Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.669.2017.3.EJ
z 15 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2017 r. (data wpływu 26 października 2017 r.) uzupełnionym pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 7 grudnia 2017 r., pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 21 grudnia 2017 r. oraz pismem z 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 12 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 7 grudnia 2017 r. , będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23 listopada 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.669.2017.1.EJ, pismem które wpłynęło do Organu w dniu 21 grudnia 2017 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 grudnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.669.2017.2.EJ oraz pismem z 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 12 stycznia 2018 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem które wpłynęło do Organu w dniu 7 grudnia 2017 r. oraz pismem z dnia 9 stycznia 2018 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, obejmuje ona pośrednictwo w obrocie nieruchomościami jako wiodący rodzaj działalności. Ponadto prowadzi również najem krótkoterminowy dla turystów, prowadzi to poprzez firmę B. Najem obejmuje apartament (43 m2) w K. oraz dom letniskowy nad morzem, przez lipiec i sierpień.

Wszelkie rozliczenia prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności są rozliczane fakturami i przelewami bankowymi, zarówno w ramach biura nieruchomości, jak i rozliczeń z firmą B. Apartament w ciągu całego roku i dom w sezonie letnim są wynajmowane tylko poprzez B. Rozliczenia Wnioskodawcy z firmą B. wyglądają następująco:

  1. goście rezerwują apartament, B. pobiera od nich płatność z karty kredytowej w dniu rezerwacji, czyli nawet 3-4 miesiące przed przyjazdem,
  2. goście przyjeżdżają do K., odbierają klucze od apartamentu, wszystko jest wcześniej opłacone w B.,
  3. z danego miesiąca są zliczane kwoty pobrane wcześniej przez B. na rzecz najmu Wnioskodawcy, a rozliczenie ma miejsce w następnym miesiącu (do 16-go każdego następnego miesiąca).

Odbywa się to następująco:

  • od ogólnej uzyskanej kwoty za najem, B. pobiera od Wnioskodawcy prowizję,
  • na tę prowizję B. wystawia fakturę, którą Wnioskodawca opłaca w każdym następnym miesiącu,
  • B. wystawia Wnioskodawcy rachunek na całość kwoty za najem w danym miesiącu
  • księgowa Wnioskodawcy wystawia wewnętrzną fakturę na tę kwotę i od tego wyliczany jest podatek VAT na dany miesiąc,
  • pieniądze z B. wpływają na konto bankowe Wnioskodawcy.

Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami polega na wyszukiwaniu nieruchomości dla klienta Biura, prezentacji tej nieruchomości klientowi, przeprowadzeniu klienta przez cały proces transakcji kupna/sprzedaży i sfinalizowania transakcji przez doprowadzenie do podpisania przez klienta umowy notarialnej przeniesienia własności nieruchomości. Do każdej takiej usługi Wnioskodawca wystawia fakturę VAT. Pieniądze Wnioskodawca otrzymuje przelewem na konto bankowe, każda taka wpłata widnieje w ewidencji wpływów pieniężnych na konto Wnioskodawcy. Jednak od 2016 roku działalność Wnioskodawcy opiera się jedynie na wynajmie krótkoterminowym.

Jeśli chodzi o nieruchomości, usługi najmu krótkoterminowego oraz pośrednictwa w obrocie nieruchomościami są i były świadczone przez biuro Wnioskodawcy dla osób fizycznych oraz osób prawnych. Umowa wiążąca firmę Wnioskodawcy z firmą B. zawarta 2 czerwca 2016 r. to umowa na pośredniczenie przez B. w sprzedaży oferowanych przez firmę Wnioskodawcy usług najmu krótkoterminowego. B. ogłasza ofertę na turystycznych portalach internetowych szukając klientów. Ponadto firma B. pobiera od klientów zainteresowanych rezerwacją i pobytem w apartamencie i domku nad morzem, płatność z karty kredytowej zainteresowanych w dniu kiedy dokonują oni rezerwacji. Niejednokrotnie jest to robione na 2-3 miesiące przed przyjazdem gości do apartamentu czy domku. Natomiast zgodnie z umową z B. Wnioskodawca ma przelewane pieniądze na konto dopiero do 16-go dnia następnego miesiąca od daty wymeldowania się klientów.

Na pytanie nr 4 zawarte w wezwaniu cyt. „Czy Wnioskodawca za czynności wykonywane za pośrednictwem firmy B. oraz z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiedni na rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)” Wnioskodawca odpowiedział cyt. „tak, z tytułu świadczonych usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz najmu apartamentu i domku dla turystów otrzymuje w całości zapłatę na konto bankowe”.

Na pytanie nr 5 cyt. „Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła” Wnioskodawca wskazał cyt. „tak, z ewidencji oraz przelewów bankowych jednoznacznie wynika czego dotyczyła wpłata. Z B. Wnioskodawca dostaje co miesiąc zestawienie jakie osoby (z imienia i nazwiska) dokonały rezerwacji, w jakim okresie na jaką kwotę. Od tej ogólnej miesięcznej kwoty B. pobiera od Wnioskodawcy prowizję w wysokości 15% (Kraków) i 12% (morze).

Na pytanie cyt. „Czy świadczenie usług najmu krótkoterminowego w całości jest przez Wnioskodawcę udokumentowane fakturą” Wnioskodawca wskazał „tak, przy najmie krótkoterminowym wszystkie usługi są dokumentowane fakturami VAT w całości”.

Symbole PKWiU dla opisanych we wniosku usług to: 68.1, 68.2, 68.3.

W piśmie z dnia 9 stycznia 2018 r. Wnioskodawca sprostował podane pierwotnie symbole PKWiU oraz wskazał prawidłowe symbole PKWiU dla świadczonych usług: 55.90.1., 55.20.1.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w tym konkretnym przypadku przekroczenie w sierpniu 2017 r. granicznej wartości 20.000 zł musi skutkować zainstalowaniem kasy fiskalnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym konkretnym przypadku można odstąpić od zastosowania rozliczeń za pomocą kasy fiskalnej. Wnioskodawca powołuje się na rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w szczególności na część drugą rozporządzenia, czyli czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania: poz. 39, poz. 21, poz. 26.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), który stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od dnia 1 stycznia 2017 r. reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 2177) – zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w ww. rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu (zwolnienie podmiotowe) oraz ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Po pozycją 21 załącznika do rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono ex 55.90.1 Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem z wyłączeniem PKWiU 55.90.13.0 – dotyczy wyłącznie: usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą.

Natomiast pod poz. 39 ww. załącznika do rozporządzenia jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Świadczenie niektórych usług zostało wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Szczegółowo zostały one określone w § 4 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia.

Zatem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej mogą korzystać wyłącznie usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (bez usług hotelarskich i turystycznych) sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 55.90.1, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą.

Natomiast, aby Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 załącznika do rozporządzenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę (podatnik) otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca od 2016 roku swoją działalność opiera jedynie na wynajmie krótkoterminowym. Najem obejmuje apartament w K. oraz dom letniskowy nad morzem. Wnioskodawca zawarł w firmą B. umowę na pośredniczenie w sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę usług najmu krótkoterminowego. B. ogłasza ofertę na turystycznym portalu internetowym, szukając dla Wnioskodawcy klientów. Wnioskodawca zgodnie z umową z tytułu świadczonych usług najmu apartamentu i domku dla turystów otrzymuje w całości zapłatę na konto bankowe. Z ewidencji oraz przelewów bankowych jednoznacznie wynika czego dotyczyła wpłata. Z B. Wnioskodawca dostaje co miesiąc zestawienie jakie osoby (z imienia i nazwiska) dokonały rezerwacji, w jakim okresie, na jaką kwotę. Przy najmie krótkoterminowym wszystkie usługi są dokumentowane fakturami VAT w całości.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy przekroczenie w sierpniu 2017 r. granicznej wartości 20 000 zł musi skutkować zainstalowaniem kasy fiskalnej.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca świadczy usługi najmu krótkoterminowego. Świadczone usługi objęte są symbolem PKWiU 55.90.1 oraz 55.20.1. Wszystkie usługi są dokumentowane fakturami VAT w całości.

Skoro, jak wskazał Wnioskodawca, świadczy usługi najmu krótkoterminowego najmu (PKWiU 55.90.1) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a obroty z ww. działalności dokumentowane są w całości fakturami VAT, zatem Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2017 r. na mocy § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 21 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Również świadczone usługi najmu krótkotrwałego objęte symbolem PKWiU 55.20.1, za które Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczą i na czyją rzecz zostały dokonane (dane nabywcy i jego adres), korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Analiza opisu sprawy pozwala na stwierdzenie, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną warunki konieczne do zwolnienia sprzedaży usług najmu krótkotrwałego z ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 21 i poz. 39 załącznika do rozporządzenia.

Zatem, przy świadczeniu usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2017 r. korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj