Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.498.2018.2.AZ
z 21 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 lipca 2018 r. (data wpływu 25 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z 10 września 2018 r. (data wpływu 19 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, usług wydania posiłków dla uczniów własnych szkół, uczniów innych szkół oraz nauczycieli niezależnie od tego kto finansuje taką usługę,
  • zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy usług wydania posiłków dla uczniów szkół niepublicznych niezależnie od tego kto finansuje taką usługę,
  • opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 8% wydania posiłków dla pracowników administracyjnych oraz pracowników obsługi oraz grup zorganizowanych i podmiotów zewnętrznych niezależnie od tego kto finansuje taka usługę,
  • dokumentowania usług wydania posiłków na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, w sytuacji gdy płatność za nią dokonywana jest przez podmiot trzeci (GOPS, MOPS)

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, usług wydania posiłków dla uczniów własnych szkół, uczniów innych szkół oraz nauczycieli niezależnie od tego kto finansuje taką usługę, zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy usług wydania posiłków dla uczniów szkół niepublicznych niezależnie od tego kto finansuje taką usługę, opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 8% wydania posiłków dla pracowników administracyjnych oraz pracowników obsługi oraz grup zorganizowanych i podmiotów zewnętrznych niezależnie od tego kto finansuje taka usługę, dokumentowania usług wydania posiłków na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, w sytuacji gdy płatność za nią dokonywana jest przez podmiot trzeci (GOPS, MOPS). Wniosek został uzupełniony pismem z 10 września 2018 r. (data wpływu 19 września 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od dnia 1 lipca 2016 roku Wnioskodawca powiat (dalej „Powiat”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym z siedzibą w .. przy ul. …, NIP: … i począwszy od lipca 2016 składa deklaracje VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 roku zgodnie z wymogami art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 roku (Dz.U. z 2016 roku, poz. 1454) o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług) Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i sporządza scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT-7. W imieniu Powiatu jako „Sprzedawcy i podatnika podatku VAT” faktury VAT wystawiają poszczególne jednostki organizacyjne jako „Wystawca faktury” z NIP-em Powiatu. Obsługę scentralizowanych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług VAT prowadzi Starostwo Powiatowe. Zgodnie z regulacją zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami organem reprezentującym Skarb Państwa jest Starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej. Jednakże podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach wykonywania zadań zleconych w imieniu Skarbu Państwa nie jest starosta, który nie posiada osobowości prawnej tylko Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego wyposażona w osobowość prawną przyznaną jej przepisem art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym i samodzielnie wykonuje określone ustawami zadania (w tym gospodarowanie nieruchomościami).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2018, poz. 995 z późn. zm.) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. Na terenie powiatu funkcjonują jednostki budżetowe zajmujące się działalnością oświatową (zespoły szkół ponadgimnazjalnych, licea, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Samorządową Szkołę Muzyczną, Szkolne Schronisko Młodzieżowe – dalej: „Placówki Oświatowe”. Placówki Oświatowe stanowią jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2018, poz. 996) i wykonują usługi w zakresie kształcenia, wychowywania i opieki dzieci i młodzieży w oparciu przywołane przepisy, jak również świadczą usługi i wykonują dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, szkoła w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

I tak Placówki Oświatowe Powiatu w oparciu o zapisy art. 106 ustawy Prawo oświatowe, prowadzą własne stołówki szkolne. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, została ustalona przez dyrektora szkoły w porozumieniu ze Starostwem Powiatowym. Ze stołówki szkolnej korzystają uczniowie oraz dodatkowo pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni, z którymi łączy Placówki Oświatowe stosunek pracy.

Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów i pracowników szkoły z posiłków w stołówce szkolnej nie są wliczane koszty wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz koszty utrzymania stołówki.

Działalność trzech placówek oświatowych tj.

  1. Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
  2. Zespołu Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących
  3. Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych

obejmuje m.in. usługi w zakresie zapewnienia posiłków przez stołówki szkolne.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy prowadzi własną stołówkę szkolną, która obejmuje:

  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły prowadzącej stołówkę, których miejsce zamieszkania jest w innej gminie - finansowane przez uczniów, rodziców czy opiekunów prawnych tych dzieci
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły prowadzącej stołówkę, których miejsce zamieszkania jest w innej gminie - finansowane przez GOPSy i MOPSy (nie będące jednostkami budżetowymi Powiatu) poszczególnych gmin w zależności od miejsca zamieszkania dziecka na podstawie wydanych decyzji,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły prowadzącej stołówkę, których miejsce zamieszkania jest w innej gminie - finansowane przez podmioty zewnętrzne,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz nauczycieli szkoły prowadzącej stołówkę, finansowane przez nauczycieli,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz pracowników administracyjnych i obsługi szkoły prowadzącej stołówkę, finansowane przez tychże pracowników administracyjnych i pracowników obsługi

Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących prowadzi bursę szkolną (internat) oraz stołówkę szkolną. Celem zapewnienia posiłków szkoła wykonuję usługi, które obejmują:

  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły prowadzącej stołówkę, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez uczniów, rodziców czy opiekunów prawnych tych dzieci
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły prowadzącej stołówkę, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez GOPSy i MOPSy (nie będące jednostkami budżetowymi Powiatu) poszczególnych gmin w zależności od miejsca zamieszkania dziecka na podstawie wydanych decyzji,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły prowadzącej stołówkę, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez podmioty zewnętrzne,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów innych szkół, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez uczniów, rodziców czy opiekunów prawnych tych dzieci,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów innych szkół, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez GOPSy i MOPSy (niebędące jednostkami budżetowymi Powiatu) poszczególnych gmin w zależności od miejsca zamieszkania dziecka na podstawie wydanych decyzji,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych na rzecz uczniów innych szkół, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez podmioty zewnętrzne,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkół niepublicznych, których miejsce zamieszkania jest w innej gminie - finansowane przez uczniów, rodziców czy opiekunów prawnych tych dzieci,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkół niepublicznych, których miejsce zamieszkania jest w innej gminie - finansowane przez GOPSy i MOPSy (nie będące jednostkami budżetowymi Powiatu) poszczególnych gmin w zależności od miejsca zamieszkania dziecka na podstawie wydanych decyzji,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych na rzecz uczniów szkół niepublicznych, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez podmioty zewnętrzne,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych na rzecz grup zorganizowanych czy innych podmiotów zewnętrznych - finansowane przez te grupy czy podmioty,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz nauczycieli szkoły prowadzącej stołówkę, finansowane przez nauczycieli,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz pracowników administracyjnych i obsługi szkoły prowadzącej stołówkę, finansowane przez tychże pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.

Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych prowadzi bursę szkolną (internat) oraz stołówkę szkolną. Celem zapewnienia posiłków szkoła wykonuję usługi, które obejmują:

  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły prowadzącej stołówkę, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez uczniów, rodziców czy opiekunów prawnych tych dzieci,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły prowadzącej stołówkę, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez GOPSy i MOPSy (nie będące jednostkami budżetowymi Powiatu) poszczególnych gmin w zależności od miejsca zamieszkania dziecka na podstawie wydanych decyzji,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły prowadzącej stołówkę, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez podmioty zewnętrzne,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów innych szkół, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez uczniów, rodziców czy opiekunów prawnych tych dzieci,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów innych szkół, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez GOPSy i MOPSy (nie będące jednostkami budżetowymi Powiatu) poszczególnych gmin w zależności od miejsca zamieszkania dziecka na podstawie wydanych decyzji,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych na rzecz uczniów innych szkół, których miejsce zamieszania jest w innej gminie - finansowane przez podmioty zewnętrzne,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkół niepublicznych, których miejsce zamieszkania jest w innej gminie - finansowane przez uczniów, rodziców czy opiekunów prawnych tych dzieci,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkół niepublicznych, których miejsce zamieszkania jest w innej gminie - finansowane przez GOPSy i MOPSy (nie będące jednostkami budżetowymi Powiatu) poszczególnych gmin w zależności od miejsca zamieszkania dziecka na podstawie wydanych decyzji,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych na rzecz uczniów szkół niepublicznych, których miejsce zamieszania jest w innej gminie lub w innym kraju - finansowane przez podmioty zewnętrzne,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych na rzecz grup zorganizowanych czy innych podmiotów zewnętrznych - finansowane przez te grupy czy podmioty,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz nauczycieli szkoły prowadzącej stołówkę, finansowane przez nauczycieli,
  • usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz pracowników administracyjnych i obsługi szkoły prowadzącej stołówkę, finansowane przez tychże pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.

Ceny za posiłki ustalane są na poziomie wysokości kosztów związanych z zakupem składników potrzebnych do przygotowania sprzedawanych posiłków, tzw. „wsadu do kotła”. Świadczenie usług przez stołówki szkolne nie ma na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu lecz ma pełnić wyłącznie funkcje socjalno-bytowe polegające na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez jednostkę oświatową funkcji opiekuńczych.

Sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów ww. szkół, niezależnie kto je finansuje, korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów nie ww. szkół, niezależnie kto je finansuje, korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt, 24 ustawy o VAT.

Sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów szkół niepublicznych, niezależnie kto je finansuje, nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, lecz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla nauczycieli ww. szkół, finansowane przez samych nauczycieli, korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników administracji i pracowników obsługi, finansowane przez pracowników administracji i pracowników obsługi tych szkół, nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, lecz podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla grup zorganizowanych i podmiotów zewnętrznych finansowane przez te grupy lub podmioty zewnętrzne nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, lecz podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Odpłatność za posiłki regulowane są w następujący sposób:

  • uczniowie, rodzice czy opiekunowie prawni, nauczyciele oraz pracownicy administracyjni i pracownicy obsługi dokonują płatności gotówką w kasach poszczególnych Placówek Oświatowych. Placówki Oświatowe posiadają kasy fiskalne, na których ewidencjonowany jest obrót gotówkowy. Dodatkowo uczniowie, rodzice czy opiekunowie prawni jak również nauczyciele czy pracownicy administracyjni dokonują płatności przelewem na wskazane konto bankowe, które również ewidencjonowane jest na kasie fiskalnej.
  • GOPSy, MOPSy dokonują płatności na wskazane przez Placówki Oświatowe konto bankowe na podstawie wystawionej faktura VAT przez Sprzedawcę: Powiat, Wystawcę: Jednostkę budżetową Powiatu, gdzie wskazanym Nabywca na fakturze jest Gmina, w której zamieszkuje uczeń, a odbiorcą jest GOPS lub MOPS będący jednostką organizacyjną danej gminy, gdzie w treści faktury wskazane są dane dziecka, które korzysta z wyżywienia. Dalej w treści faktury Wnioskodawca podaje podstawę prawną jeżeli dana czynność podlega zwolnieniu z opodatkowania. Dodatkowo Wnioskodawca nadmienia, że jego Placówki Oświatowe otrzymują od poszczególnych Gmin decyzje wystawione imiennie na rodzica lub opiekuna prawnego, z których wynika, iż danemu dziecku, uczniowi została przyznana pomoc finansowa w formie posiłku, który ma być wydawany przez konkretną Placówkę Oświatową Wnioskodawcy. Dodatkowo na podstawie wydanej decyzji GOPSy (niebędące jednostkami organizacyjnymi Wnioskodawcy) z terenu Powiatu zawarły z Placówkami Oświatowymi Wnioskodawcy porozumienia na przygotowanie i wydanie posiłków z określeniem stawki kwotowej za poszczególne posiłki. Porozumienie reguluje również kwestie rozliczenia kosztów wydawanych posiłków oraz fakt ich udokumentowania. GOPSy zobligowały do wystawiania faktur/rachunków/not księgowych wystawionych na Nabywcę: Gminę, w której zamieszkuje dziecko, uczeń i odbiorcę: GOPS. Z zapisu porozumienia jednoznacznie nie wynika jaki dokument ma być przedłożony celem rozliczenia faktycznych kosztów wydawanych posiłków. Praktyka pokazała, że GOPSy żądają od jednostek Wnioskodawcy wystawiania faktur VAT. Z kolei jeden z MOPS nie zawarł z Wnioskodawcą żadnego porozumienia twierdząc, że dla nich podstawą do dokonania płatności nie jest faktura VAT wystawiona na Gminę i MOPS lecz wydana decyzja o przyznaniu pomocy socjalnej. Dodatkowo w treści decyzji została zawarta klauzula „Należność za gorący posiłek będzie regulowana zgodnie z prośbą klienta tj. przelewem na konto wskazane przez szkołę w oparciu o wykaz imienny i ilościowy wydanych posiłków.”
  • grupy zorganizowane czy podmioty zewnętrzne dokonują płatności przelewem na podstawie wystawionej przez Wystawcę faktury VAT z terminem płatności wskazanym na fakturze.

W piśmie z 10 września 2018 r. Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług zapewnienia posiłków przez stołówki szkolne tj. PKWiU 56.29.20 – usługi stołówkowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca prawidłowo opodatkowuje wydanie posiłków dla uczniów własnych szkół, uczniów innych szkół oraz nauczycieli niezależnie od tego kto finansuje taką usługę stosując zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy Wnioskodawca prawidłowo opodatkowuje wydanie posiłków dla uczniów szkół niepublicznych niezależnie od tego kto finansuje taką usługę stosując obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia dla których obniża się stawkę od towarów i usług?
  3. Czy Wnioskodawca prawidłowo opodatkowuje wydanie posiłków dla pracowników administracyjnych oraz pracowników obsługi oraz grupy zorganizowane i podmioty zewnętrzne niezależnie od tego kto finansuje taka usługę stosując obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia dla których obniża się stawkę od towarów i usług?
  4. Czy wnioskodawca prawidłowo postępuje wystawiając faktury VAT, które finansuje GOPS czy MOPS, wskazując jako nabywcę Gminę, w której zamieszkuje uczeń, jako Odbiorcę: GOPS, MOPS a jedynie w treści faktury wpisując dane ucznia, którego dotyczy wydany posiłek oraz podstawę prawną dotyczącą zwolnienia z opodatkowania ww. czynności?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Według Wnioskodawcy usługi stołówkowe świadczone dla uczniów szkół Wnioskodawcy, uczniów innych szkół oraz nauczycieli korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz.U. 2017, poz. 1221 z późn. zm.). Stan ten potwierdza kilka interpretacji indywidualnych.

Tak więc usługi stołówkowe świadczone dla uczniów szkół Wnioskodawcy korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. artykułu ustawy, co dodatkowo potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 marca 2017 roku numer 2461-IBPP1.4512.65.2017.1.AS.

Ponadto interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2014 roku numer IBPP2/443-24/14/RSz również potwierdza, że usługi stołówkowe wydawane dla uczniów szkół niebędących szkołami Wnioskodawcy, również korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 24 tejże ustawy.

Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 stycznia 2017 roku numer 1061- IPTPP1.4512.535.2016.1.AK potwierdził zwolnienie usług stołówkowych świadczonych dla pracowników pedagogicznych szkół Wnioskodawcy jak również i nauczycieli z innych szkół jako usługi ściśle związane z usługami wskazanymi powyżej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Ad 2

Według Wnioskodawcy usługi stołówkowe świadczone dla uczniów szkół niepublicznych nie podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia, dla których obniża się stawkę od towarów i usług lecz podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz.U. 2017, poz. 1221 z późn. zm.) co dodatkowo potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 grudnia 2017 roku numer 0111-KDIB3-2.4012.677.2017.1.SR z treści, której wynika „Usługi wyżywienia, świadczone przez stołówkę szkolną, na zasadach określonych w ustawie Prawo oświatowe, na rzecz uczniów oraz nauczycieli szkól niepublicznych o uprawnieniach szkól publicznych, korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Ad. 3

Według Wnioskodawcy wydanie posiłków dla pracowników administracyjnych, pracowników obsługi oraz grup zorganizowanych czy podmiotów zewnętrznych niezależnie od tego kto finansuje taką usługę stosuje się obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia, dla których obniża się stawkę od towarów i usług. Potwierdza to interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 lutego 2017 roku numer IBPP1/443-124/14-4/BM z treści którego wynika, że:

„Świadczenie zaś usług stołówkowych przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych, nie należy do usług ściśle związanych z usługami w zakresie opieki nad dziećmi. Usługi te nie mają charakteru pomocniczego i nie są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne.

Zatem sprzedaż posiłków w stołówce na rzecz pracowników administracji (niepedagogicznych) Zespołu Szkól nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% – zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, przy założeniu, że jak wskazał Wnioskodawca usługi te sklasyfikowane są do grupowania PKWiU 56. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług posiłków dla pracowników niepedagogicznych Szkoły, stawką podatku 8%, należy uznać za prawidłowe, pod warunkiem że usługi te sklasyfikowane są do grupowania PKWiU 56.”

Ad 4

Według Wnioskodawcy wystawiane faktury VAT, które finansuje GOPS czy MOPS na Nabywcę: Gminę, w której zamieszkuje uczeń, Odbiorcę: GOPS, MOPS w treści faktury wpisując dane ucznia, którego dotyczy wydany posiłek są nieprawidłowe. Jako nabywca usługi powinien być bowiem wskazywany uczeń, który faktycznie korzysta z posiłków.

Sprzedaż usług stołówkowych realizowana jest na podstawie umów o dożywianie, które są zawierane pomiędzy Płatnikami, a Placówkami oświatowymi, ponieważ bezpośrednimi i rzeczywistymi beneficjentami tych usług pozostają uczniowie. Analogiczna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do posiłków finansowanych przez podmioty zewnętrzne, np. fundacje itp. Zarówno w przypadku pełnej, jak i częściowej odpłatności po stronie rodziców, przedmiotowa usługa jest świadczona przez Powiat na rzecz poszczególnych dzieci. Ww. usługi wyżywienia korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2016 roku numer IBPP1/4512-370/16-2/AW stwierdził, że

„(...) usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówkę na rzecz dzieci i młodzieży tej jednostki (uczniów), spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na to, jaki podmiot finansuje te posiłki”.

Powiat dodatkowo zauważył, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT nie wprowadza wymogów dotyczących podmiotu pokrywającego koszt danej usługi w celu zastosowania zwolnienia z VAT. W konsekwencji należy przyjąć, że niezależnie od tego, jaki podmiot zewnętrzny dokonuje płatności, w sytuacji gdy dana usługa stanowi usługę opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywaną w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Potwierdza to również interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2014 roku numer IBPP2/443-24/14/RSZ.

Z uwagi na fakt, iż beneficjentem usługi wydanych posiłków w stołówce szkolnej jest uczeń, dziecko czy młodzież, a płatnikiem ww. świadczeń jest MOPS czy GOPS wystawienie faktury VAT na Nabywcę: Gminę, Odbiorcę: GOPS, MOPS gdzie w treści faktury wpisujemy dane dziecka korzystającego z posiłku i podstawę prawna do skorzystania ze zwolnienia. Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług VAT „Faktura powinna zawierać: imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy”, co w opisanym przypadku powoduje, że faktycznym nabywca nie jest GOPS czy MOPS ale uczeń.

Z kolei niepełnoletni uczniowie nie posiadają pełnej zdolności do wykonywania czynności cywilno¬prawnych, dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w takiej fakturze jako nabywca powinien widnieć „uczeń (imię i nazwisko) – reprezentowany przez przedstawiciela ustawowego: (imię i nazwisko rodzica lub opiekuna prawnego) i adres”. Z kolei jeżeli GOPS czy MOPS będzie żądał dokumentu celem uregulowania płatności można wystawić notę obciążeniową albo na wystawionej wyżej fakturze oprócz powyższego wpisać „Płatnik: GOPS, MOPS i adres”. GOPSY i MOPSY dodatkowo posiadają decyzję, z których jednoznacznie wynika, że usługa ma być wykonana na rzecz konkretnego dziecka, a oni stają się tylko Płatnikami za te usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stwierdzić należy, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze – podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz – podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Według art. 6 ust. 2 ustawy – powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Należy zaznaczyć, że przypisana powiatowi – jako jednostce samorządu terytorialnego – samodzielność działania ma znaczenie z uwagi na cytowaną wyżej definicję podatnika podatku od towarów i usług. Wynika z niej bowiem, że tylko podmiot samodzielnie prowadzący działalność gospodarczą może być z tytułu tej działalności uznany za podatnika.

Z powyższego wynika, że Powiat wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z wniosku wynika, że dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Na terenie powiatu funkcjonują jednostki budżetowe zajmujące się działalnością oświatową. Placówki Oświatowe stanowią jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2018, poz. 996) i wykonują usługi w zakresie kształcenia, wychowywania i opieki dzieci i młodzieży w oparciu przywołane przepisy, jak również świadczą usługi i wykonują dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane. Placówki Oświatowe Powiatu w oparciu o zapisy art. 106 ustawy Prawo oświatowe, prowadzą własne stołówki szkolne. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, została ustalona przez dyrektora szkoły w porozumieniu ze Starostwem Powiatowym. Ze stołówki szkolnej korzystają uczniowie oraz dodatkowo pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni, z którymi łączy Placówki Oświatowe stosunek pracy. Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów i pracowników szkoły z posiłków w stołówce szkolnej nie są wliczane koszty wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz koszty utrzymania stołówki. Działalność trzech placówek oświatowych tj. Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, Zespołu Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących, Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych – obejmuje m.in. usługi w zakresie zapewnienia posiłków przez stołówki szkolne.

Ceny za posiłki ustalane są na poziomie wysokości kosztów związanych z zakupem składników potrzebnych do przygotowania sprzedawanych posiłków, tzw. „wsadu do kotła”. Świadczenie usług przez stołówki szkolne nie ma na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu lecz ma pełnić wyłącznie funkcje socjalno-bytowe polegające na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez jednostkę oświatową funkcji opiekuńczych.

Odpłatność za posiłki regulowana jest przez:

  • uczniów, rodziców czy opiekunów prawnych, nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi (gotówką w kasach poszczególnych Placówek Oświatowych lub przelewem na wskazane konto bankowe),
  • GOPSy, MOPSy, które dokonują płatności na wskazane przez Placówki Oświatowe konto bankowe na podstawie wystawionej faktura VAT przez Sprzedawcę: Powiat,
  • grupy zorganizowane czy podmioty zewnętrzne, które dokonują płatności przelewem na podstawie wystawionej przez Wystawcę faktury VAT z terminem płatności wskazanym na fakturze.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że żywienie uczniów, za które pobierane są opłaty wypełniają definicję działalności gospodarczej wskazanej w art. 15 ust. 2 ustawy podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powiat świadcząc odpłatnie usługi przez Szkoły działa w reżimie cywilnoprawnym (a nie publicznoprawnym), a zatem wykonuje czynności wskazane w art. 5 ust. 1 ustawy. Przy tym – co również należy podkreślić – istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi płatnościami a usługami świadczonymi przez jednostki budżetowe podlegające Powiatowi. Beneficjentami świadczonych przez Wnioskodawcę usług za odpłatnością są uczniowie i nauczyciele szkół.

Wnioskodawca w pierwszej kolejności powziął wątpliwość, czy prawidłowo opodatkowuje wydanie posiłków dla uczniów własnych szkół, uczniów innych szkół oraz nauczycieli niezależnie od tego kto finansuje taką usługę stosując zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2015, poz. 1676), do dnia 31 grudnia 2018 r. dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje klasyfikacja wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Podkreślić należy, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT, jeśli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne – zgodnie z cyt. art. 5a ustawy. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ww. ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy zauważyć, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r., poz. 839, z późn. zm.), w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 7 załącznika nr 1 do cyt. rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59),
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady. W myśl art. 132 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają m.in. świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie (lit. h); kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie (lit. i).

Zwrócić należy uwagę, że uregulowania zawarte w wyżej cytowanym przepisie wskazują, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje również dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia i wychowania świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności. Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług „ściśle związanych”. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Jak wskazano powyżej, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku, usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane m.in. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Przepis art. 2 pkt 2 ww. ustawy Prawo oświatowe stanowi, że system oświaty obejmuje szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
  3. artystyczne; (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne (art. 8 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe).

Zgodnie z art. 14 ust. 3, szkoła niepubliczna niebędąca szkołą artystyczną może uzyskać uprawnienia szkoły publicznej, o których mowa w ust. 2, jeżeli:

  1. realizuje programy nauczania uwzględniające podstawy programowe wymienione w ust. 1 pkt 4 lit. a;
  2. realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu;
  3. stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1 pkt 5;
  4. prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych;
  5. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - kształci w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 46 ust. 1;
  6. zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych; przepisy art. 15 ust. 2, 4 i 6 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 17 ust. 1 ww. ustawy szkoła podstawowa może być tylko szkołą publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy:

  1. ośmioletnią szkołę podstawową;
  2. szkoły ponadpodstawowe:
    1. czteroletnie liceum ogólnokształcące,
    2. pięcioletnie technikum,
    3. trzyletnią branżową szkołę I stopnia,
    4. trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy,
    5. dwuletnią branżową szkołę II stopnia,
    6. szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.


Stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe, w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zadania i kompetencje organu prowadzącego, określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-5, art. 62 ust. 2, art. 63 ust. 1, 12-14, 18 i 20,

art. 66 ust. 1, art. 68 ust. 7 i 9, art. 91 ust. 8 oraz art. 128 ust. 1 - wykonuje odpowiednio: wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa;

Zgodnie z uregulowaniem art. 106 ust. 1 cyt. ustawy Prawo oświatowe – w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.

Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 106 ust. 2 powołanej ustawy).

Stosownie do treści art. 106 ust. 3 niniejszej ustawy – warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki (art. 106 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe).

W tym miejscu należy wskazać, że powołane przepisy ustawy Prawo oświatowe wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia stołówek przez placówki oświatowe. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ placówki te nie prowadzą działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających placówkom zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie mogą one przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane. Ponadto ww. usługi wyżywienia należy uznać za ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegające na ich żywieniu. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej przez te jednostki działalności opiekuńczej, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak wskazano wyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu.

Z uwagi na przywołane przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, że usługi wydawania posiłków świadczone na zasadach określonych w ustawie Prawo oświatowe, przez stołówki szkolne na rzecz uczniów danej szkoły, uczniów innych szkół oraz nauczycieli (pracowników pedagogicznych) spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Są to bowiem usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, polegające na ich wyżywieniu i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej jednostek oświatowych (szkoły) w tym zakresie, który stanowi świadczenie główne.

Ponadto należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia zastosowania zwolnienia od podatku przewidzianego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, od źródła finansowania odpłatności uiszczanej za korzystanie z usług stołówkowych świadczonych na rzecz dla uczniów oraz nauczycieli. W konsekwencji usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT niezależnie od tego jaki podmiot je finansuje.

Odpowiadając na pytanie oznaczone nr 1, należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem szkół usługi polegające na wydaniu posiłków dla uczniów własnych szkół, uczniów innych szkół oraz nauczycieli niezależnie od tego kto finansuje takie usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1, jest prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania usług wydania posiłków dla uczniów szkół niepublicznych, należy zauważyć, że przepisy ustawy prawo oświatowe, nie zawężają uprawnienia do prowadzenia stołówek wyłącznie dla szkół publicznych. Zgodnie z powołanym powyżej przepisem art. 106 ust. 1 cyt. ustawy Prawo oświatowe szkoła może zorganizować stołówkę w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych.

Skoro stołówka szkolna działa na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe, to świadczone przez Powiat usługi wyżywienia na rzecz uczniów szkół niepublicznych należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, polegające na ich żywieniu. Przedmiotowe usługi wyżywienia mają bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej Szkół w tym zakresie, która to działalność stanowi świadczenie główne, przy czym ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Powiat. W związku z powyższym, sprzedaż przez Powiat za pośrednictwem szkół posiłków na rzecz uczniów szkół niepublicznych, w przypadku, gdy bezpośrednim konsumentem posiłków są uczniowie szkół, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT. Usługi te korzystają ze zwolnienia bez względu na źródło finansowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Z odmienną sytuacją będziemy mieli do czynienia w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług wydawania posiłków dla pracowników administracyjnych, pracowników obsługi oraz grup zorganizowanych i podmiotów zewnętrznych.

Jak wskazano powyżej, funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Natomiast świadczenia usług wyżywienia na rzecz pracowników administracji pracowników obsługi oraz grup zorganizowanych i podmiotów zewnętrznych nie można uznać za w sposób ścisły związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi. Wykonanie przedmiotowych usług nie wpływa na prawidłową realizację przez jednostki oświatowe zadań w zakresie opieki nad dziećmi.

Tym samym usługi wyżywienia na rzecz pracowników administracji, pracowników obsługi oraz grup zorganizowanych i podmiotów zewnętrznych, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach stołówek prowadzonych przez jednostki oświatowe Powiatu, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, ponieważ usługi te nie są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Wobec powyższego usługi wyżywienia świadczone na rzecz pracowników administracji, pracowników obsługi oraz grup zorganizowanych i podmiotów zewnętrznych, zakwalifikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 56.29.20 będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 8% – zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w związku z poz. 7 załącznika do tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w tej pozycji załącznika, do których ma zastosowanie podstawowa stawka podatku, której wysokość do dnia 31 grudnia 2018 r. wynosi 23%.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3 jest prawidłowe.

Wnioskodawca w złożonym wniosku zwrócił się również o wyjaśnienie, czy prawidłowo postępuje wystawiając faktury VAT, które finansuje GOPS czy MOPS, wskazując jako nabywcę Gminę, w której zamieszkuje uczeń, jako Odbiorcę: GOPS, MOPS, a jedynie w treści faktury wpisując dane ucznia, którego dotyczy wydany posiłek oraz podstawę prawną dotyczącą zwolnienia z opodatkowania ww. czynności.

Udzielając odpowiedzi na pytanie nr 4 w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że w niniejszych okolicznościach bezpośrednim odbiorcą usług, za które pobierane są opłaty, będzie osoba korzystająca ze świadczonych usług wyżywienia – (beneficjent usługi), nie zaś Gmina czy też płatnik (GOPS, MOPS), który dokonuje ww. opłat.

Należy bowiem zauważyć, że czynności te wykonywane są przez Powiat (za pośrednictwem jego jednostek organizacyjnych) na rzecz konkretnego beneficjenta – ucznia (rodzica lub opiekuna ucznia) za odpłatnością. W każdym z opisanych we wniosku przypadków świadczenie usług stołówkowych odbywa się pomiędzy placówką oświatową prowadzona przez Powiat, a uczniami (rodzicami, opiekunami uczniów), a nie pomiędzy Gminą, a Powiatem, czy MOPS (GOPS), a placówką oświatową (Powiatem). MOPS(GOPS) przekazuje tylko placówce oświatowej środki na pokrycie odpłatności za posiłki wydawane na rzecz uczniów. W zamian za otrzymane od MOPS(GOPS) środki, placówki oświatowe nie wykonują żadnej czynności, a sama czynność przekazania środków pieniężnych, co do zasady, nie jest żadną z czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Z powyższych przepisów wynika również, że faktury są dokumentem sformalizowanym i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają znaczenie dowodowe.

Na mocy art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Regulacja określona w art. 106b ust. 2 ustawy wyraża zasadę, zgodnie z którą nie ma obowiązku wystawiania faktury dla sprzedaży zwolnionej od podatku. Przepis ten pozwala, aby faktury nie były wystawiane dla czynności zwolnionych przedmiotowo na mocy ustawy bądź na mocy przepisów wykonawczych. Nie pozbawia on wszakże podatników dokonujących tych czynności prawa do wystawiania faktury dokumentującej te czynności. Wystawienie faktury dla sprzedaży zwolnionej jest, co do zasady, pozostawione wyborowi wykonującego czynność.

Jednakże, stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118,

‒jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Podsumowując, Wnioskodawca nie jest zobowiązany z mocy prawa do wystawienia faktur dokumentujących sprzedaż posiłków na rzecz uczniów szkół, gdyż czynność ta jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Do wystawienia faktury Wnioskodawca będzie zobligowany tylko wówczas, gdy takie żądanie zgłosi nabywca usługi, przy czym musi być ono zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Wskazany wyżej przepis art. 106b ustawy zawiera zamknięty katalog transakcji, które winny być dokumentowane fakturą VAT, wśród nich wymienione są dostawa towarów i świadczenie usług.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 i pkt 4 oraz pkt 19 ustawy, faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a.
  • w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 –wskazanie przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy należy wskazać, że w fakturach dokumentujących sprzedaż oraz nabycie towarów i usług powinny być wskazane m.in. imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy towarów lub usług i ich adresy oraz identyfikatory podatkowe.

Ustawa o podatku od towarów i usług wprowadza katalog elementów, jakie powinna zawierać faktura, przy czym katalog ten nie jest zamknięty. Oznacza to, że w fakturze można umieszczać również informacje dodatkowe, jeśli podatnik uzna, że taka jest potrzeba. Faktura musi jednak zawierać dane umożliwiające jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy.

Podsumowując, Wnioskodawca świadcząc usługi wydawania posiłków za pośrednictwem stołówek szkolnych jednostek organizacyjnych Powiatu zwolnione od podatku VAT, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji gdy płatność za nie dokonywana jest przez podmiot trzeci („płatnika”), nie ma obowiązku wystawienia faktury, chyba że nabywca („beneficjent”) tej usługi zgłosi żądanie jej wystawienia w określonym terminie. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi wydawania posiłków powinny być dokumentowane fakturami na żądanie nabywcy, którym jest świadczeniobiorca usługi, tj. uczeń (rodzic, opiekun ucznia), który korzysta z posiłku. Jednocześnie należy zauważyć, że nie ma przeszkód, aby w takiej sytuacji Wnioskodawca wystawił fakturę zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług dobrowolnie. Przy czym wskazać należy, że obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości zawarcia w fakturze dodatkowych elementów, tj. np. informacji o odbiorcy, płatniku, w sytuacji jeśli Wnioskodawca uzna, że zaistniała taka potrzeba. W przypadku sprzedaży zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy, faktura powinna zawierać wskazanie przepisu ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska. Zatem – z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego – niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (MOPS, GOPS, Gmin).

W odniesieniu natomiast do przywołanych przez Gminę interpretacji indywidualnych należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których dokonano indywidualnej oceny przedstawionego stanu i stanowiska wnioskodawcy. Przywołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (….), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj