Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.695.2017.1.AR
z 15 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 listopada 2017 r. (data wpływu 8 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od osób towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług w ramach projektu „….” w zakresie:

  • zadania nr 1 – „….” (pyt. nr 1),
  • zadania nr 2 – „…” (pyt. nr 2),
  • zadania nr 3 – „….” (pyt. nr 3)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2017 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług w ramach zadania nr 1 – „…”, zadania nr 2 – „…” oraz zadania nr 3 – „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina – jednostka samorządu terytorialnego (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) – jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest zarejestrowana pod NIP ... . W myśl art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), zwana dalej ustawą o samorządzie gminnym, do zakresu działania jednostki samorządu terytorialnego należą wszystkie sprawy publiczne, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Miasto w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym realizuje zadania własne dotyczące zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 6 i 7 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności sprawy lokalnego transportu zbiorowego, gminnych dróg, ulic, mostów oraz organizacji ruchu drogowego.

Zadania w tym zakresie Miasto wykonuje przy pomocy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną oraz przy pomocy Urzędu Miasta, zwanego dalej Urzędem, działającego w formie jednostki budżetowej, który wchodzi w skład struktury Miasta.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto podjęło łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi. Oznacza to, iż od tej daty jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Miasto, a jego rozliczenia obejmują wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez te jednostki Miasta. Jednostki te nie przestają istnieć – zmienia się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestają one być traktowane jako odrębni od Miasta podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stają się częścią jednego podatnika, tj. Miasta.

Miasto planuje realizować projekt pn. „…” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020.

Urząd jest jedną z pięciu jednostek realizujących projekt obok Biura Gospodarki Mieniem Miasta (BGM), Miejskiego Zarządu Dróg w R. (MZD), Zarządu Transportu Miejskiego w R. (ZTM) oraz Zarządu Zieleni Miejskiej w R. (ZZM), które są jednostkami budżetowymi Miasta.

Zadaniem BGM jest prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego oraz gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa.

MZD wykonuje zadania zarządcy dróg publicznych na podstawie ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm), m.in. pełni funkcje inwestora, utrzymuje drogi i drogowe obiekty inżynierskie, realizuje zadania w zakresie inżynierii ruchu, wydaje zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oraz pobiera opłaty i kary pieniężne z tego tytułu). Ponadto do zadań MZD określonych statutem należy bieżące utrzymywanie dróg wewnętrznych Miasta, pełnienie funkcji inwestora tych dróg, koordynowanie robót drogowych oraz prowadzenie spraw związanych z oznakowaniem i oświetleniem dróg wewnętrznych.

Głównym przedmiotem działalności ZTM jest planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym, a w szczególności: planowanie rozkładów jazdy, wybór przewoźników i kontraktowanie usług przewozowych, emisja i sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z usług publicznego transportu, organizacja kontroli posiadania przez pasażerów dokumentów uprawniających do korzystania z przejazdów środkami transportu zbiorowego oraz pobieranie opłat dodatkowych, prowadzenie działalności reklamowej dla uzyskania dochodów oraz zakupów inwestycyjnych związanych z publicznym transportem zbiorowym.

Z tytułu wykonywanych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ZTM osiąga przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a w szczególności z następujących źródeł:

  1. ze sprzedaży biletów jednorazowych i okresowych,
  2. za wydanie duplikatu ... Karty Miejskiej,
  3. dzierżawy taboru autobusowego,
  4. dzierżawy miejsc pod reklamę na wiatach przystankowych,
  5. usług aktualizacji rozkładów jazdy,
  6. sprzedaży składników majątku.

Przedmiotem działalności ZZM jest w szczególności: utrzymanie parków i urządzonej zieleni miejskiej wraz z istniejącą infrastrukturą drogową oraz elementami małej architektury, utrzymanie zieleni w pasach drogowych ulic wraz z istniejącymi elementami małej architektury, utrzymanie placów zabaw, urządzanie nowych terenów zieleni miejskiej na terenie miasta R.

Celem głównym projektu jest poprawa funkcjonalności transportu publicznego aglomeracji R. poprzez zapewnienie efektywnego transportu publicznego, co przyczyni się do zwiększenia potencjału rozwojowego i atrakcyjności aglomeracji ... oraz wzrostu mobilności mieszkańców poprzez zwiększenie udziału przyjaznego dla środowiska publicznego transportu, integrację transportu publicznego z komunikacją indywidualną, zwiększenie liczby pasażerów transportu publicznego, a w konsekwencji - zmniejszenie liczby osób użytkujących samochody osobowe.

Tak określony cel projektu będzie realizowany poprzez następujące zadania:


1. Wykonanie Studium wykonalności. Zadanie to realizuje Urząd. Wydatki ponoszone na to zadanie służą realizacji projektu i rozliczone zostaną w wartości majątku wytworzonego w ramach projektu.


2. Rozbudowa sieci PTITS (szkielet światłowodowy i data center). Zakres zadania obejmuje:


1.rozbudowę sieci szkieletowej poprzez połączenie istniejących stacji bazowych (19 lokalizacji – Lista lokalizacji do połączenia siecią światłowodową) – węzłów dystrybucyjnych bezprzewodowych połączeniami światłowodowymi w technologii 10 Gbit Ethernet z centrum zarządzania siecią przy ul. Targowej 1 (DATA CENTER), co pozwoli na zwiększenie przepustowości i niezawodności istniejącego szkieletu sieci wykonanego w technologii radiowej za pomocą systemu radiolinii o przepływności do 1 Gbit/s, co jest konieczne ze względu na rozbudowę systemu ITS poprzez dodanie nowych elementów, w tym nowych kamer video o wysokiej przepustowości, transmitujących obrazy live i archiwalny do centrum nadzoru monitoringu poprzez DATA CENTER, co wymaga zastosowania rozbudowanego systemu LMDS o pojemności zwiększonej do 1.8 Gbit/s na każdą stacje bazowa dystrybucyjną;

Lp. Nazwa Adres TYP Węzła

1.B. X budynek

2.B. X budynek

3.B. X budynek

4.B. X budynek

5.B. X słup

6.B. X słup

7.B. X słup

8.B. X budynek

9.B. X słup

10.B. X słup

11.B. X słup

12.B. X budynek

13.B. X budynek

14.B. X budynek

15.B. X budynek

16.B. X budynek

17.B. X budynek

18.B. X budynek

19.B. X budynek

1.nadzór budowlany nad zadaniem Rozbudowa sieci PTITS;

2.rozszerzenie funkcjonalności Data Center poprzez:

  1. doposażenie istniejących serwerów w pamięć operacyjną i dyskową,
  2. zwiększenie wydajności systemu backupów przez zastosowanie szybkich systemów dyskowych z deduplikacją sprzętową do archiwizacji długoterminowej,
  3. przystosowanie routera szkieletowego do obsługi połączeń światłowodowych 10G z węzłów szkieletowych/dystrybucyjnych,
  4. rozbudowę systemu zabezpieczeń sieciowych firewall,
  5. rozszerzenie liczby monitorowanych urządzeń w monitoringu sieci,

co pozwoli na zwiększenie wydajności i niezawodności DATA CENTER i zapewnią możliwość obsługi zwiększonego ruchu sieciowego generowanego z nowo podłączanych elementów ITS przez sieć szkieletową o zwiększonej wydajności 10G oraz umożliwią wykorzystanie DATA CENTER jako centrum replikacji zapasowych dla wszystkich systemów serwerowych zainstalowanych w ramach rozbudowy systemu ITS.

W ramach zadania „…” zostanie wykonana sieć światłowodowa, zostaną zakupione/rozbudowane serwery, macierze, urządzenia sieciowe, system zabezpieczeń sieciowych oraz oprogramowanie do zarządzania i monitoringu sieci.

Zbudowana w ramach zadania sieć ma zapewnić odpowiednie przepustowości i poziom niezawodności transmisji danych dla systemów związanych z ITS (Urząd, MZD, ZTM, MATIP) oraz dla wszystkich innych jednostek Miasta, które za pomocą istniejących systemów transmisji danych bezprzewodowych są podłączone do Miejskiej Sieci Teleinformatycznej (budynki Urzędu, szkoły, przedszkola i inne jednostki miejskie z korzystające z miejskich łączy telefonicznych, intranetowych i internetowych).

Zadanie to realizuje Urząd. Majątek nabyty/wytworzony w tej części projektu będzie częściowo wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, przez wyżej wymienione jednostki organizacyjne Miasta korzystające z efektów projektu.


3. Promocja projektu czyli realizowane w ramach projektu działania informacyjno-promocyjne są skierowane przede wszystkim do mieszkańców ... korzystających z infrastruktury transportowej. Celem prowadzonych działań będzie poinformowanie opinii publicznej o tym, że przedsięwzięcie było współfinansowane z funduszy UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 oraz upowszechnienie wiedzy o jego celach wśród jak największej liczby odbiorców. W ramach zadania zakupione zostaną tablice informacyjne i pamiątkowe. Zadanie to realizuje Urząd. Wydatki na promocję projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


4. Rozbudowa Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym w R. w zakresie rozbudowy Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym, na którą składa się:

  1. budowa podsystemu priorytetu przejazdu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną dla pojazdów uprzywilejowanych,
  2. budowa inteligentnego systemu rejestrującego przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle z rejestracją i analizą danych,
  3. rozbudowa systemu dynamicznego ważenia pojazdów (waga preselekcyjna, znak o zmiennej treści, kamery ANPR, kamery monitorujące ruch),
  4. rozbudowa serwisu internetowego dla kierowców, który ma służyć do publikowania informacji dotyczących informacji drogowych,
  5. dołączenie do istniejącego systemu ITS (Inteligentny System Transportowy) nowych sygnalizacji świetlnych.

Zadanie to realizuje MZD, a majątek nabyty/wytworzony w toku projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.


5. Rozbudowa Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym w R. w zakresie Systemu ITS na potrzeby R. Centrum Komunikacji (utworzenie centrum przesiadkowego). W zakresie zadania będzie dostawa i wdrożenie Systemu ITS dla R. Centrum Komunikacyjnego. Zadanie to realizuje ZTM, a majątek nabyty/wytworzony w toku projektu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.


6. Zakup nowoczesnego i ekologicznego i przystosowanego dla osób niepełnosprawnych taboru autobusowego (autobusy ON 12m i autobusy CNG 12m). ZTM w ramach projektu zakupi autobusy, które będą dzierżawione podmiotowi realizującemu transport publiczny. Majątek nabyty w toku projektu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


7. Utworzenie centrum przesiadkowego – R. Centrum Komunikacyjnego (RCK) w zakresie zakupu koncepcji projektowej, dokumentacji technicznej i projektowej, budowy Centrum, zakupu wyposażenia i nadzoru budowlanego. Zadanie to realizuje ZTM, a infrastruktura ta będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.


8. Utworzenie centrum przesiadkowego – R. Centrum Komunikacyjnego (RCK) w zakresie wykupu nieruchomości realizuje BGM, natomiast w zakresie przebudowy układu komunikacyjnego – realizuje MZD. RCK będzie wykorzystywane do prowadzenia przez Gminę (ZTM) działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT (związana ze sprzedażą biletów komunikacji miejskiej).


9. Budowa/przebudowa infrastruktury przystankowej obejmująca budowę/przebudowę zespołów przystankowych (wiata, zespół wiat, ławki, pylony z rozkładami jazdy) realizowana jest przez ZTM. Infrastruktura ta będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.


10. Budowa/przebudowa infrastruktury przystankowej obejmująca budowę/przebudowę przystanków, zatok autobusowych (wymiana krawężników, budowa peronów) jest realizowana przez MZD. Przystanki i zatoki autobusowe będą wykorzystywane do prowadzenia przez Gminę (ZTM) działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT (związana ze sprzedażą biletów komunikacji miejskiej).


11. Rozbudowa ul. W. Zadanie to realizuje BGM i MZD dokonując zakupu nieruchomości na potrzeby projektu oraz MZD, który jest odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji projektowej oraz rozbudowę drogi. Droga będzie ogólnodostępna, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Drogi nie będą wykorzystywane przez Gminę do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, ani do szerzej rozumianej działalności gospodarczej.


12. Budowa drogi rowerowej. Zadanie to realizuje ZZM. Działanie to obejmuje m.in. opracowanie dokumentacji projektowej oraz budowę dróg rowerowych wraz z placem postojowym. Korzystanie z ciągów pieszo-rowerowych i dróg rowerowych jest bezpłatne Majątek nabyty/wytworzony w toku projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Miasto powzięło wątpliwość czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi następujących zadań realizowanych przez Urząd:

  1. „…”.
  2. „…”
  3. „…”.

Wydatki poniesione w ramach zadania nr 1 „…..” stanowią wydatek majątkowy – nakład inwestycyjny, który zostanie przekazany do jednostek realizujących pozostałe zadania inwestycyjne w ramach projektu, tj. do MZD. ZTM, ZZM poprzez zwiększenie wartości majątku wytworzonego w ramach projektu w tych jednostkach. Odpowiednia część tego wydatku zwiększy również wartość majątku wytworzonego w Urzędzie w ramach zadania Rozbudowa sieci PTITS (szkielet światłowodowy i data center).

Przypisanie poszczególnym jednostkom realizującym projekt części wartości powyższych nakładów inwestycyjnych dokonane zostanie w oparciu o wskaźnik struktury i ma na celu zwiększenie wartości początkowej wytworzonego majątku. Wskaźnik struktury zostanie wyliczony w oparciu o wartość wydatków majątkowych poniesionych przez poszczególne jednostki realizujące te wydatki do ogólnej wartości wydatków majątkowych w projekcie. Nakłady inwestycyjne poniesione na zakup Studium wykonalności będą zatem służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części przypadającej na wydatki inwestycyjne poniesione przez ZTM oraz w części dotyczącej budowy zatok autobusowych –MZD.

Zbudowana w ramach zadania nr 2 „…” sieć ma zapewnić odpowiednie przepustowości i poziom niezawodności transmisji danych dla systemów związanych z ITS, z których korzysta Urząd, MZD, ZTM oraz wszystkie inne jednostki Miasta, które za pomocą istniejących systemów transmisji danych bezprzewodowych są podłączone do Miejskiej Sieci Teleinformatycznej (np. szkoły, przedszkola korzystające z miejskich łączy telefonicznych, intranetowych i internetowych). Nabyte składniki majątku stanowić będą własność Miasta i znajdą się w ewidencji Urzędu Majątek wytworzony w tym zadaniu będzie częściowo wykorzystywany wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. sprzedaży towarów i usług w tych jednostkach.

Zakupy dokonywane w ramach tego zadania będą związane z działalnością gospodarczą różnych jednostek Miasta (czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi), jak i z czynnościami pozostającymi poza regulacjami ustawy o VAT, dlatego do odliczenia podatku VAT będzie stosowany prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz współczynnik zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT W związku z tym, że środki trwałe wytworzone w ramach zadania nr 2 będą ujęte w ewidencji Urzędu, do obliczenia podatku VAT podlegającego odliczeniu zastosowany zostanie prewspółczynnik i współczynnik właściwy dla Urzędu.

Celem prowadzonych działań promocyjnych w ramach zadania nr 3 będzie poinformowanie opinii publicznej o tym, że projekt jest współfinansowany z funduszy UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 oraz upowszechnienie wiedzy o jego celach wśród jak największej liczby odbiorców. W ramach zadania Promocja projektu Urząd zakupi tablice informacyjne i pamiątkowe. W ramach tego zadania Urząd będzie dokonywał zakupów towarów i usług o charakterze wydatków bieżących projektu.

Wszystkie zakupy towarów i usług w ramach wyżej wymienionego zakresu projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Miastu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dokonywanymi w celu realizacji przez Urząd zadania nr 1 „…” według wskaźników (prewspółczynnika i współczynnika) właściwych dla jednostek organizacyjnych Miasta wykorzystujących rezultaty projektu?
  2. Czy Miastu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania nr 2 „…” według wskaźników (prewspółczynnika i współczynnika) właściwych dla Urzędu?
  3. Czy Miastu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania nr 3 „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie na podstawie art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2a ustawy o VAT stanowi, ze w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Natomiast art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot. o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Ad. 1.

Zakupy towarów i usług dokonywane przez Urząd w ramach zadania nr 1 „…” będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części, która służy działalności gospodarczej, tj. realizacji zadań z zakresu transportu publicznego, w ramach której zakupy będą realizowane przez ZTM i MZD (budowa zatok autobusowych). Zatem spełniony będzie warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Rozliczenie podatku VAT naliczonego Miasto planuje zrealizować w następujący sposób:

  1. Od części wydatków na Studium rozliczonych w wartości majątku wykorzystywanego do działalności gospodarczej w ZTM – według wskaźników (prewspółczynnik i współczynnik) właściwych dla ZTM,
  2. Od części wydatków na Studium rozliczonych w wartości majątku przekazanego do MZD a związanego z realizacją zadań z zakresu transportu publicznego - według wskaźników (prewspółczynnik i współczynnik) właściwych dla ZTM, tj. jednostki wykorzystującej przekazany majątek,
  3. Od części wydatków na Studium rozliczonych w wartości majątku wykorzystywanego w Urzędzie – według wskaźników (prewspółczynnik i współczynnik) właściwych dla Urzędu.

Zdaniem Wnioskodawcy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dokonywanymi w celu realizacji przez Urząd zadania nr 1 w takim zakresie, w jakim będą ono wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz według wskaźników właściwych dla jednostek wykorzystujących efekty inwestycji.

Ad. 2.

Zakupy towarów i usług w ramach zadania nr 2 „…” będą częściowo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ wytworzone w jego ramach środki trwałe będą wykorzystywane do transmisji danych przez różne jednostki organizacyjne Miasta wykonujące czynności opodatkowane podatkiem VAT. Z uwagi na brak możliwości ustalenia w jakiej części poszczególne jednostki będą korzystały z wytworzonych środków trwałych, a środki te zostaną ujęte w ewidencji majątku Urzędu, podatek VAT naliczony zostanie odliczony przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika właściwych dla Urzędu.

Zdaniem Wnioskodawcy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania”…” według wskaźników właściwych dla Urzędu.

Ad. 3.

Obowiązek poniesienia wydatków na promocję projektu (zakup tablic informacyjnych i pamiątkowych) wynika z:

  1. art. 115-117 i załącznika XII punkt 2.2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20 grudnia 2013, str. 320, z późn. zm.),
  2. Wytycznych Ministra Rozwoju i Finansów w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata 2014-2020 (MR/H 2014-2020/15(2)/11 /2016) z dnia 3 listopada 2016 r.,
  3. Strategii komunikacji polityki spójności na lata 2014-2020 z dnia 30 maja 2015 r.,
  4. Strategii komunikacji Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 z dnia 6 lipca 2015 r.,
  5. Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji z dnia 14 czerwca 2016 r.

Wydatki na promocję projektu będą wydatkami bieżącymi i nie będą one wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług. Zatem nie spełniony będzie warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zdaniem Wnioskodawcy Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania Promocja projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r. jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy jednostka samorządu terytorialnego, która podjęła w roku 2016 lub 2017 rozliczanie podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, do końca roku 2017 przyjmuje dla celów proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, proporcję wyliczoną odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej zgodnie z art. 90 ust. 3-6, 9a i 10 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywania przy pomocy tej jednostki organizacyjnej czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 22 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r. poz. 2193), określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określania proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej tylko będą ustalane odrębne sposoby określenia proporcji dla poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów pozostających poza taką działalnością, których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik może dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie tylko w takiej części, którą można proporcjonalnie przypisać do jego działalności gospodarczej i związanej z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Na podstawie art. 90 ust. 3 ww. ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju działalności.

Jak wynika z powyższych unormowań, podatnik, u którego nabywane towary i usługi, wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, będzie w pierwszej kolejności zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. Następnie w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych zarówno do celów działalności opodatkowanej i zwolnionej od podatku, których nie jest w stanie przyporządkować w całości do czynności opodatkowanych, zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2136, z późn. zm.), organizatorem publicznego transportu zbiorowego, zwanym dalej „organizatorem”, właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów, jest gmina:

  1. na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich,
  2. której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami - na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin, które zawarły porozumienie.

W myśl art. 8 ww. ustawy, do zadań organizatora należy:

  1. planowanie rozwoju transportu;
  2. organizowanie publicznego transportu zbiorowego;
  3. zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.

Zgodnie z art. 15 ust.1 organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega w szczególności na:

  1. badaniu i analizie potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej;
  2. podejmowaniu działań zmierzających do realizacji istniejącego planu transportowego albo do aktualizacji tego planu;
  3. zapewnieniu odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, w szczególności w zakresie:
    1. standardów dotyczących przystanków komunikacyjnych oraz dworców,
    2. korzystania z przystanków komunikacyjnych oraz dworców,
    3. funkcjonowania zintegrowanych węzłów przesiadkowych,
    4. funkcjonowania zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego,
    5. systemu informacji dla pasażera.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina, czynny podatnik VAT, planuje realizować projekt pn. „…” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020. Urząd jest jedną z pięciu jednostek realizujących projekt obok Biura Gospodarki Mieniem Miasta (BGM), Miejskiego Zarządu Dróg (MZD), Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) oraz Zarządu Zieleni Miejskiej (ZZM), które są jednostkami budżetowymi Gminy.

W rozpatrywanej sprawie w pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania nr 1 – „…” według wskaźników właściwych dla jednostek organizacyjnych Miasta wykorzystujących rezultaty projektu.

Zadanie to realizuje Urząd. Wydatki poniesione w ramach zadania nr 1 „…” stanowią wydatek majątkowy – nakład inwestycyjny, który zostanie przekazany do jednostek realizujących pozostałe zadania inwestycyjne w ramach projektu, tj. do MZD. ZTM, ZZM poprzez zwiększenie wartości majątku wytworzonego w ramach projektu w tych jednostkach. Odpowiednia część tego wydatku zwiększy również wartość majątku wytworzonego w Urzędzie w ramach zadania”…”). Przypisanie poszczególnym jednostkom realizującym projekt części wartości powyższych nakładów inwestycyjnych dokonane zostanie w oparciu o wskaźnik struktury i ma na celu zwiększenie wartości początkowej wytworzonego majątku. Wskaźnik struktury zostanie wyliczony w oparciu o wartość wydatków majątkowych poniesionych przez poszczególne jednostki realizujące te wydatki do ogólnej wartości wydatków majątkowych w projekcie.

Odnosząc się zatem do pytania, czy Miastu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dokonywanymi w celu realizacji przez Urząd zadania nr 1 „…” według wskaźników (prewspółczynnika i współczynnika) właściwych dla jednostek organizacyjnych Miasta wykorzystujących rezultaty projektu, mając na uwadze powołane przepisy, stwierdzić należy, że w przypadku, gdy jak wynika z wniosku nakłady inwestycyjne poniesione na zakup Studium wykonalności będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części przypadającej na wydatki inwestycyjne poniesione przez ZTM oraz w części dotyczącej budowy zatok autobusowych – MZD, obowiązkiem Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi. Natomiast, w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy, w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Przenosząc powołane przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, że w przypadku, gdy dokonywane zakupy (towarów i usług) będą służyć do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a bezpośrednie przyporządkowanie tych zakupów działalności gospodarczej nie będzie możliwe podatek do odliczenia od zakupów realizowanych w danej jednostce organizacyjnej ustala się z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji. Sposób określenia proporcji ustala się dla każdej jednostki organizacyjnej odrębnie. Wyliczony dla jednostki organizacyjnej sposób określania proporcji znajdzie zastosowanie do zakupów towarów i usług zarówno dokonywanych przez tą jednostkę organizacyjną, jak i przez jednostkę samorządu terytorialnego (urząd), wykorzystywanych jednak przez tą jednostkę organizacyjną do ww. celów, tj. celów „mieszanych”.

Skoro, jak wynika z treści wniosku, nakłady inwestycyjne poniesione na zakup „…”będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części przypadającej na wydatki inwestycyjne poniesione przez ZTM oraz w części dotyczącej budowy zatok autobusowych – MZD, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów, które można bezpośrednio przyporządkować do Studium wykonalności według zasad (prewspółczynnika i współczynnika) właściwych dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej efekty inwestycji do działalności gospodarczej, tj. ZTM oraz Urzędu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dokonywanymi w celu realizacji przez Urząd zadania nr 1 w takim zakresie, w jakim będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz według wskaźników właściwych dla jednostek wykorzystujących efekty inwestycji, jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami towarów i usług w ramach zadania nr 2 – „…”.

Z odmienną sytuacja będziemy mieli do czynienia w sytuacji, kiedy nie ma możliwości jednoznacznego przypisana zakupów do konkretnej jednostki organizacyjnej. Jak wskazał Wnioskodawca zbudowana w ramach zadania nr 2 „…” sieć ma zapewnić odpowiednie przepustowości i poziom niezawodności transmisji danych dla systemów związanych z ITS, z których korzysta Urząd, MZD, ZTM oraz wszystkie inne jednostki Miasta, które za pomocą istniejących systemów transmisji danych bezprzewodowych są podłączone do Miejskiej Sieci Teleinformatycznej (np. szkoły, przedszkola korzystające z miejskich łączy telefonicznych, intranetowych i internetowych). Nabyte składniki majątku stanowić będą własność Miasta i znajdą się w ewidencji Urzędu. Majątek wytworzony w tym zadaniu będzie częściowo wykorzystywany wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. sprzedaży towarów i usług w tych jednostkach. Zakupy dokonywane w ramach tego zadania będą związane z działalnością gospodarczą różnych jednostek Miasta (czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi) jak i z czynnościami pozostającymi poza regulacjami ustawy o VAT. Z okoliczności sprawy wynika, że z uwagi na brak możliwości ustalenia w jakiej części poszczególne jednostki będą korzystały z wytworzonych środków trwałych, a środki te zostaną ujęte w ewidencji majątku Urzędu, podatek VAT naliczony zostanie odliczony przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika właściwych dla Urzędu.

W sytuacji, gdy zakupione przez jednostkę budżetową towary i usługi przeznaczone będą w części na potrzeby różnych jednostek organizacyjnych Miasta i jednocześnie nie ma możliwości wyodrębnienia jaka część zakupów przeznaczona jest na potrzeby danej jednostki budżetowej, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu. Skoro bowiem Miasto nie będzie w stanie ustalić w jakim stopniu nabyte towary i usługi wykorzystywane będą przez poszczególne jednostki organizacyjne uznać należy, że wykorzystywane będą one przez Miasto – jako podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do wszystkich rozliczeń Miasta i jego jednostek organizacyjnych, dokonywanych po centralizacji rozliczeń.

Reasumując, w odniesieniu do zakupów inwestycyjnych, których nie można bezpośrednio do poszczególnych elementów infrastruktury (sieci PTITS) Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w części, w jakiej podatek ten związany będzie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Kwotę podatku naliczonego powinien on obliczyć zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, w oparciu o sposób wskazany w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. wyliczony zgodnie z § 3 ust. 2 tego rozporządzenia – dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania „…”według wskaźników właściwych dla Urzędu, jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania nr 3 –„…” (zadanie nr 3).

W kwestii zadania nr 3 –„…”, Wnioskodawca wskazał, że celem prowadzonych działań będzie poinformowanie opinii publicznej o tym, że przedsięwzięcie było współfinansowane z funduszy UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 oraz upowszechnienie wiedzy o jego celach wśród jak największej liczby odbiorców. W ramach zadania zakupione zostaną tablice informacyjne i pamiątkowe. Zadanie to realizuje Urząd. Wydatki na promocję projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy więc stwierdzić, że nabywane do realizacji ww. zadania „…” towary i usługi, wykorzystywane będą poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina dokonując tych zakupów nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania „…”.

Tak więc, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj