Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.93.2018.4.AK1
z 23 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2018 r. (data wpływu 14 lutego 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.) na wezwanie tut. Organu Nr 0114-KDIP3-2.4011.93.2018.1.AK1 z dnia 14 marca 2018 r. (data doręczenia 19 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z planowanym podziałem spółki kapitałowej przez wydzielenie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z planowanym podziałem spółki kapitałowej przez wydzielenie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągnięcia. Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej: „Spółka”). Spółka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”) w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim wynajem powierzchni handlowych znajdujących się w dzierżawionym przez nią budynku galerii handlowej (dalej: „Galeria Handlowa”).

Spółka jest obecnie zaangażowana w realizację inwestycji polegającej na budowie odrębnego od Galerii Handlowej obiektu handlowo-usługowego (dalej: „Park Handlowy”), który składać się będzie przede wszystkim z budynku handlowo-usługowego, stacji paliw, stanowiska myjni ręcznej i automatycznej oraz parkingów i elementów infrastruktury towarzyszącej. Otwarcie Parku Handlowego planowane jest na dzień 7 marca 2018 r. Niemniej jednak stacja paliw zaczęła działać jeszcze pod koniec 2017 r.

W celu zwiększenia przejrzystości w rozliczeniach Spółki oraz usprawnienia zarządzania każdym z powyższych obiektów, Spółka na mocy Uchwały Zarządu Spółki (dalej: „Uchwała”) planuje formalnie wydzielić w ramach przedsiębiorstwa Spółki dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa w postaci niezależnych od siebie działów zajmujących się powyższymi obiektami handlowymi, tj. Galerią Handlową i Parkiem Handlowym. Uchwała wraz z załącznikami będzie szczegółowo określała zasady wydzielenia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego.


W ramach Spółki po podjęciu Uchwały funkcjonować będą dwie ZCP:

  • część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie wynajmu powierzchni handlowych w Galerii Handlowej oraz czynności pomocniczych z nią powiązanych (dalej: „Dział Galeria Handlowa”)
  • część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie wynajmu powierzchni handlowych w Parku Handlowym oraz czynności pomocniczych z nią powiązanych (dalej: „Dział Park Handlowy”). Do momentu otwarcia Parku Handlowego dział ten będzie również odpowiedzialny za dokończenie inwestycji związanej z jego budową

- dalej łącznie: „Działy”.


W ramach powyższych Działów prowadzona będzie cała działalność gospodarcza Spółki.


W wyniku podjęcia i realizacji Uchwały, w Spółce powstaną dwie niezależne od siebie jednostki, prowadzące odrębne działalności z użyciem innych składników majątkowych. W rezultacie oba Działy będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa Spółki, wyodrębnione organizacyjne, finansowo i funkcjonalnie w następujący sposób:


Wyodrębnienie organizacyjne Działów


Oba Działy zostaną organizacyjnie wyodrębnione w strukturze Spółki na mocy Uchwały. Nazwy Działów będą używane dla celów porządkowych i organizacyjnych przez pracowników i członków organów Spółki. W uzasadnionym zakresie pojawią się w oznaczeniach majątkowych, dokumentach wewnętrznych i innych aktach. W zakresie dokonywanych czynności prawnych z osobami trzecimi działania obu Działów dokonywane będą bezpośrednio pod firmą Spółki. Jednocześnie zarówno Galeria Handlowa, jak i Park Handlowy będą posiadać własne strony internetowe oraz osobne profile na znanym portalu społecznościowym.


Do każdego z Działów przyporządkowani będą pracownicy umożliwiający samodzielną i niezależną działalność każdego z Działów.


Co więcej, na mocy Uchwały przyporządkowane do każdego z Działów zostaną materialne i niematerialne składniki majątkowe Spółki (ich lista będzie stanowić załącznik do Uchwały).


Wyodrębnienie finansowe


Na moment składania niniejszego wniosku dokonano wydzielenia kont dla obu Działów, poprzez utworzenie w planie kont i w księgach rachunkowych kont syntetycznych z oznaczeniem „Dział Park Handlowy” i „Dział Galeria Handlowa” oraz kont analitycznych do kont syntetycznych z oznaczeniem „Dział Park Handlowy” i „Dział Galeria Handlowa” w zapisach których ujmowane są zdarzenia i operacje dotyczące odpowiednio Parku Handlowego oraz Galerii Handlowej. Plan kont jest opracowany w sposób zapewniający, że operacje gospodarcze dotyczące każdego Działu są księgowane na osobnych kontach. Jednocześnie - celem przyporządkowania do poszczególnych Działów - Spółka odpowiednio rejestruje (numeruje) wystawiane oraz otrzymywane dokumenty księgowe. Dodatkowo Spółka posiada trzeci zespół kont do ewidencjonowania zdarzeń związanych z kosztami ogólnego zarządu, których nie da się przyporządkować wyłącznie do jednego z Działów.

Wyodrębniony zostanie również osobny rachunek bankowy dla Działu Parku Handlowego, co służyć będzie ewidencji wpływów i rozchodów związanych z jego działalnością. Z tego względu, możliwe będzie przypisanie przychodów i kosztów Spółki zarówno do Działu Galerii Handlowej, jak i do Działu Parku Handlowego.

Przykładowo, Spółka będzie mogła w swojej ewidencji wyodrębnić przychody z wynajmu powierzchni handlowych znajdujących się w Parku Handlowym oraz koszty eksploatacji/zarządzania Parkiem Handlowym, które będą oznaczone w ewidencji jako dotyczące Parku Handlowego. Spółka będzie również identyfikowała w prowadzonej ewidencji należności od najemców powierzchni handlowych w Parku Handlowym czy zobowiązania wobec dostawców mediów czy dostawców innych usług związanych z funkcjonowaniem Parku Handlowego. W takim samym zakresie będzie mogła zidentyfikować powyższe przychody i rozchody związane z Galerią Handlową.

Po zakończeniu budowy Parku Handlowego aktywa i pasywa Spółki zostaną przyporządkowane do każdego z Działów. Jednocześnie, na budowę Parku Handlowego został zaciągnięty odrębny kredyt inwestycyjny, w związku z czym część pasywów Spółki została już odpowiednio przyporządkowana, a sam Dział Parku Handlowego posiada odrębne źródło finansowania.


Wyodrębnienie funkcjonalne Działów


Oba Działy stanowić będą dwa niezależne zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, które stanowić będą majątek niezbędny do prowadzenia przypisanej do nich działalności.


Do Działu Parku Handlowego, oprócz samego budynku Parku Handlowego i elementów infrastruktury towarzyszącej (np. chodniki, podjazdy, parkingi) oraz nieruchomości, na której budynek Parku Handlowego jest posadowiony, zostaną przyporządkowane w szczególności:

  • inne środki trwałe oraz wyposażenie i sprzęty niestanowiące środków trwałych, niezbędne do prowadzenia działalności Parku Handlowego,
  • środki finansowe niezbędne do prowadzenia bieżącej działalności Parku Handlowego,
  • umowy najmu i pozostałe umowy związane z działalnością Parku Handlowego,
  • wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych do Parku Handlowego, w tym pożyczek i kredytów oraz kredyt na bieżącą obsługę tego Działu (na moment złożenia niniejszego wniosku Spółka nie zaciągnęła jeszcze kredytu obrotowego na obsługę i działalność Działu Parku Handlowego, jednakże gdy kredyt taki zostanie Spółce udzielony, zostanie on przypisany do Działu Parku Handlowego)
  • należności i zobowiązania publicznoprawne, związane z działalnością Parku Handlowego,
  • pracownicy, wykonujący czynności związane z przypisaną działalnością.


Natomiast do Działu Galerii Handlowej, oprócz umowy dzierżawy nieruchomości, na której Galeria Handlowa wraz z elementami infrastruktury towarzyszącej (np. chodniki, podjazdy, parkingi) jest posadowiona, zostaną przyporządkowane w szczególności:

  • inne środki trwałe oraz wyposażenie i sprzęty niestanowiące środków trwałych oraz zapasy niezbędne do prowadzenia działalności w ramach Galerii Handlowej,
  • środki finansowe niezbędne do prowadzenia bieżącej działalności Galerii Handlowej,
  • umowy związane z działalnością Galerii Handlowej,
  • wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych do Galerii Handlowej, w tym pożyczek i kredytów,
  • należności i zobowiązania publicznoprawne, związane z działalnością Galerii Handlowej,
  • pracownicy, wykonujący czynności związane z przypisaną działalnością.


Do Działu Parku Handlowego przypisane zostaną umowy najmu/dzierżawy powierzchni Parku Handlowego, co oznacza, że jednostka ta posiadać będzie niezależne źródło przychodów. Mianowicie, Dział Parku Handlowego będzie czerpał zyski przede wszystkim z tytułu umów najmu/dzierżawy, zawartych z podmiotami trzecimi, wobec czego będą one osiągane z tzw. zewnętrznego strumienia i nie będą mieć charakteru wewnętrznego. Jednocześnie Dział Galerii Handlowej czerpie/będzie czerpać zyski przede wszystkim z wynajmu powierzchni handlowych w Galerii Handlowej w sposób nie zmieniony, jak dotychczas.

Ponadto do obu Działów przypisani zostaną pracownicy (zatrudnieni na umowie o pracę, jak również na podstawie innych umów cywilnoprawnych), zarówno konieczni do prowadzenia działalności obu jednostek, jak i zapewniający jej obsługę prawną, gospodarczą i administracyjną. Innymi słowy, kwestie księgowe, kadrowe i administracyjne, będą wykonywane niezależnie przez każdy z Działów. Lista nazwisk i stanowisk pracy pracowników przypisanych do Działów będzie zawarta w załączniku do Uchwały (pracownicy będą poinformowani o ich przypisaniu do poszczególnego Działu).

Mając na uwadze powyższe, po podjęciu i zrealizowaniu Uchwały, oba Działy będą dysponować „własnymi” składnikami materialnymi i niematerialnymi, w tym tytułami prawnymi do nieruchomości, umowami, należnościami i zobowiązaniami. Zatem oba Działy będą mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące swoje zadania gospodarcze.

Planowany Podział Spółki


Po zakończeniu budowy obiektu Parku Handlowego, Spółka rozważa dokonanie prawnego wydzielenia i przeniesienia do innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (lub innej spółki kapitałowej) istniejącej w momencie dokonywania tych czynności (dalej: „Spółka Przejmująca”), Działu Parku Handlowego w drodze podziału przez wydzielenie w trybie art. 528 § 1 w zw. z art. 529 § 1 pkt 4 KSH (dalej: „Podział”), który przewiduje przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. W wyniku Podziału Dział Parku Handlowego zostałby przeniesiony do Spółki Przejmującej, natomiast Spółka nadal prowadziłaby działalność obejmującą swoim zakresem Dział Galerii Handlowej.

Wnioskodawca podkreśla, iż Podział zostanie dokonany dopiero po podjęciu i zrealizowaniu Uchwały, w wyniku czego Dział Parku Handlowego w momencie Podziału będzie stanowił już wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie jednostkę w strukturze Spółki (m.in. Dział Parku Handlowego będzie osiągał samodzielnie przychody na podstawie zawartych z podmiotami trzecimi umowami najmu powierzchni handlowych Parku Handlowego).

Planowany Podział Spółki ma na celu przede wszystkim uproszczenie i wzrost przejrzystości prowadzonej przez Spółkę działalności poprzez przypisanie Wnioskodawcy i Spółce Przejmującej praw/obowiązków oraz przychodów/kosztów z danej działalności. W wyniku tej czynności Dział Galeria Handlowa oraz Spółka Przejmująca odpowiedzialne będą za właściwe działania dotyczące wyłącznie danego podmiotu, tj. Dział Galeria Handlowa za wynajem powierzchni handlowych w Galerii Handlowej, a Spółka Przejmująca za działania dotyczące Parku Handlowego - co powinno korzystnie wpłynąć na ich efektywność ekonomiczną. Przeprowadzenie Podziału powinno umożliwić także m.in. sprawniejsze zarządzanie każdym z powyższych obiektów.

W wyniku Podziału Dział Parku Handlowego z mocy prawa stanie się częścią Spółki Przejmującej, na którą zostaną przeniesione wszelkie składniki majątkowe i zobowiązania do niego przypisane, a także wszelkie prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów związanych z jego funkcjonowaniem, co zgodnie z art. 534 § 1 KSH szczegółowo opisane będzie w planie Podziału Spółki. W rezultacie, zgodnie z zasadą sukcesji uregulowaną w art. 531 § 1 KSH, Spółka Przejmująca wstąpi z dniem Podziału w prawa i obowiązki Spółki, określone w planie podziału. W związku z Podziałem do Spółki Przejmującej zostaną przeniesieni wszyscy pracownicy wcześniej przypisani do Działu Parku Handlowego (w zakresie osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wydzielenie i przeniesienie Działu Parku Handlowego będzie miało charakter przejścia części zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy, Dz. U. z 2016 r., poz. 1666, ze zm). W rezultacie działalność Działu Parku Handlowego po dokonaniu Podziału nie ulegnie zmianie.

Po Podziale Spółka nadal będzie prowadzić działalność w zakresie Działu Galerii Handlowej, natomiast Spółka Przejmująca przejmie zadania Działu Parku Handlowego. Wnioskodawca wskazuje, że sposób przeprowadzenia Podziału pozwoli na dalsze prowadzenie działalności w zakresie zarządzania Galerią Handlową przez Spółkę w sposób niezmieniony i niezakłócony. Spółka w dalszym ciągu dysponować będzie składnikami majątkowymi, zobowiązaniami oraz wartościami niematerialnymi, które służą działalności Działu Galerii Handlowej zarówno w sposób bezpośredni (w tym zapasy, etc.), jak i pośredni (w tym pomieszczenia biurowe, osoby zatrudnione na stanowiskach administracyjnych). W szczególności Spółka w dalszym ciągu będzie dysponować tytułem prawnym do nieruchomości, na terenie której prowadzona jest działalność Działu Galerii Handlowej. W rezultacie, pomimo Podziału oraz przeniesienia części składników majątkowych do Spółki Przejmującej, Spółka będzie mogła samodzielnie kontynuować prowadzenie działalności Działu Galerii Handlowej w sposób niezmienny i niezależny.

Mając na uwadze powyższe, w następstwie Podziału, zarówno w ramach Działu Galerii Handlowej, jak i Działu Parku Handlowego, prowadzona będzie zasadniczo taka sama działalność gospodarcza jak dotychczas - z tą różnicą, iż będą one realizowane przez odrębne podmioty prawne.

Pismem z dnia 14 marca 2018 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.93.2018.1.AK1 wezwano Wnioskodawcę do doprecyzowania przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez wskazanie, czy w związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie Parku Handlowego zostaną dokonane dopłaty w gotówce na rzecz Wnioskodawcy.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, wskazując, że w związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie Parku Handlowego nie zostaną dokonane dopłaty w gotówce na rzecz Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w opisywanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku Podziału Spółki majątek pozostały w Spółce (Dział Galerii Handlowej) oraz majątek wydzielany i przekazywany do Spółki Przejmującej (Dział Parku Handlowego) spełniać będą wymogi definicji ZCP w rozumieniu art. 5a pkt 4 Ustawy PIT?
  2. Czy w przypadku planowanego Podziału, po stronie Wnioskodawcy, powstanie przychód, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1)


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania pierwszego, w przypadku Podziału Spółki zarówno majątek pozostały w Spółce (Dział Galerii Handlowej), jak i majątek wydzielany i przekazywany do Spółki Przejmującej (Dział Parku Handlowego) będą spełniać wymogi definicji ZCP w rozumieniu art. 5a pkt 4 Ustawy PIT.


Ad. 2)


Natomiast w odniesieniu do pytania drugiego, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku planowanego Podziału, Wnioskodawca nie uzyska przychodu podatkowego zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Ad. 1)


Art. 5a pkt 4 Ustawy PIT definiuje ZCP jako „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Działy stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 Ustawy PIT, ponieważ obejmować będą organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w przedsiębiorstwie zespoły składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), przeznaczone do realizacji określonych i odrębnych od siebie zadań gospodarczych. Powyższe powoduje zarazem, że Działy mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące wskazane zadania.


W kontekście powyższego, dla potwierdzenia, iż Działy stanowią ZCP, konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

  • Działy powinny być wyodrębnione pod względem organizacyjnym,
  • Działy powinny być wyodrębnione pod względem finansowym,
  • Działy powinny być wyodrębnione pod względem funkcjonalnym tak, aby mogły samodzielnie służyć wykonywaniu określonej działalności gospodarczej.


Wyodrębnienie organizacyjne


Pierwszym elementem definiującym ZCP jest wydzielenie „organizacyjne”, co oznacza, że odrębny pod względem organizacyjnym zespół składników materialnych i niematerialnych powinien mieć swoje miejsce w strukturze organizacyjnej jako dział, oddział, pion, wydział itp. Takie stanowisko było wielokrotnie wyrażane przez organy podatkowe, m. in. tak:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2016 r. (sygn. ITPB3/4510-51/16/MJ),
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 kwietnia 2016 r. (sygn. IBPB-1-3/4510-166/ 16/WLK).

W perspektywie wyodrębnienia organizacyjnego, istotne jest formalne potwierdzenie struktury organizacyjnej, tzn. jego dokonanie na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Mając to na uwadze, Wnioskodawca podkreśla, iż na podstawie Uchwały nastąpi formalne wyodrębnienie organizacyjne obu Działów w strukturze Spółki.

Jednocześnie każdy z Działów będzie posiadać swoją nazwę, co zostanie sformalizowane Uchwałą Zarządu, dzięki czemu będą one „widoczne na zewnątrz” - dla pracowników Spółki oraz jej kontrahentów (w zakresie zawieranych umów oraz czynności z organami państwowymi i samorządowymi, ponieważ ich stroną jest Spółka jako całość, nie będą używane oznaczenia identyfikujące dwa wydzielane Działy). Wydzielenie Działów wiązać się będzie też z przypisaniem każdemu z nich własnego, odrębnego zakresu działalności. Dodatkowo, wydzielenie organizacyjne nastąpi na płaszczyznach majątkowych, personalnych i zarządczych, co od strony formalnej regulowane będzie Uchwałą. Okoliczności te zostały opisane poniżej, wraz ze wskazaniem istnienia samodzielności gospodarczej każdego z Działów.


W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, warunek wyodrębnienia organizacyjnego zespołów składników materialnych i niematerialnych składających się na oba Działy w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zostanie spełniony.


Wyodrębnienie finansowe


Wyodrębnienie finansowe stanowi sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Takie rozumienie podzielają organy podatkowe, m.in.:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2016 r. (sygn. ILPB3/4510-1-42/16-4/EK),
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2016 r. (sygn. IPPB5/4510-29/16-3/AK).
  3. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2016 r. (sygn. ITPB3/4510-620/15/JG).

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia dla ZCP odrębnej księgowości, czy też samodzielnego sporządzania bilansu (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 grudnia 2015 roku sygn. IBPB-1-3/4510-438/15/IZ).

W ocenie Wnioskodawcy oba Działy będą spełniać kryteria wydzielenia finansowego. Będzie to zrealizowane poprzez przypisanie każdemu z nich przychodów i kosztów, zarówno poprzez odpowiednie rejestrowanie (numerowanie) wystawianych oraz otrzymywanych dokumentów księgowych, jak również poprzez ich księgowanie na odrębnych kontach syntetycznych lub analitycznych. Ponadto ewidencja rachunkowa pozwoli na przypisanie do każdego Działu przynależnych do nich aktywów i pasywów. Dodatkowo, dla przejrzystości przepływów pieniężnych, każda z ZCP posiadać będzie własny rachunek bankowy, poprzez który otrzymuje i realizuje płatności związane z własną działalnością.


W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnione w strukturze Spółki Działy spełniać będą warunek wyodrębnienia finansowego.


Wyodrębnienie funkcjonalne


Wyodrębnienie funkcjonalne, oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP powinna więc stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. ZCP powinna posiadać zdolność funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, a więc umożliwiać podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.


Takie rozumienie wyodrębnienia funkcjonalnego zostało potwierdzone m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez:

  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 grudnia 2016 r. (sygn. IBPB-1-3/4510-524/15/SK),
  2. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 marca 2016 r. (sygn. IPPB5/4510-3/ 16-3/AK),
  3. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 listopada 2015 (sygn. IBPB-1-3/4510-344/15/TS).

Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego ZCP sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku już od momentu jej wyodrębnienia. Istotą wydzielenia ZCP jest zatem stworzenie zespołu składników materialnych i niematerialnych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, zarówno Dział Parku Handlowego, jak i Dział Galerii Handlowej posiadać będą zdolność gospodarczą, umożliwiającą prowadzenie niezależnej od siebie działalności gospodarczej. Przesądzać o tym będą przypisane im w Uchwale składniki majątku, zasób kadrowy, autonomia decyzyjna/menedżerska oraz przyznane kompetencje zarządzania „własnym” zasobem kadrowym i majątkiem.

Oba Działy posiadać będą swój własny zespół pracowniczy (zatrudniony zarówno na podstawie umów o pracę, jak i innych umów cywilnoprawnych). Przypisanie pracowników zostanie przeprowadzone w oparciu o kryterium zadań przypisanych do poszczególnych podmiotów. Przypisani pracownicy będą pokrywać potrzeby kadrowe wynikające z realizowanych zadań. Podział zespołu pracowniczego Spółki dotyczyć będzie nie tylko zasobu pracowników zajmujących się ściśle wykonywaną działalnością gospodarczą, ale także pracowników zajmujących się pracami administracyjnymi, związanymi ze specyfiką działalności Parku Handlowego oraz Spółki. Jedynie Zarząd Spółki będzie swoistym „łącznikiem” personalnym pomiędzy Działami i będzie wspólny dla nich obu. Będzie to jednak naturalna konsekwencja wydzielenia ZCP w ramach spółki kapitałowej. W zakresie prowadzonej działalności, zarówno Spółka, jak i Park Handlowy posiadać będą zasób kadrowy pokrywający ich zapotrzebowanie.

Działy posiadać też będą zespoły składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia ich działalności gospodarczej. Co istotne, składniki materialne i niematerialne majątku, które wchodzić będą w skład poszczególnych Działów, pozostawać będą we wzajemnych relacjach takich, że można mówić o nich jako o zorganizowanym zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów. Zatem mogłyby one funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwa, a więc każdy z Działów - ze względu na stopień powiązań i zależności - będzie mógł służyć realizacji określonego celu gospodarczego.

Jednocześnie podział składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia samodzielnej działalności będzie pozwalał na prowadzenie niezależnej działalności przez Działy. Każdy z tych Działów posiadać będzie bowiem nie tylko składniki mienia niezbędne do prowadzenia stricte działalności gospodarczej, ale również posiadać będzie zasoby pozwalające na zaspokojenie własnych potrzeb biurowych, administracyjnych, prawnych itp. Dodatkowo, do każdego Działu przypisane zostaną umowy związane z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i wierzytelności oraz zobowiązania związane z ich działalnością.


Samodzielność gospodarcza Działów polegać też będzie na przypisaniu każdemu z nich autonomii decyzyjnej. Będzie ona realizowana przede wszystkim w sprawach bieżącej działalności gospodarczej tj. zakupu/zbywania składników majątku (prowadzenie własnej polityki majątkowej). Natomiast o zdolności gospodarczej każdego z tych podmiotów przesądzać będzie faktycznie prowadzona przez nie działalność. Korzystając z przypisanych zasobów personalnych i majątkowych:

  • Dział Galerii Handlowej będzie prowadzić faktycznie działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie wynajmu powierzchni handlowych Galerii Handlowej oraz jej obsługi i zarządzania,
  • Dział Parku Handlowego prowadzić będzie faktycznie działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie wynajmu powierzchni handlowych Parku Handlowego oraz jego obsługi i zarządzania.


W świetle powyższego, Dział Parku Handlowego oraz Dział Galerii Handlowej spełniać będą warunki do uznania każdego z nich za ZCP. Będą one miały taki charakter zarówno w chwili ich wyodrębnienia w strukturze Spółki, jak również zachowają go na moment planowanego Podziału oraz po jego dokonaniu, kiedy działać będą w dwóch odrębnych podmiotach gospodarczych, tj. Dział Galerii Handlowej w Spółce, a Dział Parku Handlowego w Spółce Przejmującej. Bez zmian pozostaną bowiem wszystkie opisane powyżej elementy, świadczące o samodzielności gospodarczej oraz wydzieleniu organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym obu Działów.


W ocenie Wnioskodawcy, oba opisane w zdarzeniu przyszłym Działy spełniać będą na moment Podziału oraz po jego dokonaniu definicję ZCP zawartą w art. 24 ust. 5a pkt 4 Ustawy PIT.


Ad. 2)


Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r. przychodem jest „w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka - wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość - wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.” Powyższa regulacja znajdzie więc zastosowanie m.in. przy podziale przez wydzielenie, gdy na spółkę przejmującą przeniesione zostają składniki majątku niestanowiące ZCP lub na spółkę zostanie przeniesiona ZCP, lecz majątek pozostający w spółce dzielonej nie będzie stanowić ZCP.

Tym samym, mając na uwadze argumenty przedstawione w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, ponieważ w momencie Podziału Spółki oraz po jego dokonaniu oba opisane powyżej Działy będą miały charakter ZCP w rozumieniu art. 5a pkt 4 Ustawy PIT, Wnioskodawca nie uzyska przychodu podatkowego zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje:

  1. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2017 r. (sygn. 1462-IPPB2.4511.46.2017.1.AK),
  2. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 maja 2016 r. (sygn. IPPB2/4511-230/16-2/MK),
  3. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 4 stycznia 2017 r., (sygn. 0461-ITPB4.4511.795.2016.1.KK),
  4. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w Katowicach z dnia 2 listopada 2015 r., (sygn. IBPB-2-2/4511-450/15/ZuK),
  5. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, z dnia 10 września 2015 r., (sygn. IBPB-2-2/4511-262/15/HS).

Co prawda powołane na poparcie stanowiska Wnioskodawcy interpretacje podatkowe zostały wydane w stanie prawnym poprzedzającym dzień 1 stycznia 2018 roku, niemniej w opinii Wnioskodawcy zachowują one swoją aktualność także w stanie prawnym, który obowiązuje po dniu 1 stycznia 2018 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Problematyka podziału spółek została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577, z późn. zm.).


Zgodnie z przepisem art. 528 § 1 ww. ustawy, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych (…).


Stosownie do art. 529 § 1 pkt 4 tej ustawy, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągnięcia. Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim wynajem powierzchni handlowych znajdujących się w dzierżawionym przez nią budynku galerii handlowej. W celu zwiększenia przejrzystości w rozliczeniach Spółki oraz usprawnienia zarządzania każdym z powyższych obiektów, Spółka na mocy Uchwały Zarządu Spółki planuje formalnie wydzielić w ramach przedsiębiorstwa Spółki dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa w postaci niezależnych od siebie działów zajmujących się powyższymi obiektami handlowymi, tj. Galerią Handlową i Parkiem Handlowym. Uchwała wraz z załącznikami będzie szczegółowo określała zasady wydzielenia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego. W ramach Spółki po podjęciu Uchwały funkcjonować będą dwie ZCP, tj. część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie wynajmu powierzchni handlowych w Galerii Handlowej oraz czynności pomocniczych z nią powiązanych oraz część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie wynajmu powierzchni handlowych w Parku Handlowym oraz czynności pomocniczych z nią powiązanych. W ramach powyższych Działów prowadzona będzie cała działalność gospodarcza Spółki. W wyniku podjęcia i realizacji Uchwały, w Spółce powstaną dwie niezależne od siebie jednostki, prowadzące odrębne działalności z użyciem innych składników majątkowych. W rezultacie oba Działy będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa Spółki, wyodrębnione organizacyjne, finansowo i funkcjonalnie. Spółka rozważa dokonanie prawnego wydzielenia i przeniesienia do innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (lub innej spółki kapitałowej) istniejącej w momencie dokonywania tych czynności Działu Parku Handlowego w drodze podziału przez wydzielenie w trybie art. 528 § 1 w zw. z art. 529 § 1 pkt 4 KSH, który przewiduje przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. W wyniku Podziału Dział Parku Handlowego zostałby przeniesiony do Spółki Przejmującej, natomiast Spółka nadal prowadziłaby działalność obejmującą swoim zakresem Dział Galerii Handlowej. Wnioskodawca podkreśla, iż Podział zostanie dokonany dopiero po podjęciu i zrealizowaniu Uchwały, w wyniku czego Dział Parku Handlowego w momencie Podziału będzie stanowił już wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie jednostkę w strukturze Spółki (m.in. Dział Parku Handlowego będzie osiągał samodzielnie przychody na podstawie zawartych z podmiotami trzecimi umowami najmu powierzchni handlowych Parku Handlowego). Planowany Podział Spółki ma na celu przede wszystkim uproszczenie i wzrost przejrzystości prowadzonej przez Spółkę działalności poprzez przypisanie Wnioskodawcy i Spółce Przejmującej praw/obowiązków oraz przychodów/kosztów z danej działalności. W wyniku tej czynności Dział Galeria Handlowa oraz Spółka Przejmująca odpowiedzialne będą za właściwe działania dotyczące wyłącznie danego podmiotu, tj. Dział Galeria Handlowa za wynajem powierzchni handlowych w Galerii Handlowej, a Spółka Przejmująca za działania dotyczące Parku Handlowego - co powinno korzystnie wpłynąć na ich efektywność ekonomiczną. Przeprowadzenie Podziału powinno umożliwić także m.in. sprawniejsze zarządzanie każdym z powyższych obiektów. W wyniku Podziału Dział Parku Handlowego z mocy prawa stanie się częścią Spółki Przejmującej, na którą zostaną przeniesione wszelkie składniki majątkowe i zobowiązania do niego przypisane, a także wszelkie prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów związanych z jego funkcjonowaniem, co zgodnie z art. 534 § 1 KSH szczegółowo opisane będzie w planie Podziału Spółki. W rezultacie, zgodnie z zasadą sukcesji uregulowaną w art. 531 § 1 KSH, Spółka Przejmująca wstąpi z dniem Podziału w prawa i obowiązki Spółki, określone w planie podziału. W związku z Podziałem do Spółki Przejmującej zostaną przeniesieni wszyscy pracownicy wcześniej przypisani do Działu Parku Handlowego. W rezultacie działalność Działu Parku Handlowego po dokonaniu Podziału nie ulegnie zmianie. Po Podziale Spółka nadal będzie prowadzić działalność w zakresie Działu Galerii Handlowej, natomiast Spółka Przejmująca przejmie zadania Działu Parku Handlowego. Wnioskodawca wskazuje, że sposób przeprowadzenia Podziału pozwoli na dalsze prowadzenie działalności w zakresie zarządzania Galerią Handlową przez Spółkę w sposób niezmieniony i niezakłócony. Spółka w dalszym ciągu dysponować będzie składnikami majątkowymi, zobowiązaniami oraz wartościami niematerialnymi, które służą działalności Działu Galerii Handlowej zarówno w sposób bezpośredni (w tym zapasy, etc.), jak i pośredni (w tym pomieszczenia biurowe, osoby zatrudnione na stanowiskach administracyjnych). W szczególności Spółka w dalszym ciągu będzie dysponować tytułem prawnym do nieruchomości, na terenie której prowadzona jest działalność Działu Galerii Handlowej. W rezultacie, pomimo Podziału oraz przeniesienia części składników majątkowych do Spółki Przejmującej, Spółka będzie mogła samodzielnie kontynuować prowadzenie działalności Działu Galerii Handlowej w sposób niezmienny i niezależny. Mając na uwadze powyższe, w następstwie Podziału, zarówno w ramach Działu Galerii Handlowej, jak i Działu Parku Handlowego, prowadzona będzie zasadniczo taka sama działalność gospodarcza jak dotychczas - z tą różnicą, iż będą one realizowane przez odrębne podmioty prawne. W związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie Parku Handlowego nie zostaną dokonane dopłaty w gotówce na rzecz Wnioskodawcy.

Przy rozpatrywaniu skutków podatkowych podziału przez wydzielenie spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), po stronie udziałowców tej spółki będących osobami fizycznymi należy się odnieść do przepisów art. 24 ust. 5 pkt 6 i 7 oraz ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 24 ust. 8 ww. ustawy, w przypadku połączenia lub podziału spółek, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 7 i ust. 8d, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej, stanowiący nadwyżkę wartości nominalnej udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nad wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:

  1. art. 22 ust. 1f - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;
  2. art. 23 ust. 1 pkt 38 - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;
  3. wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.

Z kolei, przepis art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej spółki albo spółdzielni.

Literalna wykładnia powołanego przepisu nakazuje przyjąć, że określenie „dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał z innych kapitałów takiej spółki albo spółdzielni” odnosi się wyłącznie do sytuacji, gdy na kapitał zakładowy przekazywane są kwoty z kapitałów zapasowych tej samej spółki (tzn. powinna zachodzić tożsamość podmiotu, w którym istnieje kapitał zapasowy i podmiotu, w którym podwyższany jest kapitał zakładowy), natomiast zwrot „dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego” dotyczy wyłącznie przypadku, gdy na kapitał zakładowy przekazywany jest dochód wypracowany przez spółkę, której kapitał zakładowy ma zostać podwyższony (tzn. powinna istnieć tożsamość podmiotu, który wygenerował dochód i podmiotu, którego kapitał zakładowy ma zostać z tego dochodu podwyższony.

Skoro art. 24 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy jednoznacznie wskazuje, że dochód po stronie wspólnika powstaje jedynie w przypadku przekazania na kapitał zakładowy kwot z kapitału zapasowego (rezerwowego) tej samej spółki, zatem poza zakresem zastosowania przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy jest sytuacja, gdy z kapitałów zapasowych jednej spółki tworzony jest kapitał zakładowy innej spółki.

Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie jednak do art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa – ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem.

Z przytoczonego przepisu art. 24 ust. 5 pkt 7 ww. ustawy wynika, że opodatkowanie dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w momencie podziału spółek uzależnione jest od statusu majątku przejmowanego oraz pozostającego w spółce na skutek podziału. Jeśli będzie miał miejsce podział spółek, a majątek przejmowany na skutek podziału, a także majątek pozostający w spółce (w przypadku podziału przez wydzielenie) będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to dochód (przychód) udziałowca (akcjonariusza) spółki dzielonej, stanowiący nadwyżkę wartości nominalnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie podziału spółek.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro zarówno majątek pozostały w Spółce (Dział Galerii Handlowej), jak i majątek wydzielany i przekazywany do Spółki Przejmującej (Dział Parku Handlowego) będą spełniać wymogi definicji Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z tym po stronie Wnioskodawcy, jako wspólnika, na moment podziału spółki przez wydzielenie, nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Niezależnie od powyższego wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez opisywaną we wniosku spółkę przesłanek określonych w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj