Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.384.2017.2.SM
z 6 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczeń dodatkowych wykonywanych w ramach usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczeń dodatkowych wykonywanych w ramach usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany dalej Przedsiębiorstwem) jest spółką prawa handlowego. Udziałowcami Spółki są gminy, na terenie których Przedsiębiorstwo działa, świadcząc usługi w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków, o których mowa w art. 18 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 328) i posiada stosowne zezwolenie na ich prowadzenie.

Przedmiotem działalności Przedsiębiorstwa jest głównie:

  1. Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody;
  2. Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.

Przedsiębiorstwo wykonuje usługi o charakterze ciągłym, w oparciu o własne sieci wodociągowo – kanalizacyjne na rzecz odbiorców usług, z którym, zawarło umowy na dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków zgodnie z ww. ustawą. Przedsiębiorstwo korzysta z trzech własnych ujęć wody, zaś ścieki odprowadza do własnej oczyszczalni ścieków.

Przedsiębiorstwo dostarcza wodę lub odpowiednio odprowadza ścieki od Odbiorców usług za pomocą przewodów, które wg ww. ustawy można zdefiniować jako:

  1. Sieci wodociągowe lub kanalizacyjne – zgodnie z art. 2 pkt 7 ww. ustawy,
  2. Przyłącza wodociągowe lub kanalizacyjne – zgodnie z art. 2 pkt 6 i odpowiednio art. 2 pkt 5 ww. ustawy,
  3. Wewnętrzne instalacje wodociągowe lub kanalizacyjne – zgodnie z art. 2 pkt 6 i odpowiednio art. 2 pkt 5 ww. ustawy. Do zdania poprzedniego należy złożyć zastrzeżenie, że każdorazowo usługi te są dokonywane za pośrednictwem sieci wodociągowych lub kanalizacyjnych, do których Przedsiębiorstwu przysługuje własność lub którymi Przedsiębiorstwo zarządza.

Przedsiębiorstwo wykonuje również płatne usługi na rzecz osób lub podmiotów chcących przyłączyć się do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej zanim zostanie z nimi zawarta umowa na dostarczany wody lub odprowadzanie ścieków jak również po jej zawarciu. Na dzień złożenia wniosku Przedsiębiorstwo świadczy m.in. niżej wymienione dodatkowe usługi, do których stosuje następujące stawki podatku od towarów i usług:

  1. Zapewnienie dostaw wody – 8%,
  2. Zapewnienie odbioru ścieków – 8%,
  3. Wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej – 8%,
  4. Wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci kanalizacyjnej – 8%,
  5. Uzgodnienie obiektów i urządzeń w zakresie kolizji z sieciami wodociągowo – kanalizacyjnym, lub przyłączami wodociągowo – kanalizacyjnymi – 8%,
  6. Włączenie przyłączy wodociągowych do istniejącej sieci wodociągowej (włączenie do sieci wodociągowej) – 23%,
  7. Włączenie przyłączy kanalizacyjnych do istniejącej sieci kanalizacyjnej (włączenie do sieci kanalizacyjnej) – 23%,
  8. Odbiór techniczny przyłącza wodociągowego – 8%,
  9. Odbiór techniczny przyłącza kanalizacyjnego – 8%,
  10. Odbiór techniczny sieci wodociągowej – 8%,
  11. Odbiór techniczny sieci kanalizacyjnej – 8%,
  12. Plombowanie wodomierza głównego lub podlicznika zamontowanego na koszt odbiorcy usług (podlicznika) – 23%,
  13. Dokonanie wyceny poprzez sporządzenie kosztorysu prac i materiałów na sieciach wodociągowo – kanalizacyjnych lub przyłączach wodociągowo – kanalizacyjnych – 8%,
  14. Zamknięcie wody i wymontowanie wodomierza na życzenie odbiorcy – 23%,
  15. Ponowne uruchomienie dostaw wody – 23%,
  16. Wykonanie przyłącza wodociągowego – 23%,
  17. Wykonanie przyłącza kanalizacyjnego – 23%,
  18. Odcięcie przyłącza kanalizacji sanitarnej – 23%,
  19. Czyszczenie i sprawdzanie sieci lub przyłącza wodociągowego lub wewnętrznej instalacji wodociągowej – 23%,
  20. Czyszczenie i sprawdzanie sieci lub przyłącza kanalizacyjnego lub wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej – 23%,
  21. Diagnostyka sieci i przyłącza wodociągowego łącznie z opracowaniem raportu – 23%,
  22. Diagnostyka sieci i przyłącza kanalizacyjnego łącznie z opracowaniem raportu – 23%.

Przedsiębiorstwo posiada informację z Urzędu Statystycznego ….. z dnia 31.05.2017 r., LDZ-OKN.4221.3721.2017.KU.1 będącej klasyfikacją statystyczną zgodną z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) jak również rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293), z których wynika, że wymienione wyżej usługi powinny być klasyfikowane odpowiednio: 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” i 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”. Usługi te są zgodne z brzmieniem wynikającym z załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, 846, 960, 1052, 1206, 1228, 1579, 1948, 2024, z 2017 r., poz. 60, 379.) i poz. 140 (36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych) i poz. 142 (37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków).

Ponadto Przedsiębiorstwo świadczy inne dodatkowe usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (PKWiU 36.00.20.0) jak również usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU 37.00.11.0), do których stosuje następujące stawki podatku od towarów i usług:

  1. Montaż wodomierza głównego lub wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług – 23%,
  2. Usuwanie awarii na sieci wodociągowej, przyłączu wodociągowym, instalacji wewnętrznej wodociągowej – 23%,
  3. Usuwanie awarii na sieci kanalizacyjnej, przyłączu kanalizacyjnym, instalacji wewnętrznej kanalizacyjnej – 23%,
  4. Udrażnianie i czyszczenie sieci wodociągowej, przyłącza wodociągowego, instalacji wewnętrznej wodociągowej – 23%,
  5. Udrażnianie i czyszczenie sieci kanalizacyjnej, przyłącza kanalizacyjnego, instalacji wewnętrznej kanalizacyjnej, studzienki kanalizacyjnej – 23%,
  6. Badanie fizykochemiczne wody – 23%,
  7. Badanie fizykochemiczne ścieków – 23%,
  8. Transport wody pobranej z hydrantu (dowóz wody) – 23%.

Ponadto, w piśmie z dnia 14 września 2017 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że: Klasyfikacja statystyczna usług, wymienionych w poz. 6,7,12,14-30 ww. wniosku zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008r., wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), którą na podstawie § 3 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U., z 2015 r., poz. 1676) stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r. jest następująca:

  1. Włączenie przyłączy wodociągowych do istniejącej sieci wodociągowej (włączenie do sieci wodociągowej) – PKWiU 36.00.20.0
  2. Włączenie przyłączy kanalizacyjnych do istniejącej sieci kanalizacyjnej (włączenie do sieci kanalizacyjnej) – PKWiU 37.00.11.0
  1. Plombowanie wodomierza głównego lub podlicznika zamontowanego na koszt odbiorcy usług (podlicznika) – PKWiU 36.00.20.0
  1. Zamknięcie wody i wymontowanie wodomierza na życzenie odbiorcy – PKWiU 36.00.20.0
  1. Ponowne uruchomienie dostaw wody – PKWiU 36.00.20.0
  1. Wykonanie przyłącza wodociągowego – PKWiU 36.00.20.0
  1. Wykonanie przyłącza kanalizacyjnego – PKWiU 37.00.11.0
  1. Odcięcie przyłącza kanalizacji sanitarnej – PKWiU 37.00.11.0
  1. Czyszczenie i sprawdzanie sieci lub przyłącza wodociągowego lub wewnętrznej instalacji wodociągowej – PKWiU 36.00.20.0
  1. Czyszczenie i sprawdzanie sieci lub przyłącza kanalizacyjnego lub wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej – PKWiU 37.00.11.0
  1. Diagnostyka sieci i przyłącza wodociągowego łącznie z opracowaniem raportu – PKWiU 36.00.20.0
  1. Diagnostyka sieci i przyłącza kanalizacyjnego łącznie z opracowaniem raportu – PKWiU 37.00.11.0
  1. Montaż wodomierza głównego lub wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług – PKWiU 36.00.20.0
  1. Usuwanie awarii na sieci wodociągowej, przyłączu wodociągowym, instalacji wewnętrznej wodociągowej – PKWiU 36.00.20.0
  1. Usuwanie awarii na sieci kanalizacyjnej, przyłączu kanalizacyjnym, instalacji wewnętrznej kanalizacyjnej – PKWiU 37.00.11.0
  1. Udrażnianie i czyszczenie sieci wodociągowej, przyłącza wodociągowego, instalacji wewnętrznej wodociągowej – PKWiU 36.00.20.0
  1. Udrażnianie i czyszczenie sieci kanalizacyjnej, przyłącza kanalizacyjnego, instalacji wewnętrznej kanalizacyjnej, studzienki kanalizacyjnej – PKWiU 37.00.11.0
  1. Badanie fizykochemiczne wody – PKWiU 36.00.20.0
  1. Badanie fizykochemiczne ścieków – PKWiU 37.00.11.0
  1. Transport wody pobranej z hydrantu (dowóz wody) – PKWiU 36.00.20.0.

Natomiast klasyfikacja statystyczna usług, wymienionych w poz. 6, 7, 12, 14-30 ww. wniosku zgodnie z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U., z 2015 r., poz. l676) jest następująca:

  1. Włączenie przyłączy wodociągowych do istniejącej sieci wodociągowej (włączenie do sieci wodociągowej) – PKWiU 36.00.20.0
  2. Włączenie przyłączy kanalizacyjnych do istniejącej sieci kanalizacyjnej (włączenie do sieci kanalizacyjnej) – PKWiU 37.00.11.0
  1. Plombowanie wodomierza głównego lub podlicznika zamontowanego na koszt odbiorcy usług (podlicznika) – PKWiU 36.00.20.0
  1. Zamknięcie wody i wymontowanie wodomierza na życzenie odbiorcy – PKWiU 36.00.20.0
  1. Ponowne uruchomienie dostaw wody – PKWiU 36.00.20.0
  1. Wykonanie przyłącza wodociągowego – PKWiU 36.00.20.0
  1. Wykonanie przyłącza kanalizacyjnego – PKWiU 37.00.11.0
  1. Odcięcie przyłącza kanalizacji sanitarnej – PKWiU 37.00.11.0
  1. Czyszczenie i sprawdzanie sieci lub przyłącza wodociągowego lub wewnętrznej instalacji wodociągowej – PKWiU 36.00.20.0
  1. Czyszczenie i sprawdzanie sieci lub przyłącza kanalizacyjnego lub wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej – PKWiU 37.00.11.0
  1. Diagnostyka sieci i przyłącza wodociągowego łącznie z opracowaniem raportu – PKWiU 36.00.20.0
  1. Diagnostyka sieci i przyłącza kanalizacyjnego łącznie z opracowaniem raportu – PKWiU 37.00.11.0
  1. Montaż wodomierza głównego lub wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług – PKWiU 36.00.20.0
  1. Usuwanie awarii na sieci wodociągowej, przyłączu wodociągowym, instalacji wewnętrznej wodociągowej – PKWiU 36.00.20.0
  1. Usuwanie awarii na sieci kanalizacyjnej, przyłączu kanalizacyjnym, instalacji wewnętrznej kanalizacji – PKWiU 37.00.11.0
  1. Udrażnianie i czyszczenie sieci wodociągowej, przyłącza wodociągowego, instalacji wewnętrznej wodociągowej – PKWiU 36.00.20.0
  1. Udrażnianie i czyszczenie sieci kanalizacyjnej, przyłącza kanalizacyjnego, instalacji wewnętrznej kanalizacyjnej, studzienki kanalizacyjnej – PKWiU 37.00.11.0
  1. Badanie fizykochemiczne wody – PKWiU 36.00.20.0
  1. Badanie fizykochemiczne ścieków – PKWiU 37.00.11.0
  1. Transport wody pobranej z hydrantu (dowóz wody) – PKWiU 36.00.20.0

Każdorazowo jeżeli powyżej wymieniono kod:

  1. PKWiU 36.00.20.0 to należy przez to rozumieć „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”,
  2. PKWiU 37.00.11.0 to należy przez to rozumieć „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Przedsiębiorstwo ma prawo do zastosowania obniżonej stawki VAT (obecnie 8%) dla usług dodatkowych wymienionych w niniejszym wniosku w pkt 6, 7, 12, 14-30?

Zdaniem Wnioskodawcy, (z uwzględnieniem uzupełnienia) prawidłowe jest stanowisko Przedsiębiorstwa, w ww. zaistniałym stanie faktycznym, że usługi dodatkowe, wymienione w poz. 6, 7, 12, 14-30 niniejszego wniosku, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT według obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawka podatku VAT wynosi 8%).

Zdaniem Wnioskodawcy, kluczowym argumentem za zaprezentowanym stanowiskiem jest wyrażenie „związane z” występujące zarówno w PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” i 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Wymienione usługi dodatkowe pozostają w związku z głównym przedmiotem działalności Przedsiębiorstwa w taki sposób, że albo są konieczne do następczego wykonania usługi głównej lub są w wykonaniu usługi głównej pomocne. Usługi dodatkowe są zatem niezbędne lub pomocne dla świadczenia usług ze względu na przepisy ww. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu lub odpowiednie regulacje przepisów szczególnych w tym prawa budowlanego.

Ponadto wniosek jest uzasadniony zaklasyfikowaniem przez Urząd Statystyczny …. w piśmie z dnia 31.05.2017 r. usług dodatkowych Przedsiębiorstwa wymienionych w poz. 6, 7, 12, 14-22 niniejszego wniosku do usług, wobec których stosuje się klasyfikacje statystyczną wg PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” i 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Wnioskodawca wskazuje, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji „świadczenia złożonego (kompleksowego)”. Niemniej jednak, pojęcie to było niejednokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dalej jako „TSUE”).

TSUE stoi na stanowisku, iż za „świadczenie złożone (kompleksowe)” należy uznać szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzą jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinny być w sposób sztuczny rozdzielone. Jeżeli dwa świadczenia lub czynności dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT (wyrok TSUE z dnia 27 października 2005 r. w sprawie Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien, sygn. akt C-41/04). Opodatkowaniu VAT podlega bowiem tylko całe świadczenie kompleksowe, wg zasad właściwych dla świadczenia głównego.

Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że świadczenia dodatkowe wchodzące w skład jednego świadczenia kompleksowego, nie muszą być konieczne do wykonania świadczenia podstawowego, żeby całe świadczenie było opodatkowane jako świadczenie kompleksowe. Wystarczy, żeby świadczenie dodatkowe było pomocnicze wobec świadczenia głównego. Świadczeniem pomocniczym, według TSUE jest takie świadczenie, które służy lepszemu wykorzystaniu świadczenia głównego – tak w wyroku C-349/96 Card Protection Plan Ltd.

Za potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy, przemawia ocena prawna zaprezentowana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny („WSA”) w Warszawie w prawomocnym wyroku z dnia 17 lipca 2012 r. (sygn. akt III SA/Wa 1468/12). W przedmiotowym wyroku WSA wskazał, iż „istota sprowadza się do odpowiedzi na pytanie czy czynności wydawania warunków technicznych na budowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i kanalizacji deszczowej uzgadniania projektu budowlanego przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i kanalizacji deszczowej, budowy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej, budowy przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczówki technicznego odbioru wykonanego przyłącza wodociągowego, kanalizacyjnego lub kanalizacji deszczowej dla firm i gospodarstw domowych; montażu wodomierzy dla podmiotów gospodarczych, są niezbędne dla świadczenia usług wymienionych w poz. od 140 i 142 załącznika nr 3 do, to jest dla: usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Odpowiedź na to pytanie jest w ocenie Sądu twierdząca, albowiem niemożliwym jest świadczenie wymienionych usług objętych obecnie 8% stawką VAT bez uprzedniego dokonania czynności, o których wyżej mowa. Czynności te są zatem niezbędne dla świadczenia usług, o których wyżej mowa w szczególności ze względu na odpowiednie regulacje prawa budowlanego (wydawanie warunków technicznych, uzgadnianie projektów budowlanych, odbiory) oraz przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r., Nr 123, poz. 858, ze zm.) – (montaż wodomierzy).

Natomiast czynności obejmujące budowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczówki, są niezbędne dla świadczenia wymienionych wyżej usług z przyczyn oczywistych i nie wymagających szczegółowego uzasadnienia”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do treści art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy zauważyć, że co do zasady stawka podatku VAT wynosi 23%, jednakże ustawodawca umożliwił zastosowanie stawki obniżonej w wysokości 8% w stosunku do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy. W grupie tych usług m.in. pod pozycją 140 wymieniono „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” – PKWiU 36.00.20.0., natomiast pod pozycją 142 – „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” – PKWiU ex 37.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług).

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U., poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż posiada informację z Urzędu Statystycznego …. z dnia 31.05.2017 r., ….. będącej klasyfikacją statystyczną zgodną z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) jak również rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293), z których wynika, że wymienione (w pkt 6, 7, 12, 14-30 niniejszego wniosku) wyżej usługi powinny być klasyfikowane odpowiednio: 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” i 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, a także opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na fakt zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę dodatkowych usług, wymienionych w pkt 6, 7, 12, 14-30 niniejszego wniosku, według PKWiU do grupowania odpowiednio: 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” oraz 37.00.11.0 – Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, należy uznać, że podlegają one opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z pozycjami odpowiednio 140 i 142 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj