Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4011.75.2018.2.JG
z 27 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 28 lutego 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 22 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego przychodu ze sprzedaży działek wchodzących w skład gospodarstwa rolnego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego przychodu ze sprzedaży działek wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.



Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 13 marca 2018 r. nr 0115 KDIT2-3.4011.75.2018.1.JG wezwano Wnioskodawczynię do ich usunięcia. Wniosek został uzupełniony pismem w dniu 22 marca 2018 r.



We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W roku 1996 Wnioskodawczyni odziedziczyła po zmarłym ojcu 1/2 część gospodarstwa rolnego z części należącej do ojca, czyli 1/4 część z całości. Gospodarstwo rolne odziedziczone przez Wnioskodawczynię i jej mamę składało się z działek nr 5 i nr 6 o łącznej powierzchni 5,26 ha.

Następnie aktem notarialnym Rep. A. z dnia 3 lutego 2012 r. Wnioskodawczyni nabyła w drodze darowizny 3/4 części gospodarstwa rolnego będące własnością jej mamy.

W dniu 14 kwietnia 2016 r. aktem notarialnym Rep. A. Wnioskodawczyni sprzedała działkę nr 5 o powierzchni 2,72 ha za kwotę (…) zł. Nabywca oświadczył w akcie sprzedaży, że osobiście od ponad pięciu lat prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni mniejszej niż 300ha, a działkę nr 5 kupuje na powiększenie gospodarstwa rolnego.

W tym samym dniu, tj. 14 kwietnia 2016 r. aktem notarialnym Rep. A. Wnioskodawczyni sprzedała działkę nr 6 o powierzchni 2,54 ha za cenę (…) zł. Nabywca oświadczył, że przedmiotową działkę kupuje w celu utworzenia gospodarstwa rolnego.

W dniu 3 kwietnia 2016 r. aktem notarialnym Rep. A Wnioskodawczyni zakupiła lokal mieszkalny za cenę (…) oraz uiściła opłaty u notariusza (PCC, taksa notarialna, opłaty sądowe) w kwocie (…) zł, tj. łącznie wydała (…) zł.

W dniu 3 czerwca 2016 r. aktem notarialnym Rep. A. Wnioskodawczyni zakupiła lokal mieszkalny za cenę (…) zł. oraz dodatkowe opłaty u notariusza (PCC, taksa notarialna, opłaty sądowe) w kwocie (…) zł, tj. łącznie wydała (…) zł.


Ponadto w uzupełnieniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni udzieliła następujących odpowiedzi na pytania zawarte w ww. wezwaniu.


1. jakie użytki według wypisu z rejestru gruntów, na który powołuje się Pani w złożonym wniosku o wydanie interpretacji wchodziły w skład działki nr 5, a jakie w skład działki nr 6, których łączna powierzchnia wyniosła 5,26 ha?


Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów z dnia 16 marca 2016 r. w skład działki nr 5 wchodziły następujące użytki rolne:


 - pastwiska trwałe        (PsVI)      0,17 ha,
- grunty orne (RV) 0,45 ha,
- grunty orne (RVI) 2,10 ha. razem działka nr 5 2,72 ha


W skład działki nr 6 wchodziły:


 - łąki trwałe              (ŁIV)       0,28 ha,
- pastwiska trwałe (PsVI) 0,13 ha,
- grunty orne (RV) 0,68 ha,
- grunty orne (RVI) 1,45 ha. Razem działka nr 6 2,54 ha


Ogółem działka nr 5 i nr 6 5,26 ha.


2. co poświadcza zaświadczenie Wójta Gminy, na które powołuje się Pani we wniosku o wydanie interpretacji?


Wójt Gminy w wydanym zaświadczeniu z dnia 18 marca 2016 r. poświadczył, że na dzień jego wystawienia działki nr 5 i 6 były działkami rolnymi i nie został zmieniony ich charakter w planie miejscowego zagospodarowania przestrzennego, gdyż takiego planu nie było.


3. czy w drodze spadku i darowizny uzyskała Pani własność nieruchomości spełniającej definicję gospodarstwa rolnego zawartej w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1892, z późn. zm.) zgodnie, z którym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej?


W drodze spadku Wnioskodawczyni odziedziczyła udział w gospodarstwie rolnym. Gospodarstwo to składało się z działek nr 5 i 6, a łączna powierzchnia gospodarstwa wynosiła 5,26 ha. Odziedziczony udział wynoszący 1/4 całości to 1,315 ha, co wyczerpuje definicję gospodarstwa rolnego.


4. jeżeli było to gospodarstwo rolne, to czy w związku z sprzedażą grunty działki nr 5, utraciły charakter rolny?


Nabywca działki nr 5 w par. 3 aktu złożył stosowne oświadczenie, że kupuje ją na powiększenie gospodarstwa rolnego. Działka nr 5 jest użytkowana rolniczo i nie zmieniła swojego charakteru.


5. jeżeli było to gospodarstwo rolne, to czy w związku z sprzedażą grunty działki nr 6, utraciły charakter rolny?


Nabywca działki nr 6 w par. 3 aktu złożył oświadczenie, że kupuje ją na utworzenie gospodarstwa rolnego. Działka nr 6 jest użytkowana rolniczo i nie zmieniła swojego charakteru.


6. w jaki sposób ma Pani zamiar realizować własne cele mieszkaniowe w zakupionym w dniu 3 kwietnia 2016 r. aktem notarialnym lokalu mieszkalnym?


Zakupiony w dniu 19 kwietnia 2016 r. aktem notarialnym Rep. A lokal Wnioskodawczyni zakupiła z myślą o sobie i opiece nad mamą. Mama mieszka obok tego bloku, posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności na stałe i potrzebuje długotrwałej, stałej pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji.


7. w jaki sposób ma Pani zamiar realizować własne cele mieszkaniowe w zakupionym w dniu 3 czerwca 2016 r. aktem notarialnym Rep. A lokalu mieszkalnym?


Lokal mieszkalny nabyty w dniu 3 czerwca 2016 r. Wnioskodawczyni zakupiła z myślą o synu, który niedługo zamierza studiować i zamieszkać od tej chwili w przedmiotowym lokalu mieszczącym się w tej samej dzielnicy, co zakupione poprzednio mieszkanie (będzie blisko mamy i babci).


8. z jakich środków zakupiła Pani lokal mieszkalny aktem notarialnym Rep. A w dniu 3 kwietnia 2016 r., gdyż zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym sprzedaż zarówno działki nr 5 jak i działki nr 6 nastąpiła 14 kwietnia 2016 r., czyli już po zakupie ww. lokalu mieszkalnego?


Lokal mieszkalny, którego zakup udokumentowany jest aktem notarialnym zakupiłam dnia 19 kwietnia 2016 r. We wniosku pomyliłam się i błędnie podałam datę 3 kwietnia 2016 r. Obecnie prostuję tę pomyłkę. Lokal ten kupiłam ze środków pochodzących ze sprzedaży gospodarstwa rolnego, tj. działek nr 5 i 6.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy Wnioskodawczyni prawidłowo rozumuje, że sprzedaż działki Nr 5 za kwotę (…) zł korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, gdyż zakup dokonywany jest na powiększenie gospodarstwa rolnego, a więc musi wydać na cele mieszkaniowe tylko kwotę (…) zł za sprzedaną działkę nr 6?
  2. Czy zakup dwóch mieszkań w ramach wydatkowania środków pochodzących ze sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od dnia nabycia, stanowi wydatek na własne cele mieszkaniowe?


Zdaniem Wnioskodawczyni:


Ad 1. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolniona jest z podatku sprzedaż całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

W tym przypadku nabywca kupował je na powiększenie gospodarstwa rolnego, spełniony jest więc warunek zawarty w tym przepisie.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że kwoty (…) zł uzyskanej ze sprzedaży działki nr 5 nie powinna wykazywać w zeznaniu podatkowym PIT-39 i kwoty (…) zł przeznaczać na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych by skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ad 2. Zakup dwóch mieszkań ze środków pochodzących ze sprzedaży innej nieruchomości, od nabycia której nie upłynęło jeszcze 5 lat, stanowi wydatek na własne cele mieszkaniowe i uprawnia Wnioskodawczynie do skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowiska organów skarbowych prezentowane w wydanych interpretacjach indywidualnych zostały zakwestionowane przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 17 maja 2017 r., sygn. akt II FSK 1053/15 uznał, że zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na wynajem (czyli nie do zamieszkania przez właściciela) stanowi wydatek na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych.

Podobnie orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z dnia 22 października 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 1028/14 uznał, że kupno dwóch mieszkań za pieniądze pochodzące ze sprzedaży odziedziczonych mieszkań spełnia wymogi do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, pomimo że podatnik przez pewien czas zamierza wynajmować te mieszkania. Zdaniem sądu ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia prawa do skorzystania z omawianego zwolnienia od tego, co z tym mieszkaniem zrobi nabywca, ani od tego, czy będzie ono zamieszkane tuż po zakupie. W opinii sądu wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, że celem podatnika jest dążenie, aby w tym nowym lokalu zamieszkać, natomiast wyrażenie „własne cele mieszkaniowe” należy odnosić do zamiaru zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie wydatkowania przychodu na nabycie mieszkania w znaczeniu przedmiotowym. W rezultacie, jeżeli nawet mieszkanie kupione za środki uzyskane ze sprzedaży innego lokum zostanie wynajęte, podatnik ma prawo do ulgi podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.; dalej ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Treść art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy wskazuje, że jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Wobec powyższego należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli sprzedaż ta ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zatem w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

W związku z tym wskazać należy, że zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459 z późn. zm.; dalej Kodeks cywilny), prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób.

W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Oznacza to, że dla ustalenia daty nabycia nieruchomości lub praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, będących przedmiotem spadku istotny jest dzień jego otwarcia, czyli śmierci spadkodawcy.

Dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy że do nabycia udziału w wysokości 1/4 w gospodarstwie rolnym w drodze spadkobrania przez Wnioskodawczynię doszło w dacie śmierci jej ojca, czyli w 1996 roku. Co oznacza, że sprzedaż udziału wynoszącego 1/4 działki o nr 5 w ogóle nie była objęta obowiązkiem podatkowym, ponieważ sprzedaż udziału o takiej wysokości w działce nr 5 nastąpiła po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie.

Natomiast udział w wysokości 3/4 w działce nr 5 Wnioskodawczyni nabyła w drodze umowy darowizny od matki zgodnie z zawartym w dniu 3 lutego 2012 r. aktem notarialnym. W tym przypadku ustawowo określony pięcioletni okres generujący powstanie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży tej nieruchomości upływał w dniu 31 grudnia 2017 r. W związku z powyższym sprzedaż udziału w wysokości 3/4 przedmiotowej działki w dniu 14 kwietnia 2016 r. była źródłem przychodu podlegającego opodatkowaniu i w stosunku do takiej wysokości przychodu można rozpatrywać zasadność zastosowania zwolnienia od podatku wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Również sprzedaż udziału nabytego w drodze darowizny w działce nr 6 – z uwagi na fakt, że doszło do niej 14 kwietnia 2016 r., tj. przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie – jest źródłem przychodu, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać przy tym należy, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. Z 2017 r., poz. 1892 z późn. Zm.; dalej: ustawa o podatku rolnym). Zgodnie z art. 2 ust. 1 w związku z art. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków, jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Z 2016 r., poz. 1034, z późn. Zm.) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.


Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane;
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery „E” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  5. (uchylony);
  6. grunty pod wodami;
  7. tereny różne oznaczone symbolem –Tr.


Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia grunty rolne dzielą się na:


  1. użytki rolne, do których zalicza się:


    1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
    2. sady, oznaczone symbolem - S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr;



  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.


Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że działki gruntu nr 5 i 6 były częścią gospodarstwa rolnego stanowiącą zgodnie z ustawą o podatku rolnym gospodarstwo rolne, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków, jako pastwiska trwałe i grunty orne.

Udział wynoszący 3/4 w działce nr 5 stanowiącej część gospodarstwa rolnego nabyty w drodze darowizny, Wnioskodawczyni sprzedała w dniu 14 kwietnia 2016 r. część nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne, w tym udział wynoszący 3/4 działki nr 5. Nabywca jest rolnikiem i w akcie notarialnym zapewnił, że nabywane przez niego nieruchomości wejdą w skład prowadzonego przez niego gospodarstwa rolnego, i jak oświadczyła Wnioskodawczyni sprzedane grunty działki nr 5 w dalszym ciągu są użytkowane rolniczo i nie zmieniły swojego charakteru.

Również udział wynoszący 3/4 w działce nr 6 stanowiącej część gospodarstwa rolnego nabyty w drodze darowizny, Wnioskodawczyni sprzedała w dniu 14 kwietnia 2016 r. część nieruchomość stanowiącej gospodarstwo rolne, w tym udział wynoszący 3/4 działki nr 6. Nabywca w akcie notarialnym oświadczył, że kupuje działkę nr 6 w celu utworzenia gospodarstwa rolnego. Natomiast Wnioskodawczyni stwierdziła w uzupełnieniu stanu faktycznego wniosku, że sprzedane grunty działki nr 6 są użytkowane rolniczo i nie zmieniły swojego charakteru.


Wykładnia językowa powołanego art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na stwierdzenie, że ustawodawca uzależnia zastosowanie przedmiotowego zwolnienia od spełnienia następujących przesłanek:


  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą one stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego.


Jak wskazano, jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Przy czym okoliczność, czy dana nieruchomość rzeczywiście w wyniku sprzedaży utraciła, czy też nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. W niniejszej sprawie organ natomiast przyjął zgodnie z opisem stanu faktycznego, że przedmiotowe grunty w związku ze sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że - z zastrzeżeniem, że sprzedaż nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej - uzyskany przez Wnioskodawczynię przychód w części dotyczącej sprzedaży udziału 3/4 w działkach nr 5 i nr 6 będących częściami gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast sprzedaż udziału w wysokości 1/4 w tych działkach w ogóle nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu z uwagi na upływ ustawowo określonego pięcioletniego terminu, w którym ta sprzedaż jest źródłem przychodu.


Podsumowując stwierdzić należy, że przychód ze sprzedaży - z zastrzeżeniem, że nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej - udziału wynoszącego 1/4 w przedmiotowych działkach nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mógłby podlegać ewentualnemu zwolnieniu z opodatkowania. Natomiast przychód ze sprzedaży udziału wynoszącego 3/4 w opisywanych działkach korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 tej. Powyższe oznacza zarazem, że nie istnieje przychód, którego wydatkowanie uprawniałoby do ewentualnego skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r, poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj