Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.417.2017.2.KK
z 26 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 18 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 13 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2017 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 26 stycznia 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.417.2017.1.KK, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 29 stycznia 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 1 lutego 2018 r.). W dniu 13 lutego 2018 r. (nadano w dniu 6 lutego 2018 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca planuje realizację operacji „…”. Źródłem finansowania są środki unijne pozyskane w ramach PROW na lata 2014-2020, budżet gminy …… oraz wkład własny mieszkańców biorących udział w projekcje (25% kosztów brutto realizacji przedsięwzięcia). W ramach inwestycji przewiduje się zaprojektowanie i wybudowanie około 100 przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie posesji, stanowiących własność prywatną mieszkańców gminy …….. W związku z tym, Wnioskodawca zawarł z zainteresowanymi mieszkańcami umowy użyczenia nieruchomości (nieodpłatne oddanie Wnioskodawcy w użyczenie części nieruchomości) na cele budowlane. W odrębnej umowie określone zostaną wzajemne zobowiązania pod względem organizacyjnym i finansowym oraz obowiązek dokonania wpłaty wkładu własnego w określonym terminie pod rygorem rozwiązania umowy.

W trakcie realizacji projektu oraz po okresie jego trwałości, mieszkaniec będzie zobowiązany m.in. do właściwej eksploatacji instalacji, wykonywania badania jakości ścieków wprowadzanych na koszt użytkownika, opróżniania osadów stałych, umożliwienia przedstawicielowi Wnioskodawcy wejścia na teren nieruchomości w celu sprawdzenia poprawności eksploatacji urządzeń. Po zakończeniu okresu użyczenia, Wnioskodawca dokonuje przekazania mieszkańcom zamontowanej instalacji, a forma w jakiej nastąpi przeniesienie prawa własności zostanie uregulowana odrębną umową.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że inwestorem, realizatorem i płatnikiem w ramach zadania „…” jest Gmina …….

Operacja: „…” uzyskała wsparcie finansowe w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania: „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”. Dofinansowania udzielił Gminie Samorząd Województwa …….. Udzielona pomoc finansowa stanowi pomoc przyznaną na realizację operacji z publicznych środków krajowych i unijnych tj. Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, polegającą na refundacji części kosztów kwalifikowalnych operacji, poniesionych i opłaconych przez Beneficjenta w wysokości oraz zgodnie z warunkami określonymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”, objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1182 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 164). Dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Gminę …… do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków stanowić będzie 63,63% wartości kosztów kwalifikowalnych projektu.

Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie operacji, beneficjentem środków jest Wnioskodawca.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, Wnioskodawca zobowiązany jest między innymi do:

  • nieprzenoszenia posiadania lub prawa własności rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji oraz ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem i celem operacji,
  • zapewnienie trwałości projektu przez min. 5 lat od daty wypłaty płatności końcowej,
  • zapewnienie instytucjom kontrolnym wstępu na obiekt w celu dokonywania audytów i kontroli realizacji operacji i wykonywania obowiązków po zakończeniu operacji,
  • ponoszenia wszystkich kosztów kwalifikowalnych operacji,
  • osiągnięcia celu operacji oraz wskaźników jego realizacji.

Zgodnie z umowami użyczenia, jakie Wnioskodawca podpisał z właścicielami nieruchomości biorącymi udział w projekcie, część nieruchomości niezbędnej do realizacji operacji stanowi własność Gminy …….. od dnia jej podpisania do czasu zakończenia okresu trwałości projektu i wywiązaniu się przez Gminę ze zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie. Po tym terminie, Wnioskodawca dokona zwrotu nieruchomości w stanie niepogorszonym, a wykonana na terenie nieruchomości instalacja (przydomowa oczyszczalnia ścieków) zostanie przekazana właścicielowi nieruchomości. Od dnia wykonania instalacji, Wnioskodawca zobowiązany jest do ponoszenia bieżących napraw, a właściciel nieruchomości do właściwej, zgodnej z instrukcją obsługi, eksploatacji urządzeń i ponoszenia niezbędnych kosztów eksploatacyjnych.

Przedmiotem odrębnej umowy zawartej po zakończeniu budowy będzie przeniesienie prawa własności do przydomowej oczyszczalni ścieków na rzecz właściciela nieruchomości, na której wybudowana będzie instalacja.

Na podstawie umowy zawartej z Wnioskodawcą, wykonawca realizował będzie obiekty przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie nieruchomości, biorących udział w projekcie, dla których …… posiada tytuł do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Za wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków, na podstawie protokołu odbioru robót i wystawionej faktury VAT, Wnioskodawca dokona zapłaty.

Środki, jakimi Wnioskodawca ureguluje wynagrodzenie na rzecz wykonawcy, pochodzić będą z następujących źródeł:

  • środki własne,
  • środki w ramach PROW 2014-2020,
  • środki mieszkańców w wysokości ok. 25% wartości danej instalacji.

Okres użyczenia nieruchomości będzie obejmował czas prowadzenia robót montażowych oraz okres eksploatacji urządzeń, co najmniej do czasu upływu okresu trwałości projektu tj. 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej. W chwili obecnej Wnioskodawca przewiduje, że będzie to czas co najmniej do końca 2024 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wartość udzielonej pomocy osobom fizycznym, stanowiącej wartość nieodpłatnego świadczenia w postaci budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowych od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujący obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Gminę deklaracji PIT-8C, czy też przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Gminie …… została przyznana na podstawie złożonego wniosku pomoc od Samorządu Województwa ……. na realizację operacji „…” w ramach PROW na lata 2014-2020. Poszczególnym osobom fizycznych, które przystąpiły do realizowanego w ramach programu zadania, zostanie sfinansowana usługa w postaci budowy przydomowej oczyszczalni ścieków z gospodarstw domowych na posesji odbiorcy. Mieszkańcy Gminy nie otrzymali środków finansowych, otrzymali nieodpłatne świadczenie, którego wartość stanowić będzie przychód podatkowy. Przychód ten jednakże jest finansowany z udziałem środków pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w ramach programu rządowego, a więc korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, wartość nieodpłatnego świadczenia przekazanego przez Wnioskodawcę osobom fizycznym, korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu − przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Zaprezentowana definicja, mająca swoje źródło w orzecznictwie sądów administracyjnych, znajduje odzwierciedlenie w definicji słownikowej omawianego pojęcia, zgodnie z którą „nieodpłatne świadczenie” oznacza wszelkie świadczenia niewymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  1. nieodpłatne świadczenie, bądź
  2. świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  3. świadczenie rzeczowe (w naturze),
  4. świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  5. otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca planuje realizację operacji „…”. Inwestorem, realizatorem i płatnikiem w ramach ww. operacji będzie Gmina. Źródłem finansowania są środki unijne pozyskane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (63,63%), budżet Gminy oraz wkład własny mieszkańców biorących udział w projekcje (25% kosztów brutto realizacji przedsięwzięcia). Przedmiotowa operacja uzyskała wsparcie finansowe w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania: „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”. Dofinansowania udzielił Gminie Samorząd Województwa i zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie operacji, beneficjentem środków jest Wnioskodawca. W ramach inwestycji przewiduje się zaprojektowanie i wybudowanie około 100 przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie posesji, stanowiących własność prywatną mieszkańców Gminy. W związku z tym, Gmina zawarła z zainteresowanymi mieszkańcami umowy użyczenia nieruchomości (nieodpłatne oddanie Wnioskodawcy w użyczenie części nieruchomości) na cele budowlane. Zgodnie z umowami użyczenia, część nieruchomości niezbędnej do realizacji operacji stanowi własność Gminy od dnia jej podpisania do czasu zakończenia okresu trwałości projektu i wywiązaniu się przez Gminę ze zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie. Po tym terminie, Wnioskodawca dokona zwrotu nieruchomości w stanie niepogorszonym, a wykonana na terenie nieruchomości instalacja (przydomowa oczyszczalnia ścieków) zostanie przekazana właścicielowi nieruchomości.

W odrębnej umowie określone zostaną wzajemne zobowiązania pod względem organizacyjnym i finansowym oraz obowiązek dokonania wpłaty wkładu własnego w określonym terminie pod rygorem rozwiązania umowy.

Z treści wniosku wynika, że dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zostanie przekazane Gminie. Zatem, środki otrzymane przez Wnioskodawcę z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich stają się środkami Gminy, którymi zostaną sfinansowane przydomowe oczyszczalnie ścieków, przekazane następnie poszczególnym jej mieszkańcom.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że mieszkańcy Gminy nie otrzymają środków finansowych, uzyskają natomiast nieodpłatne świadczenie w postaci usługi wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków. W związku z tym, wartość otrzymanego przez mieszkańców Gminy nieodpłatnego świadczenia, stanowi dla nich przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, powyższe świadczenie korzystać może ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia mieszkańcom Gminy informacji o wypłaconym stypendium o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Biorąc pod uwagę powyższe, należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj