Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.460.2017.1.AM
z 21 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z prowadzeniem bloga – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z prowadzeniem bloga.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza rozszerzyć prowadzoną przez siebie jednoosobową działalność gospodarczą o działalność marketingową w ramach prowadzonego bloga internetowego. Planowanym okresem rozpoczęcia tej działalności jest pierwszy kwartał 2018 roku. Obecnie działalność rozlicza na podstawie księgi przychodów i rozchodów stosując opodatkowanie podatkiem liniowym. Nie wyklucza jednak przejścia w roku 2018 na opodatkowanie na zasadach ogólnych.


Główne źródła przychodów z planowanej działalności:

  • dzierżawa powierzchni reklamowych, czyli udostępnianie miejsca na stronie bloga reklamodawcom lub systemom reklamowym (np. Google AdSense) - przychód z tego źródła kalkulowany jest na podstawie liczby kliknięć czytelników bloga w powierzchnię reklamową,
  • programy partnerskie, polegające głównie na pisaniu artykułów sponsorowanych - potencjalny zleceniodawca będący np. biurem podróży organizującym wyjazdy rodzinne, zachęcony dużą liczbą czytelników błoga, będących potencjalnymi odbiorcami jego usług, zleca, za wynagrodzeniem, napisanie i umieszczenie na blogu artykułu o jego usługach, celem ich rozreklamowania,
  • udział w kampaniach reklamowych, najczęściej w formie konkursu dla czytelników bloga - tu potencjalni zleceniodawcy takich kampanii, zachęceni dużą liczbą czytelników bloga, będących potencjalnymi odbiorcami ich produktów lub usług, zlecają za wynagrodzeniem, przeprowadzenie konkursu na stronie bloga. W konkursie nagrodami są ich produkty lub usługi. Taki konkurs ma na celu wypromowanie ich produktów lub usług wśród czytelników bloga, będących interesującą ich grupą docelową,
  • programy afiliacyjne, czyli pośrednictwo w sprzedaży produktów - niektóre artykuły o produktach można połączyć z linkiem bezpośrednio odnoszącym do np. zewnętrznego sklepu internetowego, gdzie czytelnicy bloga będą mogli taki produkt nabyć. Jeśli czytelnik bloga, zachęcony przez artykuł na blogu do zakupy danego produktu, zakupi go za pośrednictwem odnośnika umieszczonego na blogu, wtedy blog otrzymuje wynagrodzenie za pośrednictwo w sprzedaży.

Powyższe przychody będą uzyskiwane na podstawie umów zawartych z reklamodawcami, partnerami, zleceniodawcami i będą do nich wystawiane faktury. Umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Rozliczanie będzie odbywało się na podstawie wystawionych faktur, z płatnością na rachunek bankowy. Dopuszczalna jest również płatność gotówką lub wymiana barterowa.


Wszystkie przedstawione wyżej formy generowania przychodów z bloga są ściśle związane z ilością czytelników, które blog potrafi do siebie przyciągnąć tematyką, rzetelnością pisanych artykułów i ich atrakcyjną oprawą wizualną.

Tematyka bloga skierowana będzie przede wszystkim do:

  • rodzin pragnących aktywnie, kreatywnie i rozwojowo spędzać czas ze swoimi dziećmi,
    ale również do:
  • organizatorów imprez, konwentów i innych wydarzeń prorodzinnych,
  • podmiotów, obiektów i instytucji turystycznych oferujących atrakcje dla rodzin z dziećmi - mogą one dzięki blogowi poznać oczekiwania i opinie swojej grupy docelowej,
  • osób i podmiotów zajmujących się rękodziełem, nieprzemysłowym wytwarzaniem przedmiotów, dostawców materiałów, półproduktów i narzędzi do drobnych prac technicznych, autorów książek i gier przeznaczonych dla dzieci - ze względu na fakt, że blog zawierał będzie recenzje oraz porady dotyczące powiązanej z nimi tematyki, są to interesariusze mogący czerpać z doświadczeń i wiedzy przedstawianej na blogu, oraz mogący na blogu promować swoje produkty.

Tematyka bloga dotyczyć będzie głównie:

  • rodzinnych aktywności domowych: gdzie przedstawiane będą pomysły wspólnych gier i zabaw, recenzje lektur i filmów, pomysły na wspólną aktywność fizyczną, naukę dzieci przydanych umiejętności jak np. przygotowywania prostych potraw, wspólne czynności manualne jak np. szycie strojów, przebrań dla całej rodziny, różne zajęcia praktyczno-techniczne dla dzieci,
  • imprez i wydarzeń rodzinnych: gdzie rodzice będą mogli dowiedzieć się o różnych przyszłych wydarzeniach kulturalnych i sportowych w których mogą uczestniczyć razem z dziećmi, spotkaniach z autorami, konwentach, jak również przeczytać relacje z tych imprez i ich ocenę pod kątem przyjazności dla rodzin z dziećmi.

Treści publikowane na blogu, prezentowane będą w formie artykułów informacyjnych, instruktażowych, testów, recenzji i relacji. Wpisy będą uzupełniane treściami multimedialnymi w postaci zdjęć, grafik, filmików.


Ilość czytelników, odwiedzin strony w poszczególnych okresach, oraz zanotowanych kliknięć przez czytelników bloga w systemy reklamowe lub programy afiliacyjne, przekłada się bezpośrednio na wysokość przychodów generowanych przez bloga. Wpływa to również na przyciągnięcie zleceniodawców zainteresowanych nawiązaniem współpracy przy realizacji większych kampanii reklamowych.


Aby przyciągnąć do bloga duże i atrakcyjne dla reklamodawców grono czytelników, niezbędnym będzie stworzenie odpowiedniego wkładu merytorycznego i wizualnego bloga. W tym celu koniecznym będzie ponoszenie następujących wydatków:

  • wydatków związanych z organizacją bloga od strony technicznej: zakup domeny, usługi hostingu, usług wsparcia technicznego, grafików, programistów, zakup aplikacji towarzyszących (antyspamowych, monitorujących ruch na stronie itp.), programów antywirusowych, reklam promujących bloga,
  • wydatków związanych z organizacją bloga od strony merytorycznej, czyli z pisaniem artykułów na bloga: zakup filmów, książek, podręczników, przewodników, czasopism dotyczących tematyki bloga, gier w formie klasycznej i elektronicznej będących następnie na blogu recenzowane, rekwizytów do gier i zabaw proponowanych na blogu, biletów wstępu na eventy i atrakcje rodzinne opisywane na blogu, materiałów i narzędzi używanych przy propozycjach wspólnych aktywnościach opisywanych na blogu, urządzeń rejestrujących i umożliwiających obróbkę zdjęć, filmów, grafik potrzebnych do uzupełnienia bloga o treści multimedialnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wymienione wyżej wydatki związane z prowadzeniem bloga i tworzeniem artykułów w nim publikowanych, polegające na:

  • poniesieniu wydatków związanych z organizacją bloga od strony technicznej: zakup domeny, usługi hostingu, usług wsparcia technicznego, grafików, programistów, zakup aplikacji towarzyszących (antyspamowych, monitorujących ruch na stronie itp.), programów antywirusowych, reklam promujących błoga,
  • poniesieniu wydatków związanych z organizacją bloga od strony merytorycznej, czyli z pisaniem artykułów na bloga: zakup filmów, książek, podręczników, przewodników, czasopism dotyczących tematyki bloga, gier w formie klasycznej i elektronicznej będących następnie na blogu recenzowane, rekwizytów do gier i zabaw proponowanych na blogu, biletów wstępu na eventy i atrakcje rodzinne opisywane na blogu, materiałów i narzędzi używanych przy propozycjach wspólnych aktywnościach opisywanych na blogu, urządzeń rejestrujących i umożliwiających obróbkę zdjęć, filmów, grafik potrzebnych do uzupełnienia bloga o treści multimedialnej,

- można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy założeniu, że koszty te będą odpowiednio udokumentowane fakturą lub rachunkiem oraz, że będą pokryte z własnych zasobów majątkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z oferowaniem usług marketingowych w ramach prowadzonego bloga internetowego, a konkretnie koszty bezpośrednio związane z tworzeniem bloga i pisaniem artykułów publikowanych na blogu, które to mają na celu przyciągnięcie jak największej liczby czytelników, których kliknięcia generują przychód, stanowią koszt uzyskania przychodu zgodny z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Na wstępie należy stwierdzić, że przychody osiągane w ramach prowadzonego bloga internetowego stanowią działalność gospodarczą. Dla potrzeb podatku dochodowego działalność gospodarcza (pozarolnicza działalność gospodarcza) zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., oznacza działalność zarobkową, m.in. handlową lub usługową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Wykonywane czynności stanowią działalność gospodarczą, jeśli wystąpią łącznie trzy warunki:

  • charakter zarobkowy, tj. nastawienie na zysk,
  • ciągłość wykonywania, tj. nie może to być działanie jednorazowe lub sporadyczne,
  • zorganizowany (profesjonalny) charakter, np. posiadanie zorganizowanego stanowiska pracy (pomieszczenia lub jego części, komputera i innego sprzętu, strony internetowej itd.), a także wybranie odpowiedniej formy funkcjonowania (działalność indywidualna lub w formie spółki).


W orzecznictwie potwierdzano powyższe stanowisko. „Dla uznania określonej przedmiotowo działalności za działalność gospodarczą konieczne jest łączne zaistnienie trzech jej cech funkcjonalnych: zarobkowości, zorganizowania formalnego (czyli wyboru formy prawnej przedsiębiorczości) oraz ciągłości. Brak którejkolwiek z nich oznacza natomiast, że dana działalność nie może być zakwalifikowana do kategorii działalności gospodarczej" (wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2009 r, III SA/Po 374/08).


Tak więc przychody z prowadzenia bloga stanowią podstawę do prowadzenia działalności gospodarczej gdyż spełniają trzy wymienione wyżej elementy wymagane dla kwalifikacji dokonywanych czynności jako działalności gospodarczej.


Skoro przychody z prowadzenia bloga stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej to tym samym kosztami uzyskania przychodu z tej działalności będą wydatki poniesione w celu osiągnięcia tych przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z póżn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Ponieważ uzyskiwanie przychodów z systemów reklamowych oraz programów afiliacyjnych opiera się na ilości kliknięć, które generują czytelnicy bloga, oraz ponieważ możliwość uzyskania zleceń w ramach programów partnerskich i reklamowych zależna jest od atrakcyjnej dla zleceniodawców ilości czytelników zgromadzonych przez bloga, prawdą więc jest, że liczba wejść na bloga generuje przychód. Im bardziej ciekawa i atrakcyjna dla czytelników będzie treść bloga, tym więcej wejść na bloga oni wygenerują. Do bloga przyciągają czytelników teksty, oryginalne pomysłu, recenzje interesujących ich produktów i usług oraz ciekawe artykuły podatne w atrakcyjnej wizualnie oprawie. Prowadzenie bloga wiąże się z ponoszeniem kosztów związanych z technicznym działaniem bloga jak również bezpośrednio związanych z napisaniem artykułów, które są na nim publikowane. Koszty te można porównać z wydatkami ponoszonymi przez redakcję czasopisma zajmującego się podobną tematyką. W tym celu koniecznym będzie m.in.:

  • poniesienie wydatków związanych z organizacją bloga od strony technicznej: zakup domeny, usługi hostingu, usług wsparcia technicznego, grafików, programistów, zakup aplikacji towarzyszących (antyspamowych, monitorujących ruch na stronie itp.), programów antywirusowych, reklam promujących bloga,
  • poniesienie wydatków związanych z organizacją bloga od strony merytorycznej, czyli z pisaniem artykułów na bloga: zakup filmów, książek, podręczników, przewodników, czasopism dotyczących tematyki bloga, gier w formie klasycznej i elektronicznej będących następnie na blogu recenzowane, rekwizytów do gier i zabaw proponowanych na blogu, biletów wstępu na eventy i atrakcje rodzinne opisywane na blogu, materiałów i narzędzi używanych przy propozycjach wspólnych aktywnościach opisywanych na blogu, urządzeń rejestrujących i umożliwiających obróbkę zdjęć, filmów, grafik potrzebnych do uzupełnienia bloga o treści multimedialnej.


Opisane wydatki spełniają więc definicję wskazaną w art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. Jednocześnie nie są to wydatki wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Podsumowując: ponieważ wydatki związane z prowadzeniem bloga, w tym związane z tworzeniem treści w nim publikowanych, ponoszone są w celu uzyskania przychodu, a jednocześnie nie są to wydatki wyłączone z katalogu kosztów to tym samym będą one stanowiły koszt uzyskania przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z tym Wnioskodawca zamierza zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wydatki opisane powyżej. Podkreślić należy, że do kosztów uzyskania przychodu nie będą zaliczane wydatki o charakterze osobistym. W kosztach uwzględniane będą jedynie wydatki związane z utworzeniem bloga oraz pisaniem artykułów, recenzji i innych treści publikowanych na blogu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.


Należy zauważyć, że powyższa definicja kosztów uzyskania przychodów sformułowana przez ustawodawcę w cyt. art. 22 ust. 1 ww. ustawy ma charakter ogólny, natomiast unormowania odnoszące się do kosztów są rozlegle i charakteryzują się znacznym stopniem komplikacji.


Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.


Innymi słowy podstawową cechą kosztu podatkowego jest związek tego kosztu z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).


Istotne znaczenie ma również cel, w jakim został poniesiony.


Bliżej zasadę tę opisuje wyrok NSA z dnia 16.10.2012 r., sygn. akt II FSK 430/11, w którym stwierdzono: „zwrot „w celu” oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo - skutkowym. Poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Wydatek należy oceniać mając na uwadze racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Poniesienie wydatku musi zatem być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, ukierunkowaną na uzyskanie przychodów; wydatek powinien, przynajmniej potencjalnie, wpływać na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z tej działalności. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku”.


Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
  • został właściwie udokumentowany;
  • wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów określonych w art. 22 ust. 1 ustawy.


Należy przy tym zaznaczyć, że sam fakt nie wymienienia określonego wydatku w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, nie może przesądzać automatycznie o możliwości uwzględnienia tego wydatku przy ustalaniu podstawy opodatkowania. Konieczne jest wykazanie związku ponoszonych kosztów z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanym z tej działalności przychodem.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.


Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Zatem możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien wiedzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

W zakresie obowiązków podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła, należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, że konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz biorąc pod uwagę przedstawione unormowania prawne, uznać należy, iż wbrew zaprezentowanemu stanowisku Wnioskodawcy dotyczącemu zasadności ponoszenia przez niego wydatków związanych z prowadzeniem bloga - w ocenie organu przedmiotowe wydatki nie spełniają przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć należy, iż dzielenie się własnymi spostrzeżeniami, opiniami i informacjami które są publikowane na blogu de facto nie powodują powstania przychodu.


Przychód może powstać dopiero w momencie udostępnienia powierzchni na stronie internetowej prowadzonego przez Wnioskodawcę bloga celem promowania swoich produktów przez potencjalnych reklamodawców.


W przypadku Wnioskodawcy przychody będą uzyskiwane na podstawie umów zawartych z reklamodawcami, partnerami, zleceniodawcami.


Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki z tytułu prowadzenia bloga należy ocenić, jako wydatki mające charakter osobisty, niespełniające kryterium celowości, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie mogą one stanowić kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Z oczywistych, więc względów, tego rodzaju wydatki nie mogą pozostawać w jakimkolwiek związku z przesłankami działania, które można by uznać za ukierunkowane na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła z tytułu prowadzenia bloga. Źródłem przychodu nie jest bowiem samo prowadzenie bloga lecz udostępnienie powierzchni reklamowej.

Wskazać ponadto należy, że na popularność bloga mają wpływ artykuły (wpisy) tam zamieszczane. W głównej mierze to jakość tych wpisów wpływa na atrakcyjność prowadzonego bloga wśród odbiorców, niezależnie od wysokości poniesionych wydatków. Dzielenie się spostrzeżeniami, opiniami, informacjami publikowanymi na blogu wskazuje na osobisty charakter wpisów tam zamieszczanych nie mających bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą. W konsekwencji wszystkie wydatki związane z prowadzeniem bloga związane są z realizacją osobistych potrzeb Wnioskodawcy, niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj