Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-452/11/WN
z 13 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-452/11/WN
Data
2011.07.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek niemieszkalny
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
stawka podatku VAT dla usług montażu rolet zewnętrznych i markiz w budownictwie mieszkaniowym:
-na usługi montażu rolet zewnętrznych oraz
-na usługi montażu markiz.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011r. (data wpływu 1 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2011r. (data wpływu 31 maja 2011r.) oraz pismem z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 27 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu rolet zewnętrznych i markiz w budownictwie mieszkaniowym jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych oraz
  • nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu markiz.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu rolet zewnętrznych i markiz w budownictwie mieszkaniowym.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2011r. (data wpływu 31 maja 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 maja 2011r. znak: IBPP2/443-452/11/WN oraz pismem z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 27 czerwca 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy usługi montażu wraz z materiałem żaluzji, markiz i rolet wewnętrznych oraz zewnętrznych zarówno na rzecz klientów korporacyjnych jak i osób fizycznych.

W stanie faktycznym, będącym przedmiotem niniejszego wniosku Wnioskodawca świadczy usługi związane z budownictwem mieszkaniowym. Dokonując montażu markiz rolet lub żaluzji Wnioskodawca zawiera z usługobiorcami umowę na wykonanie robót montażowo-budowlanych, na podstawie której jest on zobowiązany do wykonania pomiaru, dostarczenia materiału oraz montażu żaluzji, rolet albo markiz. W ocenie Podatnika, brak jest podstaw do podatkowego wyodrębnienia z usług budowlanych, które zamierza świadczyć, czynności polegających na dostarczeniu klientowi materiału niezbędnego do wykonania usługi i traktowania ich jako dostawy towarów, odrębnej od świadczonej usługi montażu.

Dodatkowo w piśmie z dnia 25 maja 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Czynności będące przedmiotem wniosku wykonywane są w ramach budowy, remontu modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części
  2. Montaż rolet i markiz objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wykonywany jest zwykle na zewnątrz budynku.
  3. Rolety montowane są na stałe za pomocą wkrętów i kołków. Markizy też montowane są na stałe do elewacji. Zarówno rolety jak i markizy montowane są, w zależności od zamówienia, pod tynk jak i na tynk.
  4. Umowy o świadczenie usług, zawierane z odbiorcami, określają tylko łączne wynagrodzenie za usługę, z zastrzeżeniem, iż usługa będzie wykonana w oparciu o materiał dostarczony przez wnioskodawcę. Umowa nie zobowiązuje wnioskodawcy do wyodrębnienia na fakturze wartości usługi i wartości materiału.

Natomiast w piśmie z dnia 27 czerwca 2011r. Wnioskodawca dodał, iż rolety o których mowa we wniosku to rolety montowane na zewnątrz budynku, zatem pytanie dotyczy rolet montowanych na zewnątrz.

Dodatkowo rolety zewnętrzne pełnią funkcję zabezpieczenia, utrudnienia włamania oraz chronią przed trudnymi warunkami atmosferycznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie przedmiotowych usług montażu rolet i markiz wraz z materiałem w budownictwie mieszkaniowym jest opodatkowane stawką podatku VAT 8 %...

Zdaniem Wnioskodawcy, uzupełnionym w piśmie z dnia 25 maja 2011r., usługi montażu rolet i markiz w budownictwie mieszkaniowym, w świetle przepisów ustawy o VAT opodatkowane są stawką 8% podatku od towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2011r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, z poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…), natomiast świadczenie usług to, w myśl art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepis art. 8 ust. 3 cyt. ustawy przewiduje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0%.

I tak - w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy – dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 cyt. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych (…).

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b. nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

    ­
  • prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych oraz­
  • nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu markiz.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    ­
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,­
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast art. 8 ust. 3 ustawy o VAT został uchylony z dniem 1 stycznia 2011r. na podstawie art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy usługi montażu wraz z materiałem żaluzji, markiz i rolet wewnętrznych oraz zewnętrznych zarówno na rzecz klientów korporacyjnych jak i osób fizycznych.

W stanie faktycznym, będącym przedmiotem niniejszego wniosku Wnioskodawca świadczy usługi związane z budownictwem mieszkaniowym. Dokonując montażu markiz rolet lub żaluzji Wnioskodawca zawiera z usługobiorcami umowę na wykonanie robót montażowo-budowlanych, na podstawie której jest on zobowiązany do wykonania pomiaru, dostarczenia materiału oraz montażu żaluzji, rolet albo markiz. W ocenie Podatnika, brak jest podstaw do podatkowego wyodrębnienia z usług budowlanych, które zamierza świadczyć, czynności polegających na dostarczeniu klientowi materiału niezbędnego do wykonania usługi i traktowania ich jako dostawy towarów, odrębnej od świadczonej usługi montażu.

Dodatkowo w piśmie z dnia 25 maja 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Czynności będące przedmiotem wniosku wykonywane są w ramach budowy, remontu modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części
  2. Montaż rolet i markiz objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wykonywany jest zwykle na zewnątrz budynku.
  3. Rolety montowane są na stałe za pomocą wkrętów i kołków. Markizy też montowane są na stałe do elewacji. Zarówno rolety jak i markizy montowane są, w zależności od zamówienia, pod tynk jak i na tynk.
  4. Umowy o świadczenie usług, zawierane z odbiorcami, określają tylko łączne wynagrodzenie za usługę, z zastrzeżeniem, iż usługa będzie wykonana w oparciu o materiał dostarczony przez wnioskodawcę. Umowa nie zobowiązuje wnioskodawcy do wyodrębnienia na fakturze wartości usługi i wartości materiału.

Natomiast w piśmie z dnia 27 czerwca 2011r. Wnioskodawca dodał, iż rolety o których mowa we wniosku to rolety montowane na zewnątrz budynku, zatem pytanie dotyczy rolet montowanych na zewnątrz.

Dodatkowo rolety zewnętrzne pełnią funkcję zabezpieczenia, utrudnienia włamania oraz chronią przed trudnymi warunkami atmosferycznymi.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż montaż rolet zewnętrznych wykonywany w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, objęty jest 8% stawką podatku od towarów i usług, o ile spełnione jest kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT.

Czynności te, jak wskazał Wnioskodawca, wykonywane są w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części.

Stawka ta ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz, że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Natomiast w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę usług montażu markiz w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku od towarów i usług.

W zakresie montażu markiz Wnioskodawca wyjaśnił, że markizy montowane są na stałe do elewacji pod tynk jak i na tynk. Zatem należy przyjąć, że nie są one połączone z budynkiem w sposób trwały. Nie stanowią więc trwałego ulepszenia.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Zatem montaż ww. markiz nie mieści się w pojęciu budowy, przebudowy, remontu lub modernizacji budynku, bowiem nie nastąpi trwałe połączenie z budynkiem, a jednocześnie mamy do czynienia z elementami wyposażenia budynku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi montażu rolet i markiz w budownictwie mieszkaniowym, w świetle przepisów ustawy o VAT opodatkowane są stawką 8% podatku od towarów i usług jest prawidłowe tylko w części montażu rolet zewnętrznych. Natomiast w pozostałej części stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj