Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.200.2017.2.AD
z 4 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.



W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.



Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą oraz zarządem na terytorium Polski.

Wnioskodawca jest oraz będzie w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) w Polsce.


W praktyce, działalność gospodarczą Wnioskodawcy można podzielić na:


  • działalność związaną z wynajmem, dzierżawą i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
  • kupnem i sprzedażą nieruchomości na własny rachunek, zarządzaniem nieruchomościami wykonywanymi na zlecenie,
  • pozostałą działalność związaną ze sprowadzaniem oraz sprzedażą czynnika chłodniczego z Chin.


Wnioskodawca, w celu usprawnienia prowadzonej działalności, uchwałą zarządu z dnia 16 grudnia 2016 r. wyodrębnił Departament nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż (dalej: „Departament”).


Do Departamentu zostały alokowane składniki majątkowe niezbędne do jego prowadzenia, tj.:


  1. prawo własności nieruchomości objętej księgą wieczystą, prowadzoną przez Sąd Rejonowy, stanowiącą niezabudowaną działkę o powierzchni 0,0611 ha, której sposób korzystania oznaczono jako tereny mieszkaniowe, niezabudowaną działkę o powierzchni 0,0160 ha, której sposób korzystania oznaczono jako zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy, niezabudowaną działkę o powierzchni 0,0242 ha, której sposób korzystania oznaczono jako oznaczono jako zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy, nieruchomość o wartości 111.000 zł (słownie: sto jedenaście tysięcy złotych).
  2. prawo własności nieruchomości objętej księgą wieczystą, prowadzoną przez Sąd Rejonowy, stanowiącą zabudowaną działkę o powierzchni 0,3466 ha, której sposób korzystania oznaczono jako tereny mieszkaniowe, grunty orne, pastwiska trwałe, drogi, o wartości jednostkowej 283 000 zł (słownie: dwieście osiemdziesiąt trzy tysiące złotych),
  3. prawo własności nieruchomości objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy, stanowiącą niezabudowaną działkę o powierzchni 0,1008 ha, której sposób korzystania oznaczono jako grunty orne, grunty rolne zabudowane oraz pastwiska trwałe, drogi, o wartości jednostkowej 97 000 zł (słownie: dziewięćdziesiąt siedem tysięcy złotych),
  4. prawo własności nieruchomości objętej księgą wieczystą, prowadzoną przez Sąd Rejonowy, stanowiącej zabudowaną działkę o powierzchni 0,1393 ha, której sposób korzystania oznaczono jako inne tereny zabudowane, o wartości jednostkowej 2128 000 zł (słownie: dwa miliony sto dwadzieścia osiem tysięcy złotych),
  5. prawo własności nieruchomości objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy, stanowiącej niezabudowaną działkę o powierzchni 0,1286 ha, której sposób korzystania oznaczono jako zurbanizowane tereny niezabudowane, o wartości jednostkowej 386 000 zł (słownie: trzysta osiemdziesiąt sześć tysięcy złotych),
  6. prawa i obowiązki z tytułu umowy cywilnoprawnej zawartej z osobą zatrudnioną na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż;
  7. prawa i obowiązki z tytułu umowy najmu dotyczącej Departamentu nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż;
  8. prawa i obowiązki wynikające z umowy na obsługę administracyjno-księgową dotyczącej Departamentu nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż;
  9. prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, zawartych z najemcami nieruchomości;
  10. prawa i obowiązki wynikające z umów ubezpieczenia nieruchomości;
  11. prawa i obowiązki z umów na wykonanie prac projektowych, robót budowlanych, robót w zakresie modernizacji lub remontu instalacji budynków;
  12. ruchomości w postaci wyposażenia biura, tj.:


    1. komputer,
    2. krzesło,
    3. laptop.


Działalność Departamentu nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż polega w głównej mierze na obsłudze nieruchomości będących własnością Spółki oraz zarządzaniu aktywami trwałymi, nieruchomościami zabudowanymi i niezabudowanymi, a także wspieraniu i realizacji procesów o charakterze inwestycyjnym i finansowym związanych z tymi aktywami. Działalność Departamentu związana jest przede wszystkim z nieruchomościami nieprzeznaczonymi przez Spółkę aktualnie na sprzedaż, w tym ich wynajmem oraz dzierżawą.

W ramach wyodrębnionego Departamentu, podejmowane są działania związane z bieżącą analizą rynku nieruchomości, opracowywaniem planów rozwoju, pozyskiwaniem Klientów, negocjowaniem umów najmu/dzierżawy, planowaniu inwestycji związanych z modernizacją, remontem nieruchomości/zabudowań.


Ponadto, Spółka planuje wyodrębnienie stanowiska specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż, do którego zadań należało będzie, m.in.:


  1. opracowywanie projektów umów, opiniowanie oraz negocjowanie umów najmu/dzierżawy,
  2. bieżąca analiza rynku nieruchomości;
  3. bieżące doradztwo w zakresie zarządzania nieruchomościami;
  4. opracowywanie strategii efektywnego inwestowania w nieruchomości,
  5. bieżące działania na rzecz rozwoju Departamentu;
  6. kompletowanie dokumentów i współudział przy zawieraniu transakcji;
  7. bieżąca obsługa administracyjna Departamentu;
  8. opracowywanie planów rozwoju Departamentu;
  9. analiza i zabezpieczanie powierzonej dokumentacji związanej z funkcjonowaniem Departamentu;
  10. bieżący kontakt z zewnętrznymi doradcami oraz kontrahentami;
  11. bieżący kontakt z najemcami lub dzierżawcami;
  12. planowanie przyszłych inwestycji związanych z modernizacją, remontem zabudowań;
  13. tworzenie strategii procedur wewnętrznych w zakresie zarządzania aktywami.


Wnioskodawca planuje, aby majątek związany z Departamentem został w przyszłości w całości wniesiony do spółki kapitałowej - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (w formie wkładu niepieniężnego). Spółka ta, w oparciu o otrzymany majątek wchodzący w skład Departamentu, będzie kontynuowała działalność Wnioskodawcy w zakresie zarządzania nieruchomościami.

Przedmiot aportu, tj. Departament, będzie wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań i należności) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania samodzielnie (tj. bez udziału Wnioskodawcy).

Aport Departamentu będzie więc obejmował całość wyodrębnionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy łącznie z osobą zatrudnioną na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wyodrębniony przez Wnioskodawcę Departament stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w efekcie wartość obejmowanych przez Wnioskodawcę udziałów/akcji w kapitale zakładowym spółki kapitałowej nie będzie stanowiła przychodu podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębniony przez niego Departament spełnia przesłanki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji jego wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki kapitałowej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część [powinno być: wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego w innej postaci nić przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio – przypis własny] .

Powyższy przepis różnicuje zatem skutki podatkowe związane z objęciem udziałów w spółce w zamian za wkład niepieniężny, w zależności od tego czy przedmiotem wkładu jest przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część, czy też przedmiotem wkładu są inne składniki majątku.

Stosownie do powyższego, dla określenia skutków podatkowych wniesienia przez Wnioskodawcę aportem Departamentu do spółki kapitałowej, niezbędna jest weryfikacja czy przedmiot aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawierają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w art. 4a pkt 4, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Z powołanych powyżej przepisów wynika, że:


  • zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna składać się z zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół składników tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania gospodarcze.


Biorąc pod uwagę powyższe, dla kwalifikacji określonego zespołu składników materialnych i niematerialnych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej. Składniki te powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach tak, aby stanowiły faktycznie zespół, a nie zbiór przypadkowych elementów (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidulanej z 29 stycznia 2016 r., znak: IPPP3/4512-8/16-2/WH oraz z 21 sierpnia 2014 r., znak: IPPP1/443-660/14-4/EK). Tym samym, przyjmuje się, że zespół składników powinien być wydzielony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach - organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. W celu weryfikacji powyższych przesłanek konieczne jest każdorazowe dokonanie analizy danego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa jako wyraźna, wewnętrzna jednostka organizacyjna np. dział, wydział, oddział itp. Przy czym, wyodrębnienie organizacyjne powinno znajdować swoje odzwierciedlenie w dokumentach wewnętrznych przedsiębiorstwa, np. w statucie spółki prawa handlowego, regulaminie, uchwale zarządu spółki kapitałowej lub innego aktu wewnętrznego o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia zadań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa oraz musi posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Takie rozumienie wyodrębnienia funkcjonalnego potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 30 grudnia 2014 r., znak: IPTPP1/443-746/14-2/MW, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 czerwca 2014 r., znak: IBPP1/443- 522/14/BM, jak również interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 7 listopada 2013 r., znak: ILPB3/423-368/13-2/EK.

Do spełnienia warunku wyodrębnienia finansowego konieczne jest prowadzenie systemu księgowego dla danego podmiotu gospodarczego, który pozwoli na zidentyfikowanie przychodów i kosztów, należności i zobowiązań, środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz przepływów finansowych związanych z funkcjonowaniem danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 24 lipca 2015 r. (znak: IPTPP1/4512-296/15-4/MS) - „(...) wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Prezentowane stanowisko przyjęły organy podatkowe również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 lutego 2015 r., znak: IBPBI/2/423- 1284/14/IZ, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 5 stycznia 2015 r., znak: IPTPP2/443-738/14-4/DS, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 17 grudnia 2014 r., znak: IPTPP1/443-747/14-2/AK oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 kwietnia 2014 r., znak: ILPB3/423-27/14-4/JG.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa jest umiejscowiona w strukturze organizacyjnej jako dział, wydział czy oddział. Ze względu na fakt, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w celu usprawnienia zarządzania Spółką, wyodrębnił składniki majątku związane z prowadzeniem działalność związanej z zarządzaniem nieruchomościami w formie Departamentu. Do Departamentu tego przyporządkowane są odpowiednie elementy majątku, a także osoba zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż.

W konsekwencji należy uznać, że Departament będzie stanowił część przedsiębiorstwa wyodrębnioną organizacyjnie.

Realizacja wyodrębnienia finansowego obejmuje wprowadzenie odpowiedniej ewidencji zdarzeń gospodarczych dla przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję księgową w sposób umożliwiający identyfikację aktywów/pasywów oraz kosztów/przychodów przypisanych do Departamentu. Składniki przyporządkowane do Departamentu są też wyodrębnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Dodatkowo, przejawem odrębności finansowej Departamentu od pozostałej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest przypisanie do Departamentu odrębnego rachunku bankowego.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe oznacza, że Departament będzie stanowił cześć przedsiębiorstwa wyodrębnioną finansowo.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Ponadto zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna przed jej zbyciem uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, do Departamentu będą przypisane składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania i należności. Departament będzie dysponował m.in. nieruchomościami istotnej wartości, wyposażeniem biurowym, środkami pieniężnymi oraz oprogramowaniem niezbędnym do prowadzenia tego typu działalności. W ramach wniesienia Departamentu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, na tę spółkę przejdą wszystkie wskazane w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne umożliwiające samodzielne prowadzenie przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością działalności, obecnie wyodrębnionej w ramach struktury Wnioskodawcy. Jednocześnie, osoba wykonująca pracę na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż zostanie zaangażowana w spółce otrzymującej aport do wykonywania tożsamych obowiązków do tych wynikających z aktualnej umowy z Wnioskodawcą.

Departament, o którym mowa w niniejszym wniosku, zostanie utworzony w celu wyodrębnienia konkretnej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W świetle powyższego należy uznać, że składniki zgromadzone w ramach Departamentu niewątpliwie będą stanowić zespół składników pozostających ze sobą we wzajemnych relacjach, zorganizowanych w sposób pozwalający na potencjalne, niezależne prowadzenie działalności. W ocenie Wnioskodawcy powyższe oznacza, że Departament będzie stanowił cześć przedsiębiorstwa wyodrębnioną funkcjonalnie.

Planowany przez Wnioskodawcę aport Departamentu będzie obejmował zespół składników materialnych i niematerialnych wystarczających do prowadzenia przez spółkę kapitałową w sposób trwały, samodzielnej działalności gospodarczej w zarządzania nieruchomościami przeznaczonymi na sprzedaż . W konsekwencji Wnioskodawca jest zdania, że Departament wyposażony we wszystkie opisane w niniejszym wniosku elementy, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy oraz opisane w niniejszym wniosku zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie w ramach wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej wyodrębnionego Działu nie będzie skutkować powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/4510-1-15/16-4/AO z 14 kwietnia 2016 r., interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-1-3/4510-102/16/WLK z 18 marca 2016 r. oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB3/4510-51/16/MJ z 14 kwietnia 2016 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Podkreślić jednakże należy, że ostatecznie to właściwy organ podatkowy mający stosowne uprawnienia może dokonać oceny realnie wydzielanego zbioru składników majątkowych pod kątem spełniania kryteriów niezbędnych dla uznania go jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tutejszy organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego jest natomiast związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym, nie może go zatem podważać, czy też kwestionować, gdyż byłoby to sprzeczne z istotą przedmiotowej instytucji.


Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj