Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.355.2017.1.SJ
z 18 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 sierpnia 2017 r. (data wpływu 21 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Działu Operacyjnego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 ustawy transakcji jego wniesienia do Spółki komandytowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Działu Operacyjnego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 ustawy transakcji jego wniesienia do Spółki komandytowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca działa w formie jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej pod firmą: (E) i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą głównie o charakterze produkcyjnym.

E funkcjonuje na rynku od 7 września 1990 roku i prowadzi działalność gospodarczą w szerokim zakresie. W chwili obecnej zasadnicza działalność Wnioskodawcy sprowadza się jednak do opisanego w CEIDG jako przeważająca działalność gospodarcza pod nr PKD 46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana. Ponadto z istotnych działań podejmowanych przez E wskazać można PKD 13.96.Z Produkcja pozostałych technicznych i przemysłowych wyrobów tekstylnych, 22.19.Z Produkcja pozostałych wyrobów z gumy, 32.99.Z Produkcja pozostałych wyrobów gdzie indziej niesklasyfikowana, 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.

Od 6 października 1995 roku E zostało wyłącznym dystrybutorem cerat (…) w Polsce renomowanej Firmy , jednego z największych wtedy producentów cerat na świecie. Od tej chwili E otrzymał możliwość zakupu znakomitej jakości produktów oraz profesjonalnego doradztwa w zakresie doboru i eksploatacji tych cerat.

W roku 2000 E rozpoczął produkcję wyrobów z cerat oraz serwisowanie tych wyrobów. To na co trzeba było dotąd czekać tygodniami stało się w Polsce dostępne z dnia na dzień.

W 2016 roku w E powstał Dział Techniczny, którego szefem został Kierownik Techniczny oraz niezależne stanowisko Technologa. W związku z tym Utrzymanie Ruchu podlega pod Kierownika Technicznego, który jest również odpowiedzialny za Kontrolę Jakości. Dodatkowo powstał dział Logistyki, który jest nadzorowany przez Kierownika Logistyki.

Obecnie w E znajdują się wyroby wszystkich ważnych w tej branży producentów z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz z Azji, jednak niezmiennie od lat kluczowymi dostawcami Wnioskodawcy pozostają tacy potentaci jak (…).

Zgodnie ze swoją misją, E pozostaje największą w Europie Środkowej i Wschodniej, wyspecjalizowaną placówką w branży. Oprócz Rynku polskiego, produkty i usługi serwisowe Wnioskodawcy sprzedawane są na wszystkich pozostałych Rynkach Europy Wschodniej oraz na Zachodzie.

W celu optymalizacji procesów zarządzania przedsiębiorstwem E zostanie wyodrębniony z niego Dział Operacyjny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (działalność głównie o charakterze produkcyjnym) – dalej: ZCP, Dział Operacyjny.

Do Działu Operacyjnego zostanie przypisany zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędnych do samodzielnego prowadzenia działalności. Do Działu Operacyjnego zostaną przypisane niezbędne z punktu widzenia prowadzonej przez niego działalności środki trwałe obejmujące w szczególności nieruchomości, maszyny i urządzenia.

Do Działu Operacyjnego zostaną przypisane także następujące wartości niematerialne i prawne:

  1. reputacja,
  2. ustalone procesy biznesowe,
  3. kontakty w branży handlowej,
  4. wiedza i umiejętności wyszkolonych dla potrzeb prowadzenia Działu Operacyjnego,
  5. cenniki,
  6. bazy danych,
  7. informacje dotyczące rynku,
  8. sposób organizacji działalności,
  9. znak towarowy.

Ponadto, do Działu Operacyjnego zostaną przypisane umowy związane z zakresem jego działalności, a także wynikające z tych umów należności i zobowiązania oraz przychody i koszty.

Wyżej wymienione składniki materialne i niematerialne będą ze sobą funkcjonalnie powiązane i będą służyć do realizacji zadań gospodarczych określonych jako przedmiot działalności Działu Operacyjnego. Składniki te pozostaną w takich relacjach, że umożliwią prowadzenie założonej działalności gospodarczej przez Dział Operacyjny.

Wyodrębnienie Działu Operacyjnego nastąpi w formie zarządzenia. Zarządzenie będzie zawierać w szczególności zestawienie przypisanych do ZCP składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wykaz praw i obowiązków wynikających z umów, wykaz pracowników i należności przyporządkowanych do Działu Operacyjnego, osoby odpowiedzialne za zarządzanie ZCP, schemat organizacyjny, przypisany do ZCP rachunek bankowy itp. Wyodrębnienie będzie mieć charakter formalnej decyzji właściciela.

Dział Operacyjny będzie posiadać przypisany do ZCP odrębny rachunek bankowy, sporządzany comiesięczny rachunek zysków i strat oraz możliwość sporządzania odrębnego budżetu. Ewidencja zdarzeń gospodarczych Działu Operacyjnego będzie prowadzona na kontach przy zastosowaniu odpowiedniej alokacji do ZCP. Ponadto, będzie prowadzona przez E ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w sposób umożliwiający identyfikację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przyporządkowanych do Działu Operacyjnego poprzez odpowiednie oznaczenia w systemie księgowym E Dział Operacyjny będzie posiadać także niezależne źródło przychodów z tytułu zawartych umów. W konsekwencji, będzie istniała możliwość przyporządkowania do Działu Operacyjnego przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych funkcjonalnie z działalnością gospodarczą prowadzoną przez tę jednostkę.

W skład Działu Operacyjnego wejdą nieruchomości stanowiące własność Wnioskodawcy, które obecnie są wykorzystywane do prowadzenia działalności E. Jednakże Wnioskodawca planuje wniesienie Działu Operacyjnego do mającej być w najbliższym czasie utworzonej spółki komandytowej (dalej: Spółka komandytowa).

Wnioskodawca planuje pozostawić część samochodów stanowiących środki trwałe w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej. Cześć samochodów zostanie włączona do Działu Operacyjnego lub zostanie udostępniona Spółce komandytowej na podstawie umów leasingu. Oznacza to, że Wnioskodawca udostępni Spółce komandytowej, jeżeli będzie istnieć taka konieczność, również samochody w ramach umowy leasingu, w taki sposób, że Dział Operacyjny będzie mógł samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą jako przedsiębiorstwo/ZCP.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zastanawia się, czy wyżej przedstawiony zespół składników będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również kwestia prawidłowości rozliczania ww. czynności na gruncie ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Dział Operacyjny utworzony przez Wnioskodawcę wyodrębniony w sposób przedstawiony w zdarzeniu przyszłym spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
  2. Czy wniesienie Działu Operacyjnego do Spółki komandytowej w postaci opisanej ZCP będzie dla Wnioskodawcy wyłączone z opodatkowania na gruncie ustawy o VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Dział Operacyjny utworzony przez Wnioskodawcę i wyodrębniony w sposób przedstawiony w zdarzeniu przyszłym, spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie Działu Operacyjnego będącego zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT do Spółki komandytowej będzie dla Wnioskodawcy wyłączone z opodatkowania na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Zespół składników materialnych i niematerialnych oraz wyodrębnienia

Z powyższej definicji wynika, że aby zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych;
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W związku z powyższym, dla uznania Działu Operacyjnego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa E konieczne jest wyodrębnienie składników materialnych i niematerialnych zarówno na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej, jak i funkcjonalnej.

Składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania

Zarówno w doktrynie prawa podatkowego, jak i w praktyce organów podatkowych przyjmuje się, że w celu uznania określonego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zespół ten powinien obejmować co najmniej jeden składnik materialny oraz niematerialny. Podkreśla się również, że: „w kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE, nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa” (tak np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 listopada 2016 r. sygn. akt 3063-ILPP2-1.4512.75.2016.2.AWa).

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest jednak sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, dzięki którym ma ona potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej znak IPPB5/423-790/11-2/AS z 26 października 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że: „(...) zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić (zorganizować) odrębny zakład czy oddział, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punkiem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).”

Do Działu Operacyjnego zostanie przypisany zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędnych do samodzielnego prowadzenia działalności. W szczególności, do Działu Operacyjnego zostaną przypisane niezbędne z punktu widzenia prowadzonej przez nie działalności środki trwałe.

Do Działu Operacyjnego zostaną przypisane także następujące wartości niematerialne:

  1. reputacja,
  2. ustalone procesy biznesowe,
  3. kontakty w branży nieruchomości,
  4. wiedza i umiejętności wyszkolonych dla potrzeb prowadzenia Działu Operacyjnego,
  5. cenniki,
  6. bazy danych,
  7. informacje dotyczące rynku,
  8. sposób organizacji działalności,
  9. znak towarowy.

Ponadto, do Działu Operacyjnego zostaną przypisane umowy związane z zakresem jego działalności, a także wynikające z tych umów należności i zobowiązania oraz przychody i koszty. Wyżej wymienione składniki materialne i niematerialne będą ze sobą funkcjonalnie powiązane i będą służyć do realizacji zadań gospodarczych określonych jako przedmiot działalności Działu Operacyjnego. Składniki te pozostaną w takich relacjach, że umożliwią prowadzenie założonej działalności gospodarczej przez Dział Operacyjny.

W skład Działu Operacyjnego wejdą nieruchomości stanowiące własność Wnioskodawcy, które obecnie są wykorzystywane do prowadzenia działalności E. Jednakże Wnioskodawca planuje wniesienie Działu Operacyjnego do mającej być w najbliższym czasie utworzonej spółki komandytowej (dalej: Spółka komandytowa).

Wnioskodawca planuje pozostawić część samochodów stanowiących środki trwałe w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej. Cześć samochodów zostanie włączona do Działu Operacyjnego lub zostanie udostępniona Spółce komandytowej na podstawie umów leasingu. Oznacza to, że Wnioskodawca udostępni Spółce komandytowej, jeżeli będzie istnieć taka konieczność, również samochody w ramach umowy leasingu, w taki sposób, że Dział Operacyjny będzie mógł samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą jako przedsiębiorstwo/ZCP.

Powyższe konkluzje znajdują potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 27 marca 2013 r. (sygn. II FSK 1896/11) stwierdził, że: „W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, a Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym w tej sprawie poglądy te podziela, że możliwość uznania danej czynności prawnej za mającą za przedmiot zorganizowaną część przedsiębiorstwa zależna jest właśnie od tego, czy zespół ten pozwala na realizację działań gospodarczych, do których zorganizowana część przedsiębiorstwa została powołana”.

Wyodrębnienie organizacyjne

Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 lipca 2014 r. sygn. IBPP4/443-171/14/LG). Dodatkowo: „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.” – tak interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 czerwca 2015 r. (sygn. IPTPB3/4510-109/15-2/KC).

Wyodrębnienie Działu Operacyjnego nastąpi w formie zarządzenia. Zarządzenie będzie zawierać w szczególności zestawienie przypisanych do ZCP składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wykaz praw i obowiązków wynikających z umów, wykaz pracowników i należności przyporządkowanych do Działu Operacyjnego, osoby odpowiedzialne za zarządzanie ZCP, schemat organizacyjny, przypisany do ZCP rachunek bankowy itp. Wyodrębnienie będzie mieć charakter formalnej decyzji właściciela E.

Wyodrębnienie finansowe

Dział Operacyjny będzie posiadać przypisany do ZCP odrębny rachunek bankowy, sporządzany comiesięczny rachunek zysków i strat oraz możliwość sporządzania odrębnego budżetu. Ewidencja zdarzeń gospodarczych Działu Operacyjnego będzie prowadzona na kontach przy zastosowaniu odpowiedniej alokacji do ZCP. Ponadto, będzie prowadzona przez E ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w sposób umożliwiający identyfikację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przyporządkowanych do Działu Operacyjnego poprzez odpowiednie oznaczenia w systemie księgowym E. Dział Operacyjny będzie posiadać także niezależne źródło przychodów z tytułu zawartych umów. W konsekwencji, będzie istniała możliwość przyporządkowania do Działu Operacyjnego przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych funkcjonalnie z działalnością gospodarczą prowadzoną przez tę jednostkę.

W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, że: „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (J. Marciniuk „Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 2008” Komentarz; Wydawnictwo C.H. Beck; Warszawa 2008; por. także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 sierpnia 2015 r. sygn. IPTPP1/4512-388/15-2/ŻR). Ponadto, jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 29 czerwca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-702/11-2/NIP): „wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze)”.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie o VAT, wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Zespół składników majątkowych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie tylko musi spełniać określone funkcje gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie, ale powinien również być w stanie prowadzić działalność samodzielnie, jak gdyby został wydzielony z istniejącego przedsiębiorstwa. Niezwykle istotne jest zatem wystąpienie elementu organizacyjnego spajającego niejako składniki majątkowe w pewną organizacyjną całość zdolną samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą.

Jak to już powyżej opisano, do Działu Operacyjnego zostanie alokowana jego działalność głównie o charakterze produkcyjnym. W tym celu do Jednostki zostaną alokowane składniki majątkowe konieczne do kontynuacji tej działalności w zakresie prowadzonym wcześniej przez przedsiębiorstwo E, w szczególności aktywa związane z Działem Operacyjnym.

Konsekwentnie, Dział Operacyjny będzie posiadać niezależne źródło przychodów z tytułu wykonania zawartych przez siebie umów. W skład Działu Operacyjnego wejdą nieruchomości stanowiące własność Wnioskodawcy, które obecnie są wykorzystywane do prowadzenia działalności E.

Wnioskodawca planuje pozostawić część samochodów stanowiących środki trwałe w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej. Cześć samochodów zostanie włączona do Działu Operacyjnego lub zostanie udostępniona Spółce komandytowej na podstawie umów leasingu.

Na funkcjonalne wyodrębnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Działu Operacyjnego nie powinien mieć wpływu fakt, że być może na moment przeniesienia ZCP do Spółki komandytowej w jego skład nie będą wchodziły wszystkie samochody należące do E. Wnioskodawca bowiem zamierza leasingować Spółce komandytowej samochody, o ile będzie to niezbędne do funkcjonowania ZCP.

Dział Operacyjny będzie mógł samodzielnie realizować zadania i będzie wyposażony we wszystkie niezbędne aktywa pozwalające na samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 7 stycznia 2016 r. sygn. akt ILPP3/4512-l-175/15-5/NF wskazuje, że: „Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. (...) Trybunał rozpatrujący sprawę uznał, że przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu wspólnotowych regulacji VAT wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej”.

Podsumowanie

Dział Operacyjny zostanie wyodrębniony pod względem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym w rozumieniu przepisów ustawy o VAT:

  • wyodrębnienie organizacyjne – formalne wyodrębnienie w strukturach E nastąpi w formie zarządzenia i będzie miało charakter wyodrębnienia faktycznego (odrębna jednostka organizacyjna funkcjonująca w strukturach E),
  • wyodrębnienie finansowe – będzie istnieć możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań do Działu Operacyjnego,
  • wyodrębnienie funkcjonalne – Dział Operacyjny będzie mógł samodzielnie realizować zadania. Jednostka będzie wyposażona we wszystkie niezbędne aktywa konieczne do realizowania zakładanych celów biznesowych.

Podsumowując, organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie Działu Operacyjnego pozwala na uznanie jego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.

Ad. 2

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. W związku z tym należy odwołać się do znaczenia terminu „dostawa towaru” z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. „Transakcję zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do „dostawy towarów”. To stanowisko zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z 14 kwietnia 2017 r. sygn. akt 0111-KDIB3-2.4012.61.2017.1.SR oraz z 30 maja 2017 r. sygn. akt 0114-KDIP4.4012.62.2017.1.MPE. W ww. interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zważył, co następuje: „Termin »transakcja zbycia« należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia »dostawy towarów« w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. »zbycie« obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu”. Powyższe stanowisko zostało ugruntowane przez organy podatkowe i ma również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych m.in Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 stycznia 2016 r. sygn. akt ILPP3/4512-1-175/15-5/NF; Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 czerwca 2016 r. sygn. akt IBPP3/4512-323/16/EJ; Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 grudnia 2016 r. sygn. akt 1462-IPPP2.4512.784.2016.2.AM; Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 lutego 2017 r. sygn. akt 2461-IBPP3.4512.857.2016.1.SR. Oznacza to, że wniesienie wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki komandytowej jest również transakcją zbycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższych uregulowań oraz faktu, że Dział Operacyjny będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w świetle art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, nie ma wątpliwości, że wniesienie Działu Operacyjnego do Spółki komandytowej spełni warunek transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a więc będzie wyłączone spod opodatkowania na gruncie ustawy o VAT dla Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć należy, że w myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa – składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj