Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4011.136.2017.1.BK
z 18 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 21 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2017 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Od 2 stycznia 1992 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w dwuosobowej spółce cywilnej. Skład osobowy spółki cywilnej uległ zmianie 1 listopada 2003 r. i od tego czasu skład spółki jest niezmienny. Wnioskodawca jak i wspólnik przez cały okres działalności podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest (wg PKD 2007) 10.71.Z Produkcja pieczywa; produkcja świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek. Ponadto Wnioskodawca zajmuje się produkcją pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowanych 10.89.Z.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż działalność jest prowadzona wyłącznie w formie spółki cywilnej. Ze względu na ograniczenie rozmiarów działalności począwszy od 1 stycznia 2018 r. Wnioskodawca zamierza zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Ograniczenie zakresu działalności gospodarczej spowodowane jest tym, że w ostatnich latach na rynku lokalnym powstało bardzo dużo przysklepowych piekarni, rozwinął się rynek pieczywa odgrzewanego w supermarketach, oferujący w sprzedaży przede wszystkim konkurencyjne cenowo produkty, bo nie zawierające szeregu kosztów pobocznych. W znacznym stopniu czynnik ten powoduje wypieranie z rynku tradycyjnych dużych piekarni.

Podkreślić należy również, iż Wnioskodawca (spółka cywilna) w chwili obecnej w ramach działalności gospodarczej wynajmuje część powierzchni budynku zakładu produkcyjnego - Piekarni. Podatnik związany jest umową najmu do końca 2017 r. Od początku 2018 r. nie będzie wynajmował żadnych powierzchni oraz nie będzie otrzymywał z tytułu wynajmu żadnego wynagrodzenia. Suma przychodów wspólników spółki z tej działalności w 2017 r. nie przekroczy kwoty 250.000 euro.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2180 ze zm.) Wnioskodawca złoży oświadczenie (do 20 stycznia 2018 r.), że przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, w roku podatkowym 2018 będzie opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca nie korzysta i nie będzie korzystał w 2018 r. na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Podatnik nie opłaca i nie będzie opłacał w 2018 r. podatku w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3. Podatnik będzie prowadził w 2018 r wyłącznie działalność gospodarczą w zakresie: (wg PKD 2007):

  • 10.71.Z Produkcja pieczywa; produkcja świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek oraz
  • 10.89.Z Produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od stycznia 2018 r. Wnioskodawca może rozliczać się za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość wyboru formy opodatkowania mają m.in. podatnicy osiągający przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.). Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. 2016 r. poz. 2180 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Z powyższej formy działalności mogą więc korzystać podatnicy, jeżeli uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250.000 euro. W tym zatem przypadku mamy również dwa ustawowo określone warunki.

Po pierwsze, uzyskanie przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, po drugie zaś warunek dotyczący wysokości przychodów. W pierwszym przypadku chodzi zatem o przychody z działalności gospodarczej (pozarolniczej działalności gospodarczej) uzyskane wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki. Ustawodawca wskazuje tu zatem na prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej osób fizycznych. Ma tu więc zastosowanie pojęcie działalności gospodarczej określone w przepisie art. 5a pkt 6 i art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Drugi warunek dotyczy wysokości przychodów uzyskanych z tej działalności w roku poprzedzającym rok podatkowy. Suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie może przekroczyć kwoty 250.000 euro.

W odróżnieniu więc od przychodów z działalności wykonywanej wyłącznie samodzielnie warunek kwotowy dotyczy sumy przychodów wszystkich wspólników danej spółki, a zatem jest konsekwencją formy, w jakiej jest prowadzona działalność gospodarcza.

W powyższej sprawie nie powinny mieć miejsca wyłączenia podmiotowe jak i przedmiotowe
w zakresie skorzystania z opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wyłączenia podmiotowe z opodatkowania podatkiem dochodowym w tej formie określają przepisy art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Skutkiem zaistnienia przesłanki wyłączenia podmiotowego jest niemożność skorzystania przez podatnika z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzyskiwanie takich przychodów wyłącza możliwość korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również w stosunku do innych przychodów.

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się, między innymi, do podatników korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego (art. 8 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). Brzmienie tego przepisu powoduje, że z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu nie mogą korzystać podatnicy korzystający ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zwolnienia obejmującego dochody podatników uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1010).

W niniejszej sprawie przepisy w zakresie wyłączeń przedmiotowo - podmiotowych nie będą miały zastosowania, gdyż Wnioskodawca nie korzysta i nie będzie korzystał w 2018 r., na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego (art. 8 ust. 1 pkt 2 u.z.p.d.f.) oraz nie opłaca i nie będzie opłacał w 2018 r. podatku w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3, a zakres działalność Wnioskodawcy obejmować będzie wyłącznie (wg PKD 2007) 10.71.Z Produkcję pieczywa; produkcję świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek oraz PKD 10.89.Z Produkcję pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Mając na uwadze przedstawione informacje oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że uzyskany przez Wnioskodawcę w 2018 r. przychód z tytułu prowadzonej działalności w ww. zakresie będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Karków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj