Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.315.2018.1.AK
z 28 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 lipca 2018 r. (data wpływu 2 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • wyodrębniony zespół składników, w tym zobowiązań, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • wartość wkładu niepieniężnego (aportu) nie będzie podlegać zaliczeniu do przychodów Wnioskodawcy zgodnie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie nie będzie podlegać opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2018 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • wyodrębniony zespół składników, w tym zobowiązań, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • wartość wkładu niepieniężnego (aportu) nie będzie podlegać zaliczeniu do przychodów Wnioskodawcy zgodnie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie nie będzie podlegać opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka, jest spółką akcyjną, której akcje są przedmiotem obrotu na rynku regulowanym. W wyniku nabycia większościowego pakietu akcji Spółki, od 2011 r. Spółka należy do Grupy X. Spółka obecnie zatrudnia około 1.700 osób. Od początku istnienia Spółka związana jest z branżą energetyczną.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim na terenie R, gdzie zlokalizowane są biura projektowe i technologiczne, pięć hal produkcyjnych oraz dyrekcja. Działalność Spółki jest również prowadzona w dwóch innych lokalizacjach.

Działalność Spółki obejmuje różne rodzaje aktywności, które można podzielić na:

  1. świadczenie szeregu rodzajów usług, w tym generalną realizację bloków energetycznych opalanych paliwami kopalnymi, montaż instalacji oczyszczania spalin, projektowanie i realizację pod klucz instalacji odsiarczania spalin, instalacji redukcji tlenków azotu, urządzeń odpylających, instalacji do termicznej utylizacji odpadów oraz do spalania, usług serwisowych, usług diagnostycznych, napraw, remontów, kompleksowych modernizacji kotłów i urządzeń towarzyszących oraz
  2. wytwarzanie szeregu rodzaju różnych produktów, a w szczególności: szerokiej gamy kotłów opalanych węglem brunatnym, kamiennym, olejem, gazem bądź kombinacją tych paliw, wśród nich kotłów konwencjonalnych, na parametry nadkrytyczne, fluidalnych i rusztowych, kotłów do termicznej utylizacji odpadów, do spalania biomasy i kotłów odzyskowych, a także produkcję części do takich kotłów i wskazanych powyżej instalacji, w tym części zamiennych.

W ślad za tą różnorodną aktywnością przedsiębiorstwo Spółki od dawna podlega podziałom organizacyjnym. Obecnie w Spółce funkcjonuje siedem wyodrębnionych organizacyjnie zakładów (tzw. Business Units). Podział przedsiębiorstwa został dokonany formalnie w oparciu o uchwałę Zarządu Spółki z 2016 r. Na podstawie tej uchwały wyodrębniono w ramach przedsiębiorstwa Spółki następujące zakłady:

  • Zakład A,
  • Zakład B,
  • Zakład C,
  • Zakład D,
  • Zakład E,
  • Zakład F,
  • Zakład.

Przedmiotem działania Zakładu, do którego odnosi się wniosek, jest produkcja elementów ciśnieniowych kotłów energetycznych, zbiorników i innych urządzeń oraz produkcja wielkogabarytowych modułów kotłowych oraz kompletnych jednostek kotłowych.

Na potrzeby realizacji zadań z zakresu wskazanej wyżej produkcji zostały dodatkowo w tym Zakładzie utworzone jednostki organizacyjne (piony) zapewniające kompleksową realizację oferowanych produktów (związanych już z samym procesem produkcji stanowiącym jedynie część realizowanej przez Spółkę inwestycji/zamówienia). Są to dla przykładu Biuro Handlowe odpowiedzialne za zakupy, oferty handlowe, sprzedaż oraz realizację kontraktów, Dział Projektowy odpowiedzialny za techniczne przygotowanie i realizację kontraktów pod kątem projektowo-konstrukcyjnym itp.

Jak już wspomniano, Zakład oferuje produkcję głównie elementów ciśnieniowych dla szeroko pojętej energetyki. Zakład dysponuje bardzo dużym potencjałem produkcyjnym. Blisko 1.000 osób jest bezpośrednio zaangażowanych w produkcję elementów kotłów i innych urządzeń. Podstawową ofertę produkcyjną stanowią części ciśnieniowe kotłów, takie jak ściany szczelne, walczaki, wężownice i rurociągi. Zakład produkuje i wysyła również wielkogabarytowe moduły kotłów a nawet kompletne mniejsze jednostki kotłowe.

Zakład umiejscowiony jest w dwóch miejscowościach. Główna część Zakładu mieści się w R, gdzie zlokalizowane są główne hale produkcyjne Zakładu, dodatkowo na Zakład składają się również wydział produkcyjny wraz z wyposażeniem położony na terenie pobliskiej miejscowości.

Na skutek działań formalnych jak i przede wszystkim faktycznych podjętych przez Zarząd Spółki, Zakład został wyodrębniony organizacyjnie, finansowo, majątkowo i funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki.

W powyższym zakresie Zarząd Spółki podjął wspomnianą wcześniej uchwałę o dokonaniu wewnętrznego podziału przedsiębiorstwa na jednostki organizacyjne, zakłady (tzw. Business Units). Następnie Zarząd podjął kolejną uchwałę, w której to uchwale w szczególności:

  1. zatwierdził wyodrębnienie ze struktury organizacyjnej Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu w R;
  2. potwierdził, że przedmiotem działalności Zakładu jest przede wszystkim produkcja elementów ciśnieniowych kotłów, takich jak komory, ściany szczelne, walczaki, wężownice, rurociągi, zbiorniki, obrotowe podgrzewacze powietrza i konstrukcje stalowe;
  3. zatwierdził aktywa w postaci: nieruchomości, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zapasów, należności od odbiorców, pozostałych należności, pasywa w postaci: rezerw oraz zobowiązań pracowniczych, zobowiązań z tytułu leasingu, zobowiązań wobec dostawców, pozostałych zobowiązań, użytkowanych oraz wykorzystywanych przez Zakład Produkcji Kotłów;
  4. zatwierdził przeniesienie do Zakładu umów i przypisanie do Zakładu praw i obowiązków wynikających z tych umów;
  5. przyjął regulamin organizacyjny Zakładu;
  6. przyjął zakres czynności i obowiązków osoby kierującej Zakładem;
  7. zatwierdził przypisanie pracowników Spółki do Zakładu;
  8. wskazał, że Zakład posiada wyodrębnione rachunki bankowe przypisane do działalności prowadzonej przez ten Zakład;
  9. wskazał, że Zakład prowadzi osobne od Spółki konta księgowe w celu prowadzenia ewidencji majątku, przychodów, kosztów oraz należności i zobowiązań przypisanych do Zakładu.

Wyodrębnienie organizacyjne w pierwszej kolejności wiąże się ze wspomnianym formalnym utworzeniem zakładu pod nazwą „Zakład …” jako samodzielnej jednostki organizacyjnej w strukturach Spółki. Dodatkowo:

  1. bieżącą działalnością Zakładu kieruje dyrektor. Do jego zadań należy kierowanie pracownikami i funkcjonowaniem jednostki (Zakładu). Osoba ta posiada nie tylko uprawnienia do kierowania personelem, ale też do dysponowania majątkiem i aktywnością tej jednostki zarówno wewnątrz Spółki, jak i reprezentowania jej na zewnątrz (w oparciu o udzielone pełnomocnictwo); pełnomocnictwo to uprawnia do kontraktacji dostaw, usług lub robót budowlanych - do kwoty nieprzekraczającej 500.000,00 zł, przy czym dyrektor Zakładu jest również prokurentem Spółki;
  2. do Zakładu został przydzielony całkowicie odrębny zespół pracowników, który został również organizacyjnie przypisany do określonych zadań (pionów); pracownicy są zatrudnieni na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych;
  3. w ramach Zakładu została stworzona szczegółowa i rozbudowana struktura organizacyjna. Dyrektorowi zakładu organizacyjnie zostały podporządkowane stosowne piony takie jak: „Biuro Utrzymania Ruchu”, „Biuro Techniczne”, „Biuro Handlowe”, „Biuro ds. Finansowych”, „Produkcja” itd. Struktura jest wielostopniowa i odzwierciedla wszystkie piony organizacyjne w zakładzie (od najwyższego do najniższego szczebla);
  4. Zakład korzysta z własnych wyodrębnionych do tego celu służb pomocniczych (pracowników) w tym w szczególności w zakresie finansów, kontrolingu, kontroli jakości, bezpieczeństwa i higieny pracy itp. Jedynie w przypadku usług księgowych oraz kadrowych Zakład korzysta z służb (pracowników) nienależących organizacyjnie do Zakładu.

Zakład został również wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej. Wyodrębnienie to osiągnięto poprzez prowadzenie ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa w taki sposób, który pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Zakładu, a ściślej do realizowanych przez Zakład zadań gospodarczych.

W przypadku Zakładu przeprowadzone zostało wyodrębnienie analitycznych kont księgowych na których są ewidencjonowane składniki majątku i zobowiązania jak również przychody i koszty dla Zakładu. Założone zostały takie konta jak: analityka do wszystkich kont rodzajowych dla miejsc powstawania kosztu w Zakładzie, np.: … - Zużycie materiałów Dyrektor Wytwórni oraz zostały przyjęte następujące zasady: każde konto księgowe w swojej numeracji posiada odpowiedni numer miejsca powstawania kosztu przypisanego do Zakładu lub numeru projektu realizowanego przez Zakład.

Dla działalności Zakładu istnieje możliwość prowadzenia odrębnej sprawozdawczość finansowej (sporządzanie odrębnych rachunków zysków i strat oraz bilansów) oraz sprawozdawczości zarządczej (generowanie raportów dotyczących tej działalności).

Dodatkowo należy wskazać, że dla Zakładu są prowadzone zupełnie odrębne rachunki bankowe (złotowe i walutowe) i co istotne rachunki te służą do obsługi realizacji zadań gospodarczych Zakładu. Za pomocą tych rachunków gromadzone są i wydatkowane środki finansowe związane z realizacją zadań gospodarczych Zakładu. Przy ich użyciu prowadzone są rozliczenia z kontrahentami jak i pracownikami tego Zakładu.

Zakład cechuje się także stosownym wyodrębnieniem majątkowym. Działalność Zakładu opiera się na samodzielnych (odrębnych) grupach składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) i związanych z nimi praw i zobowiązań. Do Zakładu zostały przyporządkowane odrębne składniki zarówno materialne jak i niematerialne pozwalające prowadzić określoną (przypisaną Zakładowi) działalność gospodarczą, jak również do Zakładu przypisano zobowiązania. Zakład dysponuje blisko 2.000 środków trwałych o łącznej wartości 37.000.000,00 zł.

Na Zakład składa się w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące Zakład (nazwa);
  2. ruchomości w szczególności w postaci:
    • instalacji oczyszczania powietrza w malarni;
    • automatów spawalniczych …;
    • walcarki do elektrod;
    • suwnicy bramowej dwudźwigowej;
    • wycinarki wodnej …;
    • wypalarki plazmowej,
    • giętarek, tokarek, frezarek, szlifierek, śrutownic;
  3. nieruchomości (gruntowe i budynkowe) w postaci 5 hal produkcyjnych, budynków socjalnych i biurowych, placów, składów;
  4. do Zakładu zostały przypisane określone umowy, których realizacja związana jest z funkcjonowaniem tego Zakładu, a w szczególności umowy z dostawcami, umowy z odbiorcami, umowy z pracownikami, umowy handlowe, umowy transportowe;
  5. do Zakładu zostały również przypisane zobowiązania krótkoterminowe takie jak zobowiązania pracownicze, zobowiązania z tytułu dostaw i usług oraz długoterminowe, w szczególności w postaci rezerwy z tytułu świadczeń pracowniczych;
  6. należności krótkoterminowe w szczególności z tytułu dostaw i usług oraz kaucji;
  7. środki pieniężne.

Do przykładowych pasywów związanych z prowadzoną działalnością w ramach Zakładu należą w szczególności:

  1. zobowiązania z tytułu dostaw i usług;
  2. zobowiązania z umów leasingu;
  3. zobowiązania z tytułu napraw gwarancyjnych;
  4. rezerwa z tytułu świadczeń pracowniczych.

Zakład został również wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej. Cały bowiem Zakład stanowi funkcjonalnie odrębną całość i obejmuje elementy niezbędne do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych.

Jak można zauważyć w związku z wyodrębnieniem Zakładu na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i majątkowej alokowane w ramach działalności Zakładu składniki materialne i niematerialne, zobowiązania, jak również personel, są ze sobą funkcjonalnie powiązane, umożliwiając prowadzenie takiej działalności w sposób ciągły i odrębny. W ramach pozostałych części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, to jest poza Zakładem, nie funkcjonują jakiekolwiek składniki majątkowe lub zobowiązania, które byłyby funkcjonalnie związane z działalnością tego Zakładu. Również wśród przydzielonych Zakładowi składników majątkowych i zobowiązań nie ma składników, które byłyby funkcjonalnie związane z działalnością innych niż ten Zakład części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wydzielenie Zakładu w ramach struktur Spółki ma na celu dalsze urynkowienie tej działalności i zwiększenie jej konkurencyjności. Dlatego też kolejnym krokiem Wnioskodawca zamierza dokonać wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu. Wniesienie aportem nastąpi do nowo utworzonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka posiada 100% udziałów w spółce X sp. z o.o. Spółka, do której będzie wnoszony aport posiada siedzibę na terytorium RP. Spółka, do której będzie wniesiony aport została utworzona z kapitałem w wysokości 30.000,00 zł.

Przedmiotem tego aportu będzie całość aktywów (składników majątkowych), to jest aktywa trwałe, w tym nieruchomości i rzeczy ruchome, oraz środki obrotowe, w tym zapasy, należności, środki pieniężne, zobowiązania, o których mowa powyżej, a wyodrębnionych w ramach Zakładu. W ramach tego wkładu niepieniężnego zostaną przeniesione prawa i obowiązki wynikające z umów, o których mowa powyżej, to jest umowy z dostawcami i odbiorcami itp. Spółka pozyskuje i pozyskiwać będzie zgody kontrahentów na zmianę strony tych umów, to jest zgody by w miejsce Spółki jako strona umów wstąpiła spółka, do której będzie wniesiony aport. Pracownicy Zakładu staną się pracownikami spółki, do której będzie wniesiony aport, a to w oparciu o art. 23(1) Kodeksu pracy.

Wraz z wniesieniem przedmiotowego aportu pomiędzy Spółką a spółką, do której będzie wnoszony aport zostaną zawarte w szczególności takie umowy jak: umowy na obsługę księgowo-kadrową, umowy podwykonawcze związane z określonymi inwestycjami. Spółka, do której będzie wnoszony aport, będzie prowadziła wyłącznie działalność, która dziś prowadzona jest przez Zakład, to jest działalność w zakresie wytwarzania szeregu rodzaju różnych produktów, a w szczególności szerokiej gamy kotłów opalanych węglem brunatnym, kamiennym, olejem, gazem bądź kombinacją tych paliw, wśród nich kotłów konwencjonalnych, na parametry nadkrytyczne, fluidalnych i rusztowych, kotłów do termicznej utylizacji odpadów, do spalania biomasy i kotłów odzyskowych, a także produkcję części do takich kotłów i wskazanych powyżej instalacji, w tym części zamiennych. Pozostała dotychczasowa działalność Wnioskodawcy, to jest: świadczenie szeregu rodzajów usług, w tym generalnej realizacji bloków energetycznych opalanych paliwami kopalnymi, montażu instalacji oczyszczania spalin, projektowania i realizacji pod klucz instalacji odsiarczania spalin, instalacji redukcji tlenków azotu, urządzeń odpylających instalacji do termicznej utylizacji odpadów oraz do spalania, usług serwisowych, usług diagnostycznych, napraw, remontów, kompleksowych modernizacji kotłów i urządzeń towarzyszących, będzie nadal prowadzona przez Spółkę.

Spółka, do której będzie wniesiony aport będzie od chwili nabycia przedmiotu aportu prowadzić wskazaną wyżej działalność samodzielnie i bez konieczności jakiejkolwiek modyfikacji (zmian) dotychczasowej struktury organizacyjnej Zakładu oraz nabytych składników majątkowych. W celu kontynuowania realizacji przejętych zadań gospodarczych Zakładu spółka ta nie będzie musiała pozyskiwać nowych narzędzi pracy np. środków trwałych oraz pracowników.

Od strony formalnej dla przeniesienia przedmiotowego zespołu składników materialnych i niematerialnych, zobowiązań i pracowników zostaną spełnione wszystkie warunki wymagane przepisami dla zbycia przedsiębiorstwa. Umowa przenosząca przedmiot aportu zostanie sporządzona w formie aktu notarialnego z uwagi na przeniesienie nieruchomości (co do zasady dla zbycia przedsiębiorstwa wymagana jest forma pisemna z podpisami notarialnie poświadczonymi). Zbycie przedsiębiorstwa zostanie wpisane do rejestru przedsiębiorców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wyodrębniony w sposób wskazany w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) i opisany w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) zespół składników, w tym zobowiązań, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy wartość wkładu niepieniężnego (aportu) opisanego w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) nie będzie podlegać zaliczeniu do przychodów Wnioskodawcy zgodnie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie nie będzie podlegać opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem?

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) obszar działalności gospodarczej Spółki prowadzonej w ramach Zakładu, obejmujący w szczególności określone składniki materialne i niematerialne, zobowiązania oraz pracowników, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa („ZCP”) na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, dalej: „ustawa o CIT ”),

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z powyższym z ZCP mamy do czynienia, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Ustawodawca nie definiuje w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest indywidualne rozpatrzenie każdego z przypadków.

ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników.

Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby ZCP stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na czterech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, majątkowej i funkcjonalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w podanym opisie mamy do czynienia z pełnym wyodrębnieniem organizacyjnym. Działalność prowadzona w ramach Zakładu:

  1. prowadzona jest przez odrębny zespół pracowników;
  2. na czele zespołu pracowników stoi osoba kierująca tymi pracownikami; i tak jak wskazano w opisie stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) osoba ta posiada nie tylko uprawnienia do kierowania personelem, ale też do zarządzania/kierowania majątkiem i aktywnością tej jednostki zarówno wewnątrz Spółki, jak i reprezentowania jej na zewnątrz (w oparciu o udzielone pełnomocnictwo);
  3. opiera się na przypisanych grupach składników majątkowych i związanych z nimi praw materialnych; na składniki te jak wskazano składają się setki ruchomości jak również nieruchomości gruntowe i budynkowe;
  4. stanowi funkcjonalną całość.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową. Elementem wyodrębnienia finansowego jest również prowadzenie oddzielnych rachunków bankowych.

W tym kontekście należy zaznaczyć, że system finansowo-księgowy Spółki umożliwia ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na ustalenie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań wynikających z działalności prowadzonej w ramach Zakładu, dodatkowo, jest możliwe prowadzenie dla tej działalności odrębnej sprawozdawczości finansowej (tj. sporządzanie odrębnych rachunków zysków i strat oraz bilansów) oraz sprawozdawczości zarządczej (tj. generowanie raportów dotyczących danej działalności).

Tak jak była mowa w opisie stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) w przypadku Zakładu wspomniane wyodrębnienie zostało przeprowadzone między innymi poprzez wyodrębnienie analitycznych kont księgowych księgi głównej i ksiąg pomocniczych, na których są ewidencjonowane składniki majątku i zobowiązania, jak również przychody i koszty dla Zakładu.

Powyższe okoliczności potwierdzają, że działalność prowadzona w ramach Zakładu spełnia warunek wyodrębnienia finansowego. Należy też podkreślić, że opisane wyżej formalne wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w obszarze finansowym pokrywa się z obiektywnym istnieniem przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych ze składnikami majątku, które służą realizacji zadań powierzonych Zakładowi.

Analogicznie ma się sytuacja w przypadku wyodrębnienia majątkowego. Działalność gospodarcza prowadzona w ramach Zakładu opiera się na przypisanych do tej działalności składnikach majątkowych (zarówno materialnych jak i niematerialnych). Zakład dysponuje zatem zarówno stosownymi ruchomościami jak i nieruchomościami niezbędnym do wykonywania (prowadzenia) tego rodzaju działalności. Składniki te nie są wykorzystywane do prowadzenia innej działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Jako przykład w opisie stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) wskazano, że Zakład dysponuje setkami środków trwałych na które składają się różnego rodzaju składniki majątkowe w tym maszyny i narzędzia niezbędne do produkcji, a także nieruchomości gruntowe i budynkowe.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

W świetle ustalonej praktyki, ZCP musi być zatem przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych, a więc musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia określonych działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Wyodrębniona w Spółce działalność prowadzona w ramach Zakładu może zatem stanowić odrębną całość i zdaniem Wnioskodawcy stanowi taką całość.

Alokowane w ramach działalności Zakładu składniki materialne i niematerialne, zobowiązania, jak również personel, są ze sobą funkcjonalnie powiązane, umożliwiając prowadzenie niezależnie tego rodzaju działalności.

Podsumowując należy podkreślić, że ZCP nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo, majątkowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze, dlatego też na podstawie przytoczonego w opisie stanu, zdaniem Wnioskodawcy, wskazana działalność prowadzona w ramach Zakładu winna stanowić odrębne ZCP.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej jaką jest na przykład spółka z ograniczoną odpowiedzialnością co do zasady jest przychodem z tzw. zysków kapitałowych. Zgodnie bowiem z treścią art. 7b ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z tytułu wniesienia do osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, wkładu niepieniężnego.

Przychodem w takim przypadku jest wartość wkładu określona w umowie spółki. Jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w umowie spółki, przychodem jest w wówczas wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego (art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych od wskazanego powyżej opodatkowania aportów do spółek kapitałowych przewiduje w art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b istotny wyjątek. Zgodnie bowiem z treścią przytoczonego przepisu do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do:

  1. spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący,
  2. spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Jak zatem jasno wynika z przytoczonego przepisu w przypadku, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej jest tzw. zorganizowana część przedsiębiorstwa wówczas wskazanej wyżej wartości wkładu nie zalicza się do przychodów spółki wnoszącej aport.

W świetle zajętego powyżej przez Wnioskodawcę stanowiska co do tego, że przedmiot aportu w postaci Zakładu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, należy stwierdzić, iż planowane przez Wnioskodawcę wniesienie tak zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z organiczną odpowiedzialnością nie wywoła powstania u Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu ustawy o CIT.

W opisanym stanie, zdaniem Wnioskodawcy, Zakład stanowi zorganizowaną części przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę planowanego wniesienia aportem do spółki kapitałowej takiej zorganizowanej części przedsiębiorstwa wartość tego wkładu nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o CIT, a co za tym idzie nie zajdzie konieczność zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonania tej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Na marginesie Organ zwraca uwagę na brzmienie art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, zgodnie z którym przepisów ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj