Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.222.2018.1.WM
z 28 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2018 r. (data wpływu 11 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność rolniczą polegającą na hodowli drobiu oraz produkcji jaj. Przedmiotowa działalność spełnia kryteria sklasyfikowania jej jako „działy specjalne produkcji rolnej". Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dochód i należny podatek dochodowy z działów specjalnych produkcji rolnej Wnioskodawca rozlicza na podstawie norm szacunkowych.

Pierwszym etapem odchowu jest zakup jednodniowych kurcząt (stada reprodukcyjnego) od firm zewnętrznych. Wnioskodawca każdorazowo składa zamówienie na określoną ilość piskląt kur (jednorazowo zamawianych jest kilkanaście tysięcy piskląt kur).

Na etapie załadunku dostawca (firma zewnętrzna) do ilości zamówionych przez Wnioskodawcę kur dodaje tzw. bonifikatę w postaci 4% piskląt kur oraz „pakiet kogucików”, tj. jeśli Wnioskodawca zamawia jednorazowo np. 18.000 kurcząt, to towar wydany przez dostawcę na etapie załadunku liczy 18.720 piskląt kur oraz 2.340 piskląt kogutów.

Z uwagi na fakt, iż towarem są młode, żywe zwierzęta dostawca zakłada, że 4% bonifikata pozwoli finalnie dostarczyć Wnioskodawcy zamówioną ilość drobiu. Bonifikata przeznaczona jest bowiem na upadki z transportu oraz na upadki i brakowanie stada w pierwszym, najtrudniejszym tygodniu życia piskląt. Koguty są natomiast niezbędne do otrzymania finalnego produktu, czyli jaj wylęgowych brojlera. Załadowywanie stada piskląt o większej liczebności jest praktyką powszechnie przyjętą przez firmy będące producentami jednodniowych piskląt. Tego typu procedura wiąże się z upadkami piskląt w czasie transportu i jest niezbędna do zapewnienia hodowcy drobiu utrzymania planowanej liczebności stada oraz nieśności, mającej znaczenie przy produkcji jaj.

Ze względu na upadki drobiu w czasie transportu dostarczona Wnioskodawcy liczba piskląt powinna odpowiadać liczbie zamówionych kur. Z uwagi jednak na ilość zamówionego towaru niemożliwe jest dokładne przeliczenie dostarczonej ilości piskląt. Wnioskodawca wskazuje, iż może zdarzyć się sytuacja, gdy ilość dostarczonego towaru będzie przekraczała (o kilka sztuk) ilość zamówioną przez Wnioskodawcę, tj. dostarczone Wnioskodawcy stado piskląt może liczyć np. 18.010 kur.

Dostarczona ilość drobiu może być również mniejsza o kilka kur od ilości zamówionej przez Wnioskodawcę (tj. może np. liczyć 17.990 sztuk). Na pokreślenie zasługuje również fakt, iż w praktyce hodowlanej faktyczne upadki piskląt w okresie odchowu zazwyczaj przekraczają przydzielone 4% bonifikaty.

Zakup piskląt każdorazowo dokumentowany jest fakturą VAT wystawianą przez zewnętrznego dostawcę na rzecz Wnioskodawcy. Określona na fakturze kwota, którą Wnioskodawca zobowiązany jest zapłacić za dostarczony towar obliczona jest przy uwzględnieniu ilości piskląt, która wynika ze złożonego zamówienia (nie bierze się pod uwagę 4% bonifikaty piskląt kur oraz ilości piskląt kogutów).

Na wystawionej fakturze informacyjnie wskazane jest, że ilość załadowanego przez dostawcę towaru obejmuje ilość drobiu zamówioną przez Wnioskodawcę wraz z 4% bonifikatą piskląt kur oraz „pakietem kogucików”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


W jaki sposób Wnioskodawca ma ustalić rozmiar produkcji w prowadzonej działalności rolniczej, jaką ilość towaru (piskląt) Wnioskodawca powinien podawać w deklaracji PIT-6, wynikającą ze złożonego zamówienia, czy ilość powiększoną o 4% bonifikatę oraz „pakiet kogucików”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, w deklaracji PIT- 6 jako rozmiar produkcji powinna zostać wskazana ilość towaru (piskląt) wynikająca ze złożonego zamówienia, a więc po uwzględnieniu upadków. Jest to bowiem ilość piskląt najbardziej zbliżona do faktycznej wielkości stada produkcyjnego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o PIT podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej obowiązani są składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklaracje (PIT-6) o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym. Z brzmienia omawianego przepisu wynika, że w deklaracji
PIT-6 podatnik jest zobowiązany wskazać rozmiar zamierzonej produkcji w roku podatkowym. Przepisy prawa nie wskazują jednak co należy rozumieć pod pojęciem „rozmiar zamierzonej produkcji”.

Wobec tego, w celu ustalenia znaczenia przepisu należy dokonać jego wykładni. W uchwale z dnia 4 czerwca 2001 r. sygn. akt FPK 5/01 wydanej w składzie pięciu sędziów Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że „w procesie interpretacji prawa podatkowego znajduje zastosowanie przede wszystkim wykładnia językowa”. Ponadto w orzecznictwie wykształcił się pogląd zgodnie z którym, aby zrozumieć tekst prawny należy w pierwszym rzędzie odwołać się do reguł językowych powszechnego języka polskiego (zob. wyrok WSA w Łodzi z dnia 3 marca 2011 r. sygn. akt III SA/Łd 671/10).

Wobec tego, w celu zdefiniowania pojęcia „rozmiar zamierzonej produkcji” należy odwołać się do wykładni językowej przepisu. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu słownika języka polskiego (https://sjp.pwn.pl/) „rozmiar" należy rozumieć jako „wielkość czegoś” natomiast „zamierzać" oznacza „postanowić coś zrobić”.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy pojęcie „rozmiar zamierzonej produkcji” należy rozumieć jako wielkość produkcji zaplanowaną przez Wnioskodawcę, a zatem wynikającą ze złożonego przez niego zamówienia. W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z przyjętym przez organy podatkowe stanowiskiem, podstawą ustalenia zaliczek na podatek jest rozmiar zamierzonej produkcji zadeklarowanej w PIT-6, a więc przy chowie i hodowli zwierząt jest to ilość jednostek produkcji (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 marca 2009 r. nr IPPB1/415-1372/08-4/IF). Organy podatkowe wskazują ponadto, iż „Ustalając liczbę kur dla potrzeb ustalenia dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej (...) należy uwzględnić ilość kur nieśnych." (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2015 r. nr. IPPB1/4511-667/15-2/KS).

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż dodatkowa 4% bonifikata piskląt oraz dodatkowy „pakiet kogucików” nie mogą zostać uznane za jednostki produkcyjne, bowiem bonifikata piskląt przepada faktycznie w pierwszym tygodniu życia piskląt. Koguty nie są natomiast jednostką produkcyjną (bowiem nie są drobiem nieśnym). Ich występowanie w stadzie jest niezbędne do produkcji jaj wylęgowych. Zaznaczyć również należy, że ich chów stanowi dodatkowy koszt dla producenta. Wskazać ponadto należy, że w wydawanych interpretacjach podatkowych dotyczących opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej organy podatkowe wskazują, iż w deklaracji PIT-6 jako rozmiar produkcji należy wskazać ilość zwierząt (samic) wchodzących w skład stada podstawowego. W interpretacji z dnia 23 stycznia 2017 r., nr 3063-ILPB1-3.4511.219.2016.1.BC Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, że „podstawą ustalenia dochodu za rok 2017 będzie rozmiar zamierzonej produkcji zadeklarowanej w PIT-6, a więc przy hodowli norek będzie to ilość sztuk samic stada podstawowego”. Również w literaturze przedmiotu wykształcił się pogląd, który stanowi, iż „Podstawą do określenia dochodu są (...) wyłącznie samice wchodzące w skład stada podstawowego, czyli zwierzęta przeznaczone do inseminacji i rozrodu.” (zob. J. Bieluk. Działy specjalne produkcji rolnej. Problemy prawne., Białystok 2013, s. 215).

Mając na uwadze powyższe należy bez wątpienia stwierdzić, iż w sprawie objętej niniejszym wnioskiem podstawowe stado stanowią pisklęta kur (czyli jednostki produkcyjne) w ilości zamówionej przez Wnioskodawcę. Niewątpliwie zwierzęta te muszą być żywe i zdolne do rozrodu i brak jest podstaw do zaliczenia do tej grupy zwierząt padłych w czasie transportu oraz pierwszych dni życia.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w deklaracji PIT- 6 jako rozmiar produkcji powinna zostać wskazana ilość towaru (piskląt) wynikająca ze złożonego przez Wnioskodawcę zamówienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
  • licząc od dnia nabycia.


Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym (art. 2 ust. 3 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 3a ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Załącznik nr 2 pozwala także na określenie czy danego rodzaju działalność zaliczana jest do działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa czy też chów lub hodowla zwierząt nie są wymienione w treści załącznika, to należy uznać, że tego rodzaju działalność jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

W konsekwencji - do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy.

W myśl art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.


Natomiast, zgodnie z art. 24 ust. 4a, normy szacunkowe dochodu rocznego, o których mowa w ust. 4, stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2, z tym że w przypadku:


  1. upraw w szklarniach i tunelach foliowych - od 1 m2 powierzchni ogólnej obliczanej według wewnętrznej długości ścian;
  2. upraw grzybów i ich grzybni - od 1 m2 powierzchni zajętej pod te uprawy;
  3. wylęgarni drobiu - od 1 sztuki pisklęcia uzyskanego z wylęgu;
  4. zwierząt laboratoryjnych - od 1 sztuki sprzedanych zwierząt - na podstawie zawartych umów dla potrzeb laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także kontroli procesów technologicznych;
  5. hodowli i chowu zwierząt wymienionych pod lp. 15 lit. b-h załącznika nr 2 - od 1 sztuki zwierząt sprzedanych;
  6. hodowli ryb akwariowych - od 1 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi.


Mając powyższe na uwadze stwierdza się, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność polegająca na hodowli drobiu nieśnego stanowi, zgodnie z przepisami ustawy, działalność rolniczą zaliczoną ze względu na jej rozmiary do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. działy specjalne produkcji rolnej. Działalność ta podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w ustawie. Zatem zgodnie z art. 24 ust. 4 zdanie drugie ustawy, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Jak wynika z Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej (…) stanowiącej załącznik nr 2 do ustawy, norma szacunkowa dochodu rocznego została przewidziana od każdej sztuki kur nieśnych (w stadzie reprodukcyjnym). Ilość piskląt kogutów nie ma zatem wpływu na rozmiar działów specjalnych produkcji rolnej, ani na wysokość normy szacunkowej dochodu rocznego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

W myśl art. 43 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy o których mowa w ust. 1, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji.

Zatem o ewentualnych zaistniałych zmianach w prowadzonej produkcji w stosunku do podanych w deklaracji Wnioskodawca ma obowiązek zawiadomić, w terminie 7 dni, właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Przychody/dochody z tego tytułu, stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca obowiązany jest wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) na formularzu PIT-36. Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

W konsekwencji, co do zasady w opisanym stanie faktycznym podstawą ustalenia dochodu jest rozmiar zamierzonej produkcji, który winien być zadeklarowany w deklaracji do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej w PIT-6 za rok podatkowy. W deklaracji tej wskazuje się rodzaj produkcji, którą podatnik zamierza prowadzić oraz jej rozmiar. W przypadku produkcji drobiu nieśnego wskazuje się przewidywaną liczbę kur, wykorzystywanych do produkcji.

Na podstawie przedstawionych informacji naczelnik urzędu skarbowego, przy zastosowaniu odpowiednich do wskazanego rodzaju produkcji norm szacunkowych oblicza dochód do opodatkowania oraz wydaje decyzję, w której ustala wysokość miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. O każdej zmianie rodzaju, bądź rozmiarów prowadzonej produkcji w stosunku do ilości podanej w deklaracji PIT-6 ww. podatnicy zobowiązani są powiadomić w ciągu 7 dni naczelnika urzędu skarbowego, który na podstawie przekazanych danych ustali nową wysokość dochodu oraz zaliczki na podatek.

W związku z tym, przy ustalaniu dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej w rozliczeniu rocznym w sytuacji zmieniającej się ilości jednostek produkcji w trakcie roku podatkowego i zawiadomienia o tym fakcie zgodnie z obowiązującymi przepisami naczelnika urzędu skarbowego podstawę szacowania dochodu stanowi ilość jednostek produkcji z uwzględnieniem zmian w trakcie roku podatkowego i norma szacunkowa wynikająca z powołanych przepisów proporcjonalnie do okresu, w których określona ilość jednostek produkcji u podatnika występowała. Obliczenie następuje zatem przy zastosowaniu właściwej normy, proporcjonalnie do okresu, w którym działalność w określonym rozmiarze była prowadzona. Jednocześnie skoro dochody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako działy specjalne produkcji rolnej, to tym samym podlegają one wykazaniu w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) na formularzu PIT-36.

Wnioskodawca, jako rozmiar produkcji w deklaracji PIT-6 powinien zatem podawać zamierzony rozmiar produkcji w roku podatkowym, tj. ilość wynikającą ze złożonego zamówienia na pisklęta kur, bez powiększenia o 4% bonifikatę oraz „pakiet kogucików”.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

O ewentualnych zaistniałych zmianach w prowadzonej produkcji (ilości kur nieśnych) w stosunku do podanych w deklaracji, Wnioskodawca zobowiązany jest w ciągu 7 dni powiadomić naczelnika urzędu skarbowego.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj