Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4011.214.2017.3.JW
z 15 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lipca 2017 r. (data wpływu 1 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym 9 października 2017 r. i 2 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych podnajmu/poddzierżawy gospodarstwa rolnego w części dotyczącej:

  • gruntu rolnego na potrzeby produkcji rolnej i zabudowań dla celów wytwarzania produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) – jest prawidłowe;
  • zabudowań dla celów wytwarzania produktów roślinnych w stanie przetworzonym (produkcja wina) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2017 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych podnajmu/poddzierżawy gospodarstwa rolnego. W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku pismami z 25 września 2017 r. Znak: 0111-KDIB-2.4011.214.2017.1.JW oraz z 18 października 2017 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4011.214.2017.2.JW wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 9 października 2017 r. i 2 listopada 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcy przysługuje pochodny tytuł prawny do gospodarstwa rolnego (najem/dzierżawa gospodarstwa na cele rolne). Wnioskodawca jest objęty ubezpieczeniem w KRUS. Wnioskodawca planuje podnajem/poddzierżawę na rzecz istniejącej spółki z o.o. – części posiadanego gospodarstwa – gruntu rolnego o powierzchni 4 ha oraz zabudowań gospodarczych o pow. 170 m2 związanych z produkcją rolną, na cele uprawy winorośli i docelowo produkcji wina.

Umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą z podnajemcą/poddzierżawcą miałaby zobowiązywać poddzierżawcę do wykorzystywania gruntu i zabudowań jedynie do celów rolniczych niezwiązanych z działami specjalnymi produkcji rolnej, a także do przetwarzania winogron na wino i miałaby być podpisana na okres dłuższy niż rok.

Wnioskodawca dopuszcza możliwość „rozdzielenia” umów – osobno co do podnajmu/poddzierżawy gruntu oraz co do podnajmu/poddzierżawy zabudowań, względnie osobno co do części, w jakiej budynki miałyby być wykorzystywane do przetwarzania winogron, a w części w jakiej niezbędne jest to na cele produkcji rolnej – wytwarzania produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że na gruntach rolnych uprawiał (i nadal uprawia) rośliny owocowe, a zabudowania służyły do składowania niezbędnych maszyn i urządzeń, a także do przetwarzania i składowania plonów rolnych, które następnie w stanie nieprzetworzonym i przetworzonym Wnioskodawca sprzedawał.

Ponadto Wnioskodawca oświadczył, że jego działalność, w której były/są wykorzystywane mające być przedmiotem podnajmu/poddzierżawy składniki majątkowe nie stanowi ani też nie stanowiła działalności gospodarczej ani też pozarolniczej działalności gospodarczej wypełniającej definicję art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przychód z podnajmu/poddzierżawy gospodarstwa rolnego spółce z o.o. na potrzeby prowadzonej produkcji rolnej (uprawy winorośli) nie podlega obowiązkowi uiszczenia od niego podatku dochodowego?
  2. Czy przychód z podnajmu/poddzierżawy zabudowań związanych z produkcją rolną nie podlega obowiązkowi uiszczenia od niego podatku dochodowego w całości, czy tylko w takiej części, w jakiej jest to niezbędne na cele produkcji rolnej, z wyłączeniem części przeznaczonej na przetwarzanie winogron?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z podnajmu/poddzierżawy gospodarstwa rolnego spółce z o.o. na potrzeby prowadzonej produkcji rolnej (uprawy winorośli) nie podlega obowiązkowi uiszczenia od niego podatku dochodowego. Przychód z podnajmu/poddzierżawy zabudowań związanych z produkcją rolną nie podlega obowiązkowi uiszczenia od niego podatku dochodowego w całości.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Wyczerpująca definicja działalności rolniczej znajduje się w tej samej ustawie i zgodnie z nią działalność rolnicza obejmuje działalność polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowo-fermowego oraz hodowlę ryb (...). Zatem podstawowymi cechami działalności rolniczej jest uzyskiwanie produktów pochodzących z uprawy, chowu lub hodowli w stanie nieprzetworzonym. Wszelkie inne przychody związane z działalnością rolniczą, czy też przy jej prowadzeniu powstające – nie stanowią przychodów.

Artykuł 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym wylicza wszystkie źródła przychodów podlegających z jego tytułu opodatkowaniu, zaliczając do nich najem, podnajem, dzierżawę, poddzierżawę oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawę, poddzierżawę działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Jak więc widać, źródłem przychodów w rozumieniu tego przepisu nie jest dzierżawa gospodarstwa lub jego składników na cele rolnicze.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego, a jedynie odesłanie do definicji zawartej w ustawie o podatku rolnym. Zgodnie z tą ustawą za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej (art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1381).

Taki stan prawny powoduje, że przychód z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze nie podlega obowiązkowi uiszczenia od niego podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile przedmiotem najmu, dzierżawy (czy też innych umów wymienionych w cytowanym art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) są działy specjalne produkcji rolnej albo gospodarstwo rolne lub jego składniki i przedmiot ten musi być w wyniku zawartej umowy wykorzystywany na cele rolnicze.

Stosownie natomiast do regulacji art. 553 Kodeksu cywilnego za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. W konsekwencji, podnajem/poddzierżawa w zakresie w jakim obejmuje budynki niezbędne dla prowadzenia gospodarstwa rolnego (przechowywanie płodów rolnych, maszyn rolniczych, środków ochrony roślin, zaplecze socjalne), o ile jest dokonywane wyłącznie na cele produkcji rolnej, nie stanowi przychodu w rozumieniu ww. przepisów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe a częściowo nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne, zostały określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.).

Jak wynika z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy – przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicja działalności rolniczej – dla potrzeb powołanej wyżej ustawy – została zawarta przez ustawodawcę w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. W myśl tej definicji działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
  • licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący.

Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1892) – opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Gospodarstwo rolne dla celów podatku rolnego zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, zgodnie z którym jest to obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Gospodarstwem rolnym, w rozumieniu przepisów o podatku rolnym są więc wyłącznie wymienione wyżej grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha, będące własnością lub znajdujące się w posiadaniu określonego podmiotu.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 459 ze zm.) – przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W myśl art. 693 § 1 Kodeksu cywilnego – przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Stosownie zaś do treści art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Jak wynika z powyższego przepisu, do przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy ustawodawca zalicza między innymi dzierżawę gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej. Nie stanowi jednak źródła przychodów, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dzierżawa gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele rolnicze.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje podnajem/poddzierżawę części gospodarstwa rolnego, do którego przysługuje mu pochodny tytuł prawny (najem, dzierżawa). Wnioskodawca planuje podnająć/poddzierżawić grunt rolny o powierzchni ok. 4 ha oraz zabudowania gospodarcze o pow. 170 m2. Wnioskodawca wskazuje, że grunt i zabudowania wykorzystywane będą, zgodnie z zawartą umową, do celów rolniczych niezwiązanych z działami specjalnymi produkcji rolnej a także do przetwarzania winogron na wino. Wnioskodawca dopuszcza rozdzielenie umów, osobno co do części, w jakiej budynki miałyby być wykorzystywane do przetwarzania winogron i osobno w części w jakiej niezbędne jest to na cele produkcji rolnej. Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca oświadczył, że działalność, w której były/są wykorzystywane mające być przedmiotem podnajmu/poddzierżawy składniki majątkowe nie stanowi ani też nie stanowiła działalności gospodarczej ani też pozarolniczej działalności gospodarczej wypełniającej definicję art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tak zarysowanego zdarzenia przyszłego, odnosząc się do cytowanych przepisów prawa należy zaznaczyć, że ustawodawca w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazał przesłanki, których spełnienie warunkuje nie powstanie przychodu w przypadku podnajmu/poddzierżawy gospodarstwa rolnego lub jego składników, tzn. gospodarstwo rolne lub jego składniki muszą zostać wynajęte (wydzierżawione) na cele rolnicze oraz składniki majątku nie mogą być związane z działalnością gospodarczą.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przesłanka aby składniki majątku nie były związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy została spełniona. Odnosząc się natomiast do warunku dotyczącego celów rolniczych, w pierwszej kolejności należy wskazać, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostały zdefiniowane „cele rolnicze”. Dlatego też należy posiłkować się definicją „działalności rolniczej” określoną w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z definicji tej wynika, że działalność rolnicza polega m.in. na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw. W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że grunt i zabudowania wykorzystywane będą, zgodnie z zawartą umową, do celów rolniczych niezwiązanych z działami specjalnymi produkcji rolnej a także do przetwarzania winogron na wino. W kontekście definicji działalności rolniczej, nie można uznać za działalność rolniczą, a tym samym za cele rolnicze przetwarzania winogron na wino. Tym samym przychód uzyskany z tytułu podnajmu/poddzierżawy zabudowań dla celów wytwarzania produktów roślinnych w stanie przetworzonym (produkcja wina) stanowił będzie przychód Wnioskodawcy w myśl art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przychodami – w myśl art. 11 ust. 1 powołanej ustawy – z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W przypadku, gdy zgodnie z wolą podatnika dochód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej, dochód ten podlega wykazaniu w zeznaniu rocznym składanym do właściwego urzędu skarbowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym go uzyskano. Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1 ww. ustawy – podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Zgodzić się natomiast należy z Wnioskodawcą, że przychód z tytułu podnajmu/poddzierżawy gruntu rolnego na potrzeby produkcji rolnej i zabudowań dla celów wytwarzania produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) w związku ze spełnieniem przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie stanowił dla Wnioskodawcy źródła przychodów, tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w tym zakresie.

Wobec tego wyodrębnione przychody z tytułu podnajmu/poddzierżawy składników gospodarstwa rolnego na cele rolnicze, w tej części nie będą stanowić dla Wnioskodawcy źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Natomiast przychód z tytułu podnajmu/poddzierżawy składników gospodarstwa rolnego dla celów przetwarzania winogron (produkcji wina) stanowił będzie przychód podlegający opodatkowaniu w myśl ww. art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy co do konieczności uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z uzyskaniem przychodu z tytułu podnajmu/poddzierżawy:

  • gruntu rolnego na potrzeby produkcji rolnej i zabudowań dla celów wytwarzania produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) – uznano za prawidłowe;
  • zabudowań dla celów wytwarzania produktów roślinnych w stanie przetworzonym (produkcja wina) – uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj