Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.235.2017.1.JC
z 31 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 30 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku rozpoczęcia przez Wnioskodawcę współpracy z Operatorem, na Wnioskodawcy, jako na podmiocie pośredniczącym w przekazywaniu spłat z Inwestycji, będzie ciążył obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od dyskonta, odsetek, prowizji lub innych opłat od pożyczek spłacanych przez Pożyczkobiorców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku rozpoczęcia przez Wnioskodawcę współpracy z Operatorem, na Wnioskodawcy, jako na podmiocie pośredniczącym w przekazywaniu spłat z Inwestycji, będzie ciążył obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od dyskonta, odsetek, prowizji lub innych opłat od pożyczek spłacanych przez Pożyczkobiorców.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego z siedzibą i miejscem zarządu w Polsce, gdzie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (dalej: „Wnioskodawca” lub „Pożyczkodawca”). W ramach swojej podstawowej działalności gospodarczej Wnioskodawca udziela pożyczek osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (dalej: „Pożyczkobiorcy”) na zasadach określonych w ustawie o kredycie konsumenckim (dalej: „Pożyczka”).

Zgodnie z przykładową umową Pożyczki, Pożyczkobiorca jest zobowiązany dokonać spłaty Pożyczki w terminie określonym w umowie Pożyczki. Kwota Pożyczki do spłaty przez Pożyczkobiorcę (dalej: „Wierzytelność”) przykładowo może zawierać w sobie następujące elementy: kapitał, prowizję, odsetki - odsetki od kapitału, określone stałą stawką w umowie Pożyczki, inne opłaty.

W przypadku zalegania ze spłatą Wierzytelności, Pożyczkobiorca ma obowiązek zapłaty odsetek za opóźnienie.


W celu poprawy swojej płynności finansowej lub w celu pozyskania nowego źródła finansowania, Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie w przyszłości współpracy ze spółką kapitałową, która będzie posiadać siedzibę i zarząd w Unii Europejskiej (poza terytorium Polski) albo w Polsce (dalej: „Operator”). Nie wykluczone jest, iż Operator będzie podmiotem powiązanym wobec Wnioskodawcy w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Współpraca Wnioskodawcy z Operatorem uregulowana zostanie umownie (dalej: „Umowa o Współpracy”). Jeśli Operator nie będzie polskim rezydentem podatkowym, Operator będzie posiadał certyfikat rezydencji wydany przez właściwy organ podatkowy, potwierdzający, że Operator jest rezydentem podatkowym kraju innego niż Polska.

Operator będzie prowadzić platformę internetową (dalej: „Platforma”), dzięki której posiadający wolne zasoby finansowe inwestorzy instytucjonalni lub osoby fizyczne (dalej: „Inwestorzy”) z różnych krajów, w tym Polski, będą mieli możliwość inwestowania w pożyczki udzielone przez firmy pożyczkowe zarejestrowane na Platformie. Docelowo na Platformie na rynku pierwotnym dostępnych będzie kilka do kilkunastu tysięcy pożyczek, natomiast na rynku wtórnym - kilkanaście tysięcy pożyczek. Możliwe, że pożyczki, które będą udostępnione na Platformie będą udzielone przez różnych pożyczkodawców, z różnych krajów, na różne cele. Inwestor będzie samodzielnie wybierał, w które pożyczki chce zainwestować.


Poniżej Wnioskodawca przedstawia rozważany model działania Platformy.


Inwestorami będą mogli być zarówno polscy jak i zagraniczni rezydenci podatkowi. Inwestorzy będą rejestrować konto na Platformie, otrzymując indywidualny numer identyfikacyjny (dalej: „ID”) Inwestora. Podczas rejestracji, Inwestor będzie zawierał z Operatorem umowę ogólnych warunków korzystania z Platformy (dalej: „Umowa Korzystania z Platformy”). Dane osobowe takie jak imię, nazwisko, adres zamieszkania i inne informacje poufne Inwestorów będą przechowywane i przetwarzane przez Operatora (nie będą ogólnie dostępne ani, w szczególności, nie będą dostępne Wnioskodawcy). Wnioskodawca uzyska wyłącznie informację odnośnie numeru Inwestora uzyskanego w trakcie rejestracji na Portalu. Inwestor będzie dla Wnioskodawcy anonimowy. Inwestorzy będą wybierać pożyczki (pożyczkę), w które chcą inwestować (dalej: „Inwestycja”). Pojedyncza Inwestycja będzie realizowana po zawarciu trójstronnej umowy cesji wierzytelności, której stronami będą: Inwestor, Operator oraz Wnioskodawca (dalej: „Umowa Cesji”). Na podstawie Umowy Cesji, Inwestor nabędzie od Wnioskodawcy roszczenia wobec Pożyczkobiorcy (Wierzytelność) za cenę określoną w Umowie Cesji. Umowa Cesji będzie zawierać wyłącznie ID Inwestora (nie będzie wskazywać danych typu imię, nazwisko, adres Inwestora). Operator będzie posiadać pełnomocnictwo od Wnioskodawcy do zawarcia w jego imieniu i na jego rzecz Umowy Cesji (umowa jest zawierana elektronicznie) z Inwestorem.


Za pośrednictwem Platformy, w przypadku wyboru pożyczki Wnioskodawcy, Inwestor będzie zawierał Umowę Cesji każdorazowo po podjęciu decyzji o zainwestowaniu w wybraną przez siebie pożyczkę udzieloną wcześniej przez Wnioskodawcę.


Umowa Cesji będzie przykładowo zawierała m.in. następujące informacje dotyczące konkretnej Inwestycji:

  • ID Inwestora,
  • ID Pożyczkobiorcy,
  • numer Pożyczki będącej przedmiotem danej Umowy Cesji,
  • określenie elementów, z których będą się składały nabywane przez Inwestora roszczenia wobec Pożyczkobiorcy (tj. np. wysokość kapitału pożyczki w jaką będzie inwestował Inwestor – np. Inwestor będzie mógł zainwestować w nie więcej niż 95% kwoty głównej (kapitału) udzielonej Pożyczki; wysokość należnych odsetek lub prowizji z tytułu udzielonej Pożyczki),
  • cenę po jakiej Inwestorzy nabywają prawa do roszczenia (Wierzytelności) - w szczególności cena będzie mogła być niższa niż wartość nominalna Wierzytelności w momencie zwarcia Umowy Cesji, zatem może wystąpić tzw. sprzedaż z dyskontem,
  • zysk roczny Inwestora, (tj. roczna stopa zwrotu określona jako różnica pomiędzy nominalną wartością Wierzytelności a ceną po jakiej Inwestor nabywa Wierzytelność w proporcji do nominalnej wartości Wierzytelności),
  • datę spłaty Pożyczki,
  • informację czy Inwestor nabywa prawo odsprzedaży roszczeń na rzecz Pożyczkodawcy w przypadku opóźniania się przez Pożyczkobiorcę w spłatach na zasadach określonych w Umowie Cesji.

Ponadto, na warunkach określonych w Umowie Cesji, Inwestor będzie mógł mieć prawo skorzystania z prawa odsprzedaży do Pożyczkodawcy Wierzytelności w przypadku jeśli Pożyczkobiorca opóźnia się w spłatach (tzw. opcja buy-back). W przypadku skorzystania z tego prawa, Wnioskodawca będzie miał obowiązek odkupu od Inwestora roszczenia po cenie obliczonej zgodnie z formułą zawartą w Umowie Cesji.


Inwestorzy będą mieli możliwość Inwestowania w całość kwoty Pożyczki, jak również Inwestowania jedynie w część kwoty konkretnej Pożyczki.


W praktyce możliwa będzie sytuacja, w której w jedną Pożyczkę inwestuje kilku różnych Inwestorów w różnych momentach.


Jednocześnie, w każdym momencie Inwestor będzie mógł skorzystać z prawa odsprzedaży praw do roszczenia innemu Inwestorowi na tzw. rynku wtórnym funkcjonującym na Platformie. W praktyce, codziennie będzie mogło dochodzić do odsprzedaży praw od Inwestora do Inwestora.

Na zasadach określonych we wspomnianych w niniejszym wniosku Umowach, Operator będzie odpowiedzialny za rozliczanie Inwestycji za pośrednictwem Platformy oraz za fizyczne dokonywanie płatności związanych z realizacją i rozliczeniem Inwestycji. Wyłącznie Operator będzie realizował wszystkie płatności (wykonuje wszystkie przelewy bankowe) bezpośrednio od i do Inwestorów oraz od i do Wnioskodawcy w związku z realizacją Umów Cesji i innych umów opisanych wyżej (dalej: „Umowy”).


Wnioskodawca nie będzie miał prawnej ani faktycznej możliwości dokonania bezpośredniego przelewu na konta Inwestorów.


Ponadto, Wnioskodawca nie będzie miał fizycznej możliwości dokonania bezpośredniego transferu otrzymanych od Pożyczkobiorców spłat na konta bankowe Inwestorów z uwagi na (1) brak wiedzy odnośnie kwoty należnej danemu Inwestorowi (jedynie Operator będzie dysponował systemem informatycznym umożliwiającym mu precyzyjne obliczanie kwot należnych poszczególnym Inwestorom w związku z dokonywaniem codziennie od kilku do kilkunastu tysięcy różnorodnych transakcji na Platformie) oraz (2) braku danych niezbędnych do dokonania przelewu (Wnioskodawca nie będzie dysponował danymi osobowymi Inwestorów takimi jak imię, nazwisko, adres, narodowość, numer rachunku bankowego; Wnioskodawca będzie znał jedynie anonimowy numer ID Inwestora, który w żaden sposób nie pozwala na jakąkolwiek identyfikację Inwestora).

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do swobodnego dysponowania środkami otrzymanymi od Pożyczkobiorcy. Wnioskodawca będzie miał obowiązek przekazywać Operatorowi otrzymane od Pożyczkobiorców spłaty kwot należnych Inwestorom. Operator nie będzie miał prawa do swobodnego dysponowania środkami otrzymanymi od Pożyczkodawcy. Operator będzie miał obowiązek dokonać dalszego ich transferu odpowiednim Inwestorom.


Wnioskodawca rozważa dokonanie fizycznego rozliczenia spłat Pożyczkobiorców w następujący sposób:

  1. Na konto bankowe Pożyczkodawcy. Pożyczkobiorca spłaci Pożyczkę (albo jej część), wraz z jak wskazano wyżej, należnymi elementami.
  2. Po otrzymaniu spłaty od Pożyczkobiorcy, za pośrednictwem Platformy, Pożyczkodawca poinformuje Operatora o kwocie spłaconej Wierzytelności.
  3. Na podstawie informacji otrzymanej od Pożyczkodawcy oraz informacji o Inwestycjach zrealizowanych przez Inwestorów wygenerowanej przez Operatora za pośrednictwem Platformy, Operator skalkuluje jaka część spłaconej przez Pożyczkobiorcę kwoty będzie należna Inwestorom, a następnie poinformuje o wyniku kalkulacji Pożyczkodawcę.
  4. Pożyczkodawca na zasadach określonych w Umowie o Współpracy przeleje pieniądze otrzymane od Pożyczkobiorców na konto Operatora.

Wnioskodawca rozważa dokonanie fizycznego rozliczenia z Inwestorem w następujący sposób:

  1. Operator, będzie dokonywał rozliczeń z Inwestorem z tytułu wszystkich Inwestycji realizowanych przez Inwestora za pośrednictwem Platformy. Wyłącznie Operator będzie realizował wszystkie płatności (wykonuje wszystkie przelewy bankowe) bezpośrednio do Inwestorów w związku z realizacją Umów Cesji. Kwota należna Inwestorowi wynikać będzie z precyzyjnych obliczeń dokonywanych przez system informatyczny. Jednak, możliwa będzie sytuacja, że mimo, iż Pożyczkobiorca spłaci Pożyczkę albo Pożyczkodawca zrealizuje opcję buy-back, Inwestor nie otrzyma wypłaty od Operatora, z uwagi na straty z innych inwestycji (jeśli ryzyko inwestycyjne będzie ponosił Inwestor).
  2. W przypadku nieprzelania przez Pożyczkodawcę kwoty na konto bankowe Operatora, Operator nie będzie miał obowiązku rozliczenia Inwestycji z własnych środków.
  3. Wnioskodawca nie będzie miał prawnej ani faktycznej możliwości dokonania bezpośredniego przelewu na konta Inwestorów (zawierane Umowy nie będą dawały Wnioskodawcy prawa ani nie będą nakładały obowiązku bezpośredniego przelewu środków na konta Inwestorów). Poza brakiem prawnej możliwości dokonania bezpośredniego przelewu na konto bankowe Inwestorów, Wnioskodawca nie będzie miał do tego fizycznej możliwości z uwagi na (1) brak wiedzy odnośnie finalnej kwoty należnej danemu Inwestorowi (to Operator będzie dysponował systemem informatycznym umożliwiającym mu precyzyjne obliczanie kwot należnych poszczególnym Inwestorom w związku z planowanym dokonywaniem codziennie przez Inwestorów od kilkuset do kilkunastu tysięcy transakcji na Platformie - Wnioskodawca nie będzie miał jakiejkolwiek wiedzy na temat transakcji dokonywanych codziennie przez Inwestorów) oraz (2) brak danych niezbędnych do dokonania przelewu (Wnioskodawca nie będzie dysponował danymi osobowymi Inwestorów takimi jak imię, nazwisko, adres, narodowość, numer rachunku bankowego. Wnioskodawca będzie znał jedynie anonimowy numer ID Inwestora, który w żaden sposób nie będzie pozwalał na jakąkolwiek identyfikację Inwestora ani na bezpośredni kontakt z Inwestorem).
  4. Ponadto, zgodnie z Umową Cesji, Inwestor nie będzie mógł dochodzić wierzytelności bezpośrednio od dłużnika, tj. Pożyczkobiorcy ani się z nim kontaktować; jak już wspomniano czynności windykacyjne będą realizowane są przez Wnioskodawcę.
  5. Po zrealizowaniu poszczególnych Inwestycji, Inwestor będzie mógł inwestować dalej lub - zlecając Operatorowi przelew - wypłacić pieniądze zdeponowane na koncie Operatora pomniejszone o opłatę należną Operatorowi. W konsekwencji, możliwa jest sytuacja, że prowizje lub odsetki otrzymane przez Inwestora od Pożyczkobiorcy będą jedynie widoczne w formie elektronicznych pieniędzy zaksięgowanych na Platformie i nie będą wypłacane Inwestorowi.

Podsumowując, w wyniku zawarcia Umowy Cesji, Inwestor będzie nabywał roszczenia wobec Pożyczkobiorców m.in. do należnych odsetek, prowizji lub innych opłat. Pożyczkobiorcy będą spłacali kwoty należne w związku z wcześniejszym zawarciem umowy Pożyczki na konto Wnioskodawcy. Wnioskodawca, na zasadach określonych w Umowie o Współpracy, będzie przelewał na konto bankowe Operatora, w imieniu Pożyczkobiorców, spłaty kwot należnych Inwestorom. A zatem Wnioskodawca nie będzie realizował bezpośrednio jakichkolwiek płatności na rzecz Inwestorów (nie będzie miał takiej możliwości prawnej ani faktycznej). Wnioskodawca ani Operator nie będą uprawnieni do odsetek, prowizji lub innych opłat spłacanych przez Pożyczkobiorców Inwestorom. Wnioskodawca będzie pośredniczył w przekazywaniu kwot należnych od Pożyczkobiorcy do Inwestora za pośrednictwem Operatora. Operator na zasadach określonych w Umowie o Korzystanie z Platformy, za pośrednictwem Platformy, będzie oddawał do dyspozycji Inwestorowi środki przelane przez Pożyczkobiorcę lub na zasadach określonych w Umowie o Korzystanie z Platformy będzie wypłacał Inwestorom pieniądze.

Opisany powyżej rozważany model współpracy z Operatorem wynika z planowanej działalności Operatora jako firmy z branży fintech (firmy technologicznej z sektora finansowego), która - pochodząc z jednego państwa i mając w tym państwie zasoby personalne i techniczne, prowadzić będzie stamtąd swoją działalność, tj. będzie udostępniała Platformę na całym świecie Operator planuje ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej. Operator będzie posiadał zgodę od Inwestorów na gromadzenie przetwarzanie ich danych osobowych i będzie prowadził odpowiednią ich archiwizację. Wnioskodawca nie będzie posiadał takich uprawnień.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku rozpoczęcia przez Wnioskodawcę współpracy z Operatorem, na Wnioskodawcy, jako na podmiocie pośredniczącym w przekazywaniu spłat z Inwestycji, będzie ciążył obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od dyskonta, odsetek, prowizji lub innych opłat od pożyczek spłacanych przez Pożyczkobiorców?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od dyskonta, odsetek, prowizji lub innych opłat od pożyczek spłacanych przez Pożyczkobiorców.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Płatnikiem, na podstawie art. 8 Ordynacji podatkowej jest osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia, pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, dalej: „ustawa CIT”) podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy CIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W myśl art. 26 ust. 1 ustawy CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.


Na mocy art. 26 ust. 3 ustawy o CIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b i 2d pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Pożyczkobiorca będzie spłacać pożyczkę na rachunek Pożyczkobiorcy [winno być: Pożyczkodawcy] nawet w przypadku zawarcia Umowy Cesji. Z Umów wynikać będzie, że Wnioskodawca będzie posiadał zobowiązanie (powstałe na podstawie Umowy Cesji) do przekazania Inwestorowi za pośrednictwem Operatora spłaty otrzymanej od Pożyczkobiorcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca rozliczając się z Operatorem na podstawie Umowy o Współpracy i Umowy Cesji (w tym przelewając pieniądze na konto bankowe Operatora) nie będzie dokonywał wypłaty odsetek określonej w art. 21 ust. 1 ustawy CIT, a zatem nie będzie płatnikiem podatku zryczałtowanego na podstawie art. 26 ustawy CIT. Wnioskodawca jedynie będzie pośredniczyć w przekazaniu wypłaty dokonanej przez Pożyczkobiorcę do Operatora, a należnej Inwestorowi. Operator będzie wyliczać kwoty należne poszczególnym Inwestorom i dokonywać dalszych przelewów do Inwestorów.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego w związku z zawarciem Umowy Cesji Inwestor stanie się właścicielem Wierzytelności z tytułu Pożyczki (w odpowiedniej części), a zatem uzyska prawo do spłat należnej części Pożyczki. Zatem Inwestor stanie się rzeczywistym właścicielem odsetek spłacanych przez Pożyczkobiorcę. Pożyczkodawca (Wnioskodawca), nie mając wiedzy odnośnie tożsamości Inwestorów, będzie działać przy tym jako pośrednik przekazujący otrzymane od Pożyczkobiorców spłaty do Operatora. Następnie, Operator będzie dokonywał alokacji spłat pomiędzy Inwestorów, biorąc pod uwagę historię inwestowania w daną Pożyczkę na przestrzeni jej obecności na Platformie.

Inwestor będzie mógł przykładowo być osobą fizyczną lub osobą prawną nie mającą miejsca zamieszkania/siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (dalej: „Inwestor zagraniczny”), albo osobą fizyczną/osobą prawną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej: „Inwestor polski”). W zakresie Inwestorów polskich będących osobami fizycznymi, może to być osoba prowadząca działalność gospodarczą, albo nie prowadząca działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie będzie posiadać wiedzy odnośnie tożsamości ani rezydencji Inwestora.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, wypłaty pieniędzy Inwestorom dokonywane będą przez Pożyczkobiorców. Wypłacone przez Pożyczkobiorcę pieniądze trafią na konto Pożyczkodawcy, który na podstawie Umowy Cesji będzie miał obowiązek niezwłocznie przekazywać Operatorowi otrzymane od Pożyczkobiorców spłaty. Pożyczkodawca nie będzie miał prawa do swobodnego dysponowania środkami otrzymanymi od Pożyczkobiorcy w wyniku dokonywania rozliczeń na podstawie zawieranych Umów. Również Operator nie będzie miał prawa swobodnego dysponowania środkami otrzymanymi od Pożyczkodawcy - Operator będzie miał obowiązek dokonać przeliczenia i alokacji kwot do odpowiednich Inwestorów oraz będzie odpowiedzialny za fizyczne dokonywanie płatności związanych z realizacją i rozliczeniem Inwestycji.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie będzie wypłacać pieniędzy Inwestorom, a jedynie będzie działać jako pośrednik przy przekazywaniu płatności dokonanej przez Pożyczkobiorcę. Co więcej, Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości dokonania bezpośredniego przelewu na konta Inwestorów (zawierane Umowy Cesji nie będą dawały Wnioskodawcy prawa ani nie będą nakładały obowiązku dokonania bezpośredniego przelewu środków na konta Inwestorów, a dodatkowo Wnioskodawca nie będzie miał prawa do przetwarzania danych osobowych Inwestorów). Poza brakiem prawnej możliwości dokonania bezpośredniego przelewu na konto Inwestorów, Wnioskodawca nie będzie miał do tego fizycznej możliwości z uwagi na (1) brak dokładnej wiedzy odnośnie finalnej kwoty należnej danemu Inwestorowi (Operator będzie dysponował systemem (Platformą) umożliwiającym mu precyzyjne obliczanie kwot należnych poszczególnym Inwestorom w związku z dokonywaniem codziennie od kilkuset do kilkunastu tysięcy transakcji na Platformie, Wnioskodawca nie będzie znał finalnych kwot należnych Inwestorom - ze względu na operacje przeprowadzane przez Inwestorów na Platformie poza wiedzą i kontrolą Wnioskodawcy) oraz na (2) brak danych niezbędnych do dokonania przelewu (Wnioskodawca nie będzie dysponował danymi osobowymi Inwestorów takimi jak imię, nazwisko, adres, narodowość, numer rachunku bankowego. Wnioskodawca będzie znał jedynie anonimowy numer ID Inwestora, który w żaden sposób nie będzie pozwalał na jakąkolwiek identyfikację Inwestora ani na bezpośredni kontakt z Inwestorem).

Zatem Wnioskodawca, przy przekazywaniu spłat dokonanych przez Pożyczkobiorców do Operatora, nie będzie miał prawnej ani faktycznej możliwości ustalenia statusu Inwestora, tj. czy Inwestor jest osobą fizyczną, czy osobą prawną, gdzie znajduje się siedziba/miejsce zamieszkania Inwestora, ani też jakie są inne dane dotyczące Inwestora. Wnioskodawca będzie posiadał jedynie ID, tj. numer danego Inwestora nadany mu przez Platformę i nie będzie miał możliwości dowiedzenia się o innych danych dotyczących Inwestorów i historii ich inwestowania. Powyższy model współpracy wynika ze specyfiki działalności Operatora jako podmiotu z branży fintech.

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powołane przepisy ustawy o CIT, Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika, gdyż nie będzie dokonywał wypłat na rzecz Inwestora działając w imieniu własnym i dokonując spłat wynikających ze swojego długu wobec Inwestora. Wnioskodawca będzie działał bowiem w charakterze tzw. podmiotu pośredniczącego w zakresie płatności.

Należy zauważyć, że art. 26 ust. 2c ustawy CIT wskazuje na obowiązek poboru podatku wobec podmiotów pośredniczących w wypłacie niektórych świadczeń. Obowiązek ten dotyczy wyłącznie określonych kategorii przychodów, wśród których znajdują się m.in. odsetki od papierów wartościowych lub dywidendy. Zgodnie z tym przepisem, kategorie dochodów (przychodów), z tytułu których do poboru podatku zobowiązane są podmioty, za pośrednictwem których następuje wypłata tych świadczeń, nie zawierają przychodów z tytułu prowizji, odsetek i dyskonta z innych tytułów niż od papierów wartościowych. Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że w pozostałych przypadkach, podmiot pośredniczący w wypłacie świadczenia nie jest obciążony obowiązkiem poboru podatku zryczałtowanego. W konsekwencji Pożyczkodawca jest jedynie podmiotem pośredniczącym w wypłacie świadczenia na rzecz Inwestora.

W związku z tym, że Pożyczkodawca w zakresie przekazywania spłat dokonanych przez Pożyczkobiorców nie będzie mieścić się w katalogu określonym w art. 26 ust. 1 ustawy CIT, to nie będzie zobowiązany do pobierania podatku zryczałtowanego z tytułu spłat przekazywanych Operatorowi, a należnych Inwestorom.

Dodatkowo, ze względu na brak prawnej i faktycznej możliwości uzyskania wiedzy odnośnie tożsamości Inwestora (osoba fizyczna albo prawna, mająca rezydencję w Polsce albo za granicą, w przypadku podmiotów zagranicznych - kraj rezydencji, w przypadku osób fizycznych – czy udzielanie pożyczek (czy dokonywanie inwestycji jest związane z działalnością gospodarczą), nawet gdyby uznać, że obowiązki płatnika będą ciążyć na Wnioskodawcy, w praktyce brak byłoby możliwości prawnej i faktycznej do wykonania takich obowiązków, a także spełnienia obowiązków wynikających z art. 26 ust. 3 ustawy o CIT.


Podsumowując, biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że Wnioskodawca, nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od dyskonta, odsetek, prowizji lub innych opłat od pożyczek spłacanych przez Pożyczkobiorców.


Podobne stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę zostało potwierdzone w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 czerwca 2017 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.57.2017.1.PW,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 lutego 2013 r., sygn. IPPB5/423-1155/12-2/MW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj