Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.75.2018.1.MM
z 3 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia, na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a i 22 ustawy w zw. z § 3 rozporządzenia, podatku naliczonego związanego z wydatkami ogólnymi Urzędu Miasta – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia, na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a i 22 ustawy w zw. z § 3 rozporządzenia, podatku naliczonego związanego z wydatkami ogólnymi Urzędu Miasta.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”).

W ramach swojej działalności Gmina dokonuje szeregu czynności, do wykonywania których zobowiązana jest na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j., Dz. U. z 2016 r. poz. 446, ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”).

Wnioskodawca jest również miastem na prawach powiatu i zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j., Dz. U. z 2017 r. poz. 1868, ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie powiatowym”) wykonuje także zadania przeznaczone dla powiatu.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. W szczególności, jednostką organizacyjną Gminy jest Urząd Miejski w … (dalej: „Urząd Miasta”), będący urzędem obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami. Gmina wykonuje również zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej w ramach porozumień zawartych z tymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwymi organami administracji rządowej.

W ramach powyżej wskazanych obszarów działalności Gmina pobiera różnego rodzaju opłaty, np. opłatę z tytułu czynności administracyjnych, opłatę targową, podatek od nieruchomości, itp.

W powyższym zakresie Gmina wykonuje powyższe czynności na podstawie stosunku administracyjnego, nie działając jako podatnik VAT (dalej: „czynności nieobjęte VAT”).

Jednocześnie Gmina wykonuje także szereg czynności działając jako podatnik VAT, tj. czynności opodatkowanych VAT (np. świadczenie usług najmu lub dzierżawy, dostawy nieruchomości, świadczenie usług komunikacji miejskiej), dalej: „czynności opodatkowane VAT” oraz zwolnionych od podatku VAT (np. najem lokali mieszkalnych) (dalej: „czynności zwolnione od podatku VAT”).

W związku z wykonywaniem wyżej wskazanych czynności Gmina dokonuje nabycia różnego typu świadczeń, w tym na potrzeby Urzędu Miasta. Część nabywanych przez Gminę świadczeń związana jest bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W stosunku do części świadczeń nabywanych przez Gminę nie ma obiektywnej możliwości przypisania ich do żadnego z obszarów swojej działalności, tj. do (i) czynności objętych zakresem ustawy o VAT, oraz (ii) pozostających poza zakresem VAT. W związku z powyższym, część świadczeń nabywanych przez Gminę jest wykorzystywana jednocześnie do każdego z ww. obszarów (tj. opłaty eksploatacyjne, zakup i serwis sprzętu komputerowego, systemy informatyczne a także materiały biurowe, środki czystości i inne) dalej: „wydatki ogólne”.

Od wydatków ogólnych poniesionych przez Gminę (związanych z funkcjonowaniem Urzędu Miasta) Gmina rozważa odliczać część podatku VAT, która związana jest z całością działalności Gminy jako podatnika VAT za pomocą tzw. prewspółczynnika struktury sprzedaży (dalej: „preWSS"), którego wartość oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.


Zgodnie z kluczem przychodowym kalkulacji preWSS, wskazanym w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193, dalej: „Rozporządzenie”), Gmina dokonała kalkulacji preWSS dla obsługującego ją Urzędu Miejskiego w … przyjmując dane za rok poprzedni, przy zastosowaniu metody przychodowej wskazanej w § 3 ust. 2 Rozporządzenia, przyjmując:


  1. w zakresie licznika roczny obrót z tytułu działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej, który może zostać ustalony z:


    1. kwoty netto wynikające z prowadzonych przez Urząd Miejski rejestrów sprzedaży (obrót zwolniony, obrót opodatkowany stawką),
    2. po wyłączeniu aportu do miejskich spółek z o.o. w zamian za objęcie udziałów (jako usługi, których przedmiotem są udziały w spółkach na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a ustawy o VAT),
    3. po wyłączeniu obrotów dokonanych między jednostkami budżetowymi (organizacyjnymi) a Urzędem Miejskim.


  2. w zakresie mianownika dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, które mogą zostać ustalone z:


    1. dochodów wykonanych wynikających ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego (tj. Gminy),
    2. pomniejszono o:


      1. odsetki od środków na rachunkach bankowych,
      2. spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej,
      3. dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych,
      4. zwrot podatku z tytułu korekty deklaracji VAT-7 za lata ubiegłe,
      5. dochody wykonane wskazane w sprawozdaniach z wykonania planu dochodów budżetowych wszystkich samorządowych jednostek budżetowych oraz Urzędu Miejskiego w …, powiększone o zapomogi,
      6. dotacje.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy, zgodnie z art. 86 ust. 2a oraz ust. 22 ustawy o VAT w zw. z § 3 Rozporządzenia, Gmina będzie uprawniona do określenia wysokości podatku VAT naliczonego, związanego z wydatkami ogólnymi Urzędu Miasta, w sposób określony w Rozporządzeniu?
  2. Czy, zgodnie § 3 ust. 2 Rozporządzania, Gmina będzie uprawniona do obliczenia proporcji określającej wysokość podatku VAT naliczonego związanego z działalnością w charakterze podatnika VAT jako: stosunek roczny obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanego przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej (mianownik) do dochodów wykonanych Urzędu Miasta obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (licznik)?


Zdaniem Gminy:


  1. Zgodnie z art. 86 ust. 2a oraz ust. 22 ustawy o VAT w zw. z § 3 Rozporządzenia będzie uprawniona do określenia wysokości podatku VAT naliczonego, związanego z wydatkami ogólnymi Urzędu Miasta, w sposób określony w Rozporządzeniu
  2. Będzie uprawniona do obliczenia proporcji określającej wysokość podatku VAT naliczonego związanego z działalnością w charakterze podatnika VAT jako: stosunek roczny obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanego przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej (mianownik) do dochodów wykonanych Urzędu Miasta obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (licznik).


Uzasadnienie stanowiska.

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wykorzystującym nabywane świadczenia w szczególności do czynności opodatkowanych VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku VAT naliczonego zasadniczo stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem m.in. art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku VAT naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Powyższa regulacja wskazuje, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej podatnika (tj. m.in. sprzedaży objętej zakresem ustawy o VAT – opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT) oraz pozostającymi poza zakresem ustawy o VAT, wartość podatku VAT naliczonego określa się za pomocą tzw. preWSS.

W ustawie o VAT zostały wskazane przykładowe sposoby wyliczenia preWSS, takie jak: klucz powierzchniowy, klucz osobowy, klucz przychodowy, czy klucz godzinowy (art. 86 ust. 2c ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, zostało wydane Rozporządzenie, w którym wskazano sposób kalkulacji preWSS m.in. dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Paragraf 1 Rozporządzania wskazuje, że reguluje ono szczególne przypadki określania wartości preWSS, w szczególności dla jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku nabywania świadczeń stanowiących wydatki ogólne Urzędu Miasta, Gmina ma możliwość dokonania odliczenia podatku VAT jedynie w zakresie, w jakim mają one związek z działalnością gospodarczą, który określany jest za pomocą preWSS Urzędu Miasta.

Tym samym Gminie będzie przysługiwało prawo określenia wysokości podatku VAT naliczonego, związanego z wydatkami ogólnymi, określonego za pomocą preWSS wskazanego w Rozporządzeniu (co wynika z faktu, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego).

Ad. 2

Artykuł 86 ust. 2c ustawy o VAT wskazuje, na podstawie jakich danych możliwe jest określenie przez podatnika VAT proporcji w jakiej nabywane świadczenia są związane z działalnością gospodarczą.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

W przedmiotowym zakresie Rozporządzenie reguluje najwłaściwsze, zdaniem Ustawodawcy, sposoby określenia wartości preWSS w szczególności dla poszczególnych jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Jak wskazane jest w § 3 ust. 2 Rozporządzenia, Ustawodawca uznał, że w przypadku urzędów obsługujących jednostkę samorządu terytorialnego najwłaściwszą metodą określania preWSS jest procentowy:


(i) stosunek rocznego obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanego przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego (Licznik), do

(ii) dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (Mianownik).


Powyższe, zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia, można zapisać wg następującego wzoru:


             Licznik x 100
PreWSS = ------------------
Mianownik


Licznik.


Zgodnie z § 2 Rozporządzenia, w Liczniku obrót rozumie się jako podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy VAT, w zakresie:


  1. dokonywanych przez podatników:
    - odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
    - odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
    - eksportu towarów,
    - wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  2. odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.


Wartość Licznika, zgodnie z art. 86 ust. 2g zdanie trzecie ustawy o VAT (odpowiednie stosowanie art. 90 ust. 5 i 6 ustawy o VAT), jest pomniejszona o wartość:


  • dostaw towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby działalności prowadzonej przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego.
  • pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
  • usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.


W przedmiotowym przypadku, w oparciu o powyższe regulacje, Gmina wyliczyła roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez Urząd Miasta obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o sumę kwot netto z prowadzonych przez Urząd Miejski rejestrów sprzedaży (tj. w szczególności obrót zwolniony, obrót opodatkowany stawką VAT, obrót opodatkowany stawką 23% VAT z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług na terytorium kraju). Z powyższego wyłączono wniesione aporty do miejskich spółek z o.o. w zamian za objęcie udziałów (jako usługi, których przedmiotem są udziały w spółkach na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a ustawy o VAT) oraz obroty dokonane między jednostkami budżetowymi a Urzędem Miejskim. Podstawą tego wyłączenia jest art. 90 ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, który stosuje się odpowiednio do regulacji dotyczących preWSS, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Mianownik.

W mianowniku kalkulacji preWSS, zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia, uwzględnia się dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.


Zgodnie § 2 pkt 9 i § 3 ust. 5 Rozporządzenia oraz załącznika do broszury informacyjnej z dnia 17 lutego 2016 r. pt. zasady obliczania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, dochody wykonane obejmują dochody wynikające z realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego jako organu władzy oraz realizacji zadań urzędu jako samorządowej jednostki budżetowej, tj.:


  • dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  • środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  • środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.


Zgodnie z § 2 pkt 9 Rozporządzenia, dochody wykonane nie obejmują:


  • odsetek od środków na rachunkach bankowych,
  • odsetek od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów wartościowych,
  • dywidend z tytułu posiadanych praw majątkowych,
  • spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych,
  • zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, lub zwrotu kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT,
  • dochodów wykonanych samorządowych jednostek budżetowych i Urzędu Miejskiego, powiększonych o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez te jednostki budżetowe i Urząd Miejski, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań JST,
  • środków finansowych pozostających na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzonych na rachunek budżetu JST,
  • wpłat nadwyżek środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych,
  • kwot stanowiących równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, przekazanych samorządowym ZB, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej (z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone celem realizacji przez te podmioty zadań JST),
  • odszkodowań należnych JST, pomniejszonych o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.


Na gruncie powyższych przepisów Gmina wyliczyła dochody wykonane Urzędu Miejskiego biorąc za podstawę dochody wskazane w sprawozdaniu z wykonania planu dochodów budżetowych Gminy-Miasto …, co wynika wprost z § 2 pkt 9 Rozporządzenia, który wskazuje, że dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (...) wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z kolei pomniejszenie dochodów wykonanych o: odsetki od środków na rachunkach bankowych, spadki, dywidendy i zwrot podatku z tytułu korekty deklaracji VAT-7 za lata ubiegłe wynika z regulacji § 2 pkt 9 odpowiednio lit. a i b Rozporządzenia, które wskazują, że dochody wykonane należy pomniejszyć o: dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych oraz o zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT.

Natomiast pomniejszenie o dochody wykonane wskazane w sprawozdaniach z wykonania planu dochodów budżetowych wszystkich samorządowych jednostek budżetowych oraz Urzędu Miejskiego w …, powiększone o zapomogi, wynika wprost z § 2 pkt 9 lit. c Rozporządzenia, który wskazuje, że dochody wykonane Urzędu Miasta należy pomniejszyć również o dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków zapomóg i innych świadczeń o podobnych charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego.

Ponadto dochody wykonane powinny zostać również pomniejszone o dotacje, co wynika wprost z § 2 pkt 9 lit. f Rozporządzenia, który wskazuje, że kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego.

W rezultacie, wartość preWSS Urzędu Miasta powinna być skalkulowana przez Gminę w sposób określony w § 3 ust. 2 Rozporządzenia, przy uwzględnieniu w Liczniku wartości rocznego obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanego przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego do dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (stanowiącego Mianownik kalkulacji preWSS), na co wskazują przywołane wyżej przepisy ustawy o VAT oraz Rozporządzenia.

W świetle powyższego, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestie objęte pytaniami, nie rozstrzyga natomiast innych kwestii poruszonych we wniosku, w tym prawidłowości wyliczenia przez Gminę, przy zastosowaniu metody przychodowej, podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj