Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.100.2018.1.ALN
z 28 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. „” z tytułu:

  • przebudowy i modernizacji budynku Agronomówki oraz budowy budynku garażowo- gospodarczego, związanego z czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług,
  • prowadzenia Biura Projektu (stosownie do wartości poniesionych wydatków), usług promocji, zarządzania projektem, zakupu dokumentacji, zakupu usług nadzoru inwestorskiego oraz przebudowy i modernizacji budynku Lecznicy - związanego ze sprzedażą zwolnioną, opodatkowaną oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług

–jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. „” z tytułu:

  • przebudowy i modernizacji budynku Agronomówki oraz budowy budynku garażowo- gospodarczego, związanego z czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług,
  • prowadzenia Biura Projektu (stosownie do wartości poniesionych wydatków), usług promocji, zarządzania projektem, zakupu dokumentacji, zakupu usług nadzoru inwestorskiego oraz przebudowy i modernizacji budynku Lecznicy - związanego ze sprzedażą zwolnioną, opodatkowaną oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest ona właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego (łącznie ze scentralizowanymi jednostkami) prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną. W strukturze Gminy funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

  1. Urząd Gminy,
  2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
  3. Przedszkole Samorządowe A,
  4. Szkoła Podstawowa w A,
  5. Szkoła Podstawowa w B,
  6. Szkoła Podstawowa w C,
  7. Szkoła Podstawowa w D,
  8. Szkoła Podstawowa w E.

Gmina przystąpiła do realizacji partnerskiego projektu „”, współfinansowanego ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13. Infrastruktura Społeczna, Działania 13.X Rewitalizacja Obszaru Funkcjonalnego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Liderem Projektu jest Gmina A. Gmina w dniu 22 grudnia 2017 r. zawarła umowę o dofinansowanie z Województwem Nr … na realizację Projektu. Projekt realizowany jest na terenie Gmin Obszaru Funkcjonalnego, a Partnerami Projektu są następujące Gminy: …, …, …, …, …, …, …, … .

Celem Projektu jest rewitalizacja obiektów położonych na tzw. obszarach zdegradowanych określonych przez poszczególne Gminy w opracowanych i przyjętych Lokalnych Planach Rewitalizacji. W Gminie do niekorzystnych zjawisk należy zaliczyć: wysoki poziom ubóstwa, duży udział ludności korzystającej z pomocy społecznej, wysokie bezrobocie zwłaszcza długotrwałe, znaczna przestępczość i naruszenia prawa, a także stosunkowo niski poziom przedsiębiorczości. Grupę docelową, do której kierowany jest Projekt stanowią: mieszkańcy Obszaru Funkcjonalnego, osoby zagrożone wykluczeniem społecznym lub ubóstwem, otoczenie osób wykluczonych społecznie, osoby zamieszkujące obszar zdegradowany, potencjalni mieszkańcy i turyści.

W ramach realizacji Projektu w Gminie nastąpi rewitalizacja trzech budynków - Agronomówki, Lecznicy oraz obiektu garażowo-gospodarczego:

  1. Przebudowa i modernizacja istniejącego budynku Agronomówki ma na celu przystosowanie budynku na potrzeby przyszłego Zakładu Usług Komunalnych (działającego jako - spółka prawa handlowego), który będzie prowadził działalność w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Gmina przekaże Zakładowi Usług Komunalnych pomieszczenia na działalność w formie użyczenia (nieodpłatnie).
    Ponadto w budynku zlokalizowana będzie świetlica środowiskowa z zapleczem socjalnym i sanitarnym, a także pomieszczenia dla potrzeb Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespołu Interdyscyplinarnego, pomieszczenia dla Koła Gospodyń Wiejskich oraz świetlica socjoterapeutyczna. Świetlica socjoterapeutyczna (środowiskowa), Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zespół Interdyscyplinarny działają w ramach jednostki Urząd Gminy i realizują zadania własne Gminy na podstawie właściwych ustaw. Członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zespołu Interdyscyplinarnego powołuje Wójt Gminy w drodze zarządzenia. Wymienione jednostki, w tym Koło Gospodyń Wiejskich nie będą wykorzystywać budynku do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
    W ramach przebudowy planowana jest nadbudowa budynku wraz z wykonaniem nowej konstrukcji dachowej i pokrycia. Istniejący układ pomieszczeń zostanie przystosowany na potrzeby nowej funkcji użytkowej, wymienione zostaną wszystkie instalacje wewnętrzne, posadzki i okładziny ścienne, stolarka drzwiowa wewnętrzna. W ramach robót zewnętrznych zostanie wykonana termomodernizacja budynku, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej, wymiana systemu odwodnienia budynku. Dojście do budynku zostanie przebudowane, aby umożliwić dostęp dla osób niepełnosprawnych.
    W ramach zagospodarowania działki planowane jest wykonanie komunikacji wewnętrznej (dojścia i dojazd) oraz parking dla pracowników i petentów. W części działki planowana jest budowa publicznego placu zabaw dla dzieci ze świetlicy środowiskowej i mieszkańców pobliskiego osiedla.
    Wszystkie pomieszczenia budynku, jak również parking i plac zabaw, zostaną udostępnione przez Gminę nieodpłatnie. Gmina nie osiągnie z tego tytułu żadnych dochodów.
  1. Przebudowa i modernizacja istniejącego budynku Lecznicy będzie polegała na dostosowaniu obiektu do nowych funkcji użytkowych - do świadczenia usług społecznych.
    Nastąpi wykonanie termomodernizacji budynku, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowa dachu i wykonanie nowego pokrycia z kompleksową wymianą systemu odprowadzenia wód opadowych. Część pomieszczeń na parterze 20% jest zaadaptowane na potrzeby lecznicy weterynaryjnej, w których działalność gospodarczą z zakresu leczenia zwierząt prowadzi firma zewnętrzna posiadająca uprawnienia do tego rodzaju usług. Za wynajmowane pomieszczenia firma świadcząca usługi weterynaryjne płaci i będzie płaciła czynsz. Z tego tytułu w Gminie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.
    Powierzchnia zajmowana przez gabinet weterynaryjny nie wchodzi w zakres prac rewitalizacyjnych i stanowi koszt niekwalifikowany w projekcie.
    Pomieszczenia na parterze i na piętrze budynku zostaną przeznaczone na potrzeby Klubu, który jest nieformalną grupą mieszkańców, zorganizowaną i prowadzoną przez seniorów, oraz nie prowadzi żadnej sprzedaży. Działalność Klubu jest dofinansowywana przez Gminę ze środków Funduszu sołeckiego. Część pomieszczeń udostępniona będzie na świadczenie bezpłatnych porad dla rolników przez pracownika Ośrodka Doradztwa Rolniczego, a także na świadczenie pomocy prawnej dla najuboższych mieszkańców na podstawie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej. Pomieszczenia te będą udostępnione nieodpłatnie, w związku z wykonywaniem zadań własnych przez Gminę.
    W pozostałej części budynku zostaną wyodrębnione mieszkania socjalne, zapewniające minimalne potrzeby bytowe dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. W ramach dostosowania budynku do nowego sposobu użytkowania (wynajmu) zostaną wykonane roboty budowlane polegające na adaptacji na potrzeby nowej funkcji użytkowej, wymienione zostaną wszystkie instalacje wewnętrzne, posadzki i okładziny ścienne, stolarka drzwiowa wewnętrzna. Gmina będzie pobierać opłaty od użytkowników w formie czynszu, zgodnie z zarządzeniem Wójta Gminy w sprawie określenia stawek czynszu za lokale mieszkalne znajdujące się w zasobie mieszkaniowym Gminy. Koszty związane z mediami będą pokrywane przez najemców według rzeczywistego zużycia (refakturowane: woda, energia).
    Część pomieszczeń w budynku Lecznicy (Klub, pomieszczenia na świadczenie pomocy prawnej) będzie udostępniana nieodpłatnie, wynajem gabinetu weterynaryjnego będzie generował sprzedaż opodatkowaną, wynajem lokali socjalnych stanowić będzie sprzedaż zwolnioną, natomiast refakturowanie mediów będzie sprzedażą opodatkowaną.
  1. Budowa obiektu garażowo-gospodarczego, który będzie wkomponowany do istniejącej zabudowy w nawiązaniu do architektury, a także do zagospodarowania terenu z zachowaniem swobody użytkowania, rozwiązania komunikacji wewnętrznej oraz wytycznych wynikających z bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Budynek garażowo-gospodarczy nie będzie udostępniany podmiotom zewnętrznym, ani wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. Budynek został już wybudowany (obecnie trwają prace wykończeniowe). Budynek nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej.

Działania związane z procesem rewitalizacji poprawią estetykę otoczenia i funkcjonalność budynku, wpłyną również pozytywnie na wizerunek Gminy, jej władz oraz mieszkańców. Poprawa stanu technicznego budynków, budowa nowego budynku oraz modernizacja otoczenia, przyczyni się w pełni do jego społeczno-gospodarczego ożywienia. Kompleksowy rozwój Gminy podniesie atrakcyjność inwestycyjną Gminy, zainicjuje napływ potencjalnych partnerów biznesowych, co skutkować będzie tworzeniem nowych miejsc pracy oraz stworzy optymalne warunki dla rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. Wzrost aktywności turystycznej oraz rozwój gospodarczy Gminy sprawi, że obszar objęty rewitalizacją stanie się miejscem tętniącym życiem. Po dokonanej rewitalizacji Gmina udostępni część inwestycji nieodpłatnie oraz będzie ona ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników. Gmina będzie osiągała dochody z wynajmu lokali mieszkalnych na cele mieszkalne (sprzedaż zwolniona) oraz z wynajmu pomieszczenia na gabinet weterynaryjny (sprzedaż opodatkowana).

Budynkami oraz terenem wokół budynków będzie administrowała Gmina za pomocą jednostki Urząd Gminy.

Gmina, w ramach realizacji projektu, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1875, 2232), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią ww. ustawy, do zadań własnych gmin należą sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 13).

Realizacja Projektu została zaplanowana na lata 2014-2020. Szczegółowe zasady współpracy oraz rozliczeń między Partnerami oraz Liderem zawiera umowa partnerska oraz Regulamin szczegółowych zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczania projektu pn. „”.

Umowa partnerska została zawarta 24 listopada 2016 r. pomiędzy Gminami - Partnerami Projektu. Wynikają z niej następujące prawa i obowiązki Partnerów:

  1. Upoważnienie Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu, w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie Projektu z Instytucją Zarządzającą (zakres upoważnienia został określony w pełnomocnictwach dla Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów stanowiących załącznik do porozumienia).
  2. Przygotowanie dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu.
  3. Udostępnienie Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz Instytucji Zarządzającej wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem realizacji zadania.
  4. Realizacja Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu.
  5. Aktywne uczestnictwo i współpraca w działaniach Partnerstwa mających na celu realizację Projektu.
  6. Realizowanie zobowiązań wynikających z Porozumienia.
  7. Zabezpieczenie odpowiednich środków w budżecie każdej gminy na czas realizacji projektu w wysokości umożliwiającej realizację zadań.
  8. Udostępnianie Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz Instytucji Zarządzającej wszelkich informacji i dokumentów związanych z realizacją zadania.
  9. Monitorowanie przebiegu realizacji Projektu i niezwłoczne informowanie Lidera o zmianach i zaistniałych nieprawidłowościach.
  10. Przekazywanie wszelkich informacji dla Lidera w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych wynikających z Umowy o dofinansowanie i jej załączników.
  11. Utworzenie wyodrębnionego rachunku bankowego dotyczącego realizacji Projektu.
  12. Prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu.
  13. Przechowywanie dokumentacji związanej z realizacją Projektu w terminie wyznaczonym w Umowie o dofinansowanie Projektu i zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi archiwizacji dokumentacji.
  14. Składanie dokumentów do wniosku o płatność Liderowi w terminach przyjętych w harmonogramie określonym po podpisaniu umowy o dofinansowanie.
  15. Monitorowanie wykonania wskaźników realizacji celów Projektu.
  16. Uczestniczenia w spotkaniach organizowanych przez Lidera Projektu.
  17. Udział przedstawicieli gmin w Komitecie Sterującym Projektu zajmującym się przygotowaniem, realizacją i trwałością Projektu.
  18. Zabezpieczenie trwałości Projektu przez okres 5 lat od daty jego zakończenia w zakresie odpowiadającym poszczególnym zadaniom gmin.
  19. Partycypacja w kosztach wspólnych tj. kosztach działalności Biura, wynagrodzeń pracowników biura, wynagrodzenia dla doradcy z zakresu zamówień publicznych oraz studium wykonalności Projektu. Partnerzy nie otrzymują od Lidera żadnych usług i towarów w zamian za przekazanie środki.

Do praw i obowiązków Lidera należy:

  1. Opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu oraz podpisanie w imieniu Partnerów umowy o dofinansowanie Projektu.
  2. Reprezentowanie Partnerów przed Instytucją Zarządzającą oraz innymi instytucjami w sprawach związanych z realizacją, monitoringiem wskaźników oraz kontrolą Projektu.
  3. Koordynowanie prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań wynikających z Projektu.
  4. Zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w Porozumieniu.
  5. Wsparcie i współpraca z Partnerami przy podejmowaniu decyzji dotyczących realizacji Projektu.
  6. Zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz Instytucją Zarządzającą.
  7. Przygotowanie oraz terminowe przedkładanie wniosków o płatność, rozliczanie wydatków oraz raportowanie danych.
  8. Monitorowanie przebiegu realizacji Projektu (sprawozdania, harmonogramy, wizyty monitorujące).
  9. Koordynowanie działań informacyjno-promocyjnych na temat Projektu.
  10. Przechowywanie dokumentacji związanej z Projektem.
  11. Utworzenie Biura Projektu.
  12. Rozliczenie końcowe Projektu.

W Projekcie Gmina, pełni rolę Lidera, odpowiedzialnego za przygotowanie i realizację całego Projektu.

Ponadto do zadań Gminy, przy realizacji Projektu należy:

  1. Pełnienie funkcji Inwestora na terytorium Gminy.
    1. wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawców robót budowlanych,
    2. protokolarne przekazanie terenu budowy,
    3. zapewnienie nadzoru inwestorskiego,
    4. dokonywanie odbiorów robót.
  2. Zawarcie umów z wykonawcami dotyczącymi inwestycji na terenie Gminy.
  3. Dokonywanie zakupów towarów i usług na potrzeby inwestycji przypisanej jej terytorialnie. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę, z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Faktury zostaną wystawione odrębnie na prace związane z budynkiem Agronomówki, budynkiem Lecznicy, budową obiektu garażowo-gospodarczego, z Biurem Projektu.
    Dostawcy towarów oraz wykonawcy usług będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
    Gmina nie jest w stanie przypisać wydatków bezpośrednio do poszczególnych rodzajów działalności występujących w budynku Lecznicy oraz związanych z Biurem Projektu (w zakresie kosztów przypisanych Gminie).
  4. Regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców.
  5. Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją.
  6. Całościowe dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu - także w części dotyczącej inwestycji prowadzonej przez Gminę (Partnerzy będą składać wnioski cząstkowe, a Lider projektu będzie składał całościowy wniosek o płatność, zaliczkowy bądź sprawozdawczy).
  7. Organizacja oraz partycypacja Gminy w kosztach utrzymania Biura Projektu, wynagrodzenia dla doradcy z zakresu zamówień publicznych oraz studium wykonalności projektu oraz rozliczenie przekazanych środków zgodnie z zasadami finansowania Biura Projektu. Podstawa rozliczeń z tytułu kosztów funkcjonowania Biura jest Regulamin szczegółowych zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczania Projektu pn. „”. Do zadań Biura Projektu należy w szczególności:
    1. Organizowanie posiedzeń Komitetu Sterującego.
    2. Identyfikacja ryzyka oraz opracowanie projektu planu naprawczego w przypadku zagrożenia wykonania Projektu.
    3. Przygotowanie dokumentów na posiedzenia Komitetu Sterującego.
    4. Obsługa techniczno-administracyjna Projektu i Komitetu Sterującego.
    5. Wsparcie merytoryczne i organizacyjne realizacji Projektu.
    6. Prowadzenie procesu monitoringu oraz ewaluacji wdrażania zadań Projektu.
    7. Koordynowanie prac i monitorowanie stanu przygotowania Projektu do realizacji.
    8. Terminowe sporządzanie i przekazywanie do Instytucji Zarządzającej sprawozdań w odniesieniu do powierzonych zadań.
    9. Bieżąca współpraca z przedstawicielami poszczególnych Partnerów.

Obowiązki poszczególnych gmin dotyczące udziału w ponoszonych kosztach utrzymania Biura zostały określone w Zasadach finansowania Biura Projektu pn. „”. Środki finansowe na utrzymanie Biura Projektu w 85% współfinansowane będą ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 oraz w 15% z budżetu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (Partnerów).

W ramach wydatków na utrzymanie Biura Projektu Lider Projektu - Gmina ponosić będzie następujące koszty:

  1. wynagrodzeń trzech pracowników zatrudnionych do obsługi Projektu: Kierownika Projektu (1/2 etatu), Specjalisty ds. obsługi Projektu (1 etat), Specjalisty ds. rozliczeń finansowych Projektu (3/10 etatu),
  2. wyposażenia i funkcjonowania Biura np. wynagrodzenie dodatkowych ekspertów zatrudnionych na potrzeby biura.

Partnerzy Projektu partycypują w kosztach wynagrodzeń pracowników Biura Projektu (obsługa administracyjna i merytoryczna projektu) w wysokości zgodnej z ich procentowym udziałem w całkowitej wartości Projektu, tj.:

  1. Gmina A - 4,55%,
  2. Gmina - 12,03%,
  3. Gmina - 6,04%,
  4. Gmina - 7,69%,
  5. Gmina - 15,02%,
  6. Gmina - 18,00%,
  7. Gmina - 3,94 %,
  8. Gmina – 15,02%,
  9. Gmina - 17,71%.

Lider Projektu ponosi koszty zarządzania oraz utrzymania Biura Projektu. Następnie koszty te są zwracane Liderowi przez Partnerów Projektu w okresach kwartalnych, na podstawie wystawionych przez Lidera Projektu not księgowych. Rozliczenia z tytułu kosztów funkcjonowania Biura dokonywane pomiędzy gminami nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT gdyż, porozumienie będące podstawą płatności nie ma charakteru cywilnoprawnego – a służy jedynie realizacji zadań własnych. Gminy nie wykonują wobec siebie świadczeń wzajemnych powodujących wypłatę wynagrodzenia. Wspólna realizacja i prowadzenie powyższego przedsięwzięcia z Gminą - Partnerem zadania nie stanowi odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 1, w związku z art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Otrzymane przez Gminę środki nie stanowią wynagrodzenia za wykonane świadczenie (usługę), nie mogą więc być uznawane jako podstawa opodatkowania w rozumieniu art. 29a ustawy o VAT. Stanowią jedynie zwrot poniesionych kosztów niezbędnych od realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Do chwili obecnej Gmina na potrzeby funkcjonowania Biura Projektu dokonała zakupu komputerów, drukarki oraz usług doradczych i otrzymała z tego tytułu faktury. Poniesione wydatki mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (dokumentowanymi notami), w zakresie w jakim dotyczą Partnerów. Natomiast w części dotyczącej Lidera - Gminy - wartość poniesionych wydatków w wysokości 4,55%, jest związana z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz niepodlegającymi, kosztami dotyczącymi całego Projektu.

Na podstawie umowy zawartej z Województwem przyznane zostało ogólne dofinansowanie Projektu na pokrycie całkowitych wydatków kwalifikowalnych w wysokości:

  • 27.458.890,00 zł, tj. 69,10% w formie płatności ze środków europejskich,
  • 3.973.527,00 zł, tj. 10,00% w formie dotacji celowej.

Środki pomocowe są środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077).

Beneficjent (łącznie z Partnerami) obowiązany jest zapewnić wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 8.302.855,83 zł, tj. nie mniej niż 20,90% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Zgodnie z umową o dofinansowanie - Gmina obowiązana jest do zapewnienia wkładu własnego w wysokości 3.115.035,04 zł tj. 64,26% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych. Wartość dofinansowania Gminy wynosi: 1.732.859,97 zł, w tym: 1.248.070,50 zł - budżet UE, 484.789,47 zł - budżet państwa.

Podatek VAT w Projekcie został zaliczony w części jako koszt kwalifikowalny, przez co będzie podlegał częściowemu dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Środki na dofinansowanie Projektu należne poszczególnym gminom nie będą przekazywane przez Instytucję Zarządzającą na rachunek bankowy Lidera. Dofinansowanie będzie przekazywane przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio na wyodrębnione rachunki bankowe poszczególnych Partnerów Projektu, których numery zostały przekazane Instytucji Zarządzającej w momencie podpisywania umowy o dofinansowanie. Instytucja Zarządzająca przekazywać będzie środki na finansowanie realizacji zadań w formie zaliczki - refundacji poniesionych wydatków przez poszczególnych Partnerów Projektu. Wnioski o refundację będą składane zgodnie z harmonogramem składania wniosków.

Gmina jako Lider Projektu nie będzie pośredniczyć w przekazywaniu środków pieniężnych poszczególnym Gminom - Partnerom Projektu.

Oszczędności powstałe na poszczególnych zadaniach będą mogły być rozdysponowane pomiędzy Partnerów, zgodnie z decyzją Komitetu Sterującego Projektem, zaakceptowaną przez Instytucję Zarządzającą.

Otrzymane przez Gminę dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu na terenie Gminy. Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują następujące wydatki:

  1. Roboty budowlane związane z:
    1. budową obiektu garażowo-gospodarczego,
    2. budową i wyposażeniem placu zabaw,
    3. przebudową przyłącza sanitarnego i elektroenergetycznego do Lecznicy,
    4. robotami wykończeniowymi wnętrza budynku Agronomówki i Lecznicy wraz z instalacjami,
    5. rozbiórką budynków gospodarczych,
    6. zewnętrzną infrastrukturą - utwardzeniem terenu (parking) i zielenią przy obiektach rewitalizowanych.
  2. Dokumentacją techniczną.
  3. Nadzorem inwestorskim.
  4. Promocją projektu.
  5. Studium wykonalności.
  6. Zarządzaniem Projektem.

Po zakończeniu realizacji Projektu inwestycja będzie własnością Gminy, i pozostanie własnością Gminy przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu, tj. przez okres trwałości projektu. Po zakończeniu Projektu - wszyscy Partnerzy oraz Lider - staną się właścicielami jego efektów na terytorium poszczególnych Gmin. Podczas realizacji Projektu i po jego zakończeniu mienie nie będzie przekazywane innym podmiotom.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Gmina realizując Projekt będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu:

  1. przebudowy i modernizacji budynku Agronomówki oraz budowy budynku garażowo- gospodarczego związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT,
  2. prowadzenia Biura Projektu (stosownie do wartości poniesionych wydatków), usług promocji, zarządzania projektem, zakupu dokumentacji, zakupu usług nadzoru inwestorskiego oraz przebudowy i modernizacji budynku Lecznicy związane ze sprzedażą zwolnioną, opodatkowaną oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Gminy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ad. 1)

W ramach Projektu pn. „”, zmodernizowany zostanie budynek Agronomówki oraz wybudowany budynek garażowo-gospodarczy, który będzie realizowany przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego Projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, a więc Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
  • wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  • nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z faktem, iż realizując inwestycję Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT - będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą) oraz wydatki ponoszone przez Gminę na inwestycje nie będą związane z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT od tych wydatków.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2017 r., sygn. 0112-KDIL1- 2.4012.57.2017.1.DC, wskazano, iż: „(...) w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.” Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2017 r., 0111-KDIB3-3.4012.25.2017.1.MS, w której wskazał, iż: „W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji, która stanowi wykonanie zadań własnych Wnioskodawcy, działał będzie, nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a efekt realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na urządzeniu siłowni zewnętrznej i placu zabaw jako miejsca rekreacji w miejscowości D”.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.7.2017.1, w której uznano, że ,,Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w związku z inwestycją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi”. Podobne stanowisko wynika z interpretacji z dnia 8 lutego 2017 r., sygn. 3063-ILPP2- 3.4512.197.2016.2.AG, w której stwierdzono, że ,,(...) w związku z realizacją zadania pn. „Centrum Rekreacji Turystyczno-Krajoznawczej (...)” Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Gmina nie będzie mogła odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. zadania. W konsekwencji, zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji”. Identyczne stanowisko, zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2017 r., sygn. 0461-ITPP2.4512.160.2017.1.KN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż „warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż na co wskazuje treść wniosku - poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało, po realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, prawo do odliczenia podatku naliczonego”.

Ponadto, w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1- 1.4012.160.2017.1.MSU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odnosząc się do możliwości odzyskania podatku N/AT w związku z budową ogólnodostępnej infrastruktury, stwierdził iż „warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, bowiem - jak wynika z okoliczności sprawy w ramach operacji Gmina realizuje zadanie własne przypisane samorządowi gminnemu - zaspakajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie spraw dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Nadto wybudowana infrastruktura nie wiąże się z żadną odpłatnością jej użytkowników. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania przedmiotowej inwestycji, nie będzie nabywała ich jako podatnik podatku VAT w ramach swojej działalności gospodarczej, lecz jako organ władzy publicznej w ramach realizacji zadań własnych. Dlatego też nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania”.

Stanowisko takie zostało również zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2017 r. o sygn. 3063-ILPP2-3.4512.197.2016.2.AG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odnosząc się do prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez jednostkę samorządu terytorialnego na inwestycję w zakresie budowy Centrum Rekreacji Turystyczno-Krajoznawczej wskazał, że „mimo że Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu”. Według Gminy dokonując wydatków związanych z budynkiem Agronomówki wraz z jego otoczeniem oraz z budową budynku garażowo-gospodarczego brak będzie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

b) W przypadku wydatków związanych z prowadzeniem Biura Projektu (w części dotyczącej wydatków Gminy), usług promocji, zarządzania projektem, zakupu dokumentacji, zakupu usług nadzoru inwestorskiego oraz przebudową i modernizacją budynku Lecznicy, które będą związane ze sprzedażą zwolnioną, opodatkowaną oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT, zdaniem Gminy będzie przysługiwało prawo do odliczenia częściowego przy zastosowaniu przepisów art. 86 ust. 2a i ust. 22 ustawy o podatku VAT, oraz przepisów § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193) oraz przepisów art. 90 ust. 1- 3 ustawy VAT.

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym sposobem określenia proporcji.

Modernizacja budynku Lecznicy służyć będzie wykonywanym czynnościom opodatkowanym (wynajem gabinetu weterynaryjnego) oraz czynnościom zwolnionym (czynsz z tytułu najmu lokali mieszkalnych), a także niepodlegającym podatkowi VAT (nieodpłatne udostępnienie). Dokonane zakupy dotyczące prowadzenia Biura Projektu, usług promocji, zarządzania projektem, zakupu dokumentacji, zakupu usług nadzoru inwestorskiego oraz przebudowy i modernizacji budynku Lecznicy związane będą z całym realizowanym Projektem - ze sprzedażą zwolnioną, opodatkowaną oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w sytuacji, gdy dokonywane przez Gminę zakupy towarów i usług służą zarówno działalności gospodarczej, jak i działalności niepodlegającej podatkowi VAT, i nie jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do któregoś z rodzajów tej działalności, w pierwszej kolejności podatek naliczony do odliczenia ustala się z wykorzystaniem tzw. prewspółczynnika - jeśli dokonywane zakupy będą służyć działalności gospodarczej oraz czynnościom niepodlegającym VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z orzecznictwem w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność jednocześnie podlegającą opodatkowaniu VAT i zwolnioną z VAT, a także działalność spoza zakresu regulacji ustawy o VAT, odliczenie podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tego tytułu jest możliwe tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te da się przyporządkować działalności podlegającej VAT (w szczególności potwierdzają to wyroki TSUE w sprawach C-437/06 oraz C-515/07). Podobne stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej z dnia 9 grudnia 2015 r., sygn. IPPP1/4512-1034/15-2/EK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż: „w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności Wnioskodawca winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, Wnioskodawca, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Następnie w sytuacji kiedy takie przyporządkowanie nie jest możliwe i:

  1. wydatki służą zarówno działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej od podatku VAT i niepodlegającej podatkowi VAT (nie związanej z działalnością gospodarczą) będzie on zobowiązany:
    • ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy w stosunku do wydatków związanych z działalnością gospodarczą i działalnością statutową nieodpłatną;
    • ustalić proporcję, o której mowa art. 90 ust. 2 i 3 ustawy w stosunku do wydatków związanych z działalnością opodatkowaną i działalnością zwolnioną.
  2. wydatki służą zarówno działalności opodatkowanej podatkiem VAT niepodlegającej podatkowi VAT (nie związanej z działalnością gospodarczą) będzie on zobowiązany:

ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy w stosunku do wydatków związanych z działalnością gospodarczą opodatkowaną i działalnością statutową nieodpłatną”.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie także w interpretacjach indywidulanych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w których uznano, że celem ustalenia możliwej do odliczenia części podatku VAT naliczonego od tych wydatków, w pierwszej kolejności Gmina powinna dokonać alokacji wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz pozostającymi poza zakresem VAT przy zastosowaniu tzw. pre-proporcji z rozporządzenia, a następnie powinna zastosować proporcję sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. w interpretacjach indywidualnych z dnia 4 kwietnia 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-1.4512.72.2017.1.OA oraz interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2017 r. sygn. 0115-KDIT1-1.4012.105.2017.1.DM.

Zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących prowadzenia Biura Projektu, usług promocji, zarządzania projektem, zakupu dokumentacji, zakupu usług nadzoru inwestorskiego oraz przebudowy i modernizacji budynku Lecznicy proporcjonalnie w części, w jakiej nabyte towary i usługi służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz na podstawie obliczonej proporcji z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ww. ustawy oraz przepisów rozporządzenia, a następnie na podstawie przepisów art. 90 ust. 1-3, czyli tzw. prewspółczynnika i współczynnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji zawartej w przepisie art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U., poz. 2193), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie proporcji”.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia). W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia w sprawie proporcji ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem, Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gmin należą sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Mając na uwadze powołane przepisy, wskazać należy, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje więc w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym wskazać należy, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności Wnioskodawca winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i poza działalnością gospodarczą).

Odnośnie przebudowy i modernizacji budynku Agronomówki oraz budowy budynku garażowo-gospodarczego, należy wskazać, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ efekty ww. projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie przebudowy i modernizacji budynku Agronomówki oraz budowy budynku garażowo-gospodarczego. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. „” z tytułu przebudowy i modernizacji budynku Agronomówki oraz budowy budynku garażowo-gospodarczego, ponieważ efekty przedstawionego we wniosku projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Natomiast wydatki na prowadzenia Biura Projektu (stosownie do wartości poniesionych wydatków), usług promocji, zarządzania projektem, zakupu dokumentacji, zakupu usług nadzoru inwestorskiego w zakresie kosztów przypisanych Wnioskodawcy oraz przebudowy i modernizacji budynku Lecznicy - jak wskazał Wnioskodawca - są związane ze sprzedażą zwolnioną, opodatkowaną oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług. Ponadto Gmina nie jest w stanie przypisać ww. wydatków bezpośrednio do poszczególnych rodzajów działalności.

Zatem wydatki związane z tą częścią inwestycji nie dotyczą wyłącznie działalności gospodarczej, ale również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług. Działalność Gminy, jako jednego podatnika, obejmuje bowiem również zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

Ponieważ Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania w całości do działalności gospodarczej podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na realizację inwestycji w zakresie prowadzenia Biura Projektu (stosownie do wartości poniesionych wydatków), usług promocji, zarządzania projektem, zakupu dokumentacji, zakupu usług nadzoru inwestorskiego w zakresie kosztów przypisanych Wnioskodawcy oraz przebudowy i modernizacji budynku Lecznicy, to Wnioskodawca winien dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej, zgodnie z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz z rozporządzeniem w sprawie proporcji.

W dalszym etapie – w związku z faktem, iż nabywane towary i usługi służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych jak również do czynności zwolnionych od podatku, a Wnioskodawca nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, to obowiązany jest do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. „” z tytułu prowadzenia Biura Projektu (stosownie do wartości poniesionych wydatków), usług promocji, zarządzania projektem, zakupu dokumentacji, zakupu usług nadzoru inwestorskiego oraz przebudowy i modernizacji budynku Lecznicy - związanych ze sprzedażą zwolnioną, opodatkowaną oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług, wyliczonego zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a ustawy i rozporządzenia, a następnie przepisów art. 90 ust. 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie postawionego pytania należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń TSUE należy zwrócić uwagę na rolę jaką odgrywa Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kształtowaniu wykładni wspólnotowej, w tym wykładni prawa podatkowego. Istotę funkcji TSUE należy postrzegać nie tylko przez pryzmat dokonywanej przez niego wykładni konkretnych przepisów prawa wspólnotowego, ale również z punktu widzenia roli jego orzeczeń jako źródła prawa wspólnotowego. Należy także dodać, iż TSUE odgrywa kluczową rolę z punktu widzenia jednolitej interpretacji prawa i gwarantuje zarazem, że normy prawa wspólnotowego nie wywołają odmiennych skutków w różnych państwach. Jednakże powołane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowiska orzeczenia TSUE nie znajdą zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem merytorycznie dotyczą innych spraw aniżeli przedstawionych w niniejszym wniosku.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Charakter rozliczeń pomiędzy Liderem a Partnerami Projektu przyjęto jako element opisu sprawy i tut. Organ nie dokonywał oceny w tym zakresie. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj