Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.295.2018.2.KF
z 20 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2018 r. (data wpływu 12 lipca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 1 sierpnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania u mieszkańca Gminy przychodu oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania u mieszkańca Gminy przychodu oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 25 lipca 2018 r. nr 0112-KDIL3-1.4011.295.2018.1.KF, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 26 lipca 2018 r., natomiast w dniu 1 sierpnia 2018 r. do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w polskiej placówce pocztowej w dniu 26 lipca 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego.

W ramach wykonywania zadań własnych – o jakich mowa w szczególności w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska – Gmina realizując zadania wynikające z obowiązku ochrony środowiska i przyrody zwłaszcza w trosce o obszary cenne przyrodniczo zrealizuje projekt pn. „…” (dalej: Projekt).

Projekt zakwalifikował się do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (poddziałanie 3.1.1 Wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii).

Przedmiotem Projektu jest montaż infrastruktury, która wykorzystywana będzie do produkcji energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych – energii słońca. Projekt przyczyni się do osiągnięcia w 2018 r. wskaźników produktów, tj. wybudowania:

  • 154 sztuk instalacji wytwarzających energię cieplną (kolektory słoneczne), o łącznej mocy 0,69 MWt, które wyprodukują 336,73 MWht/rok energii cieplnej,
  • 282 instalacji wytwarzających energię elektryczną (instalacje fotowoltaiczne), o łącznej mocy 1,13 MWe, które wyprodukują 1.162,59 MWhe/rok energii elektrycznej.

Projekt ma charakter parasolowy – realizowany będzie za pośrednictwem Gminy, odbiorcami końcowymi Projektu będą mieszkańcy Gminy (gospodarstwa domowe). Projekt realizowany będzie w trybie „zaprojektuj–wybuduj”. Miejscem realizacji Projektu będą miejscowości wiejskie i miejsko-wiejskie należące do Gminy. Moc zaplanowanych układów fotowoltaicznych oraz solarnych została dobrana w oparciu o wielkość zapotrzebowania na energię elektryczną i cieplną przez dany budynek. Zakłada się podłączenie systemu fotowoltaicznego do sieci – typ instalacji on grid. Prosumenci energii elektrycznej wytwarzać ją będą na własne potrzeby (jednoczesna produkcja i konsumpcja energii).

Ponadto Projekt przyczyni się do osiągnięcia w 2019 r. następujących wskaźników rezultatu:

  • ograniczenie emisji CO2 o 1.112,51 tony ekwiwalentu CO2/rok,
  • produkcja energii cieplnej z wybudowanych instalacji – 366,76 MWht/rok,
  • produkcja energii elektrycznej z wybudowanych instalacji – 1.162,59 MWhe/rok,
  • dodatkowa zdolność wytwarzania energii cieplnej z OZE – 0,69 MWt,
  • dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej z OZE – 1,13 MWe.

W ramach Projektu planuje się zakup i montaż instalacji paneli fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych (dalej: Instalacje OZE). W zależności od uwarunkowań technicznych przewiduje się montaż Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych, na budynkach gospodarczych bądź na gruncie (przedmiotem Projektu jest budowa 282 instalacji fotowoltaicznych oraz 154 instalacji kolektorów słonecznych na obiektach mieszkalnych znajdujących się na terenie Gminy). Energia elektryczna oraz cieplna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej oraz kolektorach słonecznych będzie przeznaczona wyłącznie na własne potrzeby mieszkańców. Realizacja przedmiotowego Projektu będzie miała kluczowe znaczenie dla racjonalizacji zużycia energii na terenie Gminy oraz modernizacji energetycznej sektora budynków mieszkalnych.

Udział w Projekcie mógł zgłosić każdy mieszkaniec Gminy wypełniając deklarację uczestnictwa w Projekcie, spełniający wymagania wskazane w regulaminie naboru deklaracji. Do Projektu zakwalifikowały się wszystkie zgłoszenia (z wyjątkiem przypadków, w których mieszkaniec sam zrezygnował z udziału w Projekcie).

Projekt zakłada, że po zamontowaniu, Instalacja OZE będzie własnością Gminy przez cały okres trwałości Projektu (tj. minimum 5 lat, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji Projektu). W tym czasie Gmina przekaże (zapewni) mieszkańcowi kompletną Instalację OZE do użytkowania zgodnie z jej przeznaczeniem. Po upływie okresu trwałości Projektu kompletna Instalacja OZE zostanie przekazana mieszkańcowi na własność.

Z tytułu zapewnienia mieszkańcowi przez Gminę Instalacji OZE na opisanych wyżej zasadach, mieszkaniec będzie zobowiązany do uiszczenia na rzecz Gminy określonej kwoty pieniężnej. Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej nie będzie jednak odpowiadać całej wartości Instalacji OZE zamontowanej na nieruchomości mieszkańca. Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej stanowić będzie zatem część wartości Instalacji OZE zamontowanej na nieruchomości mieszkańca.

Niedokonanie przez mieszkańca wpłat w kwotach i terminach wyznaczonych przez Gminę jest (będzie) równoznaczne z rezygnacją z udziału w Projekcie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że zasady korzystania z Instalacji OZE w okresie trwałości Projektu, jak i zasady nabywania Instalacji po upływie tego okresu są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (mieszkańców Gminy) takie same.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca powstaje przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Gmina jest zobowiązana do sporządzenia PIT-8C (tj. informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych) albo jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Op?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca nie powstaje przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a Gmina nie jest zobowiązana do sporządzenia PIT-8C (tj. informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych). Gmina nie jest też zobowiązana do sporządzenia jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy Op.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Op zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 updof zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9). Stosownie do art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Nieodpłatne świadczenia to wszystkie zdarzenia gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie indywidualnych korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzeniem majątkowym są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 updof, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Stosownie do art. 42a updof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W kontekście powyższych regulacji zważyć należy, że w analizowanej sprawie zasady udziału w Projekcie są dla wszystkich mieszkańców takie same. Każdy mieszkaniec mógł wypełnić stosowną deklarację uczestnictwa w Projekcie. Po zakwalifikowaniu do Projektu, zasady montażu Instalacji OZE, możliwość korzystania z nich w okresie trwałości Projektu, jak i zasady przejścia na własność Instalacji OZE po upływie tego okresu są dla wszystkich mieszkańców jednakowe. Zatem świadczenia te nie mają charakteru indywidualnego. Nie można zatem w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z Instalacji OZE lub nabył Instalację OZE na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu updof.

W konsekwencji w związku z realizacją Projektu po stronie mieszkańca nie powstaje przychód z innych źródeł (zarówno w związku z zamontowaniem Instalacji OZE na nieruchomościach, którymi dysponuje mieszkaniec, możliwości korzystania z nich przez okres trwałości Projektu, jak i z tytułu przeniesienia ich na własność mieszkańca po tym okresie). Tym samym, Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzenia Informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), ani też jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Op.

Powyższe znajduje potwierdzenie w innych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych w analogicznych sprawach. Dla przykładu warto wskazać:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2018 r., poz. 1509) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienił źródła przychodów, w pkt 9 wskazując inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Z kolei zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z informacji przedstawionych w treści wniosku wynika, że Gmina w ramach wykonywania zadań własnych – o jakich mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska – zrealizuje projekt pn. „…”. Projekt zakwalifikował się do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Projekt ma charakter parasolowy – realizowany będzie za pośrednictwem Gminy, odbiorcami końcowymi Projektu będą mieszkańcy Gminy (gospodarstwa domowe). Projekt realizowany będzie w trybie „zaprojektuj–wybuduj”. Miejscem realizacji Projektu będą miejscowości wiejskie i miejsko-wiejskie należące do Gminy. W ramach Projektu planuje się zakup i montaż instalacji paneli fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych (Instalacji OZE). Instalacje będą zlokalizowane na nieruchomościach mieszkańców Gminy. Projekt zakłada, że po zamontowaniu, Instalacja OZE będzie własnością Gminy przez cały okres trwałości projektu (tj. minimum 5 lat, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji Projektu). W tym czasie Gmina przekaże (zapewni) mieszkańcowi kompletną Instalację OZE do użytkowania zgodnie z jej przeznaczeniem. Po upływie okresu trwałości projektu kompletna Instalacja OZE zostanie przekazana mieszkańcowi na własność. Z tytułu zapewnienia mieszkańcowi przez Gminę Instalacji OZE na opisanych wyżej zasadach, mieszkaniec będzie zobowiązany do uiszczenia na rzecz Gminy określonej kwoty pieniężnej. Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej nie będzie jednak odpowiadać całej wartości Instalacji OZE zamontowanej na nieruchomości mieszkańca. Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej stanowić będzie zatem część wartości Instalacji OZE zamontowanej na nieruchomości mieszkańca. Niedokonanie przez mieszkańca wpłat w kwotach i terminach wyznaczonych przez Gminę jest (będzie) równoznaczne z rezygnacją z udziału w Projekcie. Dodatkowo, zasady korzystania z Instalacji OZE w okresie trwałości Projektu, jak i zasady nabywania Instalacji po upływie tego okresu są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (mieszkańców Gminy) takie same.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku informacje, w świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego, należy uznać, że skoro zasady korzystania z Instalacji OZE w okresie trwałości projektu jak i zasady nabywania Instalacji po upływie tego okresu dla wszystkich odbiorców ostatecznych (mieszkańców Gminy) są takie same, to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z Instalacji OZE lub nabył Instalację OZE na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca Gminy nie powstanie przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla tych osób informacji PIT-8C, ani też jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej.

Przy czym wyjaśnić należy, że zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj