Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.210.2018.2.AN
z 2 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), uzupełnionym 1 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace realizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co w konsekwencji uprawni Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków kwalifikowanych ponoszonych w związku z tą działalnością z uwzględnieniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2018 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace realizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co w konsekwencji uprawni Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków kwalifikowanych ponoszonych w związku z tą działalnością z uwzględnieniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z 21 maja 2018 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.210.2018.1.AN, wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 1 czerwca 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz dynamicznie rozwijającą się polską firmą rodzinną. Zajmuje się zarówno produkcją jak i dystrybucją produktów i technologii budowlanych. W swojej ofercie posiada systemy elewacyjne, chemię budowlaną oraz wyroby do wnętrz takie jak farby, kleje czy gładzie etc. Równocześnie, obok działalności produkcyjnej i dystrybucyjnej, Wnioskodawca posiada dział prowadzący prace badawczo -rozwojowe (dalej: „Działalność B+R”), w ramach których poszukuje i wdraża rozwiązania technologiczne wykorzystywane w oferowanych produktach oraz rozszerza gamę obecnie dostępnych.

Dominującym przedmiotem działalności Spółki jest działalność zaklasyfikowana według Polskiej Klasyfikacji Działalności w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007 r., Nr 251, poz. 1885 z późn. zm., dalej: „PKD”) w grupowaniu 20.30 - Produkcja farb, lakierów i podobnych powłok, farb drukarskich i mas uszczelniających.

Spółka prowadzi działalność także w innych obszarach. Jednym z nich jest ujawniony w KRS przedmiot działalności Spółki jakim jest działalność sklasyfikowana w grupowaniu PKD 72.19 - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.

Spółka zamierza skorzystać z ulgi na działalność badawczo - rozwojową zgodnie z zasadami określonymi w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, dalej: „ustawa o CIT”), w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych za 2018 r., oraz w kolejnych latach podatkowych (dalej: „Ulga B+R”).

Spółka realizuje projekt inwestycji w rozwój centrum badawczo - rozwojowego w zakresie chemii budowlanej. Część wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z prowadzoną działalnością badawczo - rozwojową jest zwracana na rzecz Spółki w formie dotacji, jednakże w zakresie, w jakim wydatki te są zwracane Spółka nie korzysta z ulgi na działalność badawczo - rozwojową (zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT).

Ponadto, Spółka nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Działalność badawczo - rozwojowa prowadzona jest w ramach Działu B+R, w ramach którego istnieje Laboratorium Barwienia Wyrobów, w którym dla produkowanych i oferowanych przez firmę wyrobów (farb, tynków etc.) wykonuje się formulacje kolorystyczne (dalej „Laboratorium barwienia”).

Powodem prac badawczo - rozwojowych prowadzonych przez Spółkę jest zmieniająca się sytuacja na rynku, a także dążenie do utrzymania najwyższej jakości Produktów. Spółka stale monitoruje rynek surowców oraz dostępność nowych rozwiązań w zakresie projektowania i wytwarzania farb i lakierów.

Prace badawczo - rozwojowe prowadzone w Laboratorium barwienia Wnioskodawcy obejmują m. in.:

  • opracowywanie dla nowo projektowanych wyrobów bazowych (np. farby, tynki) formulacji/receptur kolorystycznych i dostosowanie ich do istniejących jak i nowych palet barw Wnioskodawcy;
  • opracowywanie nowych palet barwnych lub pojedynczych kolorów, poprzez opracowanie nowych formulacji kolorystycznych dla wyrobów już istniejących w celu zaoferowania nowych kompozycji kolorystycznych o zasadniczo zmienionych parametrach technicznych, czy też wizualnych;
  • dobór i testowanie nowych past pigmentowych pod kątem otrzymania wyrobów barwionych charakteryzujących się zasadniczo ulepszonymi parametrami technicznymi (np. zwiększona odporność na światło, mniejsze nagrzewanie powierzchni etc.);
  • wprowadzenie do sprzedaży produktów o nowych właściwościach.

Prace podejmowane w Laboratorium barwienia wynikają bezpośrednio z potrzeb obecnych i potencjalnych klientów Spółki, dotyczących technologii już obecnych na rynku jak również nowych. Realizowane projekty zasadniczo dotyczą udoskonalania rozwiązań stosowanych w zakresie oferowanych produktów oraz opracowywania nowych produktów spełniających wymagania klientów.

Prace te nie są natomiast nakierowane na uzyskanie rutynowych/okresowych zmian produktów.

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją prac stanowią dla niego koszty uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT.

Wprowadzane usprawnienia obejmują zarówno opracowanie receptury produktu zgodnego z wymaganiami klienta, jak również prace w zakresie jego wprowadzenia do posiadanej oferty. Dotyczy to również opracowania odpowiednich zmian w dotychczasowo funkcjonującej linii produkcyjnej danego produktu.

Rozwiązania wypracowywane w ramach prowadzonych prac badawczo - rozwojowych pozwalają na realizację określonych celów. Przykładem takich działań może być wprowadzenie w 2017 do oferty Wnioskodawcy nowej palety barw wyrobów fasadowych (...). Obejmuje ona 166 kolorów opracowanych pod kątem zwiększonej odporności na działania promieniowania UV. Obecnie, Spółka kontynuuje prowadzenie prac o podobnym charakterze oraz w oparciu o analogiczne założenia.

Spółka podkreśla, iż prace prowadzone w ramach Laboratorium barwienia nie zawsze prowadzą do osiągnięcia zakładanych rezultatów. Dzieje się tak, gdy prace nad nowymi produktami nie skutkują ich wprowadzeniem do oferty Spółki. Powodem mogą być przykładowo, niezadowalające właściwości nowego produktu, nieopłacalność ich wprowadzenia z biznesowego punktu widzenia, itp. Ponadto, prace optymalizacyjne w zakresie receptur istniejących produktów nie zawsze skutkują uzyskaniem lepszych parametrów, przykładowo ze względu na fakt, iż wprowadzane zamienniki surowców mogą ostatecznie wpływać na jakość lub inne istotne właściwości produktu.

Spółka zakłada, że realizowane w przyszłości prace badawczo - rozwojowe będą przeprowadzane w oparciu o podobne cele i założenia oraz obejmować będą zakres zbliżony do opisanego we wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 29 maja 2018 r., data wpływu 1 czerwca 2018 r.).

Czy prace realizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, co w konsekwencji uprawni Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków kwalifikowanych ponoszonych w związku z tą działalnością z uwzględnieniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane we wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku z 29 maja 2018 r., data wpływu 1 czerwca 2018 r.):

Prace realizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, co w konsekwencji uprawni Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy opodatkowania, wydatków kwalifikowanych ponoszonych w związku z tą działalnością, z uwzględnieniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo - rozwojowej oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Prace rozwojowe to w rozumieniu art. 4a pkt 28 ustawy o CIT nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

W ocenie Spółki, prowadzone przez nią prace badawczo - rozwojowe, zarówno przez Dział B+R jak i Laboratorium Barwienia spełniają ustawowe kryteria uznania ich za działalność badawczo - rozwojową.

Prace realizowane przez Spółkę mają bowiem charakter twórczy ze względu na cel ich przeprowadzenia, obejmujący wypracowanie nowych rozwiązań, uwzględniających zmienne czynniki takie jak choćby odmienne wymagania stawiane przez klientów. Prace realizowane w ramach Projektów przez pracowników Spółki mają charakter twórczy, oryginalny i indywidualny i są ukierunkowane na opracowywanie nowych rozwiązań, koncepcji technologicznych, które w przypadku potwierdzenia ich efektywności zostają wykorzystane w rozwoju i opracowywaniu nowych produktów.

Ponadto, prowadzone prace obejmują wykorzystanie aktualnie dostępnej wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej do tworzenia nowych produktów a także ulepszania tych obecnie oferowanych.

Spółka nie uznaje przy tym za projekty badawczo - rozwojowe tych prac, które mają na celu wprowadzenie jedynie rutynowych czy okresowych zmian wprowadzanych do swoich produktów.

Stanowisko Spółki potwierdzają liczne interpretacje indywidualne. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z 16 sierpnia 2016 r. (znak: IPPB5/4510- 641/16-3/MR) stwierdził, iż prace rozwojowe są przez ustawodawcę rozumiane bardzo szeroko oraz wiążą się one zarówno z nabywaniem, jak i przetwarzaniem wiedzy w celu kreowania ulepszonych produktów. Jedynie rutynowe i okresowe zmiany istniejących m.in. produktów lub usług nie stanowią prac rozwojowych. W efekcie należy uznać, że prace rozwojowe będą obejmować większość kosztów zespołów rozwoju produktów, procesów i usług. Ustawa nie przewiduje żadnej procedury weryfikacji, czy potwierdzania, że przeprowadzone i przedstawione do odpisu podatkowego prace B+R spełniają założone definicje. Nie chodzi tutaj o weryfikację poziomu innowacyjności, czy rodzaju prac B+R, ale stwierdzenie faktu, że przeprowadzone czynności rzeczywiście powinny zostać uznane za prace rozwojowo - badawcze. (...) ustawa nie wymaga, aby podatnik miał w swojej strukturze wyodrębniony dział B+R oraz nie jest konieczne (jak miało to miejsce przy uzyskiwaniu dotychczas obowiązującej ulgi na nowe technologie) posiadanie sporządzonej przez jednostkę naukową lub badawczą opinii o powstaniu nowej technologii. (...) Prawodawca nie wprowadził również wymogu całkowitego ukończenia prac, czy ich komercjalizacji. Wprost przeciwnie, definiując koszty kwalifikowane wskazuje się jedynie na moment ich poniesienia. To oznacza, że brak jest uzasadnienia do wiązania praw a do realizacji ulgi z ukończeniem prowadzonych prac. Ważne, by służyły one działalności badawczo - rozwojowej przedsiębiorstwa.

Ponadto, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 września 2017 r. (znak: 0114-KDIP2-1.4010.205.2017.l.JS) potwierdził stanowisko spółki, która: jest podmiotem z branży chemicznej działającym na terytorium Polski, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji farb, lakierów, rozpuszczalników, szpachli, żywic oraz klejów(...). Spółka systematycznie prowadzi działania mające na celu zapewnienie swoim klientom produktów o wysokiej jakości, przy uwzględnieniu zmieniających się warunków rynkowych oraz preferencji konsumentów. (...Dodatkowo, w ramach Działu R&D funkcjonuje również odrębny pion wsparcia (dalej: „Pion Wsparcia) oraz laboratorium badawczo - rozwojowe (dalej: „Laboratorium”). (...) Rezultatem prowadzonych prac badawczo - rozwojowych może być: opracowanie nowych receptur pozwalających na uzyskanie nowych kolorów produktu (emalia) obecnego już w ofercie, połączone z zastosowaniem nowych surowców, lub zmianą ilości surowców obecnie stosowanych, (...), badania partii próbnych i produkcyjnych nowych Produktów, w celu określenia, czy wytworzone Produkty są zgodne z opracowanymi recepturami i odpowiadają przyjętym założeniom (...)W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu

faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie: ustalenia, czy realizowana przez Spółkę działalność spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej (Pytanie 1) - jest prawidłowe. Podsumowując, prace prowadzone przez Spółkę stanowią działalność twórczą, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy i wykorzystania ich do tworzenia nowych zastosowań. Tym samym, należy ją uznać za działalność badawczo - rozwojową, w tym w szczególności za prace rozwojowe w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 26 i 28 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), działalność badawczo-rozwojowa oznacza „działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań”.

Zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, działalność naukowa to:

  • badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  • badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  • badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Działalność rozwojowa definiowana jest natomiast w art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, jako nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  • opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  • opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową zostały wymienione w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Jak stanowi art. 18d ust. 7 ustawy o CIT, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

  1. w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
  2. w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
  3. w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.

Zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Z art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, wynika, jednakże ogólny obowiązek wyodrębniania przez podatników, zamierzających skorzystać z ulgi B+R, w prowadzonych przez nich księgach podatkowych, kosztów działalności badawczo-rozwojowej.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zajmuje się zarówno produkcją jak i dystrybucją produktów i technologii budowlanych. Wnioskodawca posiada dział prowadzący prace badawczo - rozwojowe, w ramach których poszukuje i wdraża rozwiązania technologiczne wykorzystywane w oferowanych produktach oraz rozszerza gamę obecnie dostępnych.

Spółka realizuje projekt inwestycji w rozwój centrum badawczo - rozwojowego w zakresie chemii budowlanej. Część wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z prowadzoną działalnością badawczo - rozwojową jest zwracana na rzecz Spółki w formie dotacji, jednakże w zakresie, w jakim wydatki te są zwracane Spółka nie korzysta z ulgi na działalność badawczo - rozwojową (zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT).

Działalność badawczo - rozwojowa prowadzona jest w ramach Działu B+R, w ramach którego istnieje Laboratorium Barwienia Wyrobów, w którym dla produkowanych i oferowanych przez firmę wyrobów (farb, tynków etc.) wykonuje się formulacje kolorystyczne.

Powodem prac badawczo - rozwojowych prowadzonych przez Spółkę jest zmieniająca się sytuacja na rynku, a także dążenie do utrzymania najwyższej jakości Produktów. Spółka stale monitoruje rynek surowców oraz dostępność nowych rozwiązań w zakresie projektowania i wytwarzania farb i lakierów.

Prace badawczo - rozwojowe prowadzone w Laboratorium barwienia Wnioskodawcy obejmują m. in.:

  • opracowywanie dla nowoprojektowanych wyrobów bazowych (np. farby, tynki) formulacji/receptur kolorystycznych i dostosowanie ich do istniejących jak i nowych palet barw Wnioskodawcy;
  • opracowywanie nowych palet barwnych lub pojedynczych kolorów, poprzez opracowanie nowych formulacji kolorystycznych dla wyrobów już istniejących w celu zaoferowania nowych kompozycji kolorystycznych o zasadniczo zmienionych parametrach technicznych, czy też wizualnych;
  • dobór i testowanie nowych past pigmentowych pod kątem otrzymania wyrobów barwionych charakteryzujących się zasadniczo ulepszonymi parametrami technicznymi (np. zwiększona odporność na światło, mniejsze nagrzewanie powierzchni etc.);
  • wprowadzenie do sprzedaży produktów o nowych właściwościach.

Prace te nie są nakierowane na uzyskanie rutynowych/okresowych zmian produktów. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją prac stanowią dla niego koszty uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT.

W tym miejscu wskazać należy, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy prowadzone systematyczne prace opierają na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz /lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo - rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo - technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.).

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że działania Wnioskodawcy mieszczą się w pojęciu działalności badawczo- rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. Utworzony przez Spółkę Dział B+R służy bowiem do prowadzenia działalności twórczej obejmującej badania naukowe i prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystaniu zasobów wiedzy do tworzenia nowych cech i zastosowań produkowanych wyrobów.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj