Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.343.2018.1.DR
z 26 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2018 r. (data wpływu 27 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz stawki tego podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz stawki tego podatku.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie przygotowania terenu pod budowę (PKD 43.12.Z) wykonywane są na rzecz kontrahentów następujące usługi:


  • PKWiU 42.11.20.0 roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych;
  • PKWiU 43.12.11.0 roboty związane z przygotowywaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych;
  • PKWiU 43.12.12.0 roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi;
  • PKWiU 43.22.11.0 roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających.


Wnioskodawca zawiera z generalnymi wykonawcami umowy o wykonanie robót budowlanych i usług podwykonawczych polegających na wykonaniu robót drogowych. Są to prace wykonywane fizycznie i/lub z wykorzystaniem narzędzi, maszyn, koparek - generalnie roboty ziemne, rozbiórkowe, wykonanie podbudowy, kopanie rowów itp. W umowach tych Wnioskodawca występuje w charakterze podwykonawcy.

Wnioskodawca dokonał wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy uiszczania podatku dochodowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca jest uprawniony do wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a jeśli tak to jaką stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych powinien stosować?


Zdaniem Wnioskodawcy – zaistniały stan faktyczny stwarza u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych. W celu zrekonstruowania normy prawnej, która przekształca owy obowiązek podatkowy w zobowiązanie podatkowe analizie należy poddać w szczególności przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 ze zm ), albowiem Wnioskodawca dokonał wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opłacania podatku dochodowego.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. W załączniku tym wymieniono enumeratywnie i ze wskazaniem odpowiedniego symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi, świadczenie których wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem. Pod pozycją 4 załącznika znajduje się usługa pod nazwą: wyłącznie usługi realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmujące przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy dróg: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli. Wskazano przy tym symbol PKWiU 42.1 z przedrostkiem "ex", co oznacza, że zakres usługi wyżej nazwanej należy interpretować ściśle.

Dodatkowo przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit e) zawiera zastrzeżenie, w myśl którego przychody uzyskane z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1a, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również, jeżeli są uzyskiwane przez podatników, o których mowa w art. 8 ust. 1 - czyli podatników wyłączonych z możliwości wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania podatkiem dochodowym. Ustęp 1a nadto wzmacnia wymowę opisanego zastrzeżenia stanowiąc, że wszelkie pieniądze i ich substytuty pochodzące z tytułu ww. umów podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W przedstawionej sytuacji faktycznej i prawnej Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zauważyć trzeba, iż przytoczone wyłączenie, poddane ścisłej interpretacji, nie znajduje zastosowania w niniejszym przypadku. Czynności realizowane przez Wnioskodawcę nie mieszczą się w zakresie opisanej usługi. Nie powinno ulegać wątpliwości, że Wnioskodawca nie bierze udziału w przedsięwzięciach o charakterze finansowym, natomiast analizie należało poddać, czy Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcia techniczne albo rzeczowe polegające na realizacji projektów inwestycyjnych w celu przygotowania lub budowy dróg. Już sam zakres znaczeniowy pojęć „przedsięwzięcia techniczne” i „przedsięwzięcia rzeczowe” wydaje się bardzo szeroki i przez to trudny do ustalenia. Jakkolwiek pewne czynności faktyczne, jakie Wnioskodawca wykonuje powierzchownie rzecz biorąc wpisują się w projekt inwestycyjny, to jednak nie można przyjąć, że Wnioskodawca realizuje projekt inwestycyjny w rozumieniu prawnym, tj. w rozumieniu cytowanego wyłączenia. Wnioskodawca nie realizuje tutaj projektu inwestycyjnego w znaczeniu ekonomicznym, ponieważ w ten sposób i w tym rozumieniu realizować może go jedynie ten podmiot, który go utworzył, wdrożył i odpowiada za jego kompleksowe wykonanie. Natomiast nawet jeżeli analiza taka doprowadziła by do wniosku, że Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcia techniczne lub rzeczowe, to nie można przyjąć, że Wnioskodawca realizuje w ten sposób projekt inwestycyjny w zakresie przygotowania do budowy drogi na własny rachunek. Projekt inwestycyjny (który zasadniczo wdraża do realizacji gmina lub inna jednostka samorządu terytorialnego czy też centralny lub terenowy organ administracji państwowej) realizuje generalny wykonawca - na rachunek i w imieniu zamawiającego. Charakter umowy łączącej podwykonawcę (Wnioskodawcę) z generalnym wykonawcą jest zasadniczo odmienny - podwykonawca jedynie wykonuje dla generalnego wykonawcy określone w umowie prace i nie realizuje w ten sposób na własny rachunek projektu inwestycyjnego. Nie jest bowiem formalnie związany z projektem, który zostaje mu przez generalnego wykonawcę zaledwie okazany do wglądu w zakresie niezbędnym do uzyskania ogólnej orientacji, celem prawidłowego wykonania usługi, uwzględnienia okoliczności mających wpływ na wysokość wynagrodzenia i koordynacji działań z innymi ekipami budowlanymi. Tym samym Wnioskodawca wyłamuje się spod wyłączenia opisanego w poz. 4 wykazu co uprawnia go do wyboru ryczałtowej formy opodatkowania.

Skoro tak, to pozostaje kwestia ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Traktuje o tym art. 12 ust 1. cytowanej ustawy wskazując, jaka procentowa stawka podatku jest właściwa dla określonego rodzaju działalności. Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym stawką właściwą jest stawka, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) mianowicie 5,5%, albowiem znajduje ona zastosowanie m. in. do przychodów uzyskiwanych z robót budowlanych. Pojęcie „robót budowalnych” jest pojęciem znaczeniowo węższym aniżeli pojęcie „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b), gdzie określono stawkę podatku dochodowego na poziomie 8,5% przychodów. Wobec powyższego na zasadzie lex specialis derogat legi generali w zaistniałym stanie faktycznym zastosowanie powinna znaleźć stawka 5,5%, albowiem przepis art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) wykazuje wyraźnie większy stopień szczegółowości aniżeli bardziej ogólny art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b). Wykonywanie robót budowlanych jest jednym z przejawów szeroko pojętej działalności usługowej.

Powracając do rozważań nt. zasadności stosowania stawki 5,5% wyjaśnienia wymaga samo pojęcie robót budowlanych. Jak zauważa się w doktrynie: „Ustawodawca nie wprowadza pojęcia robót budowlanych, ani nie wskazuje na odesłanie do PKWiU (sekcja F), czy też do pojęcia robót budowlanych wprowadzonego przepisami ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Jest to istotny problem w praktyce. Wydaje się, że normodawca nieprzypadkowo nie odwołuje się do zakresu pojęcia robót budowlanych zawartego w przepisach PKWiU z uwagi na szeroki zakres tych robót i ich szczegółowe określenie. Tym bardziej, że w wielu komentowanych już przypadkach odnosi się wprost do tego rozporządzenia w sprawie PKWiU. Wydaje się zatem, że posiłkowo należy sięgnąć do dość szerokiej, a zarazem elastycznej definicji robót budowlanych z ustawy Prawo budowlane. W rozumieniu przepisu art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane przez to pojęcie należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego” tak P. Borszowski [w:] Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, wyd. elektroniczne, LexisNexis 2012. Podobnie A. Bartosiewicz, R. Kubacki [w:], Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, wyd. elektroniczne, ABC 2011.

Opis ten w zupełności wpisuje się w sytuację faktyczną Wnioskodawcy. Budową jest także budowa drogi kołowej lub drogi szynowej. Budowa takiej infrastruktury wymaga uzyskania pozwolenia na budowę lub jego substytutu: zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. W tej kwestii wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 18 października 2016 r. Nr II OSK 3370/14 oddalając skargę kasacyjną, zgodził się z poglądem sądu pierwszej instancji, że droga stanowi według prawa budowlanego budowlę, rozpoczęcie budowy której wymaga pozwolenia na budowę: „wykonanie przedmiotowych robót budowlanych (w tym przypadku polegających na utwardzeniu drogi gruntowej, przyp. red.) wymagało uzyskania pozwolenia na budowę". Jeżeli zaś chodzi o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID), to jest to w istocie substytut pozwolenia na budowę spełniający te same funkcje, wydawany w oparciu o art. 11a ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1496 ze zm.) wtedy, kiedy dana inwestycja drogowa realizowana jest na podstawie owej tzw. specustawy drogowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 1 pkt ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2157 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Według art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


W myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Podkreślić jednakże należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, tj. „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” stanowiącym Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w pozycji 4 – pod symbolem PKWiU ex 42.1 wymieniono drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych - dotyczy wyłącznie usług realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

Zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową wskazanych powyżej obiektów, które nie są wykonywane w ramach realizacji – na własny rachunek – projektów inwestycyjnych o których mowa powyżej.

Natomiast wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:


  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy).


Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć usługi budowlane czy roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202 ze zm.).


Zgodnie z powołanym przepisem przez:


  • roboty budowlane – należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7),
  • obiekt budowlany – należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych (art. 3 pkt 1),
  • budowlę – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3).


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie przygotowania terenu pod budowę (PKD 43.12.Z) wykonuje na rzecz kontrahentów następujące usługi:


  • PKWiU 42.11.20.0 roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych,
  • PKWiU 43.12.11.0 roboty związane z przygotowywaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych,
  • PKWiU 43.12.12.0 roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi,
  • PKWiU 43.22.11.0 roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających.


Wnioskodawca zawiera z generalnymi wykonawcami umowy o wykonanie robót budowlanych i usług podwykonawczych polegających na wykonaniu robót drogowych. Są to prace wykonywane fizycznie i/lub z wykorzystaniem narzędzi, maszyn, koparek - generalnie roboty ziemne, rozbiórkowe, wykonanie podbudowy, kopanie rowów itp. W umowach tych Wnioskodawca występuje w charakterze podwykonawcy.

Wnioskodawca dokonał wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy uiszczania podatku dochodowego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (związanej z robotami drogowymi), w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie jest głównym wykonawcą robót i nie realizuje projektów inwestycyjnych na własny rachunek, obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe, natomiast – jak wskazano w treści wniosku – świadczy usługi polegające na wykonywaniu ww. robót jako podwykonawca, nie zostaną objęte wyłączeniem z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z tym osiągnięte przez Wnioskodawcę przychody, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy, podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 5,5%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj