Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.65.2018.2.WN
z 14 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2018 r. (data wpływu 31 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 6 marca 2018 r. (data wpływu 13 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach z tytułu nabyć towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych dla pracowników oraz w części dotyczącej rodzin pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach z tytuły nabyć towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych dla pracowników oraz w części dotyczącej rodzin pracowników.

Wniosek został uzupełniony pismem z 6 marca 2018 r. (data wpływu 13 marca 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 27 lutego 2017r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.65.2018.1.WN.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest spółką prawa handlowego oraz polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca organizuje dla swoich pracowników i członków ich rodzin imprezy integracyjne w formie pikników pracowniczych.

Organizowane imprezy mają charakter ogólnodostępny i otwarty - mogą w nich uczestniczyć wszyscy zainteresowani pracownicy Spółki oraz członkowie ich rodzin. Udział ma charakter dobrowolny - zainteresowani pracownicy zgłaszają chęć uczestnictwa w imprezie dokonując zapisu na listę. W trakcie zapisów przekazują informację, czy w pikniku będą także uczestniczyć członkowie ich rodzin. Jednakże obecność na imprezach nie jest obowiązkowa i nie jest będzie sprawdzana, tzn. Spółka nie ma gwarancji, czy pracownik weźmie udział w imprezie integracyjnej. Sporządzane listy mają jedynie charakter szacunkowy i informacyjny, tj. dają możliwość zorientowania się na jaką przybliżoną liczbę osób należy zorganizować spotkanie i zamówić posiłki.

Dla wszystkich uczestników pikniku organizowane są konkursy, gry, zabawy, zawody sportowe, występy artystyczne i inne atrakcje. Uczestnictwo pracowników i członków ich rodzin w imprezie jest bezpłatne i nie wiąże się z powstaniem po ich stronie dodatkowych kosztów. Wszelkie koszty związane z organizacją imprez integracyjnych ponosi Wnioskodawca jako pracodawca - są one odpowiednio dokumentowane i definitywnie pokrywa je Spółka, przy czym nie są one wydatkami na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (koszty nie są pokrywane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Spółki, a ze środków obrotowych Spółki). Wydatki poniesione na organizację pikniku rodzinnego obejmują świadczenia związane z samą organizacją imprezy, tj. m.in. wynajem dmuchanych elementów, zapewnienie różnego rodzaju rozrywek, konkursów i wszelkich innych ogólnodostępnych dla uczestników atrakcji. Wnioskodawca pokrywa również koszty zapewnionego dla uczestników imprezy cateringu. Każdorazowo uczestnicy imprez mają swobodny dostęp do zapewnionych atrakcji, są one przeznaczone dla otwartego kręgu użytkowników, bez ograniczeń i limitów. Uczestnicy imprez mają również swobodę w korzystaniu z zapewnianego cateringu lub poczęstunku i mogą dowolnie wybierać rodzaj posiłków z zaproponowanego menu.

Udział pracowników w imprezie, a także sam fakt skorzystania przez nich z posiłków oraz z poszczególnych atrakcji zapewnionych w trakcie pikniku, nie jest ewidencjonowany i weryfikowany.

Celem organizowanych spotkań w formie pikników rodzinnych jest poprawa komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez integrowanie pracowników z firmą, umacnianie zespołu, polepszanie atmosfery pracy oraz ułatwianie wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie uzyskanie zwiększenia efektywności pracy i tym samym zwiększenia przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę. Uczestnictwo rodzin w spotkaniu stanowi dodatkowy aspekt integracyjny pracowników ze Spółką.

W piśmie z dnia 13 marca 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy, informując:

I.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą przede wszystkim na produkcji części i akcesoriów do pojazdów silnikowych.

II.

Imprezy integracyjne organizowane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej mają na celu integrację pracowników oraz umocnienie ich więzi z Wnioskodawcą. Co więcej umacniają motywację w zespole wszystkich szczebli pracowników, co przekłada się na uzyskiwanie coraz lepszych wyników w głównym obszarze działalności Wnioskodawcy. Ponadto pozwalają również na kultywowanie w miejscu pracy tradycji i zwyczajów przyjętych w społeczeństwie, co nadaje pozytywny wizerunek pracodawcy wśród pracowników i społeczności oraz promuje markę i usługi świadczone przez Wnioskodawcę wśród potencjalnych klientów. Pracodawca dokłada wszelkich starań by pracownicy poczuli, że są ważną częścią firmy.

W tym celu Wnioskodawca m.in. organizuje opisane powyżej spotkania integracyjne. Taka metoda zwiększenia wydajności pracy sprawdza się z sukcesem.

III.

Zakup usługi w przedmiocie kompleksowej organizacji spotkań integracyjnych, przekłada się na wzrost wydajności pracowników i przez to wpływa na zwiększenie przychodów Spółki wynikających z działalności opodatkowanej VAT. Organizowanie w/w spotkań niewątpliwie sprzyja zintegrowaniu pracowników, zidentyfikowaniu ich z przedsiębiorstwem, wpływa na poprawę komunikacji na płaszczyźnie zawodowej, co w konsekwencji przekłada się na lepsze wyniki pracy na rzecz Spółki.

W związku z powyższym nabywana usługa organizacji spotkań integracyjnych pozostaje w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi, a więc jest przez niego wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

IV.

W skład kompleksowej organizacji imprezy można wyszczególnić wydatki poniesione na:

  1. scenografię, konferansjera, służbę informacyjną, oprawę muzyczną, nagłośnienie i oświetlenie, atrakcje dla dzieci i dorosłych, zabezpieczenie ochrony, zabezpieczenie medyczne, wydruk bloczków oraz organizację wydania na podstawie list, ZAiKS, sprzątanie w trakcie i po imprezie, ubezpieczenie OC i NW dla uczestników, fotografa, wynajęcie Toi- Toi, umywalkę, scenę, teatrzyk dla dzieci,
  2. stanowiska sprzedażowe asortymentu typu frytki, zapiekanka, hamburger itp.,
  3. zapewnienie poczęstunku dla dorosłych i dziecko,
  4. organizację, występ oraz pozostałe koszty związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem zespołu muzycznego.

Na fakturze dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji imprezy integracyjnej ww. wydatki zostały ujęte w następujący sposób (tabela):

Lp. Nazwa towaru lub usługi Symbol PKWiU

  1. Usługa gastronomiczna 23%
  2. Usługa gastronomiczna 8%
  3. Organizacja cateringu 56.10.11
  4. Organizacja cateringu 56.10.11
  5. Organizacja cateringu 56.10.11
  6. Organizacja cateringu 56.10.11

V.

Przedmiotem umowy zawieranej przez Wnioskodawcę jest zakup usługi kompleksowej organizacji spotkania integracyjnego dla pracowników. Zamówienie dotyczy organizacji, przygotowania, przeprowadzenia i zakończenia wszelkich działań związanych z imprezą. Przedmiotem zamówienia jest również świadczenie usług cateringowych w trakcie trwania spotkania - zatem usługi cateringowe świadczone podczas spotkań integracyjnych są elementem kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych.

Wydatki poniesione na catering są adekwatne do sytuacji, ponieważ służą one celowi spotkania integracyjnego - budowaniu pozytywnej atmosfery oraz dobrych relacji między stronami, co w następstwie prowadzi niejednokrotnie do powstania wyższych przychodów Spółki. Zatem finansowane usługi cateringowe są w sposób pośredni związane z prowadzoną działalnością opodatkowaną (działalnością gospodarczą). Cała, kompleksowa usługa organizacji imprez integracyjnych, w ramach, której nabywany jest catering stanowi gospodarczą wartość dodaną dla Spółki.

VI.

Spotkania integracyjne organizowane i finansowane przez Wnioskodawcę, w której oprócz pracowników uczestniczą członkowie rodzin pracowników redukują stres i zmęczenie pracowników, co często odbija się nie tylko na dyspozycji do pracy, ale również na ich zdrowiu, poprawiają komunikację wewnętrzną i motywację do pracy. Spotkania sprzyjają atmosferze odpoczynku i relaksu oraz pozwalają na zintegrowanie pracowników, budowanie zespołu oraz ułożenie wzajemnych relacji między pracownikami - co w rezultacie przekłada się na efektywność pracy, a przez to zwiększa przychody uzyskane przez Wnioskodawcę.

Możliwość uczestnictwa członków rodzin w spotkaniach integracyjnych jest ściśle związana ze stosunkiem pracy łączących pracowników z Wnioskodawcą - gdyby nie ten stosunek członkowie rodzin nie uczestniczyliby w spotkaniu. Dzięki wzięciu udziału w organizowanych spotkaniach rodziny pracowników mogą poznać ich środowisko pracy, jest to też doskonała okazja do poznania rodzin kolegów/koleżanek z pracy a także atrakcyjna forma spędzenia wolnego czasu, która sprzyja zacieśnianiu więzi między pracownikami i ich rodzinami, a także buduje pozytywną atmosferę i sprzyja relacjom interpersonalnym na gruncie prywatnym, co w istocie rzeczy przekłada się na relacje służbowe pracowników. Pozytywne relacje prywatne, owocują lepszą współpracą na gruncie zawodowym, co powoduje wzrost wydajności i dochodów uzyskiwanych przez Spółkę.

VII.

Spotkania integracyjne organizowane przez Wnioskodawcę są wyrazem jego społecznej odpowiedzialności oraz dbałości o pracowników. Zwiększają on zaangażowanie załogi do poszukiwania nowych rozwiązań i polepszają komunikację w firmie, co przekłada się na usprawnienie procesu decyzyjnego. Organizacja spotkań motywuje również poszczególnych pracowników do stawiania sobie coraz wyższych celów oraz wzmacnia ich identyfikację ze Spółką jako miejscem pracy. Wszystkie te działania prowadzą do polepszenia wyników osiąganych przez Wnioskodawcę. Ponadto spotkania mają również na celu przekazanie pracownikom informacji o dotychczasowych wynikach oraz prezentowanie strategii bieżącej i przyszłej działalności. W związku z powyższym organizacja przedmiotowych spotkań jest związana w sposób pośredni z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę (z działalnością opodatkowaną).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach z tytułu nabyć towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, o ile nie są one wymienione w katalogu negatywnym zawartym w art. 88 ustawy o VAT, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych dla pracowników?
  2. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach z tytułu nabyć towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, o ile nie są one wymienione w katalogu negatywnym zawartym w art. 88 ustawy o VAT, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych w części dotyczącej rodzin pracowników?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem przez niego towarów i usług, a także usług kompleksowych związanych z organizacją imprez integracyjnych dla pracowników, ponieważ towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dodatkowo należy zastrzec, że na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

W związku z powyższym, można stwierdzić, że podatnikom VAT czynnym przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdy:

  • towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych;
  • nabywane towary i usługi nie znajdują się z katalogu wskazanym w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT.

Uregulowania ustawy o VAT nie określają, czy związek pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych musi być pośredni lub bezpośredni. Jednakże w doktrynie można wyróżnić związek bezpośredni i pośredni pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Celem organizowanych przez Wnioskodawcę spotkań w formie pikników rodzinnych jest poprawa komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez integrowanie pracowników z firmą, umacnianie zespołu, polepszanie atmosfery pracy oraz ułatwianie wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie uzyskanie zwiększenia efektywności pracy i tym samym zwiększenia przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę. Uczestnictwo rodzin w spotkaniu stanowi dodatkowy aspekt integracyjny pracowników ze Spółką. Osoby, które przybyły z rodzinami stają się później bardziej zaangażowane w wykonywane obowiązki bowiem wspólnie spędzony czas motywuje i buduje lojalność wobec pracodawcy, co potem przekłada się na efektywność pracy, a w konsekwencji na wzrost przychodów Spółki.

Uwzględniając powyższe w ocenie Wnioskodawcy można zatem uznać, że nabywane przez Spółkę w związku z organizacją imprez integracyjnych towary i usługi mają pośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto, Wnioskodawca zwraca uwagę, że również będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, które dokumentują nabycie usług cateringowych. Wynika to z faktu, że ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT dotyczące usług gastronomicznych nie jest tożsame z usługami cateringowymi. Zgodnie z art. 6 ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r.) usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczenie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy.

Ustawodawstwo polskie również różnicuje te dwa rodzaje usług. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. 2015 poz. 1676 z późn. zm.) pod symbolem 56.29.19.0 klasyfikuje pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę. Natomiast pod symbolem 56.21.19.0 są sklasyfikowane usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering).

Wnioskodawca zauważa, że również w sytuacji nabycia usług kompleksowych, rozumianych jako usługi całościowe, z których nie można wyodrębnić konkretnych elementów, będzie mógł odliczyć VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie mógł dokonywać obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach związanych z nabywaniem towarów i usług, w tym usług kompleksowych, związanych z organizowaniem imprez integracyjnych dla pracowników. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT, a nabyte towary i usługi oraz zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych mają pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi przez Wnioskodawcę. W konsekwencji powyższych okoliczności, mając na uwadze przytoczone uregulowania prawne w ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wykazanych na fakturach w związku z nabyciem towarów i usług, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych dla pracowników, o ile nie są one czynnościami wymienionymi w art. 88 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z organizowaniem imprez integracyjnych dla pracowników, w tym usług cateringowych, zostało potwierdzone m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 02 października 2014 r. nr IPPP1/443-1059/14-2/IGo;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 04 września 2014 r. nr IPPP1/443-761/14- 2/IGo;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 01 lutego 2013 r. nr ITPP1/443-1351/12/DM.

Natomiast stanowisko w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług kompleksowych związanych z organizowaniem imprez integracyjnych dla pracowników zostało potwierdzone m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych przez:

Ad. 2

Zdaniem Spółki, będzie ona miała prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach z tytułu nabyć towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, w tym kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych, w części dotyczącej rodzin pracowników.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towarów zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT i rozumie się przez nie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Analizując treść art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, należy zwrócić uwagę na odpłatność dostawy towarów i odpłatność świadczenia usług. Mogłoby to oznaczać, że aby dana dostawa towarów/świadczenie usług była czynnością opodatkowaną, powinna być odpłatna. Jednakże ustawodawca w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 przewidział pewną fikcję prawną.

Według art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Tym samym, przekazanie/zużycie towarów zakupionych na potrzeby organizowanych imprez integracyjnych przez rodzinę pracowników będą stanowiły dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Oznacza to, iż na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż czynność nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste rodzin pracowników w świetle ustawy o VAT stanowią świadczenie usług, a tym samym, należą do katalogu czynności opodatkowanych.

Jak zostało wskazane powyżej, nieodpłatna dostawa towarów/świadczenie usług są czynnościami opodatkowanymi, dlatego też zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w wyroku wydanym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w dniu 19 marca 2014 r. sygn. I SA/Bd 206/14, w którym to Sąd orzekł, iż:

„Za niezgodne natomiast z prawem należy ocenić stanowisko organu w przedmiocie braku podstaw do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dotyczących organizacji festynu (wynajem obiektu, ochrony; zapewnienia części artystyczno-rozrywkowej i cateringu), a przeznaczonych dla osób niebędących pracownikami Spółki. Podać należy, że na podstawie art. 86 ust. 1 u.p.tu. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z przywołanego przepisu jednoznacznie wynika, że warunkiem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest wykorzystywanie towarów i usług do czynności opodatkowanych. Skoro z art. 8 ust. 2 pkt 2 u p.tu. wynika wprost, że w niektórych sytuacjach prawodawca poprzez fikcję prawną zrównał nieodpłatne świadczenie usług z odpłatnym ich świadczeniem, a tym samym uczynił je przedmiotem opodatkowania mieszczącym się w zakresie dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., to w pełni uzasadnione jest stanowisko strony skarżącej o przysługującym jej prawie do odliczenia podatku naliczonego także związanego z usługą organizacji festynu w tej części, w której jest ona przeznaczona dla osób niebędących pracownikami. Jeszcze raz podnieść należy, że z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT wynika, że co do zasady opodatkowaniu podlega jedynie odpłatne świadczenie usług, a przepis art. 8 ust. 2 tej ustawy wprowadza od tej zasady wyjątki wskazując usługi, które choć są nieodpłatne, to należy traktować je tak jak usługi odpłatne, a w konsekwencji opodatkowane”.

Podsumowując, mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów oraz nieodpłatne przekazanie usług (np. cateringowych) na potrzeby rodzin pracowników nie będą czynnościami pośrednio związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, ponieważ osoby te nie są związane w żaden sposób z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dlatego też w świetle art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT czynności te należy zrównać z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów i nieodpłatne świadczenie usług na rzecz rodzin pracowników należy uznać za czynności opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Podobne wnioski należy wysunąć odnośnie co do zakupu kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych dla rodzin pracowników, gdyż czynności nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste rodzin pracowników w świetle ustawy o VAT stanowią świadczenie usług, a tym samym należą do katalogu czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższych okoliczności, skoro wydatki poniesione z tytułu nabycia towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, a także zakup kompleksowej usługi organizacji imprezy integracyjnej w części dotyczącej rodzin pracowników będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jak już wskazano Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, to zdaniem Wnioskodawcy będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, o ile nie są one czynnościami wymienionymi w art. 88 ustawy o VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie miał prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach z tytuły nabyć towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych w części dotyczącej rodzin pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawa o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy wskazuje, że obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów i usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości oraz przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Powyższe jest zgodne z utrwalonym już orzecznictwem TSUE dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego, np. z wyrokiem TSUE w sprawie C-126/14 (pkt 28), w którym m.in. stwierdzono: „Jednak jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika (podobne wyroki: Investrand, C-435/05, EU:C:2007:87, pkt 24, SKF, C 29/08, EU:C:2009:665, pkt 58)”.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego nabyte jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy ich nabyciu a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Aby stwierdzić, czy wymieniona wyżej norma art. 88 ustawy znajduje zastosowanie, w pierwszej kolejności ustalenia wymaga czy dana transakcja podlega opodatkowaniu czy też korzysta ze zwolnienia od podatku lub nie podlega opodatkowaniu.

Jak wyjaśniono, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych. Należy zaznaczyć, że nie zawsze możliwe jest wskazanie na ścisłe powiązanie podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Ważne jest jednak, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że w celu organizacji imprez integracyjnych Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług, np. cateringowych udostępnianych pracownikom podczas tej imprezy. Powyższy zakup ma pośredni związek z wykonywaną działalnością gospodarczą. Nabywane przez Wnioskodawcę towary nie służą dalszej odsprzedaży, ani nie są wykorzystywane do wytworzenia wyrobów/usług będących przedmiotem obrotu (co świadczyłoby o bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością), ale pośrednio. Jak wskazuje Wnioskodawca imprezy integracyjne mają na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez integrowanie pracowników z firmą, umacnianie zespołu, polepszanie atmosfery pracy oraz ułatwianie wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie uzyskanie zwiększenia efektywności pracy i tym samym zwiększenia przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę.

Pośredni charakter związku z prowadzoną działalnością w okolicznościach wskazanych we wniosku nie powinien wpływać w sposób ograniczający na prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, pod warunkiem, że towary i usługi nabywane w tym celu nie mieszczą się w art. 88 ustawy o VAT.

Analogicznie jak w przypadku towarów i usług przedstawia się sytuacja nabywanej usługi kompleksowej organizacji imprezy integracyjnej.

W rezultacie, skoro nabywane towary i usługi, w tym usługa kompleksowa organizacji imprez integracyjnych na rzecz pracowników będzie wykazywała pośredni związek z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi, to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach z tytułu zakupu tych towarów i usług, z uwzględnieniem przesłanek wykluczających to prawo określonych w art. 88 tej ustawy. Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wykazanych na fakturach w związku z nabyciem towarów i usług, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych dla pracowników, o ile nie są one czynnościami wymienionymi w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Przechodząc do odpowiedzi na pytania nr 2 należy stwierdzić:

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Z literalnego brzemienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika wprost, że odnosi się on do takiego przekazania towarów, które nastąpiło wyłącznie na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Oznacza to, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazania towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika. Przepis ust. 3 tego artykułu określa tylko rodzaje towarów których przekazanie wskazane w ust. 2, czyli na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem zostało wyłączone z zakresu przedmiotowego opodatkowania jest to przepis szczególny zawierający wyjątki w stosunku do ust. 2.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, zasadą jest, że usługa podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy ma charakter odpłatny. Jeżeli daną usługę wykonano nieodpłatnie, to nie podlega ona opodatkowaniu – z pewnymi zastrzeżeniami dotyczącymi usług nieodpłatnych zrównanych z usługami świadczonymi odpłatnie.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca planuje organizować imprezy integracyjne nie tylko dla pracowników, ale także dla ich rodzin.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabyć towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych w części dotyczącej rodzin pracowników.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów oraz nieodpłatne przekazanie usług (np. cateringowych) na potrzeby rodzin pracowników nie będą czynnościami pośrednio związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, ponieważ osoby te nie są związane w żaden sposób z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dlatego też w świetle art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT czynności te należy zrównać z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów i nieodpłatne świadczenie usług na rzecz rodzin pracowników należy uznać za czynności opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Podobne wnioski należy wysunąć odnośnie zakupu kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych, w której uczestniczą rodziny pracowników. Jak wskazał Wnioskodawca czynności nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste rodzin pracowników w świetle ustawy o VAT stanowią świadczenie usług, a tym samym należą do katalogu czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższych okoliczności, skoro wydatki poniesione z tytułu nabycia towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, a także zakup kompleksowej usługi organizacji imprezy integracyjnej w części dotyczącej rodzin pracowników będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jak już wskazano Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, o ile nie są one czynnościami wymienionymi w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie pytań i stanowiska, stąd kwestia uznania nabywanej usługi za kompleksową nie była przedmiotem rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj