Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.521.2017.2.MWJ
z 18 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2017 r. (data wpływu 7 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty nabycia przy stosowaniu procedury VAT marża jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty nabycia przy stosowaniu procedury VAT marża.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Firma Wnioskodawcy zajmuje się naprawą samochodów i handlem samochodami używanymi, kupionymi w kraju lub sprowadzonymi z zagranicy. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zarejestrowanym do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Samochody do odsprzedaży Wnioskodawca kupuje korzystając z platformy internetowej ...... Na stronach internetowych przy każdym samochodzie jest podana cena zakupu z informacją, że zawiera opłatę aukcyjną netto. Przed zakupem Wnioskodawca nie zna wysokości tej opłaty. Po zakupie samochodu otrzymuje najpierw potwierdzenie sprzedaży zawierające pozycje: samochód, opłata aukcyjna, obsługa dokumentów i obsługa samochodu. Wszystkie te opłaty składają się na cenę samochodu. Jak zostanie uregulowana zapłata, wysyłane są elektronicznie 3 faktury: na zakup samochodu, opłatę akcyjną i opłatę za obsługę dokumentów i obsługę samochodu. Wszystkie dokumenty zawierają ten sam numer zamówienia i zawierają ten sam rachunek bankowy na jaki została uiszczona zapłata. Niestety są one w większości przypadków od trzech różnych dostawców. Samochód jest sprzedawany w systemie vat marża a pozostałe usługi są jako wewnątrzwspólnotowe nabycie usług i są oznaczone jako „odwrotne obciążenie”. Wnioskodawca sprzedając samochód korzysta ze szczególnej procedury vat marża, czyli podatek należny jest wyliczany z zysku brutto. Do pisma Wnioskodawca dołącza kserokopie: potwierdzenia zakupu, faktury za samochód i inne opłaty oraz potwierdzenie przelewu.

W piśmie z dnia 6 października 2017 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Firma Wnioskodawcy jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Samochody, które są przedmiotem sprzedaży spełniają definicję towaru używanego, o którym mowa w art. 120 ust. l pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
  3. Przedmiotowe samochody w chwili sprzedaży nadają się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie bądź po naprawie przez zakład Wnioskodawcy.
  4. Przedmiotowe samochody są nabywane od podatnika podatku od wartości dodanej, a dostawa samochodu była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, a Wnioskodawca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie samochodów na tych zasadach.
  5. Faktury na zakup samochodu, opłatę aukcyjną, obsługę dokumentów i obsługę samochodu są wystawiane przez trzy różne podmioty. Na przykład:
    • zakup samochodu w systemie VAT marża - faktura wystawiana jest przez firmę ..... B.V.
    • faktura za opłatę aukcyjną - faktura wystawiana jest przez firmę ..... KG
    • faktura za przygotowanie dokumentów i samochodów - faktura wystawiana jest przez firmę ..... GMBH.

Wnioskodawca nadmienia, że faktury te otrzymuje dopiero po zatwierdzeniu zakupu samochodu. Wcześniej nie jest wiadome jaka część ceny podanej przy samochodzie to: wartość samochodu, opłata aukcyjna i opłaty za przygotowanie samochodów. Podczas licytacji samochodu podawana jest cena zawierająca wszystkie te trzy wyżej wymienione elementy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży samochodów na podstawie faktur VAT marża za cenę nabycia należy uznać cenę, jaką płaci się za samochód przy jego zakupie, czyli kwotę jaka widnieje na potwierdzeniu sprzedaży i jaką Wnioskodawca wpłaca na rachunek bankowy dostawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy, za cenę nabycia należy uznać cenę, jaką płaci się za samochód przy jego zakupie. Marża w powszechnym rozumieniu to zysk z transakcji i przy jej wyliczaniu powinno wziąć się pod uwagę całą cenę jaką trzeba płacić. Dokonując zakupu na aukcji internetowej po wyborze samochodu i zatwierdzeniu ceny i otrzymaniu potwierdzenia zakupu (sprzedaży) od jednego kontrahenta, Wnioskodawca może wyliczyć z jaką marżą może sprzedać dany samochód aby wszelkie inne opłaty takie jak transport, podatek akcyzowy, podatek VAT od marży i inne opłaty dokonywane tu w Polsce, nie przekroczyły zysku Wnioskodawcy. Wnioskodawca dokonując zapłaty na podstawie otrzymanego potwierdzenia od jednego kontrahenta, na wskazany przez niego rachunek bankowy, Wnioskodawca umawia się z nim, że to od niego kupuje samochód i płaci za niego kwotę jaka jest wskazana na potwierdzeniu. Wnioskodawca nie wie dlaczego są wystawiane trzy różne faktury i czy to jest zgodne z obowiązującymi przepisami we Wspólnocie Europejskiej. Dlatego Wnioskodawca uważa, że do ceny nabycia samochodu powinno się doliczyć wartości z wszystkich trzech otrzymanych faktur i nie ma tu znaczenia, że są one wystawione od trzech różnych podmiotów. Nie ma możliwości zakupu tego samochodu płacąc tylko za fakturę na której wskazana jest jego wartość i bez opłacenia innych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się naprawą samochodów i handlem samochodami używanymi, kupionymi w kraju lub sprowadzonymi z zagranicy. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz zarejestrowanym do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Samochody do odsprzedaży Wnioskodawca kupuje korzystając z platformy internetowej ….. Po zakupie samochodu otrzymuje potwierdzenie sprzedaży zawierające pozycje: samochód, opłata aukcyjna, obsługa dokumentów i obsługa samochodu. Wszystkie te opłaty składają się na cenę samochodu. Faktury na zakup samochodu, opłatę aukcyjną, obsługę dokumentów i obsługę samochodu są wystawiane przez trzy różne podmioty, tj.:

  • zakup samochodu w systemie VAT marża - faktura wystawiana jest przez firmę ..... B.V.
  • faktura za opłatę aukcyjną - faktura wystawiana jest przez firmę ...... KG
  • faktura za przygotowanie dokumentów i samochodów - faktura wystawiana jest przez firmę ..... GMBH.

Przedmiotowe samochody są nabywane od podatnika podatku od wartości dodanej, a dostawa samochodu była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, a Wnioskodawca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie samochodów na tych zasadach.

Samochody, które są przedmiotem sprzedaży spełniają definicję towaru używanego, o którym mowa w art. 120 ust. l pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług i w chwili sprzedaży nadają się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie bądź po naprawie przez zakład Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy – w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przez kwotę sprzedaży – w myśl art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy – rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika – art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Towarami używanymi są zatem te dobra ruchome, które wcześniej zostały choć raz użyte, lecz nadają się do wielokrotnego wykorzystania (nie ulegają zużyciu po jednokrotnym użytku).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy – przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Powyższe regulacje wskazują, że dla potrzeb zastosowania procedury marży, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy).

Należy zauważyć, iż formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ustawodawca, określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem „kwota nabycia”.

W opinii Wnioskodawcy, do kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, należy wliczyć zakup samochodu, opłatę aukcyjną, obsługę dokumentów i obsługę samochodu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymuje faktury na zakup samochodu, opłatę aukcyjną, obsługę dokumentów i obsługę samochodu, które są wystawiane przez trzy różne podmioty, tj.:

  • zakup samochodu w systemie VAT marża - faktura wystawiana jest przez firmę ..... B.V.
  • faktura za opłatę aukcyjną - faktura wystawiana jest przez firmę ...... KG
  • faktura za przygotowanie dokumentów i samochodów - faktura wystawiana jest przez firmę ..... GMBH.

Jak wskazano powyżej, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru otrzymał od podatnika (nabywcy). Tak rozumiana cena towaru (kwota nabycia) obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy. Do kwoty nabycia, o której mowa wyżej, nie mogą zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone i nie są należne dostawcy towaru.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca otrzymuje faktury za opłatę aukcyjną oraz za obsługę dokumentów i obsługę samochodu wystawiane przez inne podmioty niż przez dostawcę samochodu. Fakt, iż Wnioskodawca należność z tytułu opłaty za aukcję oraz opłaty za obsługę dokumentów i obsługę samochodu przekazuje bezpośrednio dostawcy samochodu nie zmienia podmiotu, wobec którego Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić tą należność.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo przy sprzedaży przedmiotowego samochodu zastosować procedurę opodatkowania w systemie „VAT marża”, ponieważ samochód ten spełnia definicję towaru używanego i Wnioskodawca dokonał zakupu ww. pojazdu od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy w celu dalszej odsprzedaży oraz dostawa przedmiotowego samochodu była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadającym regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy. Wnioskodawca określając podstawę opodatkowania (marżę) powinien wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą przez Wnioskodawcę pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca ustalając wartość nabycia przedmiotowego samochodu winien uwzględnić kwotę nabycia samochodu, którą Wnioskodawca (nabywca towaru - kupujący) zapłacił/ma zapłacić dostawcy samochodu. Natomiast opłaty za aukcję oraz opłata za obsługę dokumentów i obsługę samochodu są wystawiane przez inne podmioty niż przez dostawcę samochodu i należność z tytułu tych opłat przysługuje innym podmiotom, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu, zatem nie mogą one zwiększać kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za nieprawidłowe, ponieważ Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do ceny nabycia samochodu powinno się doliczyć wartości z wszystkich trzech otrzymanych faktur.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj