Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.893.2017.1.AGW
z 9 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 19 grudnia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. „XXX” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. „XXX”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat utworzony został w dniu 1 stycznia 1999 r. w ramach reformy administracyjnej. Samorząd Powiatu działa na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868) oraz uchwały Rady Powiatu z dnia 28 września 2017 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 i 14 ustawy powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania z zakresu administracji rządowej.

W oparciu o art. 40 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2101) państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny służy gospodarce narodowej, obronności państwa, ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego, nauce, kulturze, ochronie przyrody i potrzebom obywateli i jest państwowym zasobem geodezyjnym. Obowiązek gromadzenia i prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontroli opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym – w zakresie zasobów powiatowych należy do starostów. Organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny udostępniają materiały z zasobu odpłatnie, jednakże nie stanowi to działalności gospodarczej, a ustawowe wypełnianie obowiązków wynikających z ustaw regulujących powyższe kwestie.

W 2015 roku zawiązany został Związek Powiatów Województwa (…) z siedzibą w (…), do którego przystąpił również Powiat. Do zadań Związku należy m.in. realizowanie projektów z zakresu modernizacji ewidencji gruntów i budynków oraz cyfryzacji baz danych ewidencji gruntów i budynków, w tym do tworzenia numerycznej mapy oraz pozyskania danych ewidencji gruntów i lokali, przygotowanie i realizacja wspólnych przedsięwzięć na rzecz tworzenia bazy obiektów topograficznych (BDOT500) w tym przekształcenia analogowej mapy zasadniczej do postaci obiektowej mapy numerycznej oraz bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT) oraz informatyzacji zbiorów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnych. Mając powyższe na uwadze oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Powiat polegające na udostępnianiu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz czynności związane z udostępnianiem tych informacji mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej.

Podczas opracowywania wniosku o przyznanie pomocy w zakresie modernizacji ewidencji gruntów i budynków na ww. projekt, VAT został przez Wnioskodawcę zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. Planowany koszt operacji brutto (łącznie z podatkiem VAT) wynosi XXX zł. Poziom pomocy wynosi 85% kosztów kwalifikowanych. Wnioskowana kwota pomocy XXX zł.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach opisanej operacji nie będą wystawione na Wnioskodawcę, lecz na Związek Powiatów Województwa (…)., którego jednym z członków jest Powiat.

W przypadku uzyskania dofinansowania i realizacji powyżej wskazanej operacji efekty tej operacji nie będą wykorzystywane przez powiat do czynności opodatkowanych


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją ww. projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada status podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 i 14 ww. ustawy.

W oparciu o art. 40 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2101) państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny służy gospodarce narodowej, obronności państwa, ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego, nauce kulturze, ochronie przyrody i potrzebom obywateli i jest państwowym zasobem geodezyjnym. Obowiązek gromadzenia i prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontroli opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym – w zakresie zasobów powiatowych należy do starostów. Organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny udostępniają materiały z zasobu odpłatnie, jednakże nie stanowi to działalności gospodarczej, a ustawowe wypełnianie obowiązków wynikających z ustaw regulujących powyższe kwestie. Czynności wykonywane przez powiat polegające na udostępnianiu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz czynności związane z udostępnianiem tych informacji mieszczą się w zakresie administracji rządowej.

Powiat zaś jako organ władzy publicznej w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej nałożone odrębnymi przepisami prawa jest objęty regulacją art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem ww. czynności nie podlegają przepisom tej ustawy.

W 2015 roku zawiązany został Związek Powiatów Województwa (…) z siedzibą w (…), do którego przystąpił również Powiat. Do zadań Związku należy m.in. realizowanie projektów z zakresu modernizacji ewidencji gruntów i budynków oraz cyfryzacji baz danych ewidencji gruntów i budynków, w tym do tworzenia numerycznej mapy oraz pozyskania danych ewidencji gruntów i lokali, przygotowanie i realizacja wspólnych przedsięwzięć na rzecz tworzenia bazy obiektów topograficznych (BDOT500) w tym przekształcenia analogowej mapy zasadniczej do postaci obiektywnej mapy numerycznej oraz bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT) oraz informatyzacja zbiorów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Związek Powiatów Województwa (…) z siedzibą w (…) aplikuje o przyznanie dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu „XXX”. W ramach powyższej operacji Związek planuje do realizacji przedsięwzięcia dotyczące modernizacji i cyfryzacji ewidencji gruntów i budynków (EGIB) mające na celu jej ujednolicenie, poprawę jakości danych o gruntach, budynkach i lokalach, dostosowanie dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej do wymogów norm prawnych, przekształcenie istniejących zbiorów do postaci cyfrowej, budowy baz danych obiektów topograficznych (BDOT500), geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu (GESUT) oraz wdrażania zintegrowanego systemu o nieruchomościach (ZSIN).

Niezbędnymi elementami przedsięwzięcia jest również zapewnienie interoperacyjności danych przestrzennych krajowej, regionalnej i lokalnej infrastruktury informacji przestrzennej, bezpieczeństwa danych i systemów teleinformatycznych oraz budowa i rozbudowa narzędzi informatycznych do przeglądania i udostępniania rejestrów publicznych EGIB, BDOT500, GESUT, ZSIN.

Podczas opracowywania wniosku o przyznanie pomocy w zakresie modernizacji ewidencji gruntów i budynków na operację „XXX” podatek od towarów i usług został przez Wnioskodawcę zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. Planowany koszt operacji brutto (łącznie z podatkiem VAT) wynosi XXX złotych. Poziom pomocy wynosi 85% kosztów kwalifikowanych. Wnioskowana kwota pomocy XXX złotych.

W przypadku uzyskania dofinansowania i realizacji operacji efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych, ponieważ podniesienie jakości danych geodezyjnych jako zasobu państwowego oraz ich udostępnianie nie stanowi działalności gospodarczej, a jedynie wypełnia ustawowy obowiązek realizacji zadań z zakresu administracji rządowej.

W związku z realizacją projektu „XXX” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jako podatnik podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zadania z zakresu geodezji, wynikające z ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2101), mieszczą się w katalogu zadań realizowanych w ramach odrębnych przepisów prawa, dla których został on powołany.

W związku z powyższym Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ nabyte towary i usługi w kontekście realizowanego projektu nie będą wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Powiat nie będzie mógł odzyskać podatku od towarów i usług, ponieważ – nie jest spełniony art. 86 pkt 1 i 2 ust. 1 lit. a i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 cyt. ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym, zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług jedynie w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 sierpnia 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że – jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy przedstawionych we wniosku – Powiat będzie realizował przedmiotowe zadanie, mieszczące się w katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym, a więc nie będzie działał jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły zatem czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Powiat nie będzie posiadał dokumentów dających prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy. Zauważyć bowiem należy, że faktury w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wystawiane na Wnioskodawcę, lecz na Związek Powiatów Województwa. Tym samym nie zachodzą przesłanki warunkujące prawo do odliczenia.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania należało uznać za prawidłowe.

Informuje się, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Powiatu G.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj