Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.119.2018.1.MAZ
z 13 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu – 29 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zmiany sposobu wykorzystania ekstraktów ziołowych, zawierających alkohol etylowy i użycia ich do produkcji suplementów diety, jak również utylizacji przeterminowanych ekstraktów oraz obowiązków w podatku akcyzowym z powyższymi czynnościami związanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zmiany sposobu wykorzystania ekstraktów ziołowych, zawierających alkohol etylowy i użycia ich do produkcji suplementów diety, jak również utylizacji przeterminowanych ekstraktów oraz obowiązków w podatku akcyzowym z powyższymi czynnościami związanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą przedsiębiorcą, opodatkowaną w Polsce od całości swoich dochodów. Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest produkcja produktów leczniczych, środków spożywczych (w tym suplementów diety) oraz kosmetyków. Działalność ta jest opodatkowana podatkiem liniowym. Wnioskodawca prowadzi pełną księgowość. Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego.

Do produkcji produktów leczniczych Wnioskodawca nie kupuje czystego alkoholu etylowego, tylko ekstrakty ziołowe zawierające zwolniony z akcyzy alkohol etylowy (o zawartości alkoholu od 25% do 80%) i wykorzystuje je jako substancję czynną do produkcji leków. Wnioskodawca kupuje ekstrakty ziołowe jako produkty lecznicze.

Produkty lecznicze produkowane przez stronę powstają poprzez zmieszanie kilku ekstraktów ziołowych zawierających alkohol etylowy. Technologia wytwarzania leków nie powoduje wzrostu stężenia alkoholu w gotowym produkcie leczniczym (nie jest prowadzony proces fermentacji). Zawartość alkoholu w produkcie leczniczym wynika tylko z zawartości alkoholu, którzy znajduje się w ekstraktach ziołowych.

Wnioskodawca składa oświadczenie dostawcy ekstraktów ziołowych, zawierających zwolniony z akcyzy alkohol etylowy, iż produkty te są wykorzystywane wyłącznie jako substancja czynna do produkcji zarejestrowanych produktów leczniczych.

Przedmiotowe zwolnienia wynikają z przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej jako: „Ustawa”), tj.:

  • art. 30 ust. 9 pkt 4 Ustawy - zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, oraz
  • art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b Ustawy - zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4.

Wnioskodawca planuje rozszerzyć swą działalność w zakresie wykorzystywania powyższych ekstraktów do innych celów, gdyż z przyczyn technologicznych niektóre z zakupionych substancji zawierających alkohol i korzystających ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie mogą nie zostać w całości wykorzystane do produkcji produktów leczniczych. W związku z tym istnieje możliwość wykorzystania ich do produkcji żywności, tj. suplementów diety, które nie są produktami leczniczymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne ani napojami alkoholowymi używanymi do produkcji produktów leczniczych (suplementy diety klasyfikowane są jako CN 2106 - Przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewyłączone).

Istnieje również możliwość, że z przyczyn technologicznych, niektóre z zakupionych do produkcji produktów leczniczych ekstrakty ziołowe, zawierające zwolniony z akcyzy alkohol etylowy (produkty lecznicze), korzystające ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie, nie zostaną zużyte w całości do produkcji i ulegną przeterminowaniu. Wówczas powinny zostać poddane procesowi utylizacji przez uprawnioną firmę. Podlegać będą więc zniszczeniu, przez co nie zostaną wykorzystane do produkcji produktów leczniczych, suplementów diety, czyli nie zostaną wprowadzone do obrotu.

Utylizowane będą więc produkty lecznicze (leki). Zakupione ekstrakty ziołowe na fakturze mają PKWiU 21.20.13.0, czyli zakwalifikowane są jako leki pozostałe.

Utylizacja będzie prowadzona na podstawie umowy z firmą zajmującą się utylizacją substancji niebezpiecznych, na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, na podstawie karty przekazania odpadu, pod kodami 18 01 08 - lekarstwa przeterminowanie, 18 01 09 lekarstwa inne niż niebezpieczne, inne niż wymienione w 18 01 08.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku, gdy z przyczyn technologicznych Wnioskodawca nie jest w stanie wykorzystać części zakupionych ekstraktów ziołowych, zawierających zwolniony z akcyzy alkohol etylowy, do produkcji produktów leczniczych, może wykorzystać je do produkcji suplementów diety, które nie są produktami leczniczymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne ani napojami alkoholowymi używanymi do produkcji produktów leczniczych?
  2. Czy w związku z planowaną zmianą przeznaczenia nabywanych ekstraktów ziołowych, zawierających alkohol etylowy zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie i przeniesienia jego części do produkcji suplementów diety, Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty akcyzy od tej części, a jeśli tak, to czy musi ją uregulować na etapie zużycia alkoholu do produkcji suplementów?
  3. Czy w związku ze zmianą przeznaczenia nabywanych ekstraktów ziołowych zawierających alkohol etylowy zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie i przeniesienia jego części do produkcji suplementów diety, Wnioskodawca będzie zobowiązany zarejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego?
  4. Czy w związku z planowaną zmianą przeznaczenia nabywanych ekstraktów ziołowych, zawierających alkohol etylowy zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie i przeniesienia jego części do produkcji suplementów diety, Wnioskodawca będzie zobowiązany do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych?
  5. Czy w związku z planowaną zmianą przeznaczenia nabywanych ekstraktów ziołowych, zawierających alkohol etylowy zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie i przeniesienia jego części do produkcji suplementów diety, stawka akcyzy na alkohol etylowy, którą będzie objęty Wnioskodawca wynosi 5704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie?
  6. Czy istnieje obowiązek oznaczania suplementów diety, które nie są produktami leczniczymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne ani napojami alkoholowymi używanymi do produkcji produktów leczniczych, znakami akcyzy?
  7. Czy w związku z utylizacją, z uwagi na przeterminowanie, ekstraktów ziołowych zawierających zwolniony z akcyzy alkohol etylowy, powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad l.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo zużyć część zakupionych ekstraktów ziołowych, zawierających alkohol etylowy objęty zwolnieniem z akcyzy, do celów związanych z produkcją suplementów diety, które nie są produktami leczniczymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne ani napojami alkoholowymi używanymi do produkcji produktów leczniczych.

Uzasadnienie:

Pomimo faktu, iż ekstrakty ziołowe, zawierające zwolniony z akcyzy alkohol etylowy, nabywane są przez Wnioskodawcę z myślą o produkcji produktów leczniczych (występuje zwolnienie z akcyzy), to ustawa o podatku akcyzowym nie zabrania dokonywać zmiany przeznaczenia wykorzystania alkoholu etylowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 2, będzie niosło to za sobą utratę zwolnienia z akcyzy - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:



    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.


Jednakże, jak wyżej wspomniano, zabieg taki nie jest zabroniony.

Dlatego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione powyżej jest prawidłowe.

Ad 2.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną zmianą przeznaczenia nabywanych ekstraktów ziołowych, zawierających zwolniony z akcyzy alkohol etylowy i przeniesienia ich części do produkcji suplementów diety, jest on zobowiązany do zapłaty akcyzy od części faktycznie zużytych na cele inne niż produkcja produktów leczniczych i farmaceutycznych oraz musi ją uregulować na etapie faktycznego zużycia alkoholu do produkcji suplementów, nie zaś na etapie sprzedaży suplementów. Rozliczenie akcyzy nastąpi w deklaracji AKC-4/AKC-4zo, AKC-4/A (dla alkoholu etylowego), składanej w urzędzie skarbowym za miesięczne okresy rozliczeniowe, tj. w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Uzasadnienie:

Biorąc pod uwagę przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
    w powiązaniu z przepisem art. 10 ust. 1 Ustawy mówiącym, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - należy przyjąć, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu, tj. z dniem zużycia alkoholu etylowego niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy (w tym wypadku chodzi o dzień zużycia do produkcji suplementów diety).

Co więcej, na fakt, iż to Wnioskodawca jest obowiązany do zapłaty akcyzy wskazuje art. 13 ust. 1 Ustawy, który stanowi, że podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Dlatego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione powyżej jest prawidłowe.

Ad 3.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną zmianą przeznaczenia nabywanych ekstraktów ziołowych zawierających zwolniony z akcyzy alkohol etylowy i przeniesienia jego części do produkcji suplementów diety, jest on zobowiązany zarejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego.

Uzasadnienie:

W myśl art. 16 ust. 1 Ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. W świetle treści ww. przepisu oraz stanu faktycznego niniejszej interpretacji, Wnioskodawca jest zobowiązany zarejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego.

Dlatego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione powyżej jest prawidłowe.

Ad 4.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną zmianą przeznaczenia nabywanych ekstraktów ziołowych, zawierających zwolniony z akcyzy alkohol etylowy i przeniesienia części do produkcji suplementów diety, jest on zobowiązany do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych AKC-4/AKC-4zo, AKC-4/A (dla alkoholu etylowego) za miesięczne okresy rozliczeniowe, tj. w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Uzasadnienie:

W myśl art. 21 ust. 1 Ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. W świetle treści ww. przepisu oraz stanu faktycznego niniejszej interpretacji, Wnioskodawca jest zobowiązany do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych.

Dlatego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione powyżej jest prawidłowe.

Ad 5.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną zmianą przeznaczenia nabywanych ekstraktów ziołowych, zawierających zwolniony z akcyzy alkohol etylowy i przeniesienia ich części do produkcji suplementów diety, stawka akcyzy na alkohol etylowy (liczona wyłącznie od alkoholu faktycznie zużytego do produkcji suplementów diety), którą będzie objęty Wnioskodawca, wynosi 5704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Uzasadnienie:

W myśl art. 93 ust. 4 Ustawy, stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 5704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie. W świetle treści ww. przepisu oraz stanu faktycznego niniejszej interpretacji, Wnioskodawca jest objęty ww. stawką akcyzy.

Dlatego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione powyżej jest prawidłowe.

Ad 6.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje obowiązek oznaczania suplementów diety, które nie są produktami leczniczymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne ani napojami alkoholowymi używanymi do produkcji produktów leczniczych, znakami akcyzy.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 114 Ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do Ustawy. Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwolnione są, zgodnie z art. 118 ust. 2 Ustawy, wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy albo objęte zerową stawką akcyzy. Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy suplementy diety nie będą podlegały obowiązkowi banderolowania.

W myśl przepisu art. 3 ust. 1 Ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) wprowadzonej w życie rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1006/2011 z dnia 27.09.2011 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

Suplementy diety klasyfikowane są jako CN 2106 - Przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewyłączone. Z kolei załącznik nr 3 do Ustawy nie zawiera w swoim wykazie produktów objętych tą klasyfikacją jako produktów, które muszą być oznaczane znakami akcyzy. Co za tym idzie, suplement diety nie podlega obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy (banderolowania).

Stanowisko takie potwierdza treść interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 grudnia 2014 r. (IBPP4/443-403/14/LG).

Dlatego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione powyżej jest prawidłowe.

Ad 7.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z utylizacją, z uwagi na przeterminowanie, ekstraktów ziołowych zawierających zwolniony z akcyzy alkohol etylowy, nie powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku akcyzowego.

Uzasadnienie:

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:


  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.


Pojawia się więc wątpliwość, czy utylizacja przeterminowanych ekstraktów mieści się w pojęciu „użycia niezgodnego z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy”. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zniszczenie przedmiotowych ekstraktów nie mieści się w pojęciu „użycia niezgodnego z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy”.

Na podobne stanowisko wskazuje orzecznictwo organów podatkowych, m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 października 2008 r. (ILPP3/443-56/08-4/TK) - mimo, że przedstawiony poniżej stan faktyczny nieznacznie różni się od stanu faktycznego opisanego w niniejszym wniosku, to Wnioskodawca uważa, że on może mieć on zastosowanie także do niniejszego wniosku:

Spółka przedstawia stan faktyczny, w którym nabywa ona pewne półprodukty (np. wyciąg suchy z kory wierzby) zawierające alkohol etylowy, w celu produkcji leków. Alkohol etylowy jest zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Spółka pyta, czy będzie obowiązana zapłacić podatek, jeżeli przekaże półprodukty lub leki do zniszczenia po upływie terminu ważności. Twierdzi ona, że obowiązek taki nie powstanie, ponieważ przeznaczenie w jakim nabyto alkohol etylowy się nie zmieniło. Alkohol etylowy nie został zużyty w innym celu niż do produkcji leków. Spółka nie wykorzysta bowiem półproduktów do innych celów i ma zamiar przekazać je do zniszczenia.

Organ uznał stanowisko Spółki za prawidłowe.

Nawiązując do powyższego, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2018 r., poz. 1114, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Natomiast pod pozycją 18 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2208, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Z kolei pod pozycją 43 załącznika nr 1 do ustawy wskazany został, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Jednocześnie w myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Zgodnie z art. 93 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie.

Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 5704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie – art. 93 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

  1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
  2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą - art. 13 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2211 oraz z 2018 r. poz. 650 i 697; dalej jako: „ ustawa Prawo farmaceutyczne”).

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa ekstrakty ziołowe, jako produkty lecznicze, zawierające zwolniony od akcyzy alkohol etylowy. Poprzez zmieszanie kilku ekstraktów ziołowych Wnioskodawca produkuje produkty lecznicze. Wnioskodawca zamierza wykorzystywać ekstrakty ziołowe do produkcji suplementów diety o kodzie CN 2106, niebędących produktami leczniczymi. W przypadku przeterminowania ekstraktów, nie będą one wykorzystane do produkcji i zostaną poddane utylizacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zmiany sposobu wykorzystania ekstraktów ziołowych i użycia do produkcji suplementów diety, jak również utylizacji ekstraktów przeterminowanych oraz obowiązków w zakresie podatku akcyzowego związanych ze zmianą przeznaczenia tych ekstraktów.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz zadane pytania wskazują, że oceny stanowiska Wnioskodawcy, na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, należy dokonać całościowo. Zastrzec przy tym należy, że przedmiotem oceny organu nie może być i też nie jest, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do zmiany sposobu wykorzystania ekstraktów ziołowych, będących produktami leczniczymi, na gruncie jakichkolwiek innych przepisów niż przepisy podatkowe. Punktem wyjścia do tejże oceny jest stwierdzenie Wnioskodawcy, że kupuje jako produkty lecznicze ekstrakty roślinne, zawierające zwolniony od akcyzy alkohol etylowy, które wykorzystywane będą do produkcji suplementów diety o kodzie CN 2106, nie stanowiących wyrobów akcyzowych, nie będących produktami leczniczymi.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie zawierają ograniczeń co do sposobu wykorzystania produktów zawierających wyroby akcyzowe, w rodzaju nabywanych przez Wnioskodawcę ekstraktów ziołowych. Zatem odmienne od pierwotnego wykorzystanie ekstraktów ziołowych nie będzie na gruncie przepisów ustawy zabronione, będzie natomiast wywoływało konkretne skutki podatkowe w zakresie podatku akcyzowego.

W tych okolicznościach, gdy Wnioskodawca zmieni sposób wykorzystania ekstraktów ziołowych, będących produktami leczniczymi zawierającymi alkohol etylowy, znajdą zastosowanie przepisy art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy. Bowiem przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie użycie alkoholu etylowego zwolnionego od akcyzy, a zawartego w produktach leczniczych, niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy. Alkohol etylowy może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, przewidzianego w art. art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy, gdy jest używany do produkcji produktów leczniczych (przy spełnieniu pozostałych warunków formalnych, wskazanych w tym przepisie) oraz gdy jest zawarty w produktach leczniczych – na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy. Zatem w myśl art. 10 ust. 1 ustawy powstanie obowiązek podatkowy z dniem wykonania tej czynności, tzn. użycia alkoholu etylowego zawartego w produktach leczniczych do produkcji suplementów diety. W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru oraz obliczania i wpłacania akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Wnioskodawca będzie zatem również zobowiązany złożyć, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, czyli przed dniem użycia alkoholu etylowego do produkcji suplementów diety.

W przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach, w związku z produkcją z ekstraktów ziołowych suplementów diety, zawarty w nich alkohol etylowy będzie opodatkowany według stawki akcyzy wynoszącej 5704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie, jak stanowi art. 93 ust. 4 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca, wytwarzane z ekstraktów ziołowych suplementy diety będą klasyfikowane do kodu CN 2106. Wyroby o tym kodzie nie będą wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy, nie są wymienione również w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy. Natomiast zgodnie z art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy. Tym samym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek oznaczania znakami akcyzy suplementów diety, które zamierza produkować z ekstraktów ziołowych zawierających alkohol etylowy.

W okolicznościach niniejszej sprawy, jak przedstawił to Wnioskodawca, może dochodzić do sytuacji, że ekstrakty ziołowe, z przyczyn technologicznych, nie zostaną zużyte do produkcji i ulegną przeterminowaniu. Takie przeterminowane ekstrakty ziołowe Wnioskodawca zamierza poddawać procesowi utylizacji. Wskazać zatem należy, że w wyniku utylizacji ulegną one zniszczeniu, a więc nie zostaną wykorzystane do produkcji. Zatem nie znajdzie zastosowania w tych okolicznościach przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, ponieważ utylizacja przeterminowanych ekstraktów ziołowych nie stanowi ich użycia niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy. Z uwagi na powyższe, utylizacja przeterminowanych ekstraktów ziołowych nie będzie powodowała powstania obowiązku podatkowego w akcyzie.

Tym samym, oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie organ informuje, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 8, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy, będącej przedmiotem interpretacji, pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj