyńcy nie jest zdefiniowane ani w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Zatem zasadne jest w tym miejscu odwołanie się do przepisów Kodeksu cywilnego.


Stosownie do zapisu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.


Natomiast zgodnie z art. 893 Kodeksu cywilnego darczyńca może włożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem (polecenie).


Decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem od spadków i darowizn lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej czynności, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony. Zatem o tym, czy dokonana czynność ma charakter prawny polecenia darczyńcy winno ściśle wynikać z zawartej umowy darowizny.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż matka Wnioskodawczyni ma dwie córki. Udział w nieruchomości wynoszący około 99%, zostanie w niedalekiej przyszłości zbyty w formie darowizny na rzecz jednej z córek (udział w wys. 1% zostanie zatrzymany przez matkę Wnioskodawczyni). W umowie darowizny zostanie jednak zastrzeżone polecenie darczyńcy, zgodnie z którym obdarowana córka będzie zobowiązana przekazać drugiej córce, kwotę pieniędzy, wynoszącą połowę wartości nieruchomości, jako spłatę. Celem niniejszych czynności prawnych jest rozdział majątku przed otwarciem spadku w przyszłości.


Córka otrzymująca ww. kwotę pieniężną, po jej otrzymaniu, zrzeknie się dziedziczenia po matce.


Wobec powyższego wskazać należy, że wykonanie opisanego we wniosku polecenia darczyńcy podlega ustawie o podatku od spadków i darowizn.


W związku z powyższym, stosownie do treści zacytowanego art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne nie spowodują powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj