Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.518.2017.1.APO
z 28 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 grudnia 2017 r. (data wpływu 15 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w kosztach działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawca (w ramach przewidzianych w ustawie limitów) może ująć nakłady na zakupy, amortyzację sprzętu oraz oprogramowania (zarówno nabywanego na własność, jak i udostępnianego w formie licencji) nabywanego na potrzeby Działu RiW :

  • w sytuacji, w której sprzęt oraz oprogramowanie są/będą częściowo wykorzystywane do działalności badawczo-rozwojowej – jest nieprawidłowe,
  • w sytuacji, w której sprzęt oraz oprogramowanie są/będą rzeczywiście wykorzystywane do działalności badawczo-rozwojowej – jest prawidłowe

(pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w kosztach działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawca (w ramach przewidzianych w ustawie limitów) może ująć nakłady na zakupy, amortyzację sprzętu oraz oprogramowania (zarówno nabywanego na własność, jak i udostępnianego w formie licencji) nabywanego na potrzeby Działu RiW.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest polskim operatorem logistycznym, dostawcą rozwiązań w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, który świadczy kompleksowe usługi w zakresie przewozu, magazynowania i dystrybucji towarów (przewozy międzynarodowe i krajowe, usługi składowania towarów w magazynach Spółki, pełen wachlarz usług towarzyszących logistyce). Spółka jest właścicielem szeregu magazynów na terytorium kraju wykorzystywanych w prowadzonej działalności. Największy z magazynów położony w S. zapewnia powierzchnię magazynową ok. 50.000 m3 .

W ramach Spółki funkcjonuje Departament Rozwoju i Wdrożeń (dalej jako: „Dział RiW”), w ramach którego Spółka zatrudnia pracowników (w pełnym wymiarze czasu pracy), do których obowiązków należy uczestniczenie w pracach badawczo-rozwojowych prowadzonych przez Wnioskodawcę (głównie rozwój oprogramowania wykorzystywanego w Spółce oraz opracowywanie i wdrażanie nowych projektów logistycznych dla Spółki jak również dla klientów Spółki). Dział RiW realizuje szereg projektów badawczo-rozwojowych, mających na celu opracowanie innowacyjnych rozwiązań programowych wykorzystywanych następnie przez Spółkę oraz dla potrzeb klientów. Tworzone przez Spółkę systemy to nowe, innowacyjne produkty, w oparciu o które oferowane są klientom nowe, innowacyjne usługi. Firma zdecydowała się na stworzenie własnych programów będących narzędziami analitycznymi, ze względu na brak podobnych systemów na rynku. Narzędzia analityczne tworzone przez Spółkę mają wspomagać systemy zarządzania transportem i spedycją i optymalizować systemy logistyczne.

Na czele Działu RiW stoi Menedżer Departamentu Rozwoju i Wdrożeń, do którego obowiązków pracowniczych należy m.in. nadzór merytoryczny na pracą Działu RiW, koordynacja pracy zespołu, wyznaczanie zadań i określanie celów, kontrola zadań wykonywanych przez podległych pracowników oraz rozliczanie czasu pracy podległych pracowników. Ponadto, w ramach Działu RiW, Spółka zatrudnia również kilku specjalistów ds. Rozwoju i Wdrożeń (główny specjalista, kilku specjalistów i młodszych specjalistów). Wszystkie osoby zatrudnione w Dziale RiW są wysokiej klasy informatykami/programistami.

Spółka podkreśla, że opis stanowisk pracy stanowiących element umów o pracę zawieranych z pracownikami wskazuje, że do zakresu ich obowiązków należy uczestniczenie w pracach badawczo-rozwojowych, aczkolwiek w ramach obowiązków pracowniczych pracownicy mogą wykonywać również inne czynności, niezwiązane bezpośrednio z działalnością badawczo- rozwojową (przykładowo: pracownicy mogą wykonywać również obowiązki w zakresie wsparcia użytkowników systemów w oddziałach Spółki (help desk) oraz zapewniać ciągłość pracy systemów TMS/WMS (TMS-system do zarządzania transportem i spedycją; System umożliwia sprawne i efektywne zarządzanie siecią oddziałów dystrybucyjnych, efektywne wykonywanie zadań operacyjnych oraz dostarcza kompletnych informacji analitycznych, niezbędnych dla decyzji controllingowych i zarządczych; WMS-System do zarządzania magazynem - kontrola zapasów, obsługa zamówień i dostaw). Pracownicy prowadzą jednakże ewidencję czasu pracy (dalej jako: „Ewidencja”), z której wprost wynika, jaka część czasu pracy pracowników poświęcona była na wykonywanie obowiązków związanych z uczestniczeniem w pracach badawczo-rozwojowych.

Do realizacji opisanych powyżej działań badawczo-rozwojowych, delegowani są również czasowo pracownicy innych działów, głównie pracownicy działu technicznego (dalej jako: „Dział Techniczny”), których wiedza oraz umiejętności są niezbędne z punktu widzenia prac wykonywanych w danej chwili (np. obsługa maszyn produkcyjnych na których realizowane są próby technologiczne). W wypadku takich pracowników Spółka prowadzi ewidencję czasu pracy pozwalającą ustalić, w razie potrzeby, procentowy udział czasu poświęconego przez poszczególnych pracowników na realizację prac badawczo-rozwojowych w całkowitym czasie pracy wykonanej przez nich w trakcie miesiąca.

W związku z zatrudnieniem pracowników, Spółka ponosi/może ponosić w przyszłości następujące wydatki pracownicze (dalej jako: „Wydatki Pracownicze”):

  • wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych,
  • wynagrodzenie chorobowe i inne wynagrodzenie wypłacane na podstawie szczególnych przepisów prawa pracy,
  • premie, bonusy i nagrody,
  • diety i inne należności za czas podróży służbowej,
  • wydatki na zapewnienie pracownikom określonych świadczeń o charakterze niepieniężnym (pakiety medyczne, ubezpieczenie na życie, karnety sportowe, bony i karty podarunkowe, itp.).

Dla potrzeb Działu RiW, Spółka zakupiła również szereg urządzeń niezbędnych dla prowadzenia przez ten dział prac badawczo-rozwojowych, takich jak komputery i laptopy, monitory, stacje dokujące (są to stacje do laptopów umożliwiające stacjonarne podłączenie do sieci) i terminale (urządzenia do testów oprogramowania B+R). Nabyte urządzenia są przez Spółkę amortyzowane (w przypadku urządzeń, których cena nabycia przekracza 3.500 zł).

Z uwagi na fakt, że cena nabycia poszczególnych aktywów zaliczanych do opisanej powyżej kategorii z reguły nie przekracza kwoty 3.500 zł, Spółka zalicza wydatki na nabycie wskazanych urządzeń i wyposażenia do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, zgodnie z 15 ust. 4d, 15 ust. 4e i art. 16d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343, dalej: „ Updop”). W przypadku urządzeń o wyższej wartości, Spółka dokonuje ich amortyzacji.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia opis kilku projektów, nad którymi pracuje Dział RiW:

Linia do wspomagania z funkcjami automatyzacji procesów pickingu (tj. zbierania z magazynów towarów i dostarczania do działu pakowania), sortowania sztuk, kompletacji, KJ (Kontrola Jakości), pakowania i sortowania końcowego.

Jednym z projektów wdrażanych przez Dział RiW jest stworzenie rozwiązań pozwalających na automatyzację procesu pakowania przesyłek w magazynie w S. Aktualnie, usługi w tym zakresie są wykonywane manualnie (tzn. pracownicy Spółki ręcznie pakują określone przesyłki do opakowań, przenoszą i ładują do dalszego transportu). Spółka zleciła Działowi RiW przeprowadzenie analiz w zakresie możliwości usprawnienia i zautomatyzowania procesu sortowania przesyłek, co ma wpłynąć na przyśpieszenie i zautomatyzowanie usług wykonywanych przez Spółkę.

W wyniku analiz dokonanych przez Dział RiW, Spółka zdecydowała się na wdrożenie rozwiązania polegającego na zamontowaniu w magazynie w S. nowoczesnej linii sortowniczej zbudowanej wg indywidualnych potrzeb Spółki. W celu realizacji projektu, Spółka podjęła współpracę z producentem/dostawcą tego typu urządzeń. W ramach współpracy pomiędzy Działem RiW oraz producentem/dostawcą, powstaje unikatowy, przygotowany wyłącznie dla Spółki projekt linii odzwierciedlający optymalny z perspektywy potrzeb logistycznych Spółki zakres wymaganego sprzętu oraz sposób jego rozmieszczenia.

Zamontowanie nowej sortowni ograniczy działania pracowników do poboru towaru z magazynu i dostarczenia do maszyny sortowniczej, która będzie następnie w pełni zautomatyzowany sposób rozsyłać towary do odpowiednich transportów (maszyna będzie się składać z ok. 700 stacji odbiorczych). Spółka zamówiła u producenta/dostawcy linię sortowniczą zgodnie z projektem.

Spółka otrzyma maszynę sortowniczą wyposażoną w system operacyjny pozwalający na jej funkcjonowanie, ale pełne wykorzystanie maszyny w działalność Spółki wymaga również opracowania oprogramowania sterującego, które będzie opracowane przez Dział RiW Spółki. Wskutek wskazanych działań programistycznych, linia sortownicza uzyska dodatkową funkcjonalność, polegającą na możliwości jej dostosowania do specyfiki usług realizowanych przez Spółkę dla klientów. Przedmiotowa linia sortownicza będzie jedną z największych linii tego rodzaju w Polsce i po wdrożeniu oprogramowania przygotowanego przez Dział RiW będzie pozwalała na jednoczesną obsługę ok. 700 stacji odbiorczych.

Opracowanie rozwiązań oferowanych przez Spółkę wymaga połączenia wiedzy z zakresu automatyki przemysłowej i informatyki, a także wiedzy eksperckiej z dziedzin, w których obszarze Spółka oferuje swoje usługi, tj. takich jak transport czy logistyka.

Zakupiona/wytworzona linia sortownicza będzie wykorzystywana przez Spółkę dla potrzeb świadczenia szeroko pojętych usług magazynowych i sortowniczych dla jej klientów.

Track&Trace (ePOD) - opracowanie oprogramowania zintegrowanego z terminalem ePOD i lokalizacją GPS.

Terminale przenośne to urządzenia elektroniczne pozwalające na szybkie zbieranie i przesyłanie danych do systemu centralnego Spółki. Dane pozyskiwane z urządzeń umożliwiają tworzenie analiz oraz raportów użytecznych dla Spółki oraz dla klientów. Pozwalają na bieżąco monitorować, co dzieje się z obsługiwaną przesyłką. Wyjątkowość projektu Spółki polega na stworzeniu bardzo funkcjonalnej aplikacji, która pozwala na analizę danych i tworzenie wielopłaszczyznowych raportów.

Nowe narzędzie to szereg korzyści dla klientów, ponieważ pozwala w czasie rzeczywistym śledzić na mapie trasę przesyłki, a także datę i godzinę dostawy wraz z podpisem odbiorcy. Mogą oni takie potwierdzenie otrzymać elektroniczne (e-POD, z ang. proof of delivery) bezpośrednio na adres e-mail. Klient uzyskuje informacje o wiele szybciej, niż przy wykorzystaniu tradycyjnego listu przewozowego. To z kolei pozwala mu szybciej podejmować ważne decyzje biznesowe.

Nowy system wspiera także pracę kierowców, pomagając im w prawidłowej realizacji dużej ilości zleceń. System wskazuje trasę z uwzględnieniem wszystkich punktów odbiorów i dostaw, przypomina o odebraniu dokumentów lub opakowań zwrotnych. Terminal posiada także wiele dodatkowych opcji jak telefon, aparat fotograficzny, GPS. Połączenie tych funkcjonalności daje kierowcy możliwość szybkiej rejestracji wszelkiego rodzaju zdarzeń, które mogą wydarzyć się w trakcie odbioru/dostawy.

Portal dostawcy - nowy, autorski projekt webbookingu przygotowany przez Dział RiW.

Webbooking to narzędzie umożliwiające przekazywanie zleceń transportowych za pośrednictwem Internetu. Pozwala zarówno zakładać przesyłki jak i śledzić ich kolejne etapy dystrybucji. Klient otrzymuje dane dostępowe, a następnie sam już wystawia zlecenia. Wystarczy mu do tego przeglądarka internetowa. Potem może śledzić cały proces na ekranie komputera. Powodem pracy nad zindywidualizowanym portalem dostawcy jest standaryzacja ogólnodostępnych rozwiązań, które nie uwzględniają specyficznych i indywidulanych potrzeb klientów w zakresie procesowym i funkcjonalnym. Nowe funkcjonalności to podgląd skanowanych przez administrację dokumentów POD (potwierdzenie odbioru przesyłki), moduł obsługi oddziałów partnerskich, moduł reklamacji, instrukcja użytkownika wraz z formularzem do kontaktu z opiekunem handlowym. Narzędzie zostało stworzone przez Dział RiW od podstaw. Możliwe jest jego ciągłe korygowanie i dostosowywanie do aktualnych potrzeb rynku.

Speed-terminal (radio).

Opracowanie narzędzia do zarządzania przepływem towarów w sieci dystrybucyjnej i dającej możliwość identyfikowania wolumenu magazynowego oraz optymalizowania procesów zachodzących przy obsłudze wolumenu.

PBL - Pick by line.

Dział RiW z uwagi na złożoność procesu pickingu, prowadzi prace badawczo-rozwojowe celem zwiększenia produktywności, czyli szybkości działania i dokładności operacji (jakości). W szczególności opracowano w ramach Działu RiW oprogramowania umożliwiającego odwrócenie procesu kompletacji (t.j. możliwość kompletacji w tym samym czasie wielu zleceń dotyczących tego samego artykułu, ale zamówionego przez wielu odbiorców).

E-commerce.

Dział RiW prowadzi prace nad opracowaniem oprogramowania do obsługi składanych zleceń internetowych klientów uwzględniającego ich specyficzne wymagania w zakresie funkcjonowania procesu operacyjnego. Docelowo prace te polegają na ciągłym badaniu i doskonaleniu obszaru modułu integracyjnego, w którym właściciele e-sklepu w swoim systemie mogą w pełni automatycznie przygotować list przewozowy, zamówić kuriera oraz śledzić przesyłki. Dodatkowo, historia wysyłek dostępna jest w jednym miejscu. Tego rodzaju technologie rewolucjonizują proces nadawania paczek, usprawniając funkcjonowanie sklepów internetowych i skracając czas potrzebny na kompleksową obsługę.

Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, że:

  • nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • zamierza prowadzić działalność badawczo-rozwojową w ramach projektów badawczo- rozwojowych, opisanych powyżej, również w przyszłości,
  • w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1 Updop, Spółka będzie wyodrębniać koszty działalności badawczo-rozwojowej.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w kosztach działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawca (w ramach przewidzianych w ustawie limitów) może ująć nakłady na zakupy, amortyzację sprzętu oraz oprogramowania (zarówno nabywanego na własność, jak i udostępnianego w formie licencji) nabywanego na potrzeby Działu RiW? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, w kosztach działalności badawczo-rozwojowej Spółka może ująć nakłady na zakupy i amortyzację sprzętu oraz oprogramowania (zarówno nabywanego na własność, jak i udostępnianego w formie licencji), które w pełni lub częściowo będą wykorzystywane w ramach projektów badawczo-rozwojowych.

Zgodnie z art. 18d ust. 1-9 Updop, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.

Jak zostało podkreślone w stanie faktycznym (winno być: oraz zdarzeniu przyszłym), z uwagi na fakt, że cena nabycia poszczególnych aktywów zaliczanych do urządzeń/wyposażenia nabywanego na potrzeby Działu RiW z reguły nie przekracza kwoty 3.500 zł, Spółka zalicza przedmiotowe wydatki do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych (nisko cenne Materiały i Wyposażenie nie stanowią środków trwałych, nawet gdy przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok), zgodnie z 15 ust. 4d, 15 ust. 4e i art. 16d ust. 1 Updop.

W ocenie Spółki, podstawą uwzględniania przedmiotowych wydatków w podstawie obliczania ulgi badawczo-rozwojowej powinien być art. 18d ust. 2 pkt 2 Updop. Opisane w stanie faktycznym (winno być: oraz zdarzeniu przyszłym) urządzenia i wyposażenie mogą bowiem zostać uznane za surowce, czy też materiały w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 2 Updop (tj. składniki majątku zużywane w toku prowadzonej przez Spółkę działalności badawczo-rozwojowej).

Stanowisko Spółki potwierdzają liczne interpretacje organów podatkowych. Tytułem przykładu wskazać można interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 maja 2017 r. (0114-KDIP2-1.4010.27.2017.1.MR), czy też interpretację z 25 września 2017 r. o sygn. 0114- KDIP2-1.4010.205.2017.1.JS).

Z kolei urządzenia i wyposażenie nabywane dla potrzeb Działu RiW o wartości przekraczającej 3.500 zł (tj. podlegające amortyzacji), będą zaliczane do kosztów kwalifikowanych obliczanych dla potrzeb ulgi badawczo-rozwojowej w oparciu o art. 18d ust 3 Updop, zgodnie z którym za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo- rozwojowej. Ustawodawca wyłączył z tej kategorii kosztów kwalifikowanych odpisy amortyzacyjne od będących środkami trwałymi: samochodów osobowych, budowli, budynków, lokali będących odrębną własnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za w części prawidłowe a w części za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 z późn. zm., dalej: „updop”), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl powyższego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja kosztów uzyskania przychodów sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika podlega indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Jednocześnie, art. 16 ust. 1 ustawy, zawiera zamknięty katalog wydatków, których podatnik nie może zaliczyć do kosztów pomniejszających przychody nawet wówczas, gdy mają one związek z prowadzoną przez niego działalnością i zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W myśl art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 16a–16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 updop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty
  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 16d ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 3500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Natomiast, w myśl art. 16d ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 10.000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 updop, podatnik może odliczyć od podstawy opodatkowania koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową zwane „kosztami kwalifikowanymi”.

Ustawodawca w art. 18d ust. 2 updop, wymienia rodzaje kosztów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową uznawane za koszty kwalifikowane. W konsekwencji, aby wspomniane odliczenie mogło mieć zastosowanie, koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione przez Wnioskodawcę na działalność badawczo-rozwojową oraz stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 updop.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 2 updop, za koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu od podstawy opodatkowania uznaje się wydatki na nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.

Zgodnie z art. 18d ust. 3 updop, za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością. Do kosztów, o których mowa w zdaniu pierwszym, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

Jednocześnie, w art. 18d ust. 4 updop, ustawodawca dokonał zastrzeżenia, że koszty kwalifikowane ponoszone w ramach badań podstawowych podlegają odliczeniu wyłącznie pod warunkiem, że badania te są prowadzone z jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Przy czym, w art. 18d ust. 5 updop, zawarto zastrzeżenie, że koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Ustawą z dnia 9 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 2201) od 1 stycznia 2018 r. zmieniono brzmienie przepisów art. 18d updop.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 updop, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Natomiast, w myśl art. 18d ust. 3 updop, za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.

Jednocześnie, w art. 18d ust. 4 updop, ustawodawca dokonał zastrzeżenia, że koszty kwalifikowane ponoszone w ramach badań podstawowych podlegają odliczeniu wyłącznie pod warunkiem, że badania te są prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Ponadto, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 18d ust. 5 updop).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

  • podatnik poniósł koszty na działalność badawczo – rozwojową,
  • koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu updop,
  • ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu updop, przy czym jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,
  • koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2 i 3 updop;
  • podatnik nie prowadził w roku podatkowym działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b updop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo - rozwojowej,
  • podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
  • kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w updop,
  • koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiekolwiek formie.

Należy zwrócić uwagę, że w art. 18d ust. 2 pkt 2 updop, ustawodawca posługuje się pojęciami „materiały” oraz „surowce”, które nie zostały zdefiniowane w przepisach updop, stanowiąc przy tym, że w podstawie obliczania ulgi uwzględnione mogą być wyłącznie materiały i surowce związane bezpośrednio z prowadzoną przez podatnika działalnością badawczo-rozwojową.

Jeżeli chodzi o pojęcie „surowce”, w związku z brakiem definicji przedmiotowego pojęcia na gruncie przepisów podatkowych i rachunkowych, dla celów ustalania zakresu zastosowania ulgi posłużyć należy się znaczeniem pojęcia „surowce” funkcjonującym na gruncie języka powszechnego, gdzie „surowce” to „materiały naturalne pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mineralnego, służące do wytwarzania jakichś produktów lub energii” (www.sjp.pwn.pl).

Z kolei w zakresie interpretacji pojęcia „materiały”, odwołać należy się do interpretacji przedmiotowego pojęcia funkcjonującej na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2342, dalej: „uor”). W świetle art. 3 ust. 1 pkt 19 uor, materiały to składniki majątku zużywane na własne potrzeby.

Powyższy pogląd znajduje również potwierdzenie w doktrynie, gdzie podkreśla się, że materiały to „składniki majątku inicjujące realizację całego cyklu operacyjnego, które jednostka nabywa w celu ich całkowitego zużycia na własne potrzeby, tym m.in. na potrzeby wytwarzania produktów, świadczenia usług czy realizacji działalności ogólnoadministracyjnej. Do materiałów zaliczyć można także pewne składniki majątkowe wytwarzane przez jednostkę we własnym zakresie (zazwyczaj w ramach działalności pomocniczej), a także różnego rodzaju odzyski, posiadające wartość użytkową, a pochodzące np. z likwidowanych środków trwałych, inwentarz żywy przeznaczony do uboju, części zamienne, półfabrykaty obcej produkcji, paliwa, opakowania itp. ” (Walińska Ewa (red.), Bek-Gaik Bogusława, Bojanowski Witold, Czajor Agnieszka, Czajor Przemysław, Gad Jacek, Idzikowska Gabriela, Janicka Anna, Jurewicz Anna, Kalinowski Jacek, Kuczyńska Iga, Mariański Adam. Michalak Marcin, Turzyński Mikołaj. Walińska Anna. Wencel Agnieszka, Wiatr Michał, Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, 2016).

W tym miejscu zauważyć należy, że surowcami w znaczeniu przywołanym powyżej mogą być w istocie aktywa bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową a zatem w niniejszej sprawie aktywa umożliwiające funkcjonowanie Działu RiW, zajmującego się realizacją projektów badawczo-rozwojowych, którego celem działania jest opracowanie innowacyjnych rozwiązań programowych wykorzystywanych następnie przez Spółkę oraz dla potrzeb klientów.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego a także przedstawiony opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że koszty nabycia komputerów, laptopów, monitorów, stacji dokujących i terminali, wykorzystywanych bezpośrednio w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej, mogą zostać zakwalifikowane jako koszty nabycia materiałów, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 2 updop. Wnioskodawca może zaliczyć również do kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 18d ust. 3 updop, w ramach limitów, odpisy amortyzacyjne od ww. sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, jeżeli jest on rzeczywiście wykorzystywany do działalności badawczo-rozwojowej. Natomiast w sytuacji, gdy służy on bieżącej działalności (jest wykorzystywany w innym celu niż wykonywanie działalności badawczo-rozwojowej), wówczas koszty jego nabycia oraz odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów kwalifikowanych.

Natomiast, jeżeli sprzęt oraz oprogramowanie są/będą częściowo wykorzystywane do działalności badawczo-rozwojowej a częściowo do bieżącej działalności, to w takim przypadku koszty nabycia oraz odpisy amortyzacyjne stanowią/będą stanowić koszty kwalifikowane tylko w takiej części, w jakiej ww. sprzęt i oprogramowanie służy/będzie służyć prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w kosztach działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawca może ująć nakłady na zakupy i amortyzację sprzętu oraz oprogramowania (zarówno nabywanego na własność, jak i udostępnianego w formie licencji) nabywanego na potrzeby Działu RiW:

  • w sytuacji, w której sprzęt oraz oprogramowanie będą częściowo wykorzystywane do działalności badawczo-rozwojowej – jest nieprawidłowe,
  • w sytuacji, w której sprzęt oraz oprogramowanie są/będą rzeczywiście wykorzystywane do działalności badawczo-rozwojowej – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj