Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.74.2018.1.JK2
z 29 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2018 r. (data wpływu 8 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej przez Wnioskodawczynię na rzecz Fundacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej przez Wnioskodawczynię na rzecz Fundacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (dalej: „Wnioskodawczyni"). Wnioskodawczyni zamierza przekazać darowiznę na rzecz Fundacji, (dalej: Fundacja”). Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja zabiega o uzyskanie takiego statusu. Zgodnie z jej statutem Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.

Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej zgodnie z porządkiem prawnym obowiązującym w danym kraju. Fundacja może ustanawiać oddziały, zakłady, filie, a także przystępować do innych podmiotów gospodarczych i fundacji. Fundacja na podstawie uchwały zarządu może podjąć decyzję o prowadzeniu działalności gospodarczej w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.

Ministrem właściwym ze względu na zakres działalności oraz cele Fundacji jest minister właściwy do spraw zdrowia.


Fundacja została powołana w celach:

  1. prowadzenia działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia polegającej na podejmowaniu działań na rzecz zapewnienia chorym najlepszych metod i praktyk leczniczych dostępnych na świecie w zakresie szeroko-rozumianej onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych w tym również prenatalnej diagnostyki i terapii onkologicznej;
  2. prowadzenia działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia polegającej na wdrażaniu najwyższej jakości opieki medycznej oferowanej pacjentom onkologicznym;
  3. prowadzenia działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia polegającej na udzielaniu pomocy szpitalom i placówkom medycznym specjalizującym się w onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, w tym również prenatalnej diagnostyki.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. oferowanie personelowi medycznemu oraz psychologom stypendiów naukowych, edukacyjnych i szkoleniowych w wiodących ośrodkach naukowo-badawczych i uniwersytetach medycznych prezentując im najnowsze techniki i procedury z zakresu onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, jakie są stosowane na świecie.
  2. budowanie międzynarodowych relacji poprzez wymianę naukową i współpracę między onkologicznymi ośrodkami tak by swym zakresem działania objąć jak najszerszą grupę chorych wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych.
  3. umożliwianie dostępu do najlepszej wiedzy i opieki medycznej dla poprawy zdrowia wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych cierpiących na choroby nowotworowe w ich własnym kraju.
  4. udostępnianie wyników zaawansowanych, nowoczesnych badań naukowych, medycznej diagnostyki i metod leczenia integrując międzynarodowe doświadczenia z systemem zdrowotnej opieki medycznej w Polsce.
  5. koordynowanie i wspieranie udziału profesjonalistów (lekarze, rehabilitanci, pielęgniarki, psychologowie) w międzynarodowych konferencjach, zjazdach i sympozjach.
  6. współpraca z narodowymi i międzynarodowymi, rządowymi i pozarządowymi organizacjami w obrębie sektora opieki zdrowotnej.
  7. wspieranie niekomercyjnych badań medycznych doprowadzając do przedstawienie najnowszych rozwiązań w zakresie zaawansowanej terapii onkologicznej wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych.
  8. umożliwianie lekarzom, psychologom, rehabilitantom i pielęgniarkom podjęcia badań w celu osiągnięcia postępu w medycznej opiece wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych w zakresie onkologii.
  9. finansowanie i subsydiowanie medycznych pomieszczeń diagnostycznych, leczniczych i terapeutycznych oraz wyposażenia medycznych specjalistycznych urządzeń i oprogramowań.
  10. udzielanie pomocy finansowej, rzeczowej oraz organizacyjnej zainteresowanym podmiotom w celu wsparcia chorych onkologicznie wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych.
  11. współudział w programach działających na rzecz dalszego polepszenia systemu opieki zdrowotnej w zakresie szeroko rozumianej onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych.

Dochodami Fundacji zwiększającymi jej majątek są:

  1. darowizny, spadki, zapisy,
  2. dotacje i subwencje, w tym ze środków Unii Europejskiej,
  3. odsetki bankowe i dochody z majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji,
  4. dochody z działalności gospodarczej w przypadku jej podjęcia przez Fundację,
  5. dochody ze zbiórek publicznych zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym,
  6. dochody z tytułu udziału w zyskach spółek prawa handlowego, w których Fundacja będzie uczestniczyła jako wspólnik,
  7. pożyczek od Fundatorów lub kredytów bankowych, o ile będzie to niezbędne lub konieczne,
  8. wpłat 1% (jednego procenta) podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku uzyskania przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego.

Dochody z darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów statutowych Fundacji chyba, że ofiarodawcy postanowili inaczej.


Dochody ze zbiórek publicznych mogą być wykorzystane tylko zgodnie z celem, dla jakich je zorganizowano oraz po spełnieniu wymogów obowiązującego prawa.


Wnioskodawczyni nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm., dalej: „updof”).


Darowizna przekazana na rzecz Fundacji nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawczyni, nie zostanie odliczona od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostanie zwrócona Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie.


Łączna kwota odliczeń Wnioskodawczyni z tytułów określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 updof nie przekroczy w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% jego dochodu.


Wnioskodawczyni wykaże w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 updof:

  1. kwotę przekazanej darowizny,
  2. kwotę dokonanego odliczenia oraz
  3. dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy darowizna przekazana przez Wnioskodawczynię na rzecz Fundacji może być odliczona od dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) updof, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e i art. 30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e i 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Jednym z celów określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego jest „ochrona i promocja zdrowia”, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638) - art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o działalności pożytku publicznego.

W ocenie Wnioskodawczyni cele, które realizuje Fundacja wypełniają cel, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o działalności pożytku publicznego, tj. zmierzają one do ochrony i promocji zdrowia.

W świetle art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Jak wynika z art. 3 ust. 2 ustawy o działalność pożytku publicznego „organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundację i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.”

Zważywszy na powyższy przepis należy uznać, że Fundacja jest organizacją pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i w konsekwencji, organizacją, o której mowa a art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) updof.


Jak stanowi art. 26 ust. 5 updof łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

  1. osób fizycznych;
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego łączna kwota odliczeń Wnioskodawcy z tytułów określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 updof nie przekroczy w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% jego dochodu. Tym samym warunek, o którym mowa w art. 26 ust. 5 updof jest również spełniony.


W świetle art. 26 ust. 6b updof podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres.

Wnioskodawczyni wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, że powyższe wymogi również spełni przekazując darowiznę na rzecz Fundacji.


Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 updof, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11 updof.


Ponadto, wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 26 ust. 13a updof).


Wnioskodawczyni nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów, kwoty darowizny nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostaną one zwrócone Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie.

Podsumowując, mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawczyni, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, darowizna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji może być odliczona od dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj