Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.351.2017.1.ŁS
z 7 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2017 r. (data wpływu 18 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wystawienia informacji PIT-8C – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 18 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wystawienia informacji PIT-8C.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej podatek VAT). Jest również podmiotem prawa publicznego o charakterze określonym przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wnioskodawca wykonuje zadania, nałożone na Niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. Większość z tych zadań jest realizowana przez Wnioskodawcę w ramach reżimu publicznego, jednak niektóre czynności wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 poz. 446) Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania Wnioskodawcy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Wnioskodawcy należy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy, min. zaspokajanie potrzeb wspólnoty poprzez realizację zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Ponadto zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska do zadań własnych Wnioskodawcy należy m.in. finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza, a także wspomaganie lokalnych źródeł lokalnych energii odnawialnej oraz bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii (art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska). Z powołanych przepisów wynika zatem, że na samorządzie gminnym ciąży wiele zadań własnych, a Wnioskodawca realizując te zadania może korzystać z różnych źródeł finansowania, w tym także ze środków UE. Wnioskodawca wraz z G. J. i G. L. w ramach zadań własnych, o jakich mowa w powołanych przepisach realizują wspólnie Projekt pod nazwą „W." (zwany dalej jako "Projekt"). Projekt ten zakwalifikował się do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (działanie 3.1 Rozwój OZE). Projekt realizowany będzie w latach 2017 - 2018. Otrzymane przez gminy dofinansowanie zostanie w całości przeznaczone na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu. Celem Wnioskodawcy przystępującego do realizacji projektu nie jest świadczenie materialne na rzecz mieszkańców, lecz realizacja projektu ma na celu zwiększenie poziomu produkcji energii z odnawialnych źródeł energii na terenie gmin uczestniczących w projekcie.

Realizując projekt Wnioskodawca zyska korzyści niematerialne w postaci realizacji celu jakim jest ochrona środowiska i ludności, a konkretni mieszkańcy gminy uczestniczący w projekcie odniosą korzyść materialną o charakterze majątkowym w formie bezpłatnego korzystania z wybudowanych instalacji, a po okresie trwałości projektu - przejmą instalacje na własność. Mieszkańcy Gmin są zatem odbiorcami działań Gminy. Projekt polega na wykonaniu kompleksowej usługi wykonania systemów odnawialnych energii (instalacje fotowoltaiczne, zestaw kolektorów słonecznych, kotłów centralnego ogrzewania opalanych biomasą) wykorzystujących odnawialne źródła energii, służących do wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej na budynkach mieszkalnych oraz innych niż mieszkalne tj. budynkach gospodarczych, garażach wolnostojących, altanach ogrodowych, itp., których właścicielami są osoby fizyczne będące mieszkańcami gmin uczestniczących w Projekcie. Przed rozpoczęciem zadania Wnioskodawca wraz z pozostałymi gminami uczestniczącymi w projekcie, podpisał z mieszkańcami-uczestnikami projektu umowy bezpłatnego użyczenia, zawierające zgodę mieszkańca na bezpłatne dysponowanie przez gminę nieruchomością stanowiącą własność mieszkańca lub będącą w jego dyspozycji w celu wykonania instalacji OZE oraz w okresie trwałości projektu, tj. przez 5 lat po jego zakończeniu dokonywania przeglądów i serwisowania instalacji. Po otrzymaniu informacji o przyznaniu dofinansowania na realizację projektu Gminy podpiszą z mieszkańcami-uczestnikami projektu umowy cywilnoprawne w sprawie realizacji projektu, regulujące wzajemne zobowiązania organizacyjne i finansowe m.in. obowiązek wniesienia wpłaty w wysokości nieprzekraczającej 30% kosztów kwalifikowanych związanych z montażem instalacji OZE, wykonanie instalacji, na co składa się dostawa i montaż urządzeń, uruchomienie instalacji, przeszkolenie mieszkańca z obsługi i konserwacji bieżącej instalacji.

Dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych związanych z montażem instalacji OZE będzie przekazane na indywidualne konto Wnioskodawcy w postaci zaliczek lub refundacji. Wnioskodawca przygotował wniosek aplikacyjny o dofinansowanie ww. projektu ze środków Unii Europejskiej. Wnioskodawca zabezpieczy również realizację projektu, zgodnie z przepisami Prawo Zamówień Publicznych wyłoni wykonawcę inwestycji, ustali zakres i harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować nadzór inwestorski, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Wnioskodawca po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu wykonawcy inwestycji podpisze z nim umowę. Wszystkie wydatki w ramach przedmiotowego projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na XX.


Mieszkańcy zgodnie z treścią umów oświadczyli m.in., że:


  • deklarują wolę uczestnictwa w projekcie,
  • posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na której przewiduje się montaż ww. instalacji,
  • energia elektryczna i cieplna wytworzona w systemach energii odnawialnej zainstalowanych w ramach projektu będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby gospodarstwa domowego, a tylko jej niewykorzystywana część może być wprowadzona do sieci elektroenergetycznej,
  • dokonają wpłaty za uczestnictwo w projekcie stanowiące kwoty wkładu własnego do projektu (30% kosztów wykonania określonego rodzaju instalacji, stanowiących koszt kwalifikowany projektu) w dwóch transzach:


  1. Pierwsza transza w wysokości 1 500,00 zł po wyborze projektu do dofinansowania przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, w terminie 14 dni od dnia wystawienia faktury przez Wnioskodawcę.
  2. Druga transza do wysokości pełnego udziału własnego w projekcie, po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy instalacji, w terminie 21 dni od dnia wystawienia faktury przez Wnioskodawcę.


Pozostała część (tj. 70% kosztów wykonania określonego rodzaju instalacji, stanowiących koszt kwalifikowany projektu) pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (działanie 3.1 Rozwój OZE).

Dokonanie wpłaty jest warunkiem niezbędnym uczestnictwa w projekcie i będzie traktowane jako zaliczka na poczet usługi polegającej na wykonaniu usługi budowy instalacji odnawialnych źródeł energii.

Uczestnik projektu zobowiązuje się do dokonania wpłaty oraz bezpłatnego użyczenia nieruchomości na potrzeby zainstalowania wybranego urządzenia OZE, w zamian za co otrzymuje prawo do bezpłatnego korzystania z wyżej wymienionego urządzenia przez okres 5 lat (okres trwałości projektu).

Po zakończeniu realizacji projektu przez okres trwałości projektu (5 lat od zakończenia projektu) przedmiotowe instalacje będą własnością Wnioskodawcy, a mieszkańcy będą je bezpłatnie użytkować. Wykonane instalacje wraz z urządzeniami po przekazaniu do użytkowania będą ujęte w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. W okresie trwałości projektu Gminy będą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Po tym czasie przedmiotowe instalacje, Gminy przekażą bezpłatnie prawo własności przedmiotowych instalacji protokołem zdawczo­odbiorczym właścicielom nieruchomości na których powstały instalacje. Wnioskodawca realizując zawarte umowy cywilnoprawne będzie działał jako podatnik VAT i wykonywał czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 29a ust. l ustawy o VAT podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota wpłaty od mieszkańca (30%) jak i otrzymana dotacja (70%). Podatek od towarów i usług jest kosztem niekwalifikowanym i zostanie poniesiony w całości przez odbiorcę ostatecznego. Zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu jak i zasady nabywania instalacji po upływie tego okresu dla wszystkich odbiorców ostatecznych są takie same. Tym samym po stronie odbiorcy ostatecznego nie powstanie przychód ani z tytułu korzystania z instalacji w okresie trwałości projektu ani z tytułu nabycia instalacji po tym czasie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wytworzenie przez Wnioskodawcę w ramach dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w Programie Operacyjnym Województwa na lata 2014-2017 i nabycie prawa własności do instalacji OZE przez mieszkańca Wnioskodawcy po okresie trwałości projektu oraz bezpłatne korzystanie z instalacji OZE w okresie trwałości projektu będzie stanowiło świadczenie dające odbiorcy ostatecznemu przysporzenie majątkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym powodowało po stronie Wnioskodawcy obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C? Jeśli tak, to jaka jest podstawa opodatkowania? Jak należy obliczyć koszt uzyskania przychodu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U.2016 poz. 2032) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. l ww. ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6,9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeniach.

Wnioskodawca w ramach umowy zobowiązaniowej będzie świadczył kompleksową realizację instalacji odnawialnych źródeł energii na rzecz mieszkańców. Ponieważ wpłaty mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie można traktować jako odpłatne świadczenie usługi. Świadczenie to ma być wykonane w trakcie realizacji projektu, a przedmiot świadczenia wydany będzie odbiorcom (mieszkańcom) z chwilą podpisania przez wszystkie zainteresowane strony protokołu odbioru. Po czym rozpocznie się okres bezpłatnego użytkowania zamontowanych instalacji.

Po pięcioletnim okresie trwałości projektu właściciele nieruchomości na których zrealizowano instalacje przejmą prawo własności instalacji bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na rzecz Wnioskodawcy. Przejęcie własności zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez strony: przekazującą i przejmującą instalację.

Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę prawa własności instalacji na rzecz mieszkańców, będzie konsekwencją odpłatnego wyświadczenia usług, wydania wykonanego przedmiotu, efektu usługi i nie będzie stanowiło odrębnej czynności, ale czynność ta będzie stanowić element końcowy wykonania usługi przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańców. Odległość czasowa pomiędzy przeniesieniem prawa własności a dostawą towarów czy wyświadczeniem usługi nie przeczy nierozłączności tych czynności.

W art. 535 Kodeksu cywilnego wskazane jest, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy należy potraktować świadczenie Wnioskodawcy na rzecz mieszkańców jako całość.

Całość świadczenia Wnioskodawcy na rzecz mieszkańców, będzie po 5 latach od zakończenia projektu z chwilą wydania towaru. Tym samym nie będą stanowiły przysporzenia dla konkretnego mieszkańca przekazane instalacje, ani z tytułu wytworzenia przez Wnioskodawcę, ani z korzystania z instalacji w okresie trwałości projektu, ani też z tytułu nabycia prawa po tym okresie, a tym samym Wnioskodawca nie będzie zobligowany do wystawienia informacji PIT-8C. W związku z powyższym pytanie o podstawę opodatkowania i koszty uzyskania przychodu nie jest potrzebne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2016 poz. 2032 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów. W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej podatek VAT). Jest również podmiotem prawa publicznego o charakterze określonym przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wnioskodawca wykonuje zadania, nałożone na Niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. Większość z tych zadań jest realizowana przez Wnioskodawcę w ramach reżimu publicznego, jednak niektóre czynności wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 poz. 446) Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania Wnioskodawcy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Wnioskodawcy należy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy, min. zaspokajanie potrzeb wspólnoty poprzez realizację zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Ponadto zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska do zadań własnych Wnioskodawcy należy m.in. finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza, a także wspomaganie lokalnych źródeł lokalnych energii odnawialnej oraz bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii (art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska). Z powołanych przepisów wynika zatem, że na samorządzie gminnym ciąży wiele zadań własnych, a Wnioskodawca realizując te zadania może korzystać z różnych źródeł finansowania, w tym także ze środków UE. Wnioskodawca wraz z G. J. i G. L. w ramach zadań własnych, o jakich mowa w powołanych przepisach realizują wspólnie Projekt pod nazwą „W." (zwany dalej jako "Projekt"). Projekt ten zakwalifikował się do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (działanie 3.1 Rozwój OZE). Projekt realizowany będzie w latach 2017 - 2018. Otrzymane przez gminy dofinansowanie zostanie w całości przeznaczone na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu. Celem Wnioskodawcy przystępującego do realizacji projektu nie jest świadczenie materialne na rzecz mieszkańców, lecz realizacja projektu ma na celu zwiększenie poziomu produkcji energii z odnawialnych źródeł energii na terenie gmin uczestniczących w projekcie.

Realizując projekt Wnioskodawca zyska korzyści niematerialne w postaci realizacji celu jakim jest ochrona środowiska i ludności, a konkretni mieszkańcy gminy uczestniczący w projekcie odniosą korzyść materialną o charakterze majątkowym w formie bezpłatnego korzystania z wybudowanych instalacji, a po okresie trwałości projektu - przejmą instalacje na własność. Mieszkańcy Gmin są zatem odbiorcami działań Gminy. Projekt polega na wykonaniu kompleksowej usługi wykonania systemów odnawialnych energii (instalacje fotowoltaiczne, zestaw kolektorów słonecznych, kotłów centralnego ogrzewania opalanych biomasą) wykorzystujących odnawialne źródła energii, służących do wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej na budynkach mieszkalnych oraz innych niż mieszkalne tj. budynkach gospodarczych, garażach wolnostojących, altanach ogrodowych, itp., których właścicielami są osoby fizyczne będące mieszkańcami gmin uczestniczących w Projekcie. Przed rozpoczęciem zadania Wnioskodawca wraz z pozostałymi gminami uczestniczącymi w projekcie, podpisał z mieszkańcami-uczestnikami projektu umowy bezpłatnego użyczenia, zawierające zgodę mieszkańca na bezpłatne dysponowanie przez gminę nieruchomością stanowiącą własność mieszkańca lub będącą w jego dyspozycji w celu wykonania instalacji OZE oraz w okresie trwałości projektu, tj. przez 5 lat po jego zakończeniu dokonywania przeglądów i serwisowania instalacji. Po otrzymaniu informacji o przyznaniu dofinansowania na realizację projektu Gminy podpiszą z mieszkańcami-uczestnikami projektu umowy cywilnoprawne w sprawie realizacji projektu, regulujące wzajemne zobowiązania organizacyjne i finansowe m.in. obowiązek wniesienia wpłaty w wysokości nieprzekraczającej 30% kosztów kwalifikowanych związanych z montażem instalacji OZE, wykonanie instalacji, na co składa się dostawa i montaż urządzeń, uruchomienie instalacji, przeszkolenie mieszkańca z obsługi i konserwacji bieżącej instalacji.

Dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych związanych z montażem instalacji OZE będzie przekazane na indywidualne konto Wnioskodawcy w postaci zaliczek lub refundacji. Wnioskodawca przygotował wniosek aplikacyjny o dofinansowanie ww. projektu ze środków Unii Europejskiej. Wnioskodawca zabezpieczy również realizację projektu, zgodnie z przepisami Prawo Zamówień Publicznych wyłoni wykonawcę inwestycji, ustali zakres i harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować nadzór inwestorski, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Wnioskodawca po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu wykonawcy inwestycji podpisze z nim umowę. Wszystkie wydatki w ramach przedmiotowego projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na XXX.


Mieszkańcy zgodnie z treścią umów oświadczyli m.in., że:


  • deklarują wolę uczestnictwa w projekcie,
  • posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na której przewiduje się montaż ww. instalacji,
  • energia elektryczna i cieplna wytworzona w systemach energii odnawialnej zainstalowanych w ramach projektu będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby gospodarstwa domowego, a tylko jej niewykorzystywana część może być wprowadzona do sieci elektroenergetycznej,
  • dokonają wpłaty za uczestnictwo w projekcie stanowiące kwoty wkładu własnego do projektu (30% kosztów wykonania określonego rodzaju instalacji, stanowiących koszt kwalifikowany projektu) w dwóch transzach:


  1. Pierwsza transza w wysokości 1 500,00 zł po wyborze projektu do dofinansowania przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, w terminie 14 dni od dnia wystawienia faktury przez Wnioskodawcę.
  2. Druga transza do wysokości pełnego udziału własnego w projekcie, po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy instalacji, w terminie 21 dni od dnia wystawienia faktury przez Wnioskodawcę.


Pozostała część (tj. 70% kosztów wykonania określonego rodzaju instalacji, stanowiących koszt kwalifikowany projektu) pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (działanie 3.1 Rozwój OZE).

Dokonanie wpłaty jest warunkiem niezbędnym uczestnictwa w projekcie i będzie traktowane jako zaliczka na poczet usługi polegającej na wykonaniu usługi budowy instalacji odnawialnych źródeł energii.

Uczestnik projektu zobowiązuje się do dokonania wpłaty oraz bezpłatnego użyczenia nieruchomości na potrzeby zainstalowania wybranego urządzenia OZE, w zamian za co otrzymuje prawo do bezpłatnego korzystania z wyżej wymienionego urządzenia przez okres 5 lat (okres trwałości projektu).

Po zakończeniu realizacji projektu przez okres trwałości projektu (5 lat od zakończenia projektu) przedmiotowe instalacje będą własnością Wnioskodawcy, a mieszkańcy będą je bezpłatnie użytkować. Wykonane instalacje wraz z urządzeniami po przekazaniu do użytkowania będą ujęte w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. W okresie trwałości projektu Gminy będą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Po tym czasie przedmiotowe instalacje, Gminy przekażą bezpłatnie prawo własności przedmiotowych instalacji protokołem zdawczo­odbiorczym właścicielom nieruchomości na których powstały instalacje. Wnioskodawca realizując zawarte umowy cywilnoprawne będzie działał jako podatnik VAT i wykonywał czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 29a ust. l ustawy o VAT podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota wpłaty od mieszkańca (30%) jak i otrzymana dotacja (70%). Podatek od towarów i usług jest kosztem niekwalifikowanym i zostanie poniesiony w całości przez odbiorcę ostatecznego. Zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu jak i zasady nabywania instalacji po upływie tego okresu dla wszystkich odbiorców ostatecznych są takie same.

Z treści wniosku wynika, że zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu jak i zasady nabywania instalacji OZE po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców Wnioskodawcy będą takie same. Zatem nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego i przedstawione przepisy prawa stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu po stronie mieszkańca Wnioskodawcy nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno z tytułu wytworzenia, korzystania z instalacji OZE przez okres trwałości projektu jak i z tytułu nabycia instalacji po upływie tego okresu. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj