Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.94.2017.1.JS
z 21 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2017 r. (data wpływu 1 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym Związku Komunalnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym Związku Komunalnego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką prawa handlowego powstałą w wyniku przekształcenia komunalnego przedsiębiorstwa państwowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług wodociągowo - kanalizacyjnych, tj. między innymi: produkcja i dystrybucja wody, odbiór, oczyszczanie i utylizacja ścieków, eksploatacja i konserwacja urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (z wyłączeniem kanalizacji deszczowej), świadczenie usług w zakresie badań i analiz technicznych dotyczących wody i ścieków, projektowanie techniczne w zakresie branży wodociągowej i kanalizacyjnej oraz obsługi inwestycyjnej, świadczenie usług w zakresie napraw i legalizacji przyrządów do pomiarów i kontroli przepływu wody.

Do …r. 100% udziałów w Spółce posiadał Komunalny Związek Gmin (dalej: Związek Komunalny lub Związek). W kolejnych latach udziałowcami Spółki stawały się jednostki samorządu terytorialnego. W chwili obecnej, większość udziałowców Spółki stanowią jednostki samorządu terytorialnego. Udziałowcami Spółki są Gminy oraz Związek Komunalny.

Związek Komunalny - będący założycielem Spółki, a w chwili obecnej jeden z jej udziałowców - jest związkiem międzygminnym powołanym w … r. w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie terytorialnym. Związek Komunalny tworzą Gminy (wszystkie jednostki samorządu terytorialnego będące udziałowcami Spółki są równocześnie członkami Związku Komunalnego). Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, Związek Komunalny posiada osobowość prawną.

Zgodnie ze statutem, Związek wykonuje publiczne zadania w zakresie dotyczącym w szczególności: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków bytowych i przemysłowych, ochrony wód podziemnych i powierzchniowych, gospodarki zasobami wodnymi oraz ochrony środowiska w zakresie dotyczącym powietrza atmosferycznego, gruntów, lasów, wód podziemnych i powierzchniowych. We wskazanych obszarach Związek wykonuje zadania publiczne w zastępstwie tworzących go jednostek samorządu terytorialnego i koordynuje ich działania.

Zgodnie z postanowieniami statutu Związku, może on realizować powierzone mu zadania publiczne w drodze: 1) tworzenia własnych przedsiębiorstw, spółek i innych podmiotów gospodarczych oraz przystępowania do nich, 2) zlecania zadań - do wykonania - innym podmiotom gospodarczym i organizacjom, 3) prowadzenia badań, 4) współpracy z innymi związkami komunalnymi, organizacjami gospodarczymi i naukowymi oraz 5) współpracy z partnerami spoza kraju.

Finansowanie Związku - zgodnie ze statutem - opiera się na dochodach z jego własnej działalności gospodarczej w zakresie użyteczności publicznej, dochodach uzyskiwanych z przedsiębiorstw Związku lub z udziału Związku w spółkach i innych przedsięwzięciach gospodarczych, dotacji rządowych i pozarządowych, składek członkowskich i innych wpłat jednostek samorządu terytorialnego będących członkami Związku oraz zapisów i darowizn. Zgodnie ze statutem Związku, jego majątek wraz z całą infrastrukturą, obiektami i urządzeniami służy zaspokajaniu potrzeb mieszkańców gmin - członków Związku.

W 2016 r. w Spółce zostało przeprowadzone podwyższenie kapitału zakładowego ze środków własnych Spółki pochodzących z kapitału zapasowego poprzez zwiększenie wartości nominalnej wszystkich dotychczasowych udziałów.

W związku z przeprowadzonym podwyższeniem kapitału zakładowego, w Spółce powstała wątpliwość, czy we wskazanej sytuacji po stronie Związku Komunalnego (będącego udziałowcem Spółki) powstał dochód (przychód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz czy Spółka - występująca w roli płatnika podatku - ma obowiązek obliczenia i poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powstałymi wątpliwościami, kierując się ostrożnością procesową, Spółka obliczyła i odprowadziła do właściwego urzędu skarbowego podatek w odniesieniu do tej części podwyższonego kapitału, która przypada na Związek Komunalny. Spółka zapłaciła podatek z własnych środków finansowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy podwyższenie kapitału zakładowego z kapitału zapasowego Spółki skutkowało powstaniem po stronie Związku Komunalnego dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych, a tym samym czy na Spółce ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu?
  2. W przypadku stwierdzenia, że w wyniku podwyższenia w Spółce kapitału zakładowego z kapitału zapasowego po stronie Związku Komunalnego powstał dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, czy dochód ten jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z czym Spółka nie miała obowiązku poboru i odprowadzenia do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych?


Odnośnie pytania pierwszego zdaniem Wnioskodawcy, podwyższenie kapitału zakładowego z kapitału zapasowego Spółki skutkowało powstaniem po stronie Związku Komunalnego dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych.

Odnośnie pytania drugiego zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku stwierdzenia, że w wyniku podwyższenia w Spółce kapitału zakładowego z kapitału zapasowego po stronie Związku Komunalnego powstał dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, dochód ten jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z czym Spółka nie miała obowiązku poboru i odprowadzenia do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.


Uzasadnienie Wnioskodawcy odnośnie pytania pierwszego:


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach z osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód spółki przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej spółki albo spółdzielni.

Ze wskazanego przepisu wynika, że dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego stanowi dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie uzależnia przy tym powstania obowiązku podatkowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od rodzaju środków, z jakich dokonano podwyższenia. Zasadniczo, podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki skutkuje zatem powstaniem - po stronie udziałowca spółki - dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Tym niemniej, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje katalog podmiotów, które korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 198 ze zm.), dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencja ogólna i dotacje celowe z budżetu państwa. W myśl art. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego źródłami dochodów własnych jednostki samorządu terytorialnego są w szczególności dochody z majątku danej jednostki.

Biorąc pod uwagę wskazane przepisy, na Spółce nie ciążyły obowiązki płatnika z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego z kapitału zapasowego w części dotyczącej udziałowców będących jednostkami samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego korzystają bowiem ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 tej ustawy.

Jednocześnie jednak, z uwagi na fakt, iż wskazane zwolnienie odnosi się bezpośrednio tylko do jednostek samorządu terytorialnego (w związku z czym nie dotyczy związków międzygminnych), podwyższenie w Spółce kapitału zakładowego z kapitału zapasowego skutkowało powstaniem dochodu (przychodu) po stronie Związku Komunalnego.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, podwyższenie w Spółce kapitału zakładowego z kapitału zapasowego skutkowało powstaniem po stronie Związku Komunalnego dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych.


Uzasadnienie Wnioskodawcy odnośnie pytania drugiego:


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków jednostek samorządu terytorialnego - w części przeznaczonej dla tych jednostek.

Treść art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W kontekście wskazanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowany jest pogląd, zgodnie z którym wydatki związku międzygminnego związane z realizacją zadań publicznych gmin w istocie są wydatkami przeznaczonymi dla gmin tworzących związek. Nie są natomiast zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które nie są związane z realizacją tych zadań (są przeznaczane na inne cele).


Wskazane stanowisko zostało przedstawione w szczególności w następujących interpretacjach organów podatkowych:


  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 stycznia 2015 r. (nr ITPB3/423- 572/14/KK), w której stwierdzono, że: „dochód Wnioskodawcy, w postaci nagrody pieniężnej otrzymanej w konkursie organizowanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przeznaczony w całości na potrzeby gmin - członków Związku (zakup ekspresów do kawy, nagłośnienia oraz szklanej półki do umieszczania nagród), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych”;
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 października 2014 r. (nr ITPB3/423- 348/14/KK), w której stwierdzono, że: „wydatki związku międzygminnego związane z realizacją zadań publicznych gmin w istocie są wydatkami przeznaczonymi dla gmin tworzących związek. Nie są natomiast zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które nie są związane z realizacją tych zadań (są przeznaczane na inne cele). Odnosząc powyższe do przedstawionego uprzednio stanu prawnego stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu świadczenia usług opieki nad zwierzętami bezdomnymi przeznaczony w całości na potrzeby gmin - członków Związku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ma również przeszkód, aby Wnioskodawca świadczył opisane usługi dla gmin niezrzeszonych w Związku, bowiem w sytuacji przeznaczenia uzyskanego wówczas dochodu na potrzeby gmin zrzeszonych - nadal realizuje przesłanki uprawniające do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”;
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 grudnia 2013 r. (nr IBPBI/2/423-1194/13/PP), w której zwrócono uwagę, że: „wydatki związku międzygminnego związane z realizacją zadań publicznych gmin w istocie są wydatkami przeznaczonymi dla gmin tworzących związek. Nie są natomiast zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które nie są związane z realizacją tych zadań (są przeznaczane na inne cele). (...) Odnosząc powyższe do przedstawionego wcześniej stanu prawnego stwierdzić należy, że dochód Związku przeznaczony na zakup usługi związanej z organizacją otwarcia budynku dworca autobusowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g updop, korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych”;
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 lutego 2013 r. (nr IBPBI/2/423- 1441/12/CzP), w której zwrócono uwagę, że: „w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż powołany został w celu wspólnego wykonywania zadań własnych Gmin (uczestników Związku) w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji i gospodarki ściekowej. Związek Komunalny jest organem założycielskim / 100% akcjonariuszem spółki akcyjnej (dalej: „Spółka”). Działanie i funkcjonowanie Związku wymaga ponoszenia szeregu kosztów ogólnych, które związane są w szczególności z: utrzymywaniem siedziby, biura, wynagrodzeniami, obsługą administracyjną, wypłatami diet dla organów związku (zgromadzenie i zarząd). Odnosząc powyższe do przedstawionego wcześniej stanu prawnego stwierdzić należy, że koszty ogólne działania związku, czy też w ogóle wydatki związku związane z realizacją zadań publicznych gmin w istocie są wydatkami przeznaczonymi na rzecz gmin tworzących ten związek gminny. Równowartość dochodu odpowiadającego wydatkom stanowiącym koszt ogólny działalności Wnioskodawcy (utrzymanie siedziby, biura, wynagrodzeń, obsługi administracyjnej, wypłaty diet dla organów związku), korzysta zatem ze zwolnienia o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4g updop”.


Przedstawione stanowisko znajduje również potwierdzenie w szczególności w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 16 listopada 2007 r. (sygn. I SA/Kr 805/07, orzeczenie prawomocne), w którym stwierdzono, że: „zarówno wydatki finansujące koszty ogólne związku, który realizuje w całości zadania publiczne gmin tworzących ten związek, a także wydatki związku komunalnego związane z jego działalnością polegającą bezpośrednio na realizacji zadań publicznych gmin tworzących związek - będą zwolnione z podatku na zasadzie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4g cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki poniesione na finansowanie kosztów ogólnych związku komunalnego utworzonego przez jednostki samorządu terytorialnego, a także wydatki związane z jego działalnością będą bowiem wydatkami "przeznaczonymi" dla tych jednostek w rozumieniu powołanego wyżej przepisu. Zdaniem Sądu, organy podatkowe skupiając się na analizie leksykalnej interpretowanego przepisu, bezzasadnie utożsamiły "przeznaczenie” z "przekazaniem" środków finansowych (dochodów związków komunalnych) co w praktyce doprowadziło do ograniczenia zwolnienia podatkowego jedynie do tej części dochodów, które przekazane byłyby bezpośrednio na rzecz tworzących związek jednostek samorządu terytorialnego. Taka zaś interpretacja spowodowała wykluczenie z możliwości zwolnienia podatkowego środków pośrednio przeznaczanych na potrzeby jednostek tworzących związek komunalny”.

W świetle stanowiska prezentowanego zarówno przez organy podatkowe, jak i sądy administracyjne, kluczowe - z perspektywy możliwości zastosowania zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest stwierdzenie, czy otrzymany przez Związek Komunalny dochód (przychód) został przeznaczony na realizację zadań własnych tworzących go jednostek samorządu terytorialnego. Tylko w takim przypadku dochód ten będzie bowiem korzystał ze zwolnienia z podatku na podstawie wskazanego przepisu.

W celu odpowiedzi na to pytanie, należy w opinii Wnioskodawcy przeanalizować przepisy regulujące działalność związków międzygminnych oraz przepisy regulujące funkcjonowanie Związku Komunalnego (a w szczególności statut tego podmiotu).

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Na podstawie art. 65 ust. 1 i 2 wskazanej ustawy, związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz posiada osobowość prawną.

Z kolei, w myśl art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku. Związek - w zakresie wykonywanych zadań publicznych - przejmuje zatem prawa i obowiązki tworzących go jednostek samorządu terytorialnego i jako podmiot posiadający odrębną osobowość prawną samodzielnie wykonuje i odpowiada za przypisane mu zadania.

W konsekwencji należy stwierdzić, że działalność związku międzygminnego jest w istocie realizacją zadań własnych gmin tworzących ten związek.

Należy przy tym wskazać, że związki międzygminne powstają gdy - z uwagi na charakter zadania publicznego - wymagane jest współdziałanie z innymi gminami w celu sprawnego zapewnienia realizacji zadania lub w celu optymalizacji kosztów realizacji zadań.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Związek Komunalny powstał w 1991 r., w celu realizacji zadań własnych tworzących go jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie ze statutem, Związek wykonuje publiczne zadania w zakresie dotyczącym w szczególności: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków bytowych i przemysłowych, ochrony wód podziemnych i powierzchniowych, gospodarki zasobami wodnymi oraz ochrony środowiska w zakresie dotyczącym powietrza atmosferycznego, gruntów, lasów, wód podziemnych i powierzchniowych. We wskazanych obszarach Związek wykonuje zadania publiczne w zastępstwie tworzących go jednostek samorządu terytorialnego i koordynuje ich działania. Zgodnie z postanowieniami statutu Związku, może on realizować powierzone mu zadania publiczne między innymi w drodze tworzenia własnych przedsiębiorstw, spółek i innych podmiotów gospodarczych oraz przystępowania do nich.

Realizując postanowienia statutu, w 1993 r. Związek został udziałowcem Spółki, która zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług wodociągowo - kanalizacyjnych. Przedmiotem działalności Spółki jest bowiem produkcja i dystrybucja wody, odbiór, oczyszczanie i utylizacja ścieków, eksploatacja i konserwacja urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (z wyłączeniem kanalizacji deszczowej), świadczenie usług w zakresie badań i analiz technicznych dotyczących wody i ścieków, projektowanie techniczne w zakresie branży wodociągowej i kanalizacyjnej oraz obsługi inwestycyjnej, świadczenie usług w zakresie napraw i legalizacji przyrządów do pomiarów i kontroli przepływu wody.

Należy zatem stwierdzić, że Związek wykonuje swoje statutowe zadania, dla realizacji których został powołany przez jednostki samorządu terytorialnego (tj. świadczenie usług wodociągowych i kanalizacyjnych), poprzez działalność Spółki, której jest udziałowcem. W konsekwencji, zwiększenie wartości udziałów posiadanych przez Związek w Spółce jest zwiększeniem majątku Związku, który służy wykonywaniu zadań publicznych Związku.

Stanowisko Wnioskodawcy we wskazanym zakresie znajduje uzasadnienie w wydawanych interpretacjach podatkowych, a w szczególności w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 marca 2013 r. (nr IBPBI/2/423-1498/12/BG), w której zauważono, że: „W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż jest związkiem międzygminnym działającym na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Związek został powołany w celu zaspokajania potrzeb z zakresu lokalnego transportu zbiorowego oraz skorelowanych z nim innych usług publicznych. W celu poprawy jakości transportu lokalnego Gminy tworzące Związek zamierzają uczynić Związek akcjonariuszem większościowym spółki akcyjnej. Posiadanie większościowego pakietu akcji umożliwi Związkowi koordynację transportu lokalnego w regionie i przyczyni się do lepszego wykonywania statutowych zadań Związku. Związek oraz Gminy rozważają osiągnięcie niniejszego rezultatu poprzez zakup akcji spółki przez Związek od Gmin tworzących Związek. Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że dochód Związku przeznaczony na nabycie akcji od Gmin tworzących Związek, może korzystać ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4g updop, gdyż dochód ten zostaje przeznaczony dla Gmin. W związku z zawartą transakcją Związek uzyska bowiem status większościowego akcjonariusza spółki akcyjnej dzięki czemu będzie mógł skuteczniej realizować zadania Gmin tworzących Związek. Realizacja przez Wnioskodawcę zadań własnych Gmin tworzących związek jest realizacją dyspozycji wynikającej z powołanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4g updop. Stanowisko Związku jest zatem prawidłowe”.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w analizowanym stanie faktycznym dochód (przychód) Związku Komunalnego ma jedynie charakter księgowy, bowiem nie ma on pokrycia w środkach pieniężnych, które byłyby przekazane do dyspozycji Związku (przysporzeniem po stronie Związku jest wzrost wartości udziałów w Spółce). Dlatego też, powstały po stronie Związku dochód (przychód) nie mógł zostać przeznaczony na inne cele niż realizacja zadań statutowych Związku Komunalnego (Związek nie miał faktycznej ani prawnej możliwości innej dyspozycji powstałego dochodu).

Dlatego też należy stwierdzić, że otrzymany przez Związek Komunalny dochód (przychód) z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego z kapitału zapasowego w Spółce był dochodem przeznaczonym na realizację zadań własnych tworzących go jednostek samorządu terytorialnego, a tym samym korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż Związek przeznaczył osiągnięty dochód na prowadzenie dalszej działalności w zakresie świadczenia usług wodociągowo-kanalizacyjnych.

Na marginesie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że odmienna interpretacja wskazanego przepisu w kontekście przedstawionego stanu faktycznego prowadziłaby do naruszenia konstytucyjnej zasady równości oraz stanowiłby naruszenie celowościowej wykładni zwolnień z podatku dla podmiotów realizujących zadania publiczne. Jeżeliby bowiem uznać, że Spółka jest zobowiązana do obliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od dochodu (przychodu) powstałego po stronie Związku Komunalnego, doszłoby do sytuacji w której jednostki samorządu terytorialnego (będące udziałowcami Spółki) korzystałyby ze zwolnienia z podatku (na podstawie art. 6 ustawy o podatku dochodowym), natomiast Związek Komunalny, który realizuje zadania własne tworzących go jednostek samorządu terytorialnego, byłby tym podatkiem obciążony. Natomiast rzeczywisty ciężar podatku, który obciążałby Związek poniosłyby ostatecznie gminy go tworzące. Dlatego też, w opinii Wnioskodawcy taka interpretacja wskazanych przepisów byłaby niedopuszczalna.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące w dacie zaistnienia przedstawionego stanu faktycznego.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji oraz wyroku, wskazać należy, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych sprawy podatnika, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawie rozstrzygnięcie w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych i sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią źródeł prawa i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., 1369). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj