Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.274.2017.3.GG
z 13 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 16 października 2017 r.) oraz pismem z dnia 31 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z nabyciem urządzenia wodociągowo-kanalizacyjnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z nabyciem urządzenia wodociągowo-kanalizacyjnego.

W dniu 28 sierpnia 2017 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w …. wpłynął wniosek Wnioskodawcy z dnia 25 sierpnia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przy piśmie z dnia 1 września 2017 r., nr …, Naczelnik Urzędu Skarbowego w ….. , działając na podstawie art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przekazał ww. wniosek celem załatwienia wg właściwości Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej.

Pismo wraz z wnioskiem wpłynęło do tutejszego Organu w dniu 11 września 2017 r.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 21 września 2017 r., nr 0113-KDIPT2 -3.4011.274.2017.1.GG (doręczonym w dniu 22 września 2017 r.), na podstawie art. 13 § 2a i 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Pismem z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 16 października 2017 r.), nadanym za pośrednictwem …. w dniu 9 października 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek z dnia 25 sierpnia 2017 r.

Ww. uzupełnienie wniosku nadal posiadało braki formalne, w związku z powyższym Organ podatkowy na podstawie art. 13 § 2a i 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 20 października 2017 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.274.2017.1.GG (doręczonym w dniu 25 października 2017 r.), po raz kolejny wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Pismem z dnia 31 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.), nadanym za pośrednictwem ... w dniu 31 października 2017 r., Wnioskodawca uzupełnił wniosek z dnia 25 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (po uzupełnieniu):

Wnioskodawca Sp. z o.o. z siedzibą w , zwana dalej: Spółką lub Wnioskodawcą, jest przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2017 r., poz. 328).

Spółka jest przedsiębiorstwem użyteczności publicznej wykonującym zadania własne gminy. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca planuje zawarcie z Inwestorem będącym osobą fizyczną, porozumienia mocą którego ustalone będą zasady i warunki wzajemnej współpracy w celu określenia sposobu i warunków wybudowania przez Inwestora (osobę fizyczną) urządzenia wodociągowo -kanalizacyjnego, jak i ustalenia warunków odpłatnego przeniesienia prawa własności na rzecz Wnioskodawcy tego urządzenia. Zgodnie z treścią planowanego porozumienia Inwestor sieci będący osobą fizyczną w zakresie niezwiązanym z prowadzoną działalnością, z własnych środków finansowych dokona budowy urządzenia wodociągowo-kanalizacyjnego. Inwestor zobowiązany będzie do wykonania projektu wodociągu/kanalizacji sanitarnej, uzyskania pozwolenia na budowę oraz wszelkich innych zezwoleń, powiadomienia Spółki o terminach rozpoczęcia budowy, przekazywania Spółce bieżących informacji i realizacji robót, wybudowania ustalonego odcinka wodociągu/kanalizacji sanitarnej przez wykonawcę posiadającego stosowne uprawnienia i kwalifikacje oraz pod nadzorem Spółki, zgłoszenia Spółce do odbioru robót, wykonania i dostarczenia Spółce inwentaryzacji powykonawczej wodociągu/kanalizacji sanitarnej opracowanej przez uprawnionego geodetę, zgłoszenia zakończenia budowy w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego, uzyskania pisemnej informacji o braku sprzeciwu do przystąpienia do korzystania z wybudowanego wodociągu/kanalizacji sanitarnej, cesji na rzecz Spółki przysługujących Inwestorowi wobec wykonawcy wodociągu/kanalizacji sanitarnej praw z tytułu gwarancji i rękojmi. Koszty wykonania projektu wraz z opłatami za uzgodnienia i koszty związane z wykonaniem przez Inwestora prac określonych wyżej obciążać będą Inwestora i nie będą podlegać zwrotowi przez Spółkę.

Spółka zobowiązana będzie mocą porozumienia, którego podpisanie jest planowane do wydania stosownych warunków technicznych do zaprojektowania i budowy przedmiotowego wodociągu /kanalizacji sanitarnej oraz przyłączy wodociągowych/kanalizacyjnych do nieruchomości usytuowanych wzdłuż projektowanego do wybudowania wodociągu/kanalizacji sanitarnej, uzgodnienia projektu wodociągu/kanalizacji sanitarnej, odbioru robót, monitorowania przebiegu prac związanych z budową przez Inwestora przedmiotowego wodociągu/kanalizacji sanitarnej, włączenia wodociągu/kanalizacji sanitarnej wybudowanego przez Inwestora do odpowiednio sieci wodociągowej, sieci kanalizacji sanitarnej Spółki w terminie uzgodnionym z Inwestorem, odpłatnego przejęcia od Inwestora na własność wybudowanego przez niego wodociągu/kanalizacji sanitarnej. Inwestor zobowiązany będzie przekazać opłatnie na majątek Spółki wybudowany odcinek wodociągu/kanalizację sanitarną wraz z dokumentacją powykonawczą, w tym inwentaryzacją geodezyjną określającą jego rzeczywistą długość. Dokonanie powyższych czynności potwierdzone zostaje protokołem przekazania-przejęcia odcinka wodociągu/kanalizacji sanitarnej po jego wykonaniu, podpisanym bez zastrzeżeń przez Inwestora oraz przez Spółkę. Spółka zobowiązana będzie przejąć odpłatnie od Inwestora wybudowany odcinek wodociągu/kanalizacji sanitarnej po podpisaniu przez Inwestora oraz Spółkę, bez zastrzeżeń protokołu. Kwotę należności za 1m wodociągu/kanalizacji sanitarnej z tytułu odpłatnego przekazania na majątek Spółki wybudowanego przez Inwestora odcinka wodociągu/kanalizacji sanitarnej uzgodniona będzie w oparciu o zasady, które będą przyjęte w przedmiotowych porozumieniach.

Inwestor zgodnie z porozumieniem jakie ma zostać zawarte, będzie zobowiązany, m.in. do powiadomienia Spółki o terminach rozpoczęcia budowy, a następnie do przestawienia Wnioskodawcy pisemnej informacji o braku sprzeciwu do przystąpienia do korzystania z wybudowanego wodociągu/kanalizacji sanitarnej. Wnioskodawca nie zostanie przez Inwestora powiadomiony o wybudowaniu przez niego urządzenia wodociągowo-kanalizacyjnego a jedynie zostanie poinformowany o braku sprzeciwu do przystąpienia do korzystania z wybudowanego wodociągu/kanalizacji sanitarnej. Z tej przyczyny Wnioskodawca nie będzie posiadał wiedzy, czy odpłatnie zbycie wodociągu/kanalizacji sanitarnej nastąpi przed, czy po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpi jego wybudowanie przez Inwestora. Wnioskodawca jest w stanie wskazać, że od dnia przekazania przez Inwestora Wnioskodawcy informacji o braku sprzeciwu Inspektora Nadzoru Budowlanego do przystąpienia do korzystania z wybudowanego wodociągu/kanalizacji sanitarnej, do dnia odpłatnego zbycia przez Inwestora na rzecz Wnioskodawcy wodociągu/kanalizacji sanitarnej, nie minie 6 miesięcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie odpłatnej umowy przekazania wybudowanego przez osobę fizyczną urządzenia
wodociągowo-kanalizacyjnego pomiędzy Inwestorem urządzenia – osobą fizyczną a Wnioskodawcą powoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązku wystawienia osobie fizycznej informacji PIT-8C z tytułu przychodu z innych źródeł?

Zdaniem Wnioskodawcy (po uzupełnieniu), na podstawie przepisu art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego, a także art. 31 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, podmiot będący inwestorem urządzenia przesyłowego może przekazać odpłatnie wybudowane urządzenie na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego lub gminie, na warunkach określonych umową.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 49 Kodeksu cywilnego, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej.

Z kolei na podstawie art. 31 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Przyjmując za podstawę prawną ww. przepisy, inwestor urządzenia wodociągowo -kanalizacyjnego – osoba fizyczna oraz Wnioskodawca mają zamiar zawrzeć porozumienie mocą którego Inwestor zobowiązany będzie do wybudowania wodociągu/kanalizacji sanitarnej, a następnie do jego odpłatnego przekazania na majątek Wnioskodawcy.

Wnioskodawca przyjmując na majątek urządzenie dokona na rzecz osoby fizycznej płatności, którą zdaniem Wnioskodawcy należy potraktować za przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych z innych źródeł na mocy art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób

fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm., dalej: ustawa pdof), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy pdof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje przychodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób
fizycznych, zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych,
art. 19 i art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie zaś do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i można do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, osoba fizyczna co prawda

poniesie samodzielnie koszt budowy sieci wodociągowej, lecz koszt ten faktycznie zostanie jej zwrócony przez Wnioskodawcę. Osoba ta uzyska zatem realną korzyść finansową. Tą korzyścią będzie otrzymana kwota za odpłatne przekazanie na majątek Spółki wybudowanego przez Inwestora odcinka wodociągu/kanalizacji sanitarnej.

W ustawie pdof brak jest przepisu, który pozwalałby na zwolnienie z opodatkowania tak uzyskanego przychodu. W rezultacie zapłata, która zostanie przez Wnioskodawcę zapłacona zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 20 i art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy pdof, stanowić będzie przychód, który po pomniejszeniu o udokumentowane koszty, tj. wydatki związane z jej wybudowaniem, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowany zostanie na zasadach określonych w art. 27 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał On natomiast obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł w roku podatkowym – na formularzu PIT-8C, zgodnie z art. 42a ustawy pdof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Jednocześnie, jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.


Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłem przychodów jest określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 – odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że gdy sprzedaż rzeczy nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei, przychód uzyskany ze sprzedaży rzeczy po terminie określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy nie generuje przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż rzeczy ruchomych po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie (zakup) nie stanowi źródła przychodu.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 przywołanej ustawy – źródłem przychodów są inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, do którego jednakże należy zaliczyć tylko te przychody, które nie mogą zostać zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2017 r., poz. 328) – osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.

Na podstawie art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca (art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego).

Zgodnie zaś z art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Wskazać w tym miejscu należy, że nabycie i zbycie rzeczy następuje w wyniku zawarcia umowy przenoszącej własność tej rzeczy.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka jest przedsiębiorstwem użyteczności publicznej wykonującym zadania własne gminy. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje zawarcie z Inwestorem będącym osobą fizyczną, porozumienia mocą którego ustalone będą zasady i warunki wzajemnej współpracy w celu określenia sposobu i warunków wybudowania przez Inwestora (osobę fizyczną) urządzenia wodociągowo-kanalizacyjnego, jak i ustalenia warunków odpłatnego przeniesienia prawa własności na rzecz Wnioskodawcy tego urządzenia. Inwestor zobowiązany będzie przekazać opłatnie na majątek Spółki wybudowany odcinek wodociągu/kanalizację sanitarną wraz z dokumentacją powykonawczą, w tym inwentaryzacją geodezyjną określającą jego rzeczywistą długość. Dokonanie powyższych czynności potwierdzone zostaje protokołem przekazania-przejęcia odcinka wodociągu/kanalizacji sanitarnej po jego wykonaniu, podpisanym bez zastrzeżeń przez Inwestora oraz przez Spółkę. Spółka zobowiązana będzie przejąć odpłatnie od Inwestora wybudowany odcinek wodociągu /kanalizacji sanitarnej po podpisaniu przez Inwestora oraz Spółkę, bez zastrzeżeń protokołu.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że odpłatne przekazanie na rzecz Wnioskodawcy urządzenia wodociągowo-kanalizacyjnego wybudowanego przez osobę fizyczną – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – należy zakwalifikować do źródła przychodu jakim jest odpłatne zbycie rzeczy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotem tej umowy są bowiem urządzenia, które w świetle cytowanego art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, po fizycznym połączeniu z siecią przestają być częścią składową nieruchomości i uzyskują status samoistnej rzeczy ruchomej. Tym samym osoba fizyczna, która wybudowała urządzenie wodociągowo-kanalizacyjne w efekcie zbywa odpłatnie na rzecz Wnioskodawcy rzeczy, czyli uzyskuje przychód kwalifikowany do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) cytowanej ustawy.

Przy czym, jeżeli przekazanie urządzenia wodno-kanalizacyjnego nastąpi po upływie pół roku od jego wybudowania, to otrzymane wynagrodzenie nie będzie stanowiło dla podatnika będącego osobą fizyczną przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie podlegało opodatkowaniu tym podatkiem. Natomiast w przypadku gdy zbycie – przekazanie na rzecz Wnioskodawcy nastąpi przed upływem pół roku od wybudowania, otrzymane wynagrodzenie będzie dla osoby przychodem do opodatkowania ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), niezależnie od tego czy odpłatne nabycie rzeczy od osoby fizycznej nastąpi przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, czy też po upływie tego okresu.

Ponadto, nadmienia się, że dokonując interpretacji indywidualnej organ interpretacyjny przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji), w rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym do kwestii powstania obowiązku wystawienia osobie fizycznej zbywającej Wnioskodawcy urządzenie wodociągowo -kanalizacyjne, informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C z tytułu uzyskanego przychodu, nie zaś sposobu opodatkowania tego przychodu przez Inwestora.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj