Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.402.2017.1.WR
z 9 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2017 r. (data wpływu 4 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej podatkiem liniowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej podatkiem liniowym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w spółce z o. o. (dalej jako: Spółka).

Do dnia 31 grudnia 2017 r. Wnioskodawca i Spółka zamierzają rozwiązać istniejący stosunek pracy oraz w 2018 r. podjąć współpracę na podstawie cywilnoprawnej umowy, która zostanie zawarta przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Pozarolnicza działalność gospodarcza zostanie podjęta (zarejestrowana) przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca zgodnie z art. 9a ust. 2 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm., dalej jako: „ustawa o PIT”) zawiadomi właściwy urząd skarbowy o wyborze sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT.


Wnioskodawca, jako przedsiębiorca, zamierza, na podstawie zawartej ze Spółką umowy świadczyć na rzecz Spółki (oraz potencjalnie innych podmiotów) m.in. następujące usługi o charakterze doradczym:


  • doradztwo w zakresie ustalania strategii Spółki;
  • opracowywanie i wdrażanie strategii rozwoju Spółki;
  • doradztwo w opracowaniu prognoz dotyczących działalności Spółki;
  • doradztwo w zakresie rozwoju biznesu i pozyskiwanie nowych zleceń dla Spółki;
  • poszukiwanie nowych rynków zbytu;
  • utrzymywanie kontaktów z kontrahentami zagranicznymi;
  • koordynowanie prac nad projektami;
  • zapewnianie przepływu informacji w Spółce;
  • promowanie interesów Spółki, przyczynianie się do rozwoju Spółki oraz wzrostu jej wartości;
  • kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki;
  • organizowanie szkoleń i konferencji dla kontrahentów Spółki;
  • monitorowanie zmian na rynku;
  • prowadzenie negocjacji warunków handlowych oraz budżetów marketingowych z dostawcami.


Świadczenie tych usług odbywałoby się w oparciu o zawartą umowę która będzie określać wysokość wynagrodzenia za świadczone usługi oraz będzie określać rodzaj i zakres świadczonych usług. Usługi doradztwa na rzecz Spółki nie będą wykonywane pod kierownictwem zlecającego te usługi (Spółki), Spółka nie będzie również wyznaczać miejsca i czasu świadczenia tych usług, a Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze związane ze świadczonymi usługami.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wynagrodzenie za świadczenie na rzecz Spółki usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku powiadomienia właściwego urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, o wyborze sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi doradcze świadczone na rzecz Spółki w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej będą mogły być opodatkowane według zasad wskazanych w art. 30c ustawy o PIT (19% podatkiem liniowym) jeśli Wnioskodawca rozwiąże istniejący stosunek pracy do dnia 31 grudnia 2017 r., podejmie pozarolniczą działalność gospodarczą w roku 2018, a przed dniem jej rozpoczęcia powiadomi właściwy urząd skarbowy o wyborze tego sposobu opodatkowania, zgodnie z terminami określonymi w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


Z kolei zgodnie z treścią definicji zawartej w art. 5a pkt 6 w/w ustawy, „działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.”


Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o PIT za „pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.”


Stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 cytowanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba ze podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Opodatkowanie podatkiem liniowym regulują przepisy art. 9a i art. 30c ustawy o PIT. Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku obowiązani są do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego — do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o PIT „Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek."

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy ustawy o PIT, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do opodatkowania podatkiem liniowym usług doradczych świadczonych na rzecz Spółki w 2018 r., pod warunkiem, że rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej w 2018 r. i złoży w terminie oświadczenie o którym mowa w art. 5a ust. 2 ustawy o PIT oraz nie zajdą wobec Wnioskodawcy przesłanki z art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o PIT, tj. rozwiąże on umowę o pracę ze Spółką do dnia 31 grudnia 2017 r.

Zdaniem Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości okoliczność, iż w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, usługi doradcze będą się mieścić w definicji pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, a ponadto, nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT tj. w szczególności w omawianym przypadku nie będzie istnieć stosunek podporządkowania (kierownictwa) pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką (wynikać to będzie nie tylko z treści umowy o świadczenie usług ale również ze specyfiki wykonywanych usług) oraz Wnioskodawca ponosić będzie ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Podsumowując, skoro Wnioskodawca w 2018 r. nie będzie wykonywał czynności na rzecz Spółki w ramach stosunku pracy, to nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem fakt świadczenia usług w 2018 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy na podstawie umowy o świadczenie usług (umowy o współpracy), zawartej ze Spółką będzie pozwalał na opodatkowanie przychodów uzyskiwanych w 2018 r. w ramach tej działalności 19% podatkiem liniowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj