Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.220.2018.1.MBD
z 18 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.), uzupełnionym 4 kwietnia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy:

  • koszty, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, poniesione w związku z testami istniejącego materiału (A1) dla nowego klienta (2) w ramach Projektów A stanowić będą koszty kwalifikowane poniesione na działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 18d uCIT (pytanie we wniosku oznaczone nr 5),
  • koszty, o których mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, poniesione w związku z testami istniejącego materiału (A1) dla nowego klienta (2) w ramach Projektów A stanowić będą koszty kwalifikowane poniesione na działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 18d uCIT (pytanie we wniosku oznaczone nr 6)

-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy koszty poniesione w związku z testami istniejącego materiału (A1) dla nowego klienta (2) w ramach Projektów A, stanowić będą koszty kwalifikowane poniesione na działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 18d uCIT. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 22 marca 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.91.2018.1.MBD wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 4 kwietnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce i posiada w kraju nieograniczony obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Jednocześnie, Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie produkcji i obrotu opakowaniami foliowymi. Towary będące w ofercie Wnioskodawcy są sprzedawane zarówno do odbiorców krajowych, jak i zagranicznych (z krajów UE oraz krajów państw trzecich). Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Jednocześnie, mając na uwadze zwiększanie atrakcyjności swojej oferty handlowej, a tym samym zachowanie swojego źródła przychodu, Wnioskodawca realizuje szereg projektów badawczo - rozwojowych, których przedmiotem są towary będące w jego ofercie lub sam proces produkcji, czy dystrybucji.

Projekty badawczo - rozwojowe realizowane są w wyniku zlecenia klienta, albo na podstawie inicjatywy Wnioskodawcy.

Pierwszy rodzaj projektów badawczo - rozwojowych (dalej: „Projekty A”) wykonywany jest na potrzeby danego klienta, który złożył zlecenie, jednakże Wnioskodawca nie wyklucza możliwości, że efekty danego projektu będą wykorzystywane na rzecz zamówień złożonych przez innych klientów lub w działalności Wnioskodawcy w ogólności, w szczególności jeżeli dotyczą ulepszenia procesu produkcji lub dystrybucji. W ramach Projektów A Wnioskodawca realizuje w szczególności:

2. Nowy klient

A1 - test istniejącego materiału - wdrożonych w procesie produkcyjnym innych klientów Wnioskodawcy, ale nowego dla danego klienta, u którego odbywają się testy

Nowy klient - Materiał znany Wnioskodawcy, ale nieznany dla klienta - testy rozwiązań materiałowych dla nowego klienta, które polegają na doborze odpowiednich receptur folii do danego produktu, pozwalające na spełnienie określonych wymagań klienta (wygląd, funkcjonalność, barierowość, prędkość produkcji, temperatura zgrzewania, jakość zgrzewów, własności mechaniczne, itp.).

Materiały testowe podlegają kontroli w Laboratorium Wnioskodawcy i wymagają testów produkcyjnych oraz jeśli wymagane starzeniowych testów u danego klienta.

Kontrola w laboratorium Wnioskodawcy polega na wykonaniu badań parametrów jakościowych produktów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy i ustaleniu specyfikacji (właściwości) materiałów, które będą oferowane w przypadku wdrożenia określonego rozwiązania w procesie produkcyjnym Wnioskodawcy lub jego klienta.

Testy produkcyjne odbywają się w zakładzie produkcyjnym klienta Wnioskodawcy i polegają na zastosowaniu wyprodukowanego przez Wnioskodawcę materiału próbnego w celu określenia spełnienia przez przedmiotowy materiał wymagań określonych przez klienta Wnioskodawcy (np. pod kątem wyglądu opakowania, prędkości produkcji, temperatury zgrzewania, jakości zgrzewów, właściwości mechanicznych, barierowości itd.).

Testy starzeniowe odbywają się w zakładzie produkcyjnym klienta w celu ustalenia, czy oferowany przez Wnioskodawcę materiał pozwala na przechowywanie produktu znajdującego się w ofercie klienta, a w szczególności pod kątem występowania negatywnych efektów (np. delaminacji materiału) oraz pod kątem określenia czy materiał oferowany przez Wnioskodawcę spełnia wymagania klienta (np. pod kątem odporności na zawartość - towary klienta, przepuszczalność tlenu lub pary wodnej itp.).

W trakcie testów produkcyjnych zaproponowanego rozwiązania może dojść do konieczności zmiany zastosowanych folii, co wiąże się z koniecznością ponownych testów.

Testy istniejących materiałów Wnioskodawcy, które są nowe dla danego klienta mają na celu wdrożenie nowego rozwiązania u klienta, które stanowić będzie ulepszenie dotychczasowych rozwiązań produkcyjnych danego klienta, stworzenie lub zastosowanie innego materiału u danego klienta, różnego od dotychczas stosowanego. Testy są wymagane ze względu na specyfikę produkcji danego klienta (park maszynowy, wymagania produkcyjne, warunki produkcji itp.) w celu uniknięcia problemów/awarii/wad produktów podczas produkcji.

Wyniki testów mogą być wykorzystywane przez Wnioskodawcę na potrzeby jego działalności i oferowane innym klientom.

Projekty A podejmowane są przez Wnioskodawcę systematycznie, tj. regularnie i na bieżąco w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w celu prowadzenia działań w ramach Projektów A w swojej strukturze organizacyjnej wydzielił dział, który wyspecjalizowany został w badaniach nad nowymi towarami oraz badaniem właściwości dotychczasowych towarów w celu ich ulepszenia lub dostosowania do potrzeb klienta. Do ww. działu przydzieleni zostali również pracownicy Wnioskodawcy, do których obowiązków należy przeprowadzanie przedmiotowych badań.

W ramach prowadzonych Projektów A Wnioskodawca ponosi m.in. następujące koszty:

  • koszty wynagrodzeń pracowników oddelegowanych do pracy nad Projektami A (zarówno wynagrodzeń za pracę, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i wynagrodzeń wypłacanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);
  • koszty finansowanych przez Wnioskodawcę (jako płatnika) wydatków związanych ze składkami na ubezpieczenia społeczne;
  • koszty nabycia materiałów i surowców związanych bezpośrednio z prowadzonymi projektami badawczo - rozwojowymi;
  • koszty nabycia usług niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych;
  • koszty nabycia towarów niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych;
  • odpisy amortyzacyjne od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych;
  • koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych itp. niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych;
  • koszty leasingu/najmu/dzierżawy maszyn niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych (od podmiotów niepowiązanych);
  • koszty prób/testów nowych produktów lub procesów produkcyjnych.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 29 marca 2018 r. – data wpływu 4 kwietnia 2018 r., wskazano, że:

  • przez koszty nabycia usług niezbędnych do realizacji projektów badawczo - rozwojowych należy rozumieć wydatki na nabycie usług od podmiotów zewnętrznych, przede wszystkim są to badania i analizy porównawcze wykonywane przez laboratoria posiadające akredytację wydaną przez Polskie Centrum Akredytacji (badania potwierdzające osiągnięcie założonych parametrów jakościowych);
  • przez koszty nabycia towarów niezbędnych do realizacji projektów badawczo - rozwojowych należy rozumieć wydatki na zakup surowców i materiałów użytych w procesie wytworzenia materiału testowego;
  • ekspertyzy, opinie, usługi doradcze itp. zlecane są podmiotom (laboratoriom) posiadającym akredytację wydaną przez Polskie Centrum Akredytacji.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy koszty, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, poniesione w związku z testami istniejącego materiału (A1) dla nowego klienta (2) w ramach Projektów A stanowić będą koszty kwalifikowane poniesione na działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 18d Ustawy o CIT? (pytanie we wniosku oznaczone nr 5)
  2. Czy koszty, o których mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, poniesione w związku z testami istniejącego materiału (A1) dla nowego klienta (2) w ramach Projektów A stanowić będą koszty kwalifikowane poniesione na działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 18d Ustawy o CIT? (pytanie we wniosku oznaczone nr 6)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343, z późn. zm., dalej: „Ustawa o CIT”), ilekroć w ustawie mowa jest o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Zgodnie z art. 4a pkt 27 Ustawy o CIT, ilekroć w ustawie mowa jest o badaniach naukowych - oznacza to:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Zgodnie z art. 4a pkt 28 Ustawy o CIT, ilekroć w ustawie mowa jest o pracach rozwojowych - oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 Ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się:

1. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;

1a. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;

2. nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo- rozwojową;

2a. nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;

3. ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, z późn.zm.), a także nabycie od takiej jednostki wyników prowadzonych przez nią badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo- rozwojowej;

4. odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4;

4a. nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4;

5. koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:

  1. przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
  2. prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
  3. odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
  4. opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.

Zgodnie z art. 18d ust. 2a Ustawy o CIT, w przypadku wartości niematerialnych i prawnych w postaci kosztów prac rozwojowych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3, za koszty kwalifikowane uznaje się dokonywane od tej wartości niematerialnej i prawnej odpisy amortyzacyjne w proporcji, w jakiej w jej wartości początkowej pozostają koszty wymienione w ust. 2 pkt 1-4a lub ust. 3a pkt 2.

Zgodnie z art. 18d ust. 3 Ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.

Zgodnie z art. 18d ust. 5 Ustawy o CIT, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w pierwszej kolejności należy określić, czy działalność prowadzona przez Wnioskodawcę stanowi działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu przepisów Ustawy o CIT.

Definicja działalności badawczo-rozwojowej zawarta w art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, kładzie nacisk przede wszystkim na dwa aspekty takiej działalności:

  • jej twórczy charakter oraz
  • systematyczność podejmowanych działań.

W zakresie pierwszego z aspektów można pomocniczo odnieść się do przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która definiuje pojęcie „utworu” będącego przedmiotem praw autorskich. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Nie ulega wątpliwości, że ww. definicja jest bardzo szeroka, co skutkuje tym, że spektrum działalności Podatnika mogącej stanowić działalność o charakterze twórczym jest bardzo szerokie.

Podkreślenia wymaga również fakt, że art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, nie odnosi się wprost do ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych i dlatego jej przepisy mogą pełnić jedynie rolę pomocniczą. Nie ulega bowiem wątpliwości, że przymiotem „twórczego” może się charakteryzować działanie, które nie nosi znamion utworu w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego „twórczy” oznacza „1. mający na celu tworzenie; odkrywczy, kreatywny; 2. będący wynikiem tworzenia; 3. dotyczący, skupiający twórców”.

Z kolei „systematyczność”, a więc drugi z warunków uznania danej działalności za badawczo - rozwojową w rozumieniu Ustawy o CIT, należy odnieść do częstotliwości wykonywanych działań. Mianowicie, to czy dana aktywność wykonywana jest jedynie doraźnie czy też podatnik ma zamiar kontynuowanie danych czynności w przyszłości (zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego „systematyczność” oznacza „1. robienie czegoś skrupulatnie i regularnie, działanie zgodnie z ustalonymi regułami, w ramach jakiegoś planu, systemu; metodyczność; 2. regularne występowanie, dzianie się czegoś" [internetowy słownik języka polskiego www.sjp.pl]).

Odnosząc powyższe do przedmiotowego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że:

  • działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach Projektów A niewątpliwie mają przymiot działań twórczych bowiem mają na celu m.in. badanie i odkrycie nowych właściwości produktów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy, ulepszenie tych produktów lub dostosowanie ich do wymogów klienta Wnioskodawcy lub badania nad produktami, które oferowane są na rynku, ale nie znajdują w ofercie Wnioskodawcy w celu ich dostosowania do wymogów produkcyjnych Wnioskodawcy i potrzeb jego klientów. W opinii Wnioskodawcy, takie działania niewątpliwie noszą znamiona działań twórczych, nawet jeżeli nie wszystkie działania kończą się powstaniem utworu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
  • Wnioskodawca regularnie prowadzi działalność w ramach Projektów A w ramach swojej działalności gospodarczej. Działania Wnioskodawcy nie są jednorazowe, a systematycznie nakierowane na dostosowanie i ulepszenie procesu produkcyjnego na potrzeby konkretnego klienta (Projekty A). Nie bez znaczenia jest również fakt, że Wnioskodawca w celu prowadzenia działań w ramach Projektów A w swojej strukturze organizacyjnej wydzielił dział, który wyspecjalizowany został w badaniach nad nowymi towarami oraz badaniem właściwości dotychczasowych towarów w celu ich ulepszenia lub dostosowania do potrzeb klienta. Do ww. działu przydzieleni zostali również pracownicy Wnioskodawcy, do których obowiązków należy przeprowadzanie przedmiotowych badań.

Po ustaleniu, że działania w ramach Projektów A stanowią działania badawczo-rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, należy dokonać identyfikacji rodzaju danej działalności o charakterze badawczo-rozwojowym. Zdaniem Wnioskodawcy, jego działalność w ramach Projektów A najbardziej odpowiada definicji prac rozwojowych, o których mowa w art. 4a pkt 28 Ustawy o CIT. Prace te odnoszą się do wykorzystywania dostępnej wiedzy do planowania, tworzenia lub ulepszenia produktów, procesów lub usług. Należy zauważyć, że ww. przepis pozwala traktować prace rozwojowe bardzo szeroko, bowiem wiążą się one zarówno z nabywaniem, jak i przetwarzaniem wiedzy w celu kreowania ulepszonych produktów. Jedynie rutynowe i okresowe zmiany istniejących produktów lub usług nie stanowią prac rozwojowych.

W przedmiotowym przypadku Wnioskodawca w ramach Projektów A prowadzi regularne działania w celu ulepszenia istniejących produktów lub procesu produkcyjnego w celu dostosowania go do oczekiwań dotychczasowych, nowych oraz potencjalnych klientów. Działania Wnioskodawcy spełniają cechy prac rozwojowych, o których mowa w art. 4a pkt 28 Ustawy o CIT, ponieważ:

  • są systematyczne i zorganizowane;
  • są prowadzone na bieżąco w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy;
  • nie są prowadzone rutynowo lub okresowo;
  • Wnioskodawca zatrudnia zespół pracowników, którzy wyłącznie odpowiedzialni są za prowadzenie prac w ramach Projektów A;
  • Wnioskodawca dokonał inwestycji w celu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektów A;
  • mają na celu wykorzystanie dostępnej aktualnie wiedzy oraz doświadczeń w celu dostosowania produktów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy do oczekiwań klientów lub do ulepszenia produktów, usług oraz procesów produkcyjnych Wnioskodawcy;
  • prowadzą do stworzenia nowych produktów lub ulepszenia istniejących produktów lub dostosowania produktów do wymagań klientów.

Ustawa o CIT, nie przewiduje żadnej procedury weryfikacji, czy potwierdzania, że przeprowadzone prace badawczo - rozwojowe spełniają definicje ustawowe. Przepisy nie wprowadzają weryfikacji poziomu innowacyjności, czy rodzaju prac badawczo - rozwojowych, jak również nie precyzują procedury mającej na celu stwierdzenie faktu, że przeprowadzone czynności rzeczywiście powinny zostać uznane za prace badawczo-rozwojowe. Z tego względu należy odnieść się do znaczenia tego pojęcia funkcjonującego w języku powszechnym: „prace” - w kontekście treści przepisów Ustawy o CIT - to „ogół czynności wykonywanych przez grupę ludzi realizujących jakieś zadanie” (internetowy słownik języka polskiego www.sip.pl) a badawczo-rozwojowe to prace związane z badaniami, z rozwojem, planowaniem badań i rozwoju; „rozwój” natomiast oznacza „proces zmian, przechodzenia do form bądź stanów bardziej złożonych lub pod pewnymi względami doskonalszych” (internetowy słownik języka polskiego www.sjp.pl).

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy Projekty A stanowią prace rozwojowe, o których mowa w art. 4a pkt 28 ustawy CIT, bowiem mają na celu wykorzystanie istniejącej wiedzy i umiejętności, do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów lub procesów, a w konsekwencji następujące koszty ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonych Projektów A stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 Ustawy o CIT:

  • koszty wynagrodzeń pracowników oddelegowanych do pracy nad Projektami A (zarówno wynagrodzeń za pracę, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i wynagrodzeń wypłacanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);
  • koszty finansowanych przez Wnioskodawcę (jako płatnika) wydatków związanych ze składkami na ubezpieczenia społeczne;
  • koszty nabycia materiałów i surowców związanych bezpośrednio z prowadzonymi projektami badawczo - rozwojowymi;
  • koszty nabycia usług niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych;
  • koszty nabycia towarów niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych;
  • odpisy amortyzacyjne od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych;
  • koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych itp. niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych;
  • koszty leasingu/najmu/dzierżawy maszyn niezbędnych do prawidłowej realizacji projektów badawczo - rozwojowych (od podmiotów niepowiązanych);
  • koszty prób/testów nowych produktów lub procesów produkcyjnych.

Ponadto, Wnioskodawca ponosi również szereg innych kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową wykonywaną w ramach Projektów A, które nie są zaliczane jako koszty kwalifikowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. z 2017 r., poz. 2201) do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343, z późn. zm., dalej: „uCIT”), zostały wprowadzone zmiany, które odnoszą się do tzw. ulgi badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 uCIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Ustawodawca w art. 18d ust. 2 uCIT doprecyzował, że kosztami kwalifikowanymi są:

1) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;

1a) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;

2) nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;

2a) nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;


3) ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. z 2016 r., poz. 2045, z późn. zm.), a także nabycie od takiej jednostki wyników prowadzonych przez nią badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;

4) odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4;

4a) nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4;

5) koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:

  1. przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
  2. prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
  3. odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
  4. opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.

W myśl art. 18d ust. 3 uCIT, za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.

Jednocześnie, w art. 18d ust. 4 uCIT, ustawodawca dokonał zastrzeżenia, że koszty kwalifikowane ponoszone w ramach badań podstawowych podlegają odliczeniu wyłącznie pod warunkiem, że badania te są prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Ponadto, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 18d ust. 5 uCIT).

W myśl art. 18d ust. 6 uCIT, podatnikowi, który w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia.

Jak stanowi art. 18d ust. 7 uCIT, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

  1. w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej – 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
  2. w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a – 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
  3. w przypadku pozostałych podatników – 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.

W myśl art. 9 ust. 1b updop, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku, gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia (art. 18d ust. 8 uCIT).

Zgodnie z art. 18e uCIT, podatnicy korzystający z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, oraz podatnicy, którym przysługuje kwota określona w art. 18da, są obowiązani wykazać w zeznaniu poniesione koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu lub stanowiące podstawę do wyliczenia przysługującej podatnikowi kwoty.

Rodzaje działalności, które uprawniają podatników do odliczenia kosztów kwalifikowanych w zeznaniu podatkowym zostały zdefiniowane w art. 4a uCIT, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • działalności badawczo-rozwojowej oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań (pkt 26);
  • badaniach naukowych – oznacza to:
    1. badania podstawowe – oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
    3. badania przemysłowe – badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych (pkt 27);
  • pracach rozwojowych – oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:
    1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
    2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna (pkt 28).



W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z zasadą, przyjętą w orzecznictwie jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe, w tym ulga badawczo-rozwojowa, są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania, tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle.

Z definicji zawartych w ww. przepisach wynika, że działalnością badawczo-rozwojową jest działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe mogą obejmować opracowanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony. Prace rozwojowe mogą obejmować również opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w przypadku testów istniejących materiałów Wnioskodawcy jest to materiał znany Wnioskodawcy, ale nieznany dla (nowego) klienta.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że ww. działania Wnioskodawcy nie mieszczą się w pojęciu działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 uCIT. Jest to bowiem działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Testów istniejących materiałów Wnioskodawcy nie można uznać za prace badawczo-rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy, nie jest to bowiem działalność twórcza, mająca na celu tworzenie i projektowanie nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług, lecz jak wynika z treści wniosku jest to działalność polegająca na testach rozwiązań materiałowych (istniejących materiałów) dla nowego klienta. Jak wskazał Wnioskodawca, testy mają na celu ustalenie czy materiał spełnia wymagania określone przez klienta.

Zaakcentować należy, że celem ulgi badawczo-rozwojowej jest wspieranie działalności badawczo-rozwojowej, a nie testowanie istniejącego materiału wykorzystywanego u nowego klienta.

W ocenie tut. Organu, przedstawioną we wniosku działalność opisaną w części testy istniejącego materiału (A1) dla nowego klienta (2) w ramach Projektów A, nie można uznać za działalność badawczo-rozwojową. Testy istniejących materiałów Wnioskodawcy dla nowego klienta nie mają charakteru innowacyjności i nie przesądzają o realizacji czynności związanych z działalnością badawczo-rozwojową.

Zatem, ww. działalność nie spełnia definicji zawartych w cytowanych powyżej przepisach.

Należy stwierdzić, że ww. działalność nie stanowi działalności badawczo-rozwojowej wskazanej w art. 4a pkt 26 uCIT.

W związku z tym, że przedstawioną we wniosku działalność polegającą na testowaniu istniejącego materiału (A1) dla nowego klienta (2) w ramach Projektów A, nie można uznać za

działalność badawczo-rozwojową, gdyż nie spełnia definicji działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26-28 uCIT, koszty o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie stanowią/nie będą stanowić kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 18d uCIT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

  • koszty, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, poniesione w związku z testami istniejącego materiału (A1) dla nowego klienta (2) w ramach Projektów A stanowić będą koszty kwalifikowane poniesione na działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 18d uCIT jest nieprawidłowe,
  • koszty, o których mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, poniesione w związku z testami istniejącego materiału (A1) dla nowego klienta (2) w ramach Projektów A stanowić będą koszty kwalifikowane poniesione na działalność badawczo - rozwojową w rozumieniu art. 18d uCIT jest nieprawidłowe.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku od nr 1 do 4 i od 7 do 10 zostały/zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj