Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.306.2018.2.DR
z 5 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2018 r. (data wpływu 20 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania refundacji części wynagrodzenia opiekuna stażu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania refundacji części wynagrodzenia opiekuna stażu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 sierpnia 2018 r. (data wpływu 28 sierpnia 2018 r.).


We wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności - na podstawie dokumentu tj. „Porozumienie - umowa dotycząca opiekuna stażu” - otrzymała dodatek w kwocie 500 zł.


Cytat z dokumentu:


„ 4. Organizator zrefunduje Pracodawcy dodatek do wynagrodzenia Opiekuna Stażu i przeleje Pracodawcy kwotę z tytułu refundacji miesięcznego kosztu wynagrodzenia Opiekuna Stażu w trakcie jego trwania w wysokości:


  1. za opiekę nad pierwszym Uczestnikiem Projektu w wysokości 500 zł brutto (słownie pięćset złotych 00/100) za każdy miesiąc,
  2. za opiekę nad każdym kolejnym Uczestnikiem Projektu w wysokości 250 zł brutto (słownie: dwieście pięćdziesiąt złotych 00/100) za każdy miesiąc.


5. Organizator zastrzega sobie możliwość przelania refundacji miesięcznego kosztu wynagrodzenia Opiekuna Stażu, o którym mowa w § 2 pkt 4, w postaci comiesięcznych przelewów należnych kwot lub po zakończeniu odbywania stażu przez Uczestników Projektu, o którym mowa w § 1 pkt 1, o czym Organizator poinformuje Pracodawcę w formie pisemnej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
6. Refundację kosztu wynagrodzenia Organizator przekaże na rachunek bankowy wskazany przez Pracodawcę w terminie do 14 dni roboczych od otrzymania i zatwierdzenia kompletnych, poprawnych i wszelkich wymaganych przez Organizatora dokumentów.
7. Środki finansowe przeznaczone na refundację kosztu wynagrodzenia Opiekuna Stażu są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach … Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. W przypadku braku środków finansowych na rachunku projektowym, refundacja kosztu wynagrodzenia Opiekuna Stażu zostanie wypłacona niezwłocznie po otrzymaniu transzy dofinansowania przez Organizatora.”


W myśl przedmiotowego porozumienia Wnioskodawczyni jest pracodawcą i opiekunem stażu, dodatek należny jest dla Wnioskodawczyni osobiście, jako opiekuna stażysty.

Dodatek został przyznany przez firmę H. Ww. firma jest organizatorem w myśl przedmiotowego porozumienia oraz beneficjentem przedmiotowego Projektu.

Środki finansowe przeznaczone na refundację kosztu wynagrodzenia Opiekuna Stażu są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Nie jest to pomoc de minimis. Refundacja nie pochodzi od rządów państw obcych. Wnioskodawczyni jest podmiotem realizującym cele programu - po szkoleniu stażysta odbył staż w firmie Wnioskodawczyni, doskonaląc zdobyte umiejętności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy należy odprowadzić podatek dochodowy od otrzymanych środków?


Zdaniem Wnioskodawczyni – według Jej wiedzy, podatek dochodowy od wskazanych środków nie powinien być naliczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 14 ust. 1 cyt. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.


W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.


Do środków europejskich zalicza się zatem:


  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:


    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;


  3. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  4. środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
  5. środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
  6. środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.).


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności - na podstawie dokumentu tj. „Porozumienie - umowa dotycząca opiekuna stażu” - otrzymała dodatek w kwocie 500 zł.

W myśl ww. porozumienia – umowy organizator zrefunduje pracodawcy dodatek do wynagrodzenia opiekuna stażu i przeleje pracodawcy kwotę z tytułu refundacji miesięcznego kosztu wynagrodzenia opiekuna stażu w trakcie jego trwania w wysokości 500 zł brutto za każdy miesiąc za opiekę nad pierwszym uczestnikiem projektu oraz 250 zł brutto za każdy miesiąc za opiekę nad każdym kolejnym uczestnikiem projektu.

Refundację kosztu wynagrodzenia organizator przekaże na rachunek bankowy wskazany przez Pracodawcę w terminie do 14 dni roboczych od otrzymania i zatwierdzenia kompletnych, poprawnych i wszelkich wymaganych przez organizatora dokumentów.

Środki finansowe przeznaczone na refundację kosztu wynagrodzenia opiekuna stażu są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach … Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. W przypadku braku środków finansowych na rachunku projektowym, refundacja kosztu wynagrodzenia opiekuna stażu zostanie wypłacona niezwłocznie po otrzymaniu transzy dofinansowania przez organizatora.

W myśl przedmiotowego porozumienia Wnioskodawczyni jest pracodawcą i opiekunem stażu - dodatek należny jest dla Wnioskodawczyni osobiście, jako opiekuna stażysty.

Dodatek został przyznany przez H. Ww. firma jest organizatorem w myśl przedmiotowego porozumienia oraz beneficjentem programu.

Środki finansowe przeznaczone na refundację kosztu wynagrodzenia opiekuna stażu są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ... Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Nie jest to pomoc de minimis. Refundacja nie pochodzi od rządów państw obcych. Wnioskodawczyni jest podmiotem realizującym cele programu - po szkoleniu stażysta odbył staż w firmie Wnioskodawczyni, doskonaląc zdobyte umiejętności.

Z opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że firma H. jest beneficjentem Projektu i jednocześnie uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach … Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Natomiast Wnioskodawczyni, zawarła w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z ww. firmą porozumienie – umowę, na podstawie której ww. firma wypłaciła Wnioskodawczyni dodatek do wynagrodzenia za pełnienie funkcji opiekuna stażu.

Otrzymany przez Wnioskodawczynię dodatek w kwocie 500 zł z tytułu wykonania umowy zawartej z firmą H. stanowi zatem, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Ww. środki finansowe nie pochodzą od agencji wykonawczych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca, o której mowa w art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawne należy również stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawczynię środki nie mogą być zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. Powyższym zwolnieniem objęci są bowiem uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu (w tym przypadku stażyści). Użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, która zawarła porozumienie – umowę (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) z podmiotem, który uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach … Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, wykonywała czynności przewidziane tą umową i nie była uczestnikiem projektu. Zatem otrzymany dodatek do wynagrodzenia z tytułu ww. porozumienia - umowy nie jest dla niej pomocą udzieloną w ramach programu finansowanego ze środków unijnych i nie korzysta z powyższego zwolnienia.

W przedmiotowej sprawie nie zachodzą również przesłanki do zastosowania innych zwolnień przewidzianych w art. 21 ww. ustawy. Środki otrzymane przez Wnioskodawczynię nie pochodzą od rządów państw obcych, nie pochodzą również z budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Nie stanowią dla Wnioskodawczyni – jak wskazano powyżej – pomocy udzielonej w ramach programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej ani też płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Otrzymane środki podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z wybraną formą opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj